afstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:25

Lamar schreef:
In 1 zwaai van m'n paard af gaan??? :wow:
Dan breek ik mijn enkels!!
Ik moet 2 meter omlaag als ik afstijg ;(
Dus om mezelf te sparen doe ik mijn rechtervoet uit de beugel, zwaai hem over het paard, doe mijn linkervoet ook uit de beugel terwijl ik met mijn buik over het zadel hang en laat me dan hangend aan het zadel naar beneden glijden. Mijn paard is sterk genoeg om daar tegen te kunnen.

Haha dat heb ik bijna gehad, gelukkig niet gebroken maar wel mijn enkelbanden opgerekt. Ik zwikte mijn voet om bij het neerkomen.
Ik stap nu gewoon via de linker beugel af :+

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:46

ik moet bekennen dat ik heel lang eerst alleen mijn rechtervoet uit de beugel deed, dan dat been over z'n kont heen zwaaide, even hangen en andere voet uit de beugel halen en dan heel langzaam laten zakken. lekker rustig aan, ik had alle tijd....
Nu heb ik een 3 jarig paardje en toen ik dat ook wilde doen zei mijn instructrice dat ik dat noooooit meer mocht doen met zo'n jong paard....toen moest ik me dus aanleren om met een zwaai ervan af te stappen. Dat heeft wel eventjes geduurd, maar ik moet zeggen dat ik zelf deze manier veel prettiger vind! Bovendien is mijn paardje maar 1.61, dus dat kan makkelijk ;)
Opstappen doe ik lekker met krukje :P

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:13

Ik doe ook altijd 2 beugels eruit en dan 'spring' ik eraf :))

monica08

Re: afstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:23

Beide benen uit de beugels en dan m'n rechtervoet over der nek zwaaien en dan recht naar beneden laten vallen :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:30

been over het hoofd, knop van het zadel vasthouden helpt ook goed :) en goed meeveren, anders heb je inderdaad zere enkels. En de knop vasthouden zorgt dat je niet doorvalt (heeft me toevallig dinsdag overeind gehouden 8)7 was ik erg blij mee, de bak was een blubberpoel)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:09

2 voeten uit de beugels en dan rechterbeen achter over de kont zwaaien en afspringen (paard is 1.75m).
Vroeger zwaaiden we het rechterbeen vaak over de hals en dan afglijden, of... 2 voeten uit de beugel, achter over het zadel op de kont van het paard gaan zitten en dan naar beneden glijden, of... 2 voeten uit de beugels, met 2 benen aan 1 kant gaan zitten, het zadel voor en achter vastpakken en dan achterover kopje duikelend eraf. Maar ik geloof niet dat dat tegenwoordig nog mag :D

Domesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:12

Net als jij, beugels uit en hoepla, eraf. :}

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:18

Bij de IJslanders deed ik altijd in 1 zwiep eraf. Maar als ik dat bij een groot paard doe breek ik mn poten :'). Dus dan doe ik rechtervoet eruit, benen aan 1 kant. Andere voet eruit en dan eraf glijden..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:21

Ik doe altijd:
- Voeten uit de beugels
- Linkerbeen over de hals heen
- Glijbaan. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:12

2 voeten uit de beugels, zwaai en glij eraf.
Moet wel zeggen, heb niet zulke grote paarden, vergiste me een keer van een 1.84 op het beton...
sprong er zo af, oef....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:15

2 voeten eruit en in een vloeiende beweging mezelf eraf zwaaien :))

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:17

Nou dat heeft me nog nooit iemand gezegd, beide voeten eruit en dan hops eraf! :+ Ik doe al jaaaaaaaren mijn rechter been uit de beugel, been over het zadel, buik tegen het zadel en dan de linker eruit en hop op de grond.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:19

2 voeten eruit, mezelf al zwaaiend een stukkie naar voren op z'n nek en dan op de grond. Ik kan het dus ook alleen maar als m'n paard z'n hoofd omhoog heeft.
En heb een paard van 1.75, gewoon een stukkie door je knieën als je landt.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:22

Bizzybijtje schreef:
2 voeten eruit en in een vloeiende beweging mezelf eraf zwaaien :))

zo deed ik het vandaag ook, alleen was dat niet vrijwillig :+ wel netjes op 2 voeten geland :D

normaal doe ik rechts uit, zwaai die eroverheen, ga over het zadel liggen doe de linkerbeugel uit en laat me naar de grond zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:49

Volgens mij is het wel redelijk gevaarlijk om je voet in je beugel te houden. Althans, dat hebben ze mij altijd wijsgemaakt :)) als je paard schrikt blijf je dan makkelijk hangen met je voet.

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:55

Ik doe beide voeten uit de beugels en buig mijn knieen tijdens het neerkomen. :P

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:01

Meestal gewoon snel eraf, wel pas mijn linkervoet op het laatst, voordat ik eraf ga uit de beugel halen.

Kijkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:19

rechtervoet eruit, linkervoet niet te ver in beugel, dan rechterbeen erover zwaaien en ondertussen je heupen tegen het zadel aan en linkervoet uit beugel halen en dan rustig afzetten met je handen en rustig landen..
en dan natuurlijk teugels vast houden!! haha..
ik neem meestal mn linkerteugel iets korter, zodat als hij schrikt, dat hij dan wel naar me toe draait en dat ik geen paardenkont tegen me aan heb staan...

maar denk dat iedereen zo zn eigen manier heeft.. kwestie van kijken wat je zelf het fijnst vind..
bovenstaande helpt iig wel bij jonge paarden..

daanoltje234

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:24

tja ik weet het eigelijk niet ik heb het zo geleerd:

teugels op maat houden, alle 2 je voeten uit te beugels en er met een zwaai afspringen.
en de uitleg daarbij was dan: als je maar een voet uit de beugel doet en je hangt halverwegen en je paard schrikt en
gaat ervandoor dan zit jij nog wel met een voet in de beugel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:01

daanoltje234 schreef:
tja ik weet het eigelijk niet ik heb het zo geleerd:

teugels op maat houden, alle 2 je voeten uit te beugels en er met een zwaai afspringen.
en de uitleg daarbij was dan: als je maar een voet uit de beugel doet en je hangt halverwegen en je paard schrikt en
gaat ervandoor dan zit jij nog wel met een voet in de beugel...

Inderdaad, zo heb ik het ook altijd geleerd :j

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:51

Eerst altijd met 1 voet nog in de beugel. Tot ik op ponykamp op een jong ponytje reed en die daar niet zo goed tegen kon. Dat was au, toen ik de halve bak door aan die pony sleepte en hij ondertussen ook nog op mn knie ging staan, toen was mijn knie dik en blauw en zat er een deuk in. Sinds die keer doe ik voortaan 2 voeten uit de beugels en zwaai/spring/glij ik eraf.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:24

beide voeten uit de beugels en dan in 1 zwaai er af...

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:26

ik doe ook mn beugels uit en dan hups eraf in een zwaai :)

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:33

mijn paard zakt door zijn benen en dan stap ik eraf.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 00:01

ik heb altijd geleerd rechterbeugel uit, rechterbeen over de kont dan met je buik "over" het zadel hangen en dan je linkerbeugel uit. Zo heb ik het trouwens ook gehad op mijn opleiding vorig jaar.

maar wat maakt het uit als je maar voor jezelf en het paard veilig afstapt toch?