Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:58

nombrado schreef:
Zie het als en gebouw, daarvan zullen de fundamenten ook recht en gelijkmatig moeten zijn, om niet in te storten.
Zo ook voor de mens/dier.

Hmm ja en nee ;) Veel komt idd voort uit het bekken, het is je fundament. Maar het kan ook zijn dat je fundament mooi horizontaal in balans is, maar dat de eerste verdieping er scheef op staat. Het huis stort wellicht niet meteen in, zoals wel zou gebeuren met een scheef fundament, maar de belasting is ongelijk, waardoor je toch meer instortingsgevaar hebt dan wanneer ook je eerste verdieping recht zou zijn.

Toevallig dat ik het met mijn anda meegemaakt heb. Die had een blokkade op zijn sacrum toen ik hem net had. Nu, een maand of 3/4 later is die blokkade weg, maar zat er wel nog eentje op C7 en zat zijn kaak nog vast. Hij is in regelmaat, souplesse en kracht enorm vooruit gegaan, maar net dat laatste stukje was er nog niet. Als het goed is, kan hij nu dus ook dat laatste stukje gaan geven. Dus ondanks dat het SI verder in orde was, zat er wel hier en daar nog een blokkade. Al denk ik dat die er uiteindelijk ook uitgetraint hadden kunnen worden, maar dan ben je iets langer bezig dan een osteo ;) Vanaf hier is het dus weer trainen, zorgen dat hij zijn hele lijf gebruikt/blijft gebruiken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:39

Woodstock schreef:
nombrado schreef:
Zie het als en gebouw, daarvan zullen de fundamenten ook recht en gelijkmatig moeten zijn, om niet in te storten.
Zo ook voor de mens/dier.

Hmm ja en nee ;) Veel komt idd voort uit het bekken, het is je fundament. Maar het kan ook zijn dat je fundament mooi horizontaal in balans is, maar dat de eerste verdieping er scheef op staat. Het huis stort wellicht niet meteen in, zoals wel zou gebeuren met een scheef fundament, maar de belasting is ongelijk, waardoor je toch meer instortingsgevaar hebt dan wanneer ook je eerste verdieping recht zou zijn.

Als de 1 ste verdieping scheef staat? welke verdieping bedoel je?
en als die verdieping scheef staat (skelet) kan er NOOIT een in balans bewegend paard komen.
dat is onmogelijk. Dan zal je altijd compensaties krijgen in de spieren ergens, of een scheefheid in de belasting.
Dat het recht gemanipuleerd zal moeten worden kan, maar pas vanaf dat moment kan je met de rechtheid en ontspanning beginnen.

Ik ben echter wel van mening, dat je dit aan de longe , zonder bijzet, heel goed kan krijgen ..........het fundament is er voor gemaakt om recht te bewegen, dat weet een paard ook.
dat kan je nooit met krachtinvloeden van buitenaf recht krijgen.
ik ben er zelf nog steeds niet over uit, met osteo of fisio , wie of wat eerst....het een staat nl met de ander....

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:47

Jennyxx schreef:
Ik had al gereageerd, maar wat zou je willen weten? :)

- Wat is het verschil tussen het rechtrichten van de Jong, en het academische rijden zoals Branderup doet? Is het rechtrichten iets anders of is het een klein onderdeel van de AR wat door de Jong is geadopteerd?

Ik weet dat een paard eerst aan de hand gewerkt wordt waarbij de SB snel wordt ingezet als oefening om het paard éénzijdig sterker te maken en daarmee recht.
- hoe voorkomen jullie dat het paard over de buitenschouder wegloopt, óf de achterhand uitzwaait waardoor de SB een soort variatie op het wijken over de hoefslag is geworden?

Ik zie bij Branderup en bij de Jong dat de paarden in een laag tempo worden gereden. Wanneer je je paarden klein laat draven zijn ze vaak nog wel [optisch] recht te houden. In de uitgestrekte gangen en vooral bij het opvangen van je paard na het rijden van een uitgestrekte gang zie je pas echt goed wie zijn paard recht kan houden.
- Ik zie bij MdJ en ook bij BB de paarden geen uitgestrekt werk doen, waarom is dat?

Moll

Re: Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:51

De gangen worden zo kort gereden dat er geen beweging meer is het is 1 van de valkuilen van de AR.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 18:06

Abacab schreef:
- Wat is het verschil tussen het rechtrichten van de Jong, en het academische rijden zoals Branderup doet? Is het rechtrichten iets anders of is het een klein onderdeel van de AR wat door de Jong is geadopteerd?

Voor zover ik begrepen heb, heeft Marijke zich eerst verdiept in het rechtrichten volgens de methode van Antoine de Both. daarna is ze bij Bent Branderup in de leer gegaan en heeft hierbij de ridderproeven etc. soorlopen. Ik neem daarom aan dat het rechtrichten wat ze hier aanbied een onderdeel is van de Academische rijkunst volgens Branderup.

Abacab schreef:
Ik weet dat een paard eerst aan de hand gewerkt wordt waarbij de SB snel wordt ingezet als oefening om het paard éénzijdig sterker te maken en daarmee recht.
- hoe voorkomen jullie dat het paard over de buitenschouder wegloopt, óf de achterhand uitzwaait waardoor de SB een soort variatie op het wijken over de hoefslag is geworden?

Je begint met stelling en buiging op de cirkel, vandaaruit ga je naar stelling over de hoefslag. Je kunt de buitenschouder in de sbw goed begrenzen doormiddel van de buitenteugel (een kwestie van techniek). Om te voorkomen dat de achterhand uitzwaaid, oefen je eerst de sbw dicht langs de omheining, eventueel kun je hierbij ook begrenzen met de zweep in de buitenhand. In het begin zet je de sbw maar een klein beetje in, niet te scherp en maar een paar passen. Uiteindelijk kent het paard het patroon van de sbw en kun je hierin variëren door het van de hoefslag te oefenen en/of scherper te maken.

Abacab schreef:
Ik zie bij Branderup en bij de Jong dat de paarden in een laag tempo worden gereden. Wanneer je je paarden klein laat draven zijn ze vaak nog wel [optisch] recht te houden. In de uitgestrekte gangen en vooral bij het opvangen van je paard na het rijden van een uitgestrekte gang zie je pas echt goed wie zijn paard recht kan houden.
- Ik zie bij MdJ en ook bij BB de paarden geen uitgestrekt werk doen, waarom is dat?

Bent doet wel degelijk uitgestrekt werk met zijn paarden, maar dit gebeurd pas na de voltooiing van de piaffe. Over het algemeen vind ik de uitgestrekte gangen bij zijn paarden erg goed in tact en balans, maar dit is natuurlijk het eindresultaat. Hoe Marijke dit in haar trainingsplan verwerkt weet ik niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:21

Ik heb van marijke nog geen leerling gezien die met hun paard takt matig correct zijn in welke gang dan ook.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 04:59

Moll schreef:
Ik heb van marijke nog geen leerling gezien die met hun paard takt matig correct zijn in welke gang dan ook.

Dat is wat anders ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 06:32

Ik ben nooit 'bewust' bezig met rechtrichten zoals de meeste hier een heel systeem/rijmethode hebben. Ik ben van mening dat je gewoon in je dagelijkse training hier automatisch aan werkt. En je zelf wel voelt wanneer een paard scheef is. Ga hierdoor niet extra de andere kant op rijden of whatever. Gewoon beide kanten gelijk, dan zal hij vanzelf ook wel gelijk worden. Heb hier nooit problemen mee ondervonden, en anderen die op mijn paard zaten hebben ook geen scheef paard gereden. Wel denk ik dat het beste is voor (jonge) paarden om gewoon buiten te rijden en rechtdoor dan dat gedraai in de bak.

Lyric_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 06:39

Dit blijf ik even volgen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:26

Alicia2u schreef:
[voor zover ik begrepen heb, heeft Marijke zich eerst verdiept in het rechtrichten volgens de methode van Antoine de Both. daarna is ze bij Bent Branderup in de leer gegaan en heeft hierbij de ridderproeven etc. soorlopen. Ik neem daarom aan dat het rechtrichten wat ze hier aanbied een onderdeel is van de Academische rijkunst volgens Branderup.

