Western? (Klassieke) dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Western? (Klassieke) dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:34

@ stabledoor: dat is niet de bedoeling........... :n

en dat eerste: ik zou nooit met een fries western gaan rijden, zou dan eerder voor klassiek kiezen. Dus idd een beetje kijken wat je wil bereiken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:06

Een paard loopt pas op de voorhand als het op de hand leunt OF als duidelijk het achterbeen niet ondertreedt(en dit is meestal in combinatie met elkaar)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:15

en door mensen die denken pleasure te rijden door een super trage draf te vragen waarbij het paard voorover knalt (hoofd mooi laaaag) en zijn achterhand ergens achteraan sleept (moooi slow-legged)...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:17

haha precies!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 18:23

@Mindfields: ik weet dat een paard op de voorhand loopt als het achterbeen niet ondertreedt, dit zie ik best vaak, maar het kan ook dat ik gewoon de verkeerde filmpjes/foto's kijk.

Sommige mensen zeggen dat western en engels niet samen gaan (dan heb ik het niet over klassieke dressuur), mede door het teugelcontact en de hoofd- en halshouding, maar er wordt wel hunter under saddle en hunter hack gereden, waarbij toch wel teugelcontact is en een wat hogere hoofd- en halshouding. Waardoor gaat dit dan wel samen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:28

Ik bedoelde eigenlijk dat de positie van het hoofd/de hals, niet alleszeggend is, vaak denken mensen dat als een paard vw-nw gaat, het dan op de voorhand gaat. Dit is echter niet waar, dat wilde ik even zeggen.

Waarom dat wel samen gaat, ik denk dat dat andere ook samen gaat, als men klassieke dressuur beoefent en niet de moderne dressuur.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 18:31

Dat van het vwnw weet ik. In de beginfase van een klassieke opleiding loopt het paard ook altijd vwnw, zonder op de voorhand te vallen.

Maar wat vinden jullie beter aan western? of juist beter aan klassieke dressuur?

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:35

StableDoor schreef:
MissPK schreef:
Grootste verschil zit hem imo idd in de halshouding en de gangen die uiteindelijk gewenst zijn.
Ik kan niet zo zeggen wat beter voor het paard zou zijn maar kijk naar de bouw van je paard, heeft hij een hoge of lage halsaanzet en hoe is het gangwerk? Als er veel beenaktie is van nature zou ik eerder voor klassiek gaan en andersom natuurlijk, vlakke gangen en lage hals western :)

Natuurlijk is de basis hetzelfde uitgangspunt dus ontspannen met goed rug en achterhand gebruik :j

Beter voor de benen??Ehh western is zo veel meer dan slidings en spins! :))

Dat weet ik :+ Maar de slidings en spins zijn volgensmij wat zwaarder voor de benen dan de andere westernonderdelen.
En inderdaad, ik denk niet dat shanks echt zo vreselijk zijn. Deze worden ook alleen bij seniors gebruikt, geloof ik.

ik rij mijn 5 jarige sinds kort ook op korte shanks en snaffel bitje(zelfde als enkel gebroken trens, het deel dat in de mond ligt zo ongeveer). de teugels laat je bij western inprincipe lang maar als het nodig is voer ik de druk op, neem dus teugel aan. de boodschap komt met western hoofdstel veel eerder aan. heb veel minder druk nodig dan met een gewoon trens bitje. logisch want dit bit werkt wat scherper in. des ondanks zet ik hem op de rem als het nodig is. verschil is met een wetern hoofdstel dat hij zijn mond open kan doen en zo een klein scherp randje van de teugeldruk af kan halen.
ik rij in de bak tijdens bakhobbelritjes bitloos, wil in de toekomst buiten bitloos gaan rijden tijdens stapritjes. kan hij lekker grazaen zonder bit. zolang ik hem nog niet compleet veilig heb lopen buiten op bitloos rijd ik hem op een gewoon hoofdstel met trensbitje zonder sperriem. ben ik aan het trainen in de bak rijden we op westernhoofdstel.
wij rijden trail. bij trail komen spins en stops die jij bedoelt niet voor. dat is vooral bij reining. binnen het western rijden zijn er tig takken. het eens is zwaarder als het ander in de zin van stops en spins kunnen niet elk paard aan. trail kunnen de meeste paarden wel aan. vergt getrainde spieren, veel concentratie en vooral erg veel samenwerking tussen ruiter en paard.

