Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:07

Wat heeft huisvesting ermee te maken?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:08

@ Cassidy, volgens mij bedoelen wij het zelfde. Alleen leg je het iets beter uit dan ik.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:08

Dat was een voorbeeld, dat iedereen op internet precies weet hoe het wel of niet moet maar in het dagelijks leven gaat het helemaal niet op.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:10

Nouja.. kijk een paard gaat nooit bokken omdat hij je haat, dus als iemand een topic plaatst met mijn pony bokt zo erg wat moet ik doen, dan is de reactie van mening bokker nooit, sla hem grandioos op zijn pony kont :+ Dan denk je eerst aan medische oorzaken of een slecht passend zadel. Als dat het niet is dan moet je uizoeken waarom je paard het dan wel doet. Als hij gewoon een strondpuber bui heeft dan heb ik niets tegen een vlink pak op de billen, maar als een paardje gefrustreerd word doordat hij iets niet snapt en daardoor gaat bokken bijf. dan kun je beter grond werk gaan doen. Paardrijden moet toch voor bijde partijeen leuk blijven :D

Elsjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:14

in zulke situaties krijg je altijd reacties als, je pony heeft geen respect vooor je enz.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:16

En uiteindelijk is dat meestal dat waar het aan schort...los dat probleem op (met grondwerk) en van daaruit kun je verder bouwen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:40

Moll schreef:
Kom tie dan he, de cliche een slof is gemaakt voor kracht en trekwerk. En omdat de top het doet is het goed? Dus als hun hun paard het bloed in de mond rijd, dan is het Oke?
Lees dit maar eens http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... lood-sport

Een zweep is er om te slaan en een spoor om je paard harder en pijnlijker mee te kunnen schoppen? Ga maar eens kijken op een willekeurige mange, daar zie je paarden met kale plekken van sporen. Ooit wel eens een paard gezien met spriemen van de zweep? Ik helaas wel. Ik las hier op Bokt dat Branderup himself het presteerde om een paard tot bloedens toe op de achterbenen te slaan in een poging tot piaffe |(

Hoe je het ook draait, al die middelen kun je verkeerd inzetten, maar dus ook op een goede manier. En ik zeg nergens dat wat de top doet per definitie goed is. Net zo als dat je op de mange misstanden tegenkomt, zie je dat ok aan de 'top' .

Moll je argumentatie blijft erg mager. Het is nu eenmaal niet zo zwart wit als jij graag wilt stellen :D Stangen, sporen, zwepen, slofteugels zijn allemaal net zo wreed als de ruiter die er mee werkt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:08

Abacab schreef:
Moll schreef:
Kom tie dan he, de cliche een slof is gemaakt voor kracht en trekwerk. En omdat de top het doet is het goed? Dus als hun hun paard het bloed in de mond rijd, dan is het Oke?
Lees dit maar eens http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... lood-sport

Een zweep is er om te slaan en een spoor om je paard harder en pijnlijker mee te kunnen schoppen? Ga maar eens kijken op een willekeurige mange, daar zie je paarden met kale plekken van sporen. Ooit wel eens een paard gezien met spriemen van de zweep? Ik helaas wel. Ik las hier op Bokt dat Branderup himself het presteerde om een paard tot bloedens toe op de achterbenen te slaan in een poging tot piaffe |(

Hoe je het ook draait, al die middelen kun je verkeerd inzetten, maar dus ook op een goede manier. En ik zeg nergens dat wat de top doet per definitie goed is. Net zo als dat je op de mange misstanden tegenkomt, zie je dat ok aan de 'top' .

Moll je argumentatie blijft erg mager. Het is nu eenmaal niet zo zwart wit als jij graag wilt stellen :D Stangen, sporen, zwepen, slofteugels zijn allemaal net zo wreed als de ruiter die er mee werkt.

Je kan het mager vinden wat ik zeg, ik vind het slap om te zeggen dat top ruiter het ook doen en dan is het goed, en dat is larikoek ze hebben daar geen tijd om een paard te scholen, daar trainen ze ze net als een hond en het móet snel gebeuren, tijd is geld en werk het paard niet mee hangen we er een slof aan, niet goed schiks dan maar kwaad schiks, prestatie druk en geld van sponsors die er voor zorgen dat het paard ondergeschikt word aan de sport, en dus zo behandeld word niks kwalitatief hoogstaande scholing van een paard en niks van het paard bepaalt het tempo en de tijdsduur van zijn opleiding, dan kan je gaan gooien met alles over een Bent enz, waar ik zowiezo me bedenkingen dan over hebt, de link die geplaatst is door mij geeft al aan hoe mensen in de top sport over het paard denken dat ze over wegen om het op te nemen in de regels, nou ja goed lees het maar eens goed door het is bespottelijk , net zoals de vergelijking van s&t met slof, dan weet je niet waar de stang voor is, en dat deze foutief gebruikt word in de top, zeker weten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:14

Moll schreef:
Je kan het mager vinden wat ik zeg, ik vind het slap om te zeggen dat top ruiter het ook doen en dan is het goed,

Moll, jij stelt alles zo zwart-wit en dat is mijn stijl helemaal niet. Hier verdraai je mij tekst door het zwart-wit te stellen. Ik schijf juist dat ik ruiters in de top ken die de slof op een fijne manier gebruiken en waarbij dat een toegevoegde waarde in de training heeft.

Citaat:
en dat is larikoek ze hebben daar geen tijd om een paard te scholen, daar trainen ze ze net als een hond en het móet snel gebeuren, tijd is geld en werk het paard niet mee hangen we er een slof aan, niet goed schiks dan maar kwaad schiks, prestatie druk en geld van sponsors die er voor zorgen dat het paard ondergeschikt word aan de sport, en dus zo behandeld word niks kwalitatief hoogstaande scholing van een paard en niks van het paard bepaalt het tempo en de tijdsduur van zijn opleiding, dan kan je gaan gooien met alles over een Bent enz, waar ik zowiezo me bedenkingen dan over hebt,

Een tekst vol emotie en onderbuikgevoelens. Moll, ik vraag me serieus af waar jij allemaal op stal hebt gekeken, ben jij het niveau van de manege wel ontgroeid? Die praktijken die jij beschrijft zie je vooral in het lagere segment. Paarden met een verkoopbedrag tot €10.000,-. Dat zijn stallen waar met kleine marges wordt gewerkt en waar het net niet uit kan. Wij noemen dat de bromfietsenhandel.
In het hoge segment gaat het er heel anders aan toe. Daar worden paarden uitgebeid gekeurd, worden bloedmonsters genomen en voor jaren opgeslagen. Mensen gaan bij uitgaven van enkele tonnen heus wel zorgvuldig te werk, bij de verkopende-, en de kopende partij.

Citaat:
de link die geplaatst is door mij geeft al aan hoe mensen in de top sport over het paard denken dat ze over wegen om het op te nemen in de regels, nou ja goed lees het maar eens goed door het is bespottelijk , net zoals de vergelijking van s&t met slof, dan weet je niet waar de stang voor is, en dat deze foutief gebruikt word in de top, zeker weten

Ik heb je artikel gelezen maar ik begrijp de link niet zo met dit topic.
Laatst bijgewerkt door Abacab op 17-10-11 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:16

Ik grondwerk altijd :D Vanaf het moment dat ik bij het paard kom tot ik weer weg ga. Grondwerk is voor mij niks meer of minder dan de dagelijkse omgang met je paard, en daarin zit altijd een stukje opvoeding. Respect voor mijn persoonlijke ruimte, netjes aan de hand meelopen, voetjes geven, je laten verzorgen, alles. Dus hoezo te nuchter voor grondwerk....... :D