Dus het rechtrichten is een onderdeel van de AR volgens BB. Ik vroeg me juist af wat er nu 'eigen' was aan het rechtricht verhaal van de Jong. Ik vroeg me ook af of jij instructeur rechtrichten bent volgens die methode?

Alicia2u schreef:
Je begint met stelling en buiging op de cirkel, vandaaruit ga je naar stelling over de hoefslag. Je kunt de buitenschouder in de sbw goed begrenzen doormiddel van de buitenteugel (een kwestie van techniek). Om te voorkomen dat de achterhand uitzwaaid, oefen je eerst de sbw dicht langs de omheining, eventueel kun je hierbij ook begrenzen met de zweep in de buitenhand. In het begin zet je de sbw maar een klein beetje in, niet te scherp en maar een paar passen. Uiteindelijk kent het paard het patroon van de sbw en kun je hierin variëren door het van de hoefslag te oefenen en/of scherper te maken.

Wat ik zie is dat het begrenzen met de buitenteugel erg moeilijk is met een kaptoom. Jij hebt het over de juiste techniek maar ook op de YT video's zie ik dat MdJ die 'juiste' techniek nog niet beheerst. Misschien weet jij een filmpje van een paard in een correcte SB in grondwerk met kaptoom?

Over de begrenzing van de achterhand: Ik begrijp dat je de omheining prima kunt gebruiken voor het begrenzen van het buitenachterbeen. Maar die controle is maar heel beperkt, de begrenzing van de wand garandeerd je nog geen correcte lengtebuiging. Verder heb je weinig controle over je binnenachterbeen.
Als het paard de technieken van de SB goed beheerst kan het volgens jou ook op een binnenhoefslag uitgevoerd worden. Dan ga je er vanuit dat het paard die SB correct blijft uitvoeren en op het moment dat hij over de schouder wegloopt of achter uitzwaait is er geen correctie/hulp meer mogelijk. Er is in de africhting geen verband aangebracht tussen een hulp en de plaatsing van een van de 4 benen. Daarmee wordt de uitvoering van de SB een kunstje, dat noemen we poedeldressuur.
Jij schrijft nog over de zweep in je buitenhand nemen; ik begrijp niet goed hoe je dat doet in grondwerk omdat je ter hoogte van de schouder van je paard loopt.

Alicia2u schreef:
Bent doet wel degelijk uitgestrekt werk met zijn paarden, maar dit gebeurd pas na de voltooiing van de piaffe. Over het algemeen vind ik de uitgestrekte gangen bij zijn paarden erg goed in tact en balans, maar dit is natuurlijk het eindresultaat. Hoe Marijke dit in haar trainingsplan verwerkt weet ik niet.

Ok, dat is nieuw voor me. Ik kan me ook wel voorstellen dat dat bij Barokke paarden zo werkt. Barokke paarden hebben moeite met het uitgestrekte werk omdat ze door hun bouw maar moeilijk lengte in het frame kunnen maken. Maar ik zie hetzelfde toegepast worden bij KWPN-ers en daar zou de trainingsvolgorde echt anders voor moeten zijn. een kwpn-er heeft juist wel van nature die lengte al. Die zie ik alleen maar dramatisch slecht worden, kort, zonder impuls en onregelmatig in de beweging. Daar wordt nu juist alle beweging uitgereden en uiteindelijk doen ze dat uitgestrekte werk niet meer en het verzamelde werk is eigenlijk niets anders dan extreem traag.

Ik heb trouwens ook net als Moll ook bij Bent nog nooit een paard gezien dat goed in tact en balans loopt, het is allemaal zo hectisch en ruw. Bij MdJ lijken de paarden wel hersendood totaal zonder enige blijheid en uitstraling. Ik word er triest van als ik het zie.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:41

colette_007 schreef:
Ik ben nooit 'bewust' bezig met rechtrichten zoals de meeste hier een heel systeem/rijmethode hebben. Ik ben van mening dat je gewoon in je dagelijkse training hier automatisch aan werkt. En je zelf wel voelt wanneer een paard scheef is. Ga hierdoor niet extra de andere kant op rijden of whatever. Gewoon beide kanten gelijk, dan zal hij vanzelf ook wel gelijk worden. Heb hier nooit problemen mee ondervonden, en anderen die op mijn paard zaten hebben ook geen scheef paard gereden. Wel denk ik dat het beste is voor (jonge) paarden om gewoon buiten te rijden en rechtdoor dan dat gedraai in de bak.

Daar gaan wel veel mensen de fout in: dat ze denken dat ze het wel voelen. Maar wanneer je vaak wordt bloodgesteld aan een bepaalde prikkel, wordt je hier minder gevoelig voor. Je gevoel bedriegt je dan, ik kom dat altijd tegen bij het lesgeven. Dat is ook de reden waarom je eerder op een onbekend paard de scheefheid voelt, dan bij je eigen paard.

Abacab schreef:
Alicia2u schreef:
[voor zover ik begrepen heb, heeft Marijke zich eerst verdiept in het rechtrichten volgens de methode van Antoine de Both. daarna is ze bij Bent Branderup in de leer gegaan en heeft hierbij de ridderproeven etc. soorlopen. Ik neem daarom aan dat het rechtrichten wat ze hier aanbied een onderdeel is van de Academische rijkunst volgens Branderup.

Dus het rechtrichten is een onderdeel van de AR volgens BB. Ik vroeg me juist af wat er nu 'eigen' was aan het rechtricht verhaal van de Jong. Ik vroeg me ook af of jij instructeur rechtrichten bent volgens die methode?

Nee, ik ben geen instructeur. Heb wel een tijd op het premium programma gezeten, maar vond het uiteindelijk te weinig toevoegen.

Abacab schreef:
Alicia2u schreef:

Wat ik zie is dat het begrenzen met de buitenteugel erg moeilijk is met een kaptoom. Jij hebt het over de juiste techniek maar ook op de YT video's zie ik dat MdJ die 'juiste' techniek nog niet beheerst. Misschien weet jij een filmpje van een paard in een correcte SB in grondwerk met kaptoom?

Over de begrenzing van de achterhand: Ik begrijp dat je de omheining prima kunt gebruiken voor het begrenzen van het buitenachterbeen. Maar die controle is maar heel beperkt, de begrenzing van de wand garandeerd je nog geen correcte lengtebuiging. Verder heb je weinig controle over je binnenachterbeen.
Als het paard de technieken van de SB goed beheerst kan het volgens jou ook op een binnenhoefslag uitgevoerd worden. Dan ga je er vanuit dat het paard die SB correct blijft uitvoeren en op het moment dat hij over de schouder wegloopt of achter uitzwaait is er geen correctie/hulp meer mogelijk. Er is in de africhting geen verband aangebracht tussen een hulp en de plaatsing van een van de 4 benen. Daarmee wordt de uitvoering van de SB een kunstje, dat noemen we poedeldressuur.
Jij schrijft nog over de zweep in je buitenhand nemen; ik begrijp niet goed hoe je dat doet in grondwerk omdat je ter hoogte van de schouder van je paard loopt.

Ik werk met mijn paard niet (meer) aan de kaptoom, maar aan aan touwhalster. Ik zal kijken of ik een filmpje kan maken ter verduidelijking. We hebben alleen al een tijd niet meer aan de hand gewerkt. Ik moet even kijken of het er nog wel in zit.

Abacab schreef:
Alicia2u schreef:

Ok, dat is nieuw voor me. Ik kan me ook wel voorstellen dat dat bij Barokke paarden zo werkt. Barokke paarden hebben moeite met het uitgestrekte werk omdat ze door hun bouw maar moeilijk lengte in het frame kunnen maken. Maar ik zie hetzelfde toegepast worden bij KWPN-ers en daar zou de trainingsvolgorde echt anders voor moeten zijn. een kwpn-er heeft juist wel van nature die lengte al. Die zie ik alleen maar dramatisch slecht worden, kort, zonder impuls en onregelmatig in de beweging. Daar wordt nu juist alle beweging uitgereden en uiteindelijk doen ze dat uitgestrekte werk niet meer en het verzamelde werk is eigenlijk niets anders dan extreem traag.

