braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:16

ju1982 schreef:
Tja lastig soms mbt bit :\...Hou ons maar op de hoogte. Wanneer krijg je het bit binnen?

2 tot 6 weken en dat is nu 2 weken geleden...

Mijne krijgt een kilo basisbrok per dag, verder nog op het land.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:17

mijn pony ook zelf ingereden, nooit één stapje verkeerd gedaan?

1x zandgehapt, en dat was met 70cm zonder zadel springen, en toen kwam dr uit joligheid een klein bokje uit direct na de sprong :o

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:40

ju1982 schreef:
Nou zolang ze het er zo goed op doet zou ik het dan ook maar niet geven, inderdaad you never know!!
Galop gaat bij mij nu wat beter, hij gaat nu echt op 4 benen lopen en het stuur zit er nu ook op :+

goed zeg +:)+ Ik oefen de galop niet altijd omdat ik vaak in een groepsles zit..
Boem is ho zeggen ze ook weleens ;)
Dus zal bij mijn beessie wat langer duren denk ik zo

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 13:44

love_shyboy schreef:
mijn pony ook zelf ingereden, nooit één stapje verkeerd gedaan?

1x zandgehapt, en dat was met 70cm zonder zadel springen, en toen kwam dr uit joligheid een klein bokje uit direct na de sprong :o

hihi, ik heb een keer op mijn kont gezeten, naast haar, ik dacht dat ik al bij de grond was maar dat was dus niet. Ik had gelijk haar snuit in mijn gezicht zo van wat ben jij nou weer aan het doen..?

jammer genoeg was het zand behoorlijk nat -O-

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:09

Is wel lief van haar met haar snuitje...Die snapte er niks van natuurlijk hahaha...Beetje bummer dat het zand nat was :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:12

Majolen schreef:
hoi Allemaal,

De topic zegt het al een beetje, ik heb mijn paard zelf zadel mak gemaakt en ze heeft nog geen pas verkeerd gedaan, alleen de galop is nog niet geheel bevestigd maar dat komt nog wel, we hebben geen haast.

Nou is mijn vraag aan jullie... nou ja vraag.. of ervaring.. of gedachte..
Als een paard braaf is met zadel mak maken.. komt er dan later nog wat uit of is het paard gewoon zo nuchter en meegaand.

Volgens mijn stalgenoten komen er van de winter nog wel wat stevige bokken uit maar die zijn volgens mij alleen maar op zoek naar sensatie.. :Y)

Ik ben benieuwd, groetjes,
Majolen

Eh, ik heb er een gebroken sleutelbeen aan overgehouden. Verder ging er hier een hele trukendoos open. Bokken, proberen er vandoor te gaan, liggen. Tot hij de ruiter er echt niet af krijgt en dan geeft ie het op :D

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:21

Het is gek.
Mijn paardje heeft dus niet zoveel moeite met grote obstakels zoals verkeer maar wel weer met strepen op de weg, tramrails, lichtplekken in het bos, een witte stoep, een berg schelpjes, schuim van de zee. Dus alles dat licht van kleur is en laag is...
Onweer vindt ze ook geen probleem maar het geluid van een Harley weer wel alsof ze weet dat sommige dingen gewoon natuur zijn en sommige niet.
Eerste keer dat ze de zee was, was ook grappig. Ik ben op een gegeven moment maar gewoon naar het strand gegaan met twee ervaren paarden en gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Ze heeft twee of drie bokkesprongen gemaakt bij het water en geprobeerd om te keren en toen was het klaar. Daarna dwars door de stad, langs de haven, trams, verkeer weer naar huis. Geen centje pijn. Ik denk dat ze erg overdonderd was en gewoon de anderen volgde. Toen reed ik haar net een paar weken. Ik denk niet dat ik daar nu mee zou weg komen eigenlijk.
Ik denk dat het soms een beetje bedriegelijk is hoe paarden zijn als ze net ergens staan en zo nog een beetje conditie moeten krijgen. Ze zijn in het begin nog zo overdonderd dat je hun ware aard niet ziet. Een verkoper kan dan makkelijk zeggen: oh ze is zo mak als een lammetje. Maar o wee als die paarden zich wat beter gaan voelen. Op zich natuurlijk alleen maar goed maar opeens heb je een raket onder je kont in plaats van een goedzak. Missschien nog wel lastiger bij Friezen. Worden vaak als goedzakken afgeschilderd maar de friezen die ik ken zijn stuk voor stuk heel pittig en sterk. En pittiger dan veel warmbloeden. Inclusief mijn bijrijdpaardje. De eigenaar hoopte dat ze veel pit zou krijgen, nou ik denk dat hij nog meer pit gaat krijgen dan hij gepland had!

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:38

Mindim schreef:
Eh, ik heb er een gebroken sleutelbeen aan overgehouden. Verder ging er hier een hele trukendoos open. Bokken, proberen er vandoor te gaan, liggen. Tot hij de ruiter er echt niet af krijgt en dan geeft ie het op :D

Jee dat is minder, en die was al een tijdje onder het zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:26

Majolen schreef:
Mindim schreef:

Jee dat is minder, en die was al een tijdje onder het zadel?

Februari beleerd, mei er af gevallen, vorig jaar. Hij probeert bijrijders enorm uit, ik zelf ben er nog niet weer op geweest. Ik ben te nerveus en dat voelt ie, verder is erg eenkennig naar mij toe. Hij was ook geschrokken dat ik er af viel, hij stopte kwam gelijk bij me kijken. Ik baal dat ik er niet gelijk weer op kon.
Niet allemaal hoor, als je hem goed laat weten wie de baas is, doet hij niets. Maar mijn onzekerheid op het moment en zijn uitproberen is op het ogenblik geen goede combi :D

Majolen

Re: braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 17:16

En je rijdt wel weer paard? op andere paarden? Je zal toch ooit eens weer op je eigen beestje willen/moeten gaan rijden?

Ik vond het de eerste keren ook heel spannend want ik ben echt geen held. Wij hebben een binnenbak die ik dan voor mijzelf had, als ze wisten dat ik ging rijden dan zetten ze de muziek wat harder. Dan zat ik mee te neuriën of te playbacken, dat maakte me ontspannen, misschien een beetje raar gezicht maar het werkte wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:33

Het is wel weer de bedoeling, ik wil eerst meters maken op een ander paard. Zodat wanneer ik weer op hem ga rijden, het vertrouwen weer wat terug is. Dit is de derde keer dat ik een enorme klapper heb gemaakt, dat gaat je niet in de koude kleren zitten. Vroeger was niets te gek, maar dat is niet meer zo. Hij wordt door iemand anders gereden, zodat het voor hem ook gewoon gaat worden. Maar hij trekt een giga trukendoos open, dus er moet even iemand op die hem even aanpakt. Er naast doe ik dat en ik hij goed gehoorzaam, maar erop durf ik hem niet meer zo goed door te pakken en ja dat moet hij niet hebben.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 22:12

Begrijp ik, dat is inderdaad heel vervelend. Wel heel fijn dat er iemand is die hem lekker kan rijden voor jou

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:07

En hoe gaat het grondwerk met hem Mindim?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:18

ju1982 schreef:
En hoe gaat het grondwerk met hem Mindim?

Het is een heel lief en braaf paard en luistert ook goed. Grondwerken doe ik ook met hem, alleen rijden niet meer. Hij reageert heel erg op mij. Naar zijn bijrijdster geeft hij echter geen blijk van interesse, wat hem voor haar wat lastiger maakt. Dus ook zij gaat nu wat meer met hem vanaf de grond bezig. Zij is misschien nog wat te aardig voor hem, wanneer ze er op zit. Want hij gooit bij haar zijn hele trukendoos open.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:34

Apart he dat hij dan ineens zo is...En zijn zadel ligt ook goed en last van zijn gebit?? Tja ik weet het ook niet, maar wel vervelend dit. Terwijl hij dus eigenlijk wel erg gek op je is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:46

ju1982 schreef:
Apart he dat hij dan ineens zo is...En zijn zadel ligt ook goed en last van zijn gebit?? Tja ik weet het ook niet, maar wel vervelend dit. Terwijl hij dus eigenlijk wel erg gek op je is!