Dat met die sporen is ook zoiets...... sporen zijn imo idd voor verfijning. Omdat ik nog niks te verfijnen heb, heb ik dus geen sporen om. Een zweep heb ik niet nodig, omdat de merrie goed aan het been is, en voorwaarts genoeg. Dus rijd ik zonder sporen en zonder zweep. Dus ja, ik kan er wel over vallen als iemand een 3-jarige met sporen rijdt, want bij zo'n kleuter valt er helemaal niks te verfijnen, ik vind dat echt zonde, omdat het spoorgebruik dan later problemen gaat opleveren wanneer je wel je hulpen moet verfijnen. Als hij niet goed aan het been is, dan pak je een zweepje, en je tikt bij als hij op je been moet reageren, en het niet doet. Dan zijn ze heel rap netjes aan het been, geen spoor bij nodig. Het probleem is dat mensen in die fase al niet consequent zijn, en dan sporen omknopen om dat dan weer goed te maken (vervolgens daar weer inconsequent in zijn, en wat zie je: prik prik prik en een paard dat gewoon in dezelfde gang in hetzelfde tempo blijft, totaal dood voor het been gemaakt). Doodzonde als je het mij vraagt.

Grondwerk is imo niet te oplossing voor alles, als je daar net zo inconsequent mee bent als met rijden, dan doet het nog niks, en zal je paard ook doof worden voor je 'correcties' en je commando's, je hebt het immers effectief geleerd dat het daar niet op hoeft te reageren.......
Net als een spoor niet persé verkeerd is. Het is dom en kortzichtig om te roepen dat een middel per definitie goed of slecht is, dat is net zo dom en stompzinnig als je paard afslaan omdat jíj fouten maakt.
In wezen is het dezelfde domheid, dezelfde kortzichtigheid.

Consequent zijn, eerlijk zijn. Met rijden en in de omgang. Met of zonder gebruik van hulpmiddelen en wat je er ook maar bijpakt.

Het is echt net zo dom om te roepen dat je paard je in de maling neemt, als je paard door de hele medische molen te halen omdat het dier niet wil nageven.
Misschien eens leren je handen stilhouden.........

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:23

Dat is echt onzin wat je nu verkondigd, hoe hoger de sport hoe hoger de prestatie druk, denk je nu werkelijk dat sponsors zitten te wachten tot dat hun naam eens in de top komt, nee hoor dan gaan ze wel naar de geen toe die daar al is, en geen prestatie geen geld, zo werkt het overal. En dat ik het zwart wit zie, klopt en dat er een bepaalde emotie bij zit tuurlijk, ik ben begaan met dat geen wat ik doe en waar ik voor sta, en dat jij met toeval die ruiters kent die de slof wel goed gebruiken, tuurlijk, en Mhr gal rijd ook alles verantwoord, en dressuur matig correct.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:43

Ik ben een recreatief ruiter en ben er 20 jaar "uit" geweest. Ben sinds driekwart jaar weer begonnen met rijden en zie zeker verschil met vroeger.
Tegenwoordig rijd iedereen met spoortjes en hulpteugels lijkt het wel, als een soort statussymbool ofzo (kijk eens, ik verfijn mijn hulpen met mijn sporen..). In de praktijk worden de spoortjes gebruik om een paard voorwaarts te krijgen zie ik om me heen, en niet om de hulpen te verfijnen.
Tegenwoordig roept iedereen gelijk om DA of kraker. Ik kan me niet herineren dat die er vroeger (zo snel) bijgeroepen werden. Krakers al helemaal niet!
Iedereen moet tegenwoordig bijpassende setjes hebben en heeft overal heel erg veel van. Vroeger deed je jaaaren met je spullen (mijn zadel is bv 45 jaar oud!). Het ging om het practische en niet om het mooie.
Ik vind dat paarden tegenwoordig behandeld worden als watjes. Een paard zonder deken wordt al haast gezien als dierenmishandeling. Ik snap ook niet waarom mensen hun paarden scheren (om vervolgens een deken op te leggen), dit gebeurde vroeger nooit. Als je ze met hun wintervacht goed laat uitstappen vatten ze echt geen kou hoor.