ga een keer met een westerninstructeur kijken wat je paardje leuk lijkt te vinden en waar hij aanleg voor heeft. kom je er gelijk achter wat je zelf leuk vind om te rijden.
onthoud goed dat een bit zo scherp is als de hand van de ruiter. overigens kan je ook gewoon op een trensje of bitloos western rijden. een bosal is tot en met de L3 toegestaan als je wedstrijden wilt gaan rijden, hoger zit je aan westernbit vast.

er is niet iets per definitie beter volgens mij, western of dressuur. beide moeten gewoon correct gereden worden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 18:37

@amanda1980: het probleem is dat ik geen paard heb, ik moet dus een goede instructeur vinden met een paard waar ik op kan rijden. Ik heb wel een verzorg/bijrijdandalusiër, daar wil ik ook graag les mee, maar ik weet niet of de eigenaar dit wel wil.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:39

StableDoor schreef:
Maar weer even ontopic! Het ging niet over spoorgebruik!

Dressuurruiters: waarom de keus voor dressuur?
Westernruiters: waarom de keus voor western?
Hadden jullie het idee dat het beter was voor het paard? Of hebben jullie deze keus gemaakt om een andere reden?

ik heb voor western gekozen omdat:
mijn paard en ik als dressuur geen perfecte combi zijn
wij voor trail wel een perfecte combi zijn
omdat ik merk dat mijn paard trail heel erg leuk vind
omdat ik het zelf heel erg leuk vind.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:39

StableDoor schreef:
@amanda1980: het probleem is dat ik geen paard heb, ik moet dus een goede instructeur vinden met een paard waar ik op kan rijden. Ik heb wel een verzorg/bijrijdandalusiër, daar wil ik ook graag les mee, maar ik weet niet of de eigenaar dit wel wil.

er zijn westernmaneges waar je kan lessen. ga daar eens kijken

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:46

StableDoor schreef:
Dat van het vwnw weet ik. In de beginfase van een klassieke opleiding loopt het paard ook altijd vwnw, zonder op de voorhand te vallen.

Maar wat vinden jullie beter aan western? of juist beter aan klassieke dressuur?

Ik vind het een niet beter dan het ander.
Ik heb een quarter waar ik western mee rijd omdat dat het beste bij haar en mij past.
Als ik een andalusisch paard had gekocht had mijn belangstelling waarschijnlijk ook meer bij de klassieke manier van rijden gelegen.

Dat klassiek en western veel op elkaar lijken weet ik ook pas sinds kort.
Ik rij western omdat ik niet in een dressuurpakje wil :P
Ik vind mijn paard stoer, ik vind mijn zadel stoer, en uiteindelijk verzameld aan een erg losse teugel rijden vind ik enorm kicken.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 18:52

@amanda1980: niet bij mij in de buurt...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:13

StableDoor schreef:
Sommige mensen zeggen dat western en engels niet samen gaan (dan heb ik het niet over klassieke dressuur), mede door het teugelcontact en de hoofd- en halshouding, maar er wordt wel hunter under saddle en hunter hack gereden, waarbij toch wel teugelcontact is en een wat hogere hoofd- en halshouding. Waardoor gaat dit dan wel samen?

Ik kan mijn paard in verzameling opgericht instellen of hem laten zakken en daar verder rijden.
Normaal gesproken rij ik engels, meestal rij ik hem dus naar de oprichting toe.
Mijn instructrice is van oorsprong westernruiter, toch leer ik veel van haar mbt engels rijden, voordeel is dat je ook eens andere dingen doet dan de typisch engelse manier van rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:48

Ts, ik heb ook geen eigen paard. Ik heb mijn adresje gevonden op de site van Whoa! Western All The Way. Is een wat oude site geloof ik, maar misschien staat er een trainer bij die bij jou in de buurt woont?

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:34

Mindfields schreef:
Ik bedoelde eigenlijk dat de positie van het hoofd/de hals, niet alleszeggend is, vaak denken mensen dat als een paard vw-nw gaat, het dan op de voorhand gaat. Dit is echter niet waar, dat wilde ik even zeggen.

Waarom dat wel samen gaat, ik denk dat dat andere ook samen gaat, als men klassieke dressuur beoefent en niet de moderne dressuur.
Ben ik niet met je eens Mindfields wanneer het hoofd zakt met de hals dan is het gewicht meer op de voorhand, doordat de voorhand zow wie zo van natuur uit zwaarder is, alleen door bewust te trainen ontwikkeld de achterