Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dan denk je eerst aan medische oorzaken of een slecht passend zadel. Als dat het niet is dan moet je uizoeken waarom je paard het dan wel doet. Als hij gewoon een strondpuber bui heeft dan heb ik niets tegen een vlink pak op de billen, maar als een paardje gefrustreerd word doordat hij iets niet snapt en daardoor gaat bokken bijf. dan kun je beter grond werk gaan doen. Paardrijden moet toch voor bijde partijeen leuk blijven
Moll schreef:Kom tie dan he, de cliche een slof is gemaakt voor kracht en trekwerk. En omdat de top het doet is het goed? Dus als hun hun paard het bloed in de mond rijd, dan is het Oke?
Lees dit maar eens http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... lood-sport
Stangen, sporen, zwepen, slofteugels zijn allemaal net zo wreed als de ruiter die er mee werkt. Abacab schreef:Moll schreef:Kom tie dan he, de cliche een slof is gemaakt voor kracht en trekwerk. En omdat de top het doet is het goed? Dus als hun hun paard het bloed in de mond rijd, dan is het Oke?
Lees dit maar eens http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... lood-sport
Een zweep is er om te slaan en een spoor om je paard harder en pijnlijker mee te kunnen schoppen? Ga maar eens kijken op een willekeurige mange, daar zie je paarden met kale plekken van sporen. Ooit wel eens een paard gezien met spriemen van de zweep? Ik helaas wel. Ik las hier op Bokt dat Branderup himself het presteerde om een paard tot bloedens toe op de achterbenen te slaan in een poging tot piaffe![]()
Hoe je het ook draait, al die middelen kun je verkeerd inzetten, maar dus ook op een goede manier. En ik zeg nergens dat wat de top doet per definitie goed is. Net zo als dat je op de mange misstanden tegenkomt, zie je dat ok aan de 'top' .
Moll je argumentatie blijft erg mager. Het is nu eenmaal niet zo zwart wit als jij graag wilt stellenStangen, sporen, zwepen, slofteugels zijn allemaal net zo wreed als de ruiter die er mee werkt.
Moll schreef:Je kan het mager vinden wat ik zeg, ik vind het slap om te zeggen dat top ruiter het ook doen en dan is het goed,
Citaat:en dat is larikoek ze hebben daar geen tijd om een paard te scholen, daar trainen ze ze net als een hond en het móet snel gebeuren, tijd is geld en werk het paard niet mee hangen we er een slof aan, niet goed schiks dan maar kwaad schiks, prestatie druk en geld van sponsors die er voor zorgen dat het paard ondergeschikt word aan de sport, en dus zo behandeld word niks kwalitatief hoogstaande scholing van een paard en niks van het paard bepaalt het tempo en de tijdsduur van zijn opleiding, dan kan je gaan gooien met alles over een Bent enz, waar ik zowiezo me bedenkingen dan over hebt,
Citaat:de link die geplaatst is door mij geeft al aan hoe mensen in de top sport over het paard denken dat ze over wegen om het op te nemen in de regels, nou ja goed lees het maar eens goed door het is bespottelijk , net zoals de vergelijking van s&t met slof, dan weet je niet waar de stang voor is, en dat deze foutief gebruikt word in de top, zeker weten
Vanaf het moment dat ik bij het paard kom tot ik weer weg ga. Grondwerk is voor mij niks meer of minder dan de dagelijkse omgang met je paard, en daarin zit altijd een stukje opvoeding. Respect voor mijn persoonlijke ruimte, netjes aan de hand meelopen, voetjes geven, je laten verzorgen, alles. Dus hoezo te nuchter voor grondwerk....... 
Moll schreef:Dat is echt onzin wat je nu verkondigd, hoe hoger de sport hoe hoger de prestatie druk, denk je nu werkelijk dat sponsors zitten te wachten tot dat hun naam eens in de top komt, nee hoor dan gaan ze wel naar de geen toe die daar al is, en geen prestatie geen geld, zo werkt het overal. En dat ik het zwart wit zie, klopt en dat er een bepaalde emotie bij zit tuurlijk, ik ben begaan met dat geen wat ik doe en waar ik voor sta, en dat jij met toeval die ruiters kent die de slof wel goed gebruiken, tuurlijk, en Mhr gal rijd ook alles verantwoord, en dressuur matig correct.
Yamcha schreef:Dus ja, ik kan er wel over vallen als iemand een 3-jarige met sporen rijdt, want bij zo'n kleuter valt er helemaal niks te verfijnen, ik vind dat echt zonde, omdat het spoorgebruik dan later problemen gaat opleveren wanneer je wel je hulpen moet verfijnen. Als hij niet goed aan het been is, dan pak je een zweepje, en je tikt bij als hij op je been moet reageren, en het niet doet. Dan zijn ze heel rap netjes aan het been, geen spoor bij nodig.
unicorn_kiss schreef:Ik denk dat de term grondwerk vaak vermeld wordt omdat heel veel mensen er goede resultaten mee geboekt hebben. En dat is logisch ook, dat je dan je goede ervaringen wil delen.
Moll schreef:Kom tie dan he, de cliche een slof is gemaakt voor kracht en trekwerk. En omdat de top het doet is het goed? Dus als hun hun paard het bloed in de mond rijd, dan is het Oke?
Cassidy schreef:En daarnaast een heel stuk desensibiliseren vanaf de grond. Basis bijbrengen vanaf de grond. Oefeningen waardoor mijn leiderschap bevestigd wordt.
De basis is voor mij het skala der ausbilding en dat doe je voor 95% OP je paard. De rest valt voor mij onder de noemer van 'opvoeding en dagelijkse omgang'. En daar heb ik gaandeweg zoveel handigheid in gekregen dat wanneer ik een nieuw paard onder handen krijg, dat die in korte tijd gewoon doet en laat gebeuren wat ik van hem verlang. Trailerladen, scheren, meelopen, stilstaan bij het poetsen, wassen etc. ect. Meer hoef ik niet van een paard als ik er naast sta. Een opvoedingsprobleem los ik op vanaf de grond en een rijtechnisch probleem vanuit het zadel.Abacab schreef:Moll, ik vraag me serieus af waar jij allemaal op stal hebt gekeken, ben jij het niveau van de manege wel ontgroeid? Die praktijken die jij beschrijft zie je vooral in het lagere segment. Paarden met een verkoopbedrag tot €10.000,-. Dat zijn stallen waar met kleine marges wordt gewerkt en waar het net niet uit kan. Wij noemen dat de bromfietsenhandel.
In het hoge segment gaat het er heel anders aan toe. Daar worden paarden uitgebeid gekeurd, worden bloedmonsters genomen en voor jaren opgeslagen. Mensen gaan bij uitgaven van enkele tonnen heus wel zorgvuldig te werk, bij de verkopende-, en de kopende partij.
Moll schreef:Dat is echt onzin wat je nu verkondigd, hoe hoger de sport hoe hoger de prestatie druk, denk je nu werkelijk dat sponsors zitten te wachten tot dat hun naam eens in de top komt, nee hoor dan gaan ze wel naar de geen toe die daar al is, en geen prestatie geen geld, zo werkt het overal.
Moll schreef:Mhr gal rijd ook alles verantwoord, en dressuur matig correct.
MagicDay schreef:!
Waar het mij omgaat is dat we liever moeten zijn in de reacties naar elkaar toe, op papier komt alles al harder over dan vaak bedoeld!
geerke schreef:ruiters die te weinig feeling hebben om op een heet paard te gaan zitten moeten het vooral houden bij een brave fjord....zelfkennis is een groot goed.
geerke schreef:Enne....niet zo denigrerend praten over die brave sullen waar ook jij het op hebt mogen leren.
phormicola schreef:Ik las een keer een topic van iemand die een paardje had dat nogal moeilijk deed op buitenrit.
Er stond een reactie bij met de volgende strekking:
"Als je paard weer zo lastig is, moet je gewoon even snel in de berm gaan grondwerken. "
Je kon me wegdragen
jasmijn78 schreef:unicorn_kiss schreef:Ik denk dat de term grondwerk vaak vermeld wordt omdat heel veel mensen er goede resultaten mee geboekt hebben. En dat is logisch ook, dat je dan je goede ervaringen wil delen.
Maar ja, definieer 'goede resultaten'? Wat zijn dat? Als mensen zo slecht kunnen rijden dat het enige wat overblijft wat ze met hun paard kunnen doen er een beetje mee wandelen is... Of dat een paard beter in de sport gaat presteren omdat ie op het engelse commando back-up in zijn achteruit gaat als je er naast staat?
Ik heb geen grondwerk nodig. In ieder geval niet op de wijze die hier op bokt vaak verkondigd wordt. Maar misschien dat ik op het niveau van omgang met mijn paarden al op onbewust-bekwaam zit? Dat zou wat mij betreft een goede verklaring zijn. Ik zie ook niet zo snel voor mijn praktijk de toegevoegde waarde van grondwerk, zie ook niet in hoe mijn paarden daar beter van onder het zadel gaan lopen (buiten het gegeven dat ik regelmatig longeer)
Ik heb in ieder geval geen specifiek grondwerk nodig om een goede verstandhouding met mijn paarden te krijgen.