Ik ben blij dat mijn eigenaar net zo van de "oude stempel" is als ik. Hij zorgt goed voor zijn paarden maar behandeld ze niet als watjes.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:45

DebjeDopje schreef:
Misschien een hele domme vraag, maar wat wordt er eigenlijk gezien onder grondwerk? :o

bij mij betekent dat: lekker op een picknickdeken in het weiland liggend naar de paarden kijken.. :+

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:00

Moll schreef:
Dat is echt onzin wat je nu verkondigd, hoe hoger de sport hoe hoger de prestatie druk, denk je nu werkelijk dat sponsors zitten te wachten tot dat hun naam eens in de top komt, nee hoor dan gaan ze wel naar de geen toe die daar al is, en geen prestatie geen geld, zo werkt het overal. En dat ik het zwart wit zie, klopt en dat er een bepaalde emotie bij zit tuurlijk, ik ben begaan met dat geen wat ik doe en waar ik voor sta, en dat jij met toeval die ruiters kent die de slof wel goed gebruiken, tuurlijk, en Mhr gal rijd ook alles verantwoord, en dressuur matig correct.

Nu ben ik heel benieuwd waar jij dat dan hebt gezien, noem eens namen en voorbeelden van paarden of ruiters waarbij het helemaal mis is gegaan door verkeerde training of paarden die door de ruiter helemaal kapot gereden zijn.

Ik loop al lang rond, heb ook nare dingen gezien. Maar mijn ervaring is dat men juist in de top heel zorgvuldig omgegaan wordt met de paarden. En dat is logisch. Die paarden zijn je kapitaal, je oude dagvoorziening, daar ben je heel zuinig op. Bovendien zijn toppers schaars en er zit zo veel werk in een paard dat Zware Tour loopt. Als een paard onbruikbaar is ben je in een klap alles kwijt, dan is je werk voor neits geweest.

Als je me vraagt naar exessen dan kan ik je lachwekkende verhalen vertellen over hoe idioot die paarden gepamperred worden en wat voor een acties ruiters en eigenaren wel niet ondernemen om er zeker van te zijn dat horsie helemaal happy is :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:15

Yamcha schreef:
Dus ja, ik kan er wel over vallen als iemand een 3-jarige met sporen rijdt, want bij zo'n kleuter valt er helemaal niks te verfijnen, ik vind dat echt zonde, omdat het spoorgebruik dan later problemen gaat opleveren wanneer je wel je hulpen moet verfijnen. Als hij niet goed aan het been is, dan pak je een zweepje, en je tikt bij als hij op je been moet reageren, en het niet doet. Dan zijn ze heel rap netjes aan het been, geen spoor bij nodig.

Voor hetzelfde kun je een spoortje gebruiken. Je maakt ze daarmee aan het been. Ze zijn niet bedoeld als vervanging van hulpen.
Het voordeel van sporen in dat geval is dat je niet iets met je hand hoeft te doen op dat moment. Aantikken, zelfs met zeer lange zweep zonder enige polsbeweging en dus teugelbeweging of zelf maar even verstarren van de hand die het paard voelt is vrijwel onmogelijk. Je vraagt dan het paard voorwaarts te gaan terwijl je het op hetzelfde moment hindert, in welke kleine mate dan ook, en dat is een tegenstrijdige boodschap, die voor sommigen genoeg is om dan niet te gaan, omhoog te gaan of scheef te gaan bv.
Twee teugels in een hand nemen om aan te tikken vergt net die seconden die er voor zorgen dat je tik eigenlijk al (te) laat is om verbonden te worden aan de gemiste reactie op het been, hoewel het wel samen gegeven kan worden met de herhaling van beenhulp.
Het KAN prima met de zweep, maar daar zitten dan de nadeel van of de timing of dat je hand wat beweegt aan vast.
In die zin vind ik dus CORRECT gebruik van sporen op een jong paard in de africhting helemaal niet fout.
Het verfijnen, of eigenlijk beter kunenn onderscheiden van diverse beenhulpen met sporen in een later stadium, staat daar helemaal los van. Dat doe je op een paard dat gewoon goed aan het been is. Het maakt dan de "taal" van de beenhulp wat rijker.

Maar het topic is geloof ik niet opgezet om corect rijden uit te leggen :o
Maar het is wel een voorbeeld van hoe verschillend mensen op hetzelfde gegeven kunnen reageren.

@Avbacab:Paarden aan de top worden vaker gepamperd door de grooms, dan door de ruiters, en het maakt heel veel uit of het een eigen paard van zo'n ruiter is, of dat het van een ander is en hoeveel paarden de ruiter tot zijn beschikking heeft, bijvoorbeeld.
de ruiter die een eigen paard heeft aan de top, is niet te vergelijken met een ruiter die een stal vol van zijn sponsor uitbrengt (die ze ook zo onder de kont verkoopt).
Daarbij zijn omgang en training twee dingen. Ik kijk niet graag naar alle training. Het is niet de bedoeling om op fora namen te gaan noemen, maar er zijn best ruiters waarbij ik niet graag naar een training ga kijken. Vind al erg genoeg wat ik op voorterreinen zie.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:30

unicorn_kiss schreef:
Ik denk dat de term grondwerk vaak vermeld wordt omdat heel veel mensen er goede resultaten mee geboekt hebben. En dat is logisch ook, dat je dan je goede ervaringen wil delen.

Maar ja, definieer 'goede resultaten'? Wat zijn dat? Als mensen zo slecht kunnen rijden dat het enige wat overblijft wat ze met hun paard kunnen doen er een beetje mee wandelen is... Of dat een paard beter in de sport gaat presteren omdat ie op het engelse commando back-up in zijn achteruit gaat als je er naast staat?

Ik heb geen grondwerk nodig. In ieder geval niet op de wijze die hier op bokt vaak verkondigd wordt. Maar misschien dat ik op het niveau van omgang met mijn paarden al op onbewust-bekwaam zit? Dat zou wat mij betreft een goede verklaring zijn. Ik zie ook niet zo snel voor mijn praktijk de toegevoegde waarde van grondwerk, zie ook niet in hoe mijn paarden daar beter van onder het zadel gaan lopen (buiten het gegeven dat ik regelmatig longeer)

Ik heb in ieder geval geen specifiek grondwerk nodig om een goede verstandhouding met mijn paarden te krijgen.

Moll schreef:

Ik gebruik ook wel eens een slof. Ik vind het in sommige gevallen een prima hulpmiddel en ik heb nog nooit bloed in de mond gehad daarvan. Je moet er mee om kunnen gaan.

Cassidy schreef:
En daarnaast een heel stuk desensibiliseren vanaf de grond. Basis bijbrengen vanaf de grond. Oefeningen waardoor mijn leiderschap bevestigd wordt.

Maar ik als dressuurruiter hou er graag zoveel mogelijk 'sensibiliteit' in ;) De basis is voor mij het skala der ausbilding en dat doe je voor 95% OP je paard. De rest valt voor mij onder de noemer van 'opvoeding en dagelijkse omgang'. En daar heb ik gaandeweg zoveel handigheid in gekregen dat wanneer ik een nieuw paard onder handen krijg, dat die in korte tijd gewoon doet en laat gebeuren wat ik van hem verlang. Trailerladen, scheren, meelopen, stilstaan bij het poetsen, wassen etc. ect. Meer hoef ik niet van een paard als ik er naast sta. Een opvoedingsprobleem los ik op vanaf de grond en een rijtechnisch probleem vanuit het zadel.

Abacab schreef:
Moll, ik vraag me serieus af waar jij allemaal op stal hebt gekeken, ben jij het niveau van de manege wel ontgroeid? Die praktijken die jij beschrijft zie je vooral in het lagere segment. Paarden met een verkoopbedrag tot €10.000,-. Dat zijn stallen waar met kleine marges wordt gewerkt en waar het net niet uit kan. Wij noemen dat de bromfietsenhandel.
In het hoge segment gaat het er heel anders aan toe. Daar worden paarden uitgebeid gekeurd, worden bloedmonsters genomen en voor jaren opgeslagen. Mensen gaan bij uitgaven van enkele tonnen heus wel zorgvuldig te werk, bij de verkopende-, en de kopende partij.

