de keuze voor een instructeur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: de keuze voor een instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:34

Vanuit mezelf gezien: Ik heb een tijd niet gelest omdat ik het financieel niet op kon brengen, ik heb gemerkt dat er toch fouten insluipen. Bij mij vooral qua houding, ook loop ik er tegenaan dat als ik alleen ben ik makkelijk te veel vraag aan mijn paard. Dan heb ik een instructeur nodig die me een beetje remt, ik doe dan automatisch minder.

Maar mijn mening is dat elke ruiter af en toe een les nodig heeft, gewoon om de sluipende fouten er uit te houden, want het is moeilijker om iets af te leren dan om iets fouts aan te leren.

Moll

Re: de keuze voor een instructeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:36

De frequentie van les is minimaal om de 3 weken, anders vervalt de ruiter in oude gewoonte.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:02

Ik heb geen les.
Ik heb vroeger wel altijd les gehad, maar dat is ondertussen alweer heel erg lang geleden. Al heb ik in die tijd wellicht een jaar of 15 wekelijks les gehad.
Ik kan daarbij aanmerken dat les niet per definitie een verbetering betekent.
Ik heb zeer goede instructeurs gehad en zeer slechte. Bij die laatste leerde je vooral dingen fout aan, die later dan weer gecorrigeerd moesten worden.

Ik weet zeker dat ik daarin niet de enige ben en ik zie zeker situaties waarbij een ruiter beter af is zonder instructeur. Ik ben oprecht van mening dat de echte goede instructeurs zeer dun gezaaid zijn en dat les niet per definitie een verbetering inhoudt

Wel zijn veel lesgevers wedstrijdgericht ingesteld. Hier althans. Bij veel van hen gaat het om prestatie/eindresultaat en punten en dat zijn mensen van wie ik absoluut geen les wil hebben, omdat het niet mijn manier van trainen is. Nog afgezien van het feit dat ik geen wedstrijd rijdt.
Maar ik kan mij voorstellen dat iemand die wel die ambities heeft, bij een aantal van deze lesgevers toch veel baat heeft.

Maar je ziet toch nog heel wat lesgevers met het motto 'geen gel*l, in de krul' ; even laten zien wie de baas is; flink doorpakken als hij niet wil; etc.
En dan wil het de lesgever ook nog wel ontgaan dat het paard een lichamelijk probleem kan en het gevraagde niet kan. (reden dat mijn vorig paard door voorgaande eigenaresse kapot was gereden. Lesgever vond dat ze het paard meer moest aanpakken en dat deed ze. Paard bleek echter een vergroeiing in het been te hebben, waardoor het bepaalde dingen niet kon. Dat werd duidelijk toen ze hier stond. Lesgever had dat volkomen gemist, terwijl het paard nota bene niet zuiver liep)
Daar zou ik hoe dan ook hartelijk voor bedanken.

Ik heb wel een tijd gezocht naar een klassiek lesgever. (geen academisch). Helaas niet te vinden hier. Ze zijn er vast wel, maar niet in mijn wijde omgeving.
Klassieke dressuur spreekt me aan, maar zelf aan gaan klooien omdat ik geen lesgever kan vinden, vind ik geen strak plan, dus begin ik er niet aan.

Ik heb een tijd geleden de omslag gemaakt naar clickertraining (nee, geen VD) en daarmee wil ik verder.
Maar gedegen lesgevers die alle ins en outs kennen en heel goed weten wat ze doen, zijn in deze trainingstak zo mogelijk nog dunner gezaaid dan de klassieke lesgevers, dus ben ik aangewezen op lesmateriaal, praten met mensen en het overleggen van filmpjes, die ik dan wel maak, met zeer ervaren trainers.
Dus ook hier geen les.

Nu moet ik erbij zeggen dat ik er momenteel meer naast sta dan erop zit. Het rijden beperkt zich vooral tot bosritten, maar ook daarin werk ik altijd aan mijzelf.
En net als sassol, met paard als leraar.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:10

@R ali R: inlezen kan, maar dan moet je het nog steeds in de praktijk uit proberen om uit te vinden wat werkt en welke uitwerking de verschillende stijlen op je paarden en op jezelf hebben.
En je moet dan natuurlijk wel een beetje autodidact zijn en zodra je tegen een probleem aanloopt toch hulp in roepen. Maar het zal idd niet voor iedereen werkzaam zijn op deze manier...

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:46

@shoentje:met inlezen bedoel ik meer kijken of de manier van rijden je aanspreekt.
Klopt, maar dat kan je beter meteen bij een instructeur doen dan het zelf uitvogelen.
Dan dat je jezelf mischien verkeerden dingen aanleert. :+

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:56

Les moet, zonder les kom je nooit verder. Zelf les ik 2 keer per week met mijn oudere paard en 1 keer per week met mijn jongere. Dit is vaak maar voor mij werkt het erg goed, helemaal omdat mijn 9 jarige nogal verreden was en dus niet de meeste simpele.

Ik heb wel heel lang moeten zoeken naar een instructeur die mij aanstaat, er zijn er helaas maar weinig die fatsoenlijk les kunnen geven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:01

EvelienH schreef:
Les moet, zonder les kom je nooit verder. Zelf les ik 2 keer per week met mijn oudere paard en 1 keer per week met mijn jongere. Dit is vaak maar voor mij werkt het erg goed, helemaal omdat mijn 9 jarige nogal verreden was en dus niet de meeste simpele.

Ik heb wel heel lang moeten zoeken naar een instructeur die mij aanstaat, er zijn er helaas maar weinig die fatsoenlijk les kunnen geven.

Dus 3x perweek, wat betaal je voor les als ik vragen mag.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:06

40 voor een uur en 20 voor een half uur. Duur grapje maar dan weet je ook weer waarvoor je werkt. :D
Laatst bijgewerkt door EvelienH op 14-10-11 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:10

EvelienH schreef:
40 voor een uur en 20 voor een half uur.

Normale prijs klasse, goeie klant ben jij :D

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:13

Ik vind dat goede instructie heel belangrijk is. Ik heb heel lang moeten zoeken naar een lesgeefster die bij mij en mijn paard past. Als de klik er niet is, en als jij en je instructeur niet op één lijn zitten, kun je naar mijn idee beter geen les hebben. Ik rijd recreatief, maar wil mijn paard wel graag heel, recht en soepel houden. Ik heb één keer in de maand les van een Centered Riding instructrice. Ik rijd al 40 jaar paard, maar begin nu pas het gevoel te krijgen dat de puzzelblokjes die ik in al die jaren verzameld heb op hun plaats beginnen te vallen.

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:52

Les is inderdaad erg belangrijk om verder te komen. Echter vind ik niet dat je les moet hebben.
Als je puur recreatief rijdt en je hebt het gevoel dat je relatie met je paard gewoon goed is, is het toch niet per se nodig?

Ook als je een paard of pony rijdt die niet van jezelf is kan je niet altijd zomaar les krijgen. Misschien vind de eigenaar dat niet goed of is zijn visie van paardrijden anders dan de jouwe. Of heb je niet de mogelijkheid om met je paard naar een leslocatie te gaan en in de buurt kan je niemand vinden die op andere locatie lesgeeft.
Zelf vind ik ook dat de prijs een rol speelt. €40 voor een uurtje les vind ik gewoon vrij veel. Als ik dat elke week zou moeten betalen zou mijn geld snel op zijn. Maar inderdaad 1x per maand zou dan wel kunnen.

Ik vind wel dat als je je relatie van je paard wil verbeteren, verder wil komen in de sport of als je het gevoel hebt dat het allemaal nog niet zo veilloos gaat, les zeker erg belangrijk is, maar dan uiteraard wel van een goede instructuer/instructrice die aansluit bij jouw visie van paardrijden en waar je het gevoel bij hebt dat de lessen ook daadwerkelijk vooruitgang boeken voor jou en je paard.

Ook is de visie van elke instructeur anders. Wat ik zie als waardevolle lessen, vind iemand anders misschien weer 10x niks. De ene instructeur zal het slaan met de zweep een niet verdiende straf van het paard vinden, de ander zal vinden dat het paard het duidelijk heeft verdiend en dat jij maar eens moet laten zien wie de baas is.

Kortom, het vinden van een juiste instructrice die bij jou en je paard past is niet makkelijk. Als jij je helemaal op je gemak voelt bij de manier waarop je leshebt, zijn de lessen vast ook heel waardevol. Echter, als jij het eigenlijk niet helemaal eens bent met de manier waarop jij instructeur lesgeeft, heb je ook vrij weinig aan de lessen, waar je toch elke keer €40 voor neerlegt. Dan kan je beter geen leshebben (of natuurlijk een andere instructeur zoeken). Immers als je dan geen leshebt, zul je het toch op je eigen manier doen, waarvan jij gelooft dat het beter is.

Tot slot wil ik even reageren op iets wat de TS in de beginpost noemt. Dat je geen les hebt, hoeft absoluut niet te betekenen dat je jezelf er te goed voor voelt. Iemand op de grond ziet inderdaad beter wat je fout doet, maar dat hangt weer van jouw en de instructeurs visie van fout af.
Als je al meerdere instructeurs hebt gehad waar je het niet bij mee eens bent, kan de moed je weleens in de schoenen zakken. Ook vanwege je financiële situatie en het niet hebben van eigen paard is lesnemen soms niet zo vanzelfsprekend.
Maar denken dat je te goed bent voor les is inderdaad niet de juiste instelling.
Er is altijd nog veel meer te leren over je paard!
En er is altijd nog wel een verbeterpunt in je relatie met hem!