Slofteugel en oprichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:12

oee, intressante dingen komen er hier voorbij
@ moll, je hebt gewoon in een paar regels het verschil tussen stuwen en dragen makkelijk en duidelijk uitgelegd, danku

@ kleinvosje, sorry, maar ik vind dus het perfecte voorbeeld van verkeerd slofgebruik.

en weer naar de ts (om toch nog een beetje ontopic te blijven)
als je de slof gewoon gebruikt zoals hij zou moeten worden gebruikt, en niet zoals hij tevaak word gebruikt, zie een paar pagina's terug (sorry kleinvosje dat ik je als voorbeeld gebruik), dan is er geen probleem met de oprichting. Echter als slof vrij strak staat (wat natuurlijk niet de bedoeling van een slof maar wat wel vaak gebeurd), dan trek je automatisch het hoofd meer richting beneden (vooral als de slof tussen de benen word vastgemaakt), dus dan word oprichting een stuk lastiger. als in onmogelijk, aangezien je eerst een goed nagevend paard moet hebben.
Met wijken, neem een martingaal, daarmee ga je minder snel in de fout. verder vind ik het helemaal niet verkeerd dat je al met wijken begint ookal heeft je paard niet altijd 100% een goede aanleuning, wijken voor druk is juist een basisding dat helpt je paard losser te maken en dus makkelijker nageeflijk ;)

btw, ik gebruik ook welleens een slof, mijn paard kan soms enorm zeuren en dan overal van schrikken of gewoon omdraaien en terug naar stal rennen, en mijn martingaal zit vast aan het hele borsttuig, en het ziet er een beetje vreemd uit als ik met het hele tuig (nog bruin ook) op mijn zwarte dressuurzadel ga zitten. Daarbij vind ik met de zijgangen een slof heel makkelijk om hem goed recht te houden, ik heb nogal een lang paard en een slof begrensd fijn aan de zijkant.
even een plaatje:
dit noem ik mijn slofteugel als hij voor mijn doen 'strak staat', ik rijg los zonder slof omdat hij anders zo los moet hangen dat hij erin kan stappen.
Afbeelding

aerdenhout1

Re: Slofteugel en oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:19

T.S...een paard in de africhting die een slof nodig heeft om zijgangen te kunnen rijden, is niet voldoende afgericht in de basis!.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:02

xmarliez schreef:
Moll schreef:
Het paard stuwt en is niet dragend en een stuwende paard is niet los.

Onzin een paard dat alleen draagt kan niet eens vooruit komen. Stuwkracht is de kracht om vooruit te komen, in eerste instantie gebruiken paarden alleen stuwkracht, wij willen er voor zorgen dat een paard zijn lichaam goed leert gebruiken. Dit kan alleen door het paard los te maken in het lichaam, dan neemt het paard vanzelf een fijne halshouding aan mits je correct rijdt en het paard niet in de houding dwingt.
Draagkracht kan een paard pas benutten als het paard genoeg kracht bezit, en dan moet je zelf de balans tussen draag en stuwkracht weten te creeeren. Waarom een balans tussen die 2?? Het paard moet voorwaarts-opwaarts bewegen, het kan niet voorwaarts zonder stuwkracht en niet opwaarts zonder draagkracht.

Schwung kan een paard alleen tonen in de gangen met een zweefmoment (draf en galop), dit ontstaat door de juiste takt, de juiste rechtgerichtheid (in evenwicht zijn) en de juiste aanleuning. Dit kan alle verkregen worden als het paard LOS is, een hulpteugel maakt een paard niet los, goede hulpen wel. Een gevoelige hand die weet wat hij doen moet en een gevoelige zit en been. Deze combinatie kan alles uit een paard halen wat het paard aan kan, daarom is paardrijden ook aan JEZELF werken, je verbeterd je paard door je zelf te verbeteren.

Helemaal mee eens. Zonder stuwkracht geen voorwaartse drang. Zonder voorwaartse drang geen draagkracht.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:05

xLoki schreef:
Moll schreef:
Heel mooi verwoord, echter zeg je in heel veel woorden eigelijk het zelfde, we werken het paard los en willen een voorwaardse en opwaardse beweging, dat is een teken van een los paard, een paard.wat alleen maar stuwt is niet los, de bekken zijn niet gekantelt, waar door de rug niet bolt.

Maar dan vraag ik me toch af hoe jij in mijn foto kan zien dat mijn paard niet los is.
Hij was op die wedstrijd ontzettend los. Ik hoefde maar een klein beetje binnenbeen aan te leggen en op te vangen met buitenteugel en hij boog.

Je paard was misschien wel los, maar op de foto miste hij voorwaartse drang. En voorwaartse drang kan je omzetten in gedragenheid en verzameling.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:11

setteke schreef:
xmarliez schreef:

Onzin een paard dat alleen draagt kan niet eens vooruit komen. Stuwkracht is de kracht om vooruit te komen, in eerste instantie gebruiken paarden alleen stuwkracht, wij willen er voor zorgen dat een paard zijn lichaam goed leert gebruiken. Dit kan alleen door het paard los te maken in het lichaam, dan neemt het paard vanzelf een fijne halshouding aan mits je correct rijdt en het paard niet in de houding dwingt.
Draagkracht kan een paard pas benutten als het paard genoeg kracht bezit, en dan moet je zelf de balans tussen draag en stuwkracht weten te creeeren. Waarom een balans tussen die 2?? Het paard moet voorwaarts-opwaarts bewegen, het kan niet voorwaarts zonder stuwkracht en niet opwaarts zonder draagkracht.

Schwung kan een paard alleen tonen in de gangen met een zweefmoment (draf en galop), dit ontstaat door de juiste takt, de juiste rechtgerichtheid (in evenwicht zijn) en de juiste aanleuning. Dit kan alle verkregen worden als het paard LOS is, een hulpteugel maakt een paard niet los, goede hulpen wel. Een gevoelige hand die weet wat hij doen moet en een gevoelige zit en been. Deze combinatie kan alles uit een paard halen wat het paard aan kan, daarom is paardrijden ook aan JEZELF werken, je verbeterd je paard door je zelf te verbeteren.

Helemaal mee eens. Zonder stuwkracht geen voorwaartse drang. Zonder voorwaartse drang geen draagkracht.

Zonder draagkracht geen losheid.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:14

Precies :D . Maar je sloeg wel het een en ander over Moll.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:18

setteke schreef:
Precies :D . Maar je sloeg wel het een en ander over Moll.

Wat sloeg ik over dan, ik zeg simpel weg als het paard stuwende is draagt hij niet en is niet los.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:24

Maar de foto van XLoki zegt niets daarover. Dat was een paard met niet genoeg voorwaartse drang. En dan lijkt het gauw stuwend en daar is ook niets mis mee, als het paard niet stuwt komt het niet naar voren :D.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:27

Een paard met het achter been achter de massa is het paard niet los in het lijf en niet dragend maar stuwende.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:29

By the way, een slofteugel is NOOIT voor de oprichting en kan daar ook nooit voor gebruikt worden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:31

Moll schreef:
Een paard met het achter been achter de massa is het paard niet los in het lijf en niet dragend maar stuwende.

En wat je hier uiteindelijk ook mee bedoelt, is een paard wat niet rechtgericht is, en dus zijn lange rugspier niet ontspant, en daardoor de rug niet kan bollen en buikspier niet kan aanspannen, waardoor het achterbeen niet genoeg kan ondertreden, begrijp ik het goed? :)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:32

Moll schreef:

Zoooo, ik ken geen plaatjes van een paard met de achterbenen altijd onder het lijf. Zou ongezond zijn, als een geslagen hond.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:33

Quir schreef:
Abacab schreef:
@kleinvosje, afgezien van dat ik vind dat je slof nog steeds te strak zit zie ik 'm ook liever aan de zijkant hangen. Verder vind ik je paard ook niet goed lopen met of zonder slof omdat het er in elkaar getrokken uitziet. Je paard buigt alleen in bij de kruin en maakt daar een krulletje terwijl ik juist wil dat een paard vanaf de schoft zijn hals laat zakken.

Plus de nek moet t hoogste punt zijn, wat bij jou ook niet het geval is. Dit noem je een zogenaamde valse knik, wanneer ze in de wervels achter de nek afbuigen/knikken.

idd je kan op wedstrijd bv ook heel goed zien welke paarden standaard met slof worden gereden, hebben allemaal die valse knik, op den duur krijgt elk paard hier fysiek last van, misschien hadig voor een prof die even snel een paard voormekaar wil hebben voor een enkele keer maar niet voor dagelijks gebruik

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:35

Afbeelding
Stuwende achterhand. Dragende achterhand.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:39

Plus de nek moet t hoogste punt zijn, wat bij jou ook niet het geval is. Dit noem je een zogenaamde valse knik, wanneer ze in de wervels achter de nek afbuigen/knikken.[/quote]
idd je kan op wedstrijd bv ook heel goed zien welke paarden standaard met slof worden gereden, hebben allemaal die valse knik, op den duur krijgt elk paard hier fysiek last van, misschien hadig voor een prof die even snel een paard voormekaar wil hebben voor een enkele keer maar niet voor dagelijks gebruik[/quote]

Zo, jij kunt het zien? Misschien aanmelden voor het jurycorps?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:41

setteke schreef:

Valse knik is niet echt moeilijk te zien toch? :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:42

Sodeletuut schreef:
setteke schreef:

Valse knik is niet echt moeilijk te zien toch? :)

Ben ik geheel met je eens.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:42

Leuk plaatje, Moll, maar de foto van Xloki leek meer op het laatste plaatje. Dus niet stuwend, maar dragend :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:44

setteke schreef:
Leuk plaatje, Moll, maar de foto van Xloki leek meer op het laatste plaatje. Dus niet stuwend, maar dragend :D

Die mening deel ik totaal niet met je.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:45

mag ik vragen wat jullie van mijn pony vinden? heeft die dan een valse knik?
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:47

Vind het opzich een leuk plaatje, maar naar mijn mening laat het ponny-tje niet los in kaak en in de poll.
Laatst bijgewerkt door Moll op 14-10-11 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:48

Moll schreef:
setteke schreef:

Die mening deel ik totaal niet met je.

Niet? Waarom niet?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:48

dit is wel bijna 1 jaar geleden

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:50

Citaat:

Niet? Waarom niet?

Dat heb ik uitgelegd, en daar was je het niet mee eens en dat kan.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:54

Allrighty, maar het is soms niet leuk als je sommige combi's op het verkeerde been zet. Jouw mening is niet de wet :D .
Maar dat weet je ook wel.