En dit is de kern. De meeste hebben geen breder referentiekader dan hun eigen directe omgeving. Een aangezien het in de paardensport zo is dat in zeker 75% van de gevallen er sprake is van de 'lamme leidt de blinde' zul je een hoop voorbeelden kunnen aanhalen zoals het niet hoort of hoe hulpmiddelen verkeerd worden toegepast. Het gekat op (semi) topruiters word ik altijd doodziek van. Ik durf wel te stellen dat er mee sprake is van paardenleed op amateur en recreatief niveau dan op semi/topniveau. Van de meeste ruiters die ik ken die op semi/topniveau rijden worden kosten noch moeite gespaard om het paard zo goed en happy mogelijk in zijn vel te houden WANT EEN PAARD DAT ZICH GOED VOELT PRESTEERT BETER. Een wedstrijdruiter is er nog meer dan een recreatieruiter bij gebaat om zijn paard langdurig gezond te houden.

Moll schreef:
Dat is echt onzin wat je nu verkondigd, hoe hoger de sport hoe hoger de prestatie druk, denk je nu werkelijk dat sponsors zitten te wachten tot dat hun naam eens in de top komt, nee hoor dan gaan ze wel naar de geen toe die daar al is, en geen prestatie geen geld, zo werkt het overal.

Overdrijven is ook een vak. Er is er maar een enkeling die zijn sport kan bedrijven met geld van een sponsor. De meesten moeten de topsport gewoon bekostigen uit eigen zak. En als je het zelf moet betalen dan kijk je wel uit om onvoorbereid/te snel voor de dag te komen op een wedstrijd. Dat is zonde van je geld. De meeste sportruiters moeten het hebben van inkomsten uit lesgeven en clinics. Dressuur is voor de meeste sponsors totaal NIET interessant. En daarnaast: er is an sich niets mis met de drang om te willen presteren! Als je die drang niet kan beteugelen, en niet mee om kunt gaan dan kom en blijf je echt niet op topniveau. Kijk nu naar Anky en Salinero; een come back op int. GP niveau. Hoezo prestatiedruk? Zij zijn er gewoon van aan het genieten! Het dier verkeerd in bloedvorm, is 17. Waarom zou je die dan thuislaten? Het is haar eigen paard, ze bekostigt het zelf. Ze moeten van NIEMAND.

Moll schreef:
Mhr gal rijd ook alles verantwoord, en dressuur matig correct.

Edward is echt een kunstenaar met paarden! Met recht een TOP ruiter. Kijk wat hij met Sisther de Jeu voor elkaar krijgt. Maar goed... Ik denk dat veel mensen geeneens een idee hebben wat het van een ruiter vraagt om zulk soort karakterpaarden te rijden. Er wordt geklaagd over het KWPN dat ze slechte karakters fokken. Maar het punt is gewoon dat er te weinig ruiters zijn die feeling genoeg hebben om met zulke paarden om te gaan. Ze komen weg op de 'gedesensibiliseerde' fjord van de manege/de uitgekoerste draver/of een andersoortig paard uit het 'lagere/ondefinieerbare segment' en baseren daar hun visie op.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:16

ruiters die te weinig feeling hebben om op een heet paard te gaan zitten moeten het vooral houden bij een brave fjord....zelfkennis is een groot goed.
Enne....niet zo denigrerend praten over die brave sullen waar ook jij het op hebt mogen leren.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:24

MagicDay schreef:
!
Waar het mij omgaat is dat we liever moeten zijn in de reacties naar elkaar toe, op papier komt alles al harder over dan vaak bedoeld!

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt en ben het er wederom helemaal mee eens. Het is een bokt mentaliteit, heel jammer en niemand die zich aangesproken voelt want er is 'altijd wel een reden waarom iemand vindt dat hij een ander onaardig op zn plek moet zetten'

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:26

Met namen gooien is niet nodig in dit topic daar draait het namelijk niet om, waar het om draait is wat je verlangt van je paard en wat je als ruiter acceptabel vind, en met wel oog je kijkt naar de hoge dressuur sport, als dit je maat staf is, en je er van uitgaat dat je zo dressuur matig behoord te rijden, zoals ze hier in de NL top rijden dan is de discussie gewoon al klaar, dan ben je namelijk het doel van de dressuur voorbij gelopen.

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:50

Ik ben nog niet zo lang lid van bokt (heb een aantal jaren niet gereden). En ik ga soms echt aan mezelf twijfelen bij sommige discussies.

In het Deken topic (hoeveel dekens je hebt en waarvoor) hebben veel mensen wel 10 dekens voor hun paard. Ik heb alleen een zweetdeken......
Mensen die een paard inrijden met 3, dat zijn vaak heftige discussies. Vroeger was dit normaal....
Het eeuwige ''grondwerk'' argument bij rijtechnische problemen. Je kan ook een paard hebben dat heel lief is aan de hand maar een draak onder het zadel (denk ik dan....?)
Een keuring adviseren voor de aankoop van een grasmaaier-shetlander (Daar krijg ik hetzelfde gevoel bij als wanneer je een auto van 25 jaar all risk gaat verzekeren...)
De enige rij-foto die ik van mezelf heb geplaatst (ben ik te groot-zwaar voor mijn pony), daar kwam een opmerking van iemand dat ''pony de rug wegdrukt..''

Opzich vind ik Bokt erg leerzaam, maar door de soms felle reacties op alles wat afwijkt reageer ik niet snel. Ik word er zelfs onzeker van....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:05

geerke schreef:
ruiters die te weinig feeling hebben om op een heet paard te gaan zitten moeten het vooral houden bij een brave fjord....zelfkennis is een groot goed.

Klopt. Maar die zelfkennis ontbreekt nog wel eens. En dat maakt dat veel van die misverstanden en verschillen in visie kunnen ontstaan.

geerke schreef:
Enne....niet zo denigrerend praten over die brave sullen waar ook jij het op hebt mogen leren.
:+ :D
Ik bedoel het zeker ook niet denigrerend. Was even om mijn puntje kracht bij te zetten :o

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:19

phormicola schreef:
Ik las een keer een topic van iemand die een paardje had dat nogal moeilijk deed op buitenrit.
Er stond een reactie bij met de volgende strekking:

"Als je paard weer zo lastig is, moet je gewoon even snel in de berm gaan grondwerken. "

Je kon me wegdragen :')

En dat was een serieus antwoord? _/-\o_

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:34

Mijn pony is lomp, en weer goed wat hij wel en niet moet doen,
als hij iets doet waarvan hij weet dat hij het niet mag doen, omdat hij het al eerder deed en ik dan bijvoorbeeld aan het halster touw trek en zeg, hou er mee op, en doet het dan nog een keer dan kijk ik hem in zijn ogen boos aan, dan is hij meestal wel braaf en dan knuffel ik hem om te weten dat ik niet eng ben :P
Maar als hij nog een keer iets doet, dat hij weet dat het niet mag, geef ik hem ook wel eens een klapje met mijn halster touw hoor.
Ik rijd hem dan zelf niet met sporen omdat hij nog maar 6 is en niet lang onder het zadel. Maar verder, als hij later niet loopt, en moet veel been blijven geven en soms een tikje, dan zal ik er over na moeten denken. Ook al denk ik dan eerst van doe ik het zelf wel goed. Geef ik op de juiste plek been? Maar dat zie ik dan wel weer;)
maar goed. Paard aanpakken van iets dat hij weet dat ie niet mag doen, vind ik niet erg. Wij mensen worden ook wel eens gestraft! Dus ik zelf vind dat het niet kwaad kan, tenzij je hard met een zweep slaat, of met je sporen in zijn buik schopt ofzo!!
Paarden zijn paarden en snappen ons niet altijd dus moeten we dat gewoon accepteren!!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 19:42