Ik heb trouwens ook net als Moll ook bij Bent nog nooit een paard gezien dat goed in tact en balans loopt, het is allemaal zo hectisch en ruw. Bij MdJ lijken de paarden wel hersendood totaal zonder enige blijheid en uitstraling. Ik word er triest van als ik het zie.

Ik vind de paarden ook vaak weinig utistraling mee hebben helaas. Toch zijn er op de dvds van Bent wel een aantal paarden in de correcte takt te zien imo.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:01

Ohh ben gek op filmpjes van werken aan de hand vanuit he AR principe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:50

Het recht richten /rijden van je paard, wordt al vele jaren in de dressuur gedaan.
dat is echt niet "net "pas "uitgevonden"
Echter zie ik dit op verschillende manieren in verschillende stromingen uitgelegd worden.
Het principe binnenhand omhoog, of hoofd van een paard extreem naar binnen buigen om zo rechtheid te krijgen, of schouder binnen om zo rechtheid te krijgen zal niet gaan werken.
zelf wordt je als mens ook niet recht als je je hoofd extreem naar binnen vouwt, dan blijft de scheefheid nog steeds in je lichaam.
Pas als je snapt, waar scheefheid vandaan komt? dan pas kan je er wat aan doen.
En dan gebeurd dit vanuit het recht rijden van het paard, niet allerlei kunsten dit te forceren/manipuleren.
Je kan nooit, door beide zijde te buigen, spieren gelijkmatig in kracht en lenigheid trainen als er nog een "natuurlijke" scheefheid in het lijf zit. Pas met ontspanning in beweging, krijg je rechtheid in het lijf.
zo gaat dit met mensen, maar ook met dieren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:02

Recht richten is een stuk gevoel vanuit de ruiter! Als dat gevoel van nageven, balans en tact er niet is vanuit de ruiter, kan je nooit een paard recht gaan richten!
Jammer genoeg word dat " gevoel" op 99 % van de manege ' s niet meer geleerd en door al die paarden sites en het lezen daarvan door juist al die manege klanten die een verzorg paardje krijgen denken ze dat het recht richten wel even via zo'n site kan worden gedaan!
Het is net als NH! Je hebt een verzorg paard, paard/pony luistert niet... joh we gaan een JU doen of grondwerk!!
We weten echt wel hoe dat moet want we zitten op bokt!!!!
Les nemen is dus de enige juiste oplossing!! En dan niet van een vriendinnetje die misschien net even beter kan rijden, maar les nemen van een ouder iemand die zijn of haar sporen al heeft verdiend!

Demi_Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:04

Ik lees even mee ben benieuwd naar meerdere verhalen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:08

Moet nog even kwijt dat al de goed bedoelde aan wijzingen van hoe je een paard " recht" kan krijgen nooit gaan lukken als je de combinatie niet kent!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:01

Dat is meestal zo, ieder paard is een ander individu! :)

Nombrado: Die fout word meestal gemaakt, dat mensen teveel aan de voorkant zitten!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:23

@Alica, dank je wel voor je antwoord. Ik ben heel benieuwd naar goede voorbeelden van paarden in het grondwerk correcte oefeningen kunnen uitvoeren met een kaptoom of in jouw geval met een touwhalster. Mag ook een filmpje van BB zelf zijn. Ik ben nog steeds van mening dat het onmogelijk is om via het grondwerk te komen tot lengtebuiging en dat impliceert dan ook dat je een paard onmogelijk kunt rechtrichten dmv grondwerk.

Voor het rechtrichten van een paard moet je controle hebben over de schouder én de achterhand. Onder het zadel heb je als hulpen de teugels, been en zit. Bovendien is de symmetrie van je paard veel beter te controleren als je er rechtop zit dan wanneer je naast zijn schouder meeloopt. In het lange lijnen werk, sta je ook recht of iets schuin achter je paard, juist om te controleren dat je paard gelijke druk op het bit neemt en de juiste LB aanneemt.