Ik ben er een keer afgevallen (de andere rodeos waar ik smakken heb gemaakt was met het rijden van jonge hengsten). Daar is hij wel behoorlijk van geschrokken. Alles ligt verder oke, hij probeert zijn bijrijders uit. Na mijn val heeft iemand hem gereden en die wist precies hoe ze hem aan moest pakken. 1 bok en ze heeft hem voorwaarts gezet. Hij heeft nooit weer iets geprobeerd. Het ligt niet aan hem, maar aan de ruiter. Hij is al bij mij vanaf hij 5 maanden is, hij is nu 6.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:48

Ow maar dat ben ik altijd van mening, het ligt of aan de ruiter of invloeden van buitenaf!! Paard doet alleen wat hij voelt..
Hmmmz maar wat zijn je plannen nu? en bv een keer wegbrengen om een keer goed door te laten rijden?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 12:51

Zonde dat angst zoveel met een mens doet, bij ieder mens. Wat als ik dit zo lees is hij wel heel erg gek op jouw

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 12:55

ju1982 schreef:
Ow maar dat ben ik altijd van mening, het ligt of aan de ruiter of invloeden van buitenaf!! Paard doet alleen wat hij voelt..
Hmmmz maar wat zijn je plannen nu? en bv een keer wegbrengen om een keer goed door te laten rijden?

Denk niet dat wegbrengen veel zin heeft, als je bang ben zul je dat toch weer op moeten bouwen en dat kan een tijd duren

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:57

Mijn merrie is beleerd toen ze drie was en heeft nooit gek gedaan.
Ze is nu dik elf.
Tuurlijk schrikt ze wel eens en springt daneven maar niets raars ofzo.
Degenen die er af gedonderd zijn maaktenzelf fouten waardoor het gebeurde.
Mijn dochtertje was elf maanden toen zij vor de eerste keer op haar zat. 9ik had haar vast en ze leip niet)
Mijn zoontje was ook rond die leeftijd toen hij voor de eerste keer erop zat.
Een meisje vanzes heeft haar kindmak gemaakt (om het zo maar even te noemen)
Ik kan iedereen en alles op haar zetten en hoe minder ervaring hoe liever ze is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:59

ju1982 schreef:

Voorlopig ga ik me richten op grondwerk en maar meters maken op een ander paard. Dan er zelf op. Hij gaat meer met zijn bijrijdster doen vanaf de grond en dan er weer op.
Weg laten brengen om goed door te rijden, daar gaat aarid wat tijd overheen en dat kost 200 euro per week, dat heb ik nu even niet daarvoor liggen. Hij zal minimaal 2 a 3 maanden weg moeten, en dat is nog kort wil je hem echt bevestigen. 12x200, reken maar uit.

Paard en ik zijn erg goed met elkaar inderdaad, misschien te goed. Ik heb verder ook geen problemen met hem, ik ben te onzeker echter om hem nu door te rijden. Dat voelt hij, hij pikt dat zo snel op. Het is een beetje alsof je gaat les nemen bij een autorijschool terwijl je instructeur bang is om bij je in de auto te zitten. Alles moet bevestigd worden en dat kan nu eenmaal niet bij een onzekere ruiter.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:00

Hier ook nooit geen problemen. Het paard geeft zelf aan wanneer deze toe is aan de volgende stap en hier altijd goed naar geluisterd.
Wederzijds respect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:03

Majolen schreef:
ju1982 schreef:

Denk niet dat wegbrengen veel zin heeft, als je bang ben zul je dat toch weer op moeten bouwen en dat kan een tijd duren

Wegbrengen om te bevestigen voor hem wel, voor mijn angst helpt het niet nee. Hij zal me wel gaan uitproberen tzt. Ik ben aan het werk met hem vanaf de grond en dan werk ik rustig er naar toe er weer op te gaan.

Annebe, heeft niet altijd met wederzijds respect te maken hoor ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:14

kan. kan ook niet.
mijn paard was in het begin echt een brave slungel, maar sinds hij sterker is heeft hij ook wel eens zijn momentjes hoor. Maar ik denk dat als je paard nu super braaf is, hij niet heel veel vervelender gaat worden als je hem niet verpest :+ maar dat is ook bij elk paard anders

StefenFrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:09

Dat is voor ieder paard verschillend.
Let wel, ieder jong paard komt in een pubertijd fase en heeft dan extra bevestiging nodig
en een concequente hand, aangezien ze hun grenzen dan gaan verkennen.