Wat ik vaak als argument lees voor het in de grond stampen van personen is: je plaatst het toch op een forum? Dan kun je ook commentaar verwachten.
Ik vind dit nergens op slaan. Een forum is gemaakt voor feedback, dat kun je verwachten. Feedback is iets heel anders dan commentaar leveren. Commentaar kan iedereen leveren. Het gaat er juist om dat je iets zo brengt dat iemand denkt: "goh doe ik dat echt zo? Ik zal er eens op letten." Dat bereik je niet door alleen maar al het negatieve wat je kunt zien te noemen. Feedback begin je altijd positief, waarna je een aantal observaties geeft en daar je interpretatie aan koppelt en tips meegeeft. En nog belangrijker, het is altijd vrijblijvend. Als iemand het niet wil aannemen is dat zijn/haar goed recht.
Wat betreft grondwerk, voor mij is dit alles wat ik doe naast mijn paard, wat nut heeft. Ik plan geen grondwerk in voor mijn paard. Respect kun je in mijn ogen ook je paard leren, vanaf het moment dat je je paard uit de wei haalt en laat meelopen. Tijdens het poetsen kun je je paard leren op jou te letten en opzij te gaan, maar dit gaat meestal automatisch. Als mijn paard niet let op mij en mij tegen de wand plet, dan krijgt hij gerust een schop. Dit hoeft meestal maar 1 keer, daarna weten ze dat ik daar ook sta en dat ik niet geplet wens te worden. Bij straffen is timing wel belangrijk en ook dat je je het niet persoonlijk aantrekt als je paard iets doet wat niet mag. Dan geef je het een emotionele lading.
Mensen die dit wel doen en leuk vinden, ik heb er absoluut geen probleem mee, maar voor mij is het geen noodzaak om daar speciaal bij stil te staan.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:38

jasmijn78 schreef:
unicorn_kiss schreef:
Ik denk dat de term grondwerk vaak vermeld wordt omdat heel veel mensen er goede resultaten mee geboekt hebben. En dat is logisch ook, dat je dan je goede ervaringen wil delen.

Maar ja, definieer 'goede resultaten'? Wat zijn dat? Als mensen zo slecht kunnen rijden dat het enige wat overblijft wat ze met hun paard kunnen doen er een beetje mee wandelen is... Of dat een paard beter in de sport gaat presteren omdat ie op het engelse commando back-up in zijn achteruit gaat als je er naast staat?

Ik heb geen grondwerk nodig. In ieder geval niet op de wijze die hier op bokt vaak verkondigd wordt. Maar misschien dat ik op het niveau van omgang met mijn paarden al op onbewust-bekwaam zit? Dat zou wat mij betreft een goede verklaring zijn. Ik zie ook niet zo snel voor mijn praktijk de toegevoegde waarde van grondwerk, zie ook niet in hoe mijn paarden daar beter van onder het zadel gaan lopen (buiten het gegeven dat ik regelmatig longeer)

Ik heb in ieder geval geen specifiek grondwerk nodig om een goede verstandhouding met mijn paarden te krijgen.

Ik doe zelf ook niet aan 'grondwerk' (bewust tussen aanhalingstekens, want ik denk dat iedereen daar echt een ander beeld over heeft), omdat het naar mijn gevoel niet nodig is. Als paardje braaf is, ben ik tevreden. Maar als de verstandhouding tussen paard en eigenaar niet al te best is, of het vertrouwen (wat je vaak in topics ziet, er is een miscommunicatie), dan kan grondwerk misschien wel een oplossing bieden...gezien er zoveel voorstanders zijn, is het misschien wel een goed hulpmiddel om de band te herstellen/op te bouwen? Het is een beetje gissen, want ik ben er zelf niet helemaal mee bezig. Tenzij je doodgewone opvoeding ook als grondwerk beschouwt.