Ik heb zelf geen ervaring met bitloze optomingen maar ik vraag me af hoe je met een kaptoom of touwhalster kunt controleren dat het paard li-re gelijke druk aanneemt. Een kaptoom werkt toch juist met druk op de neus, hoe subtiel kun je daarmee links of rechts inwerken?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:24

DDW1190 schreef:
Dat is meestal zo, ieder paard is een ander individu! :)

Nombrado: Die fout word meestal gemaakt, dat mensen teveel aan de voorkant zitten!

Dat mensen/ruiters teveel aan de voorkant "zitten", ben ik het helemaal mee eens.

Dat verhelpt niets aan het "rechtrichten", nageeflijk rijden, etc om aan de voorkant te gaan prutsen.
Alles begint van achteruit; ontspanning, rechtgericht(er) zijn, aanleuning, etc

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:55

Ik werk meer aan de lange lijnen dan aan de hand.Niet zozeer voor het rechtrichten, maar voor de lol. Daarbij heb ik zelden echt contact aan de voorkant, omdat een touwhalster al veel eerder inwerkt. Bij het lange lijnen, lijken de teugels dan ook voor het grootste deel door te hangen. Ik loop hierbij wel recht achter mijn paard, behalve in de zijgangen en de wendingen. Dan gebruik ik mijn positie als hulp.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:21

Abacab schreef:
@Alica, dank je wel voor je antwoord. Ik ben heel benieuwd naar goede voorbeelden van paarden in het grondwerk correcte oefeningen kunnen uitvoeren met een kaptoom of in jouw geval met een touwhalster. Mag ook een filmpje van BB zelf zijn. Ik ben nog steeds van mening dat het onmogelijk is om via het grondwerk te komen tot lengtebuiging en dat impliceert dan ook dat je een paard onmogelijk kunt rechtrichten dmv grondwerk.

Voor het rechtrichten van een paard moet je controle hebben over de schouder én de achterhand. Onder het zadel heb je als hulpen de teugels, been en zit. Bovendien is de symmetrie van je paard veel beter te controleren als je er rechtop zit dan wanneer je naast zijn schouder meeloopt. In het lange lijnen werk, sta je ook recht of iets schuin achter je paard, juist om te controleren dat je paard gelijke druk op het bit neemt en de juiste LB aanneemt.

Ik heb zelf geen ervaring met bitloze optomingen maar ik vraag me af hoe je met een kaptoom of touwhalster kunt controleren dat het paard li-re gelijke druk aanneemt. Een kaptoom werkt toch juist met druk op de neus, hoe subtiel kun je daarmee links of rechts inwerken?

Ik had 'beloofd' om te reageren, maar zit even op de mobiel, dus excuus voor het korte antwoord.

Sbw aan de hand wordt wordt meestal met kaptoom èn bit of kandare gedaan. Echter volgens Steinbrecht kan het prima met alleen kaptoom bij jonge paarden. De buitenschouder begrens je idd door de buitenteugel net als met rijden. Als de achterhand uitzwaait kan je ook travermatige hulpen geve.

Het tempocontrole is idd vaak wat te traag, maar dat is een valkuil geen regel. Met aanleren mogen ze langzaam gaan, kan de ruiter het ook beter verwerken. Daarna koomt tempocontrole erbij. Ik ben t met je eens dat dit te weinig gebeurd.

Hersendood is onzin. Rustig (te?) en ontspannen wel. Denk dat een paard liever 'poedeldressuur' doet dan dat gejakker en getrek wat je tegenwordig ziet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:50

Hoorde vandaag dat marijke alleen verder gaat dus zonder Bent.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:11

Dat klopt. Op haar paardenbegrijpen.nl staat hier neer over :-)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:18

Weer een goeroe erbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:21

Zij was toch al rechtricht-goeroe? :D

Hoe dan ook ben ik er niet zo van onder de indruk, dat aan de hand werken vind ik ook niets. Het heeft pas effect als je goed kunt begrenzen, en het paard voldoende voorwaartse drang heeft, en dat is niet aanwezig.