@ moll, je hebt gewoon in een paar regels het verschil tussen stuwen en dragen makkelijk en duidelijk uitgelegd, danku
@ kleinvosje, sorry, maar ik vind dus het perfecte voorbeeld van verkeerd slofgebruik.
en weer naar de ts (om toch nog een beetje ontopic te blijven)
als je de slof gewoon gebruikt zoals hij zou moeten worden gebruikt, en niet zoals hij tevaak word gebruikt, zie een paar pagina's terug (sorry kleinvosje dat ik je als voorbeeld gebruik), dan is er geen probleem met de oprichting. Echter als slof vrij strak staat (wat natuurlijk niet de bedoeling van een slof maar wat wel vaak gebeurd), dan trek je automatisch het hoofd meer richting beneden (vooral als de slof tussen de benen word vastgemaakt), dus dan word oprichting een stuk lastiger. als in onmogelijk, aangezien je eerst een goed nagevend paard moet hebben.
Met wijken, neem een martingaal, daarmee ga je minder snel in de fout. verder vind ik het helemaal niet verkeerd dat je al met wijken begint ookal heeft je paard niet altijd 100% een goede aanleuning, wijken voor druk is juist een basisding dat helpt je paard losser te maken en dus makkelijker nageeflijk
btw, ik gebruik ook welleens een slof, mijn paard kan soms enorm zeuren en dan overal van schrikken of gewoon omdraaien en terug naar stal rennen, en mijn martingaal zit vast aan het hele borsttuig, en het ziet er een beetje vreemd uit als ik met het hele tuig (nog bruin ook) op mijn zwarte dressuurzadel ga zitten. Daarbij vind ik met de zijgangen een slof heel makkelijk om hem goed recht te houden, ik heb nogal een lang paard en een slof begrensd fijn aan de zijkant.
even een plaatje:
dit noem ik mijn slofteugel als hij voor mijn doen 'strak staat', ik rijg los zonder slof omdat hij anders zo los moet hangen dat hij erin kan stappen.
. Maar je sloeg wel het een en ander over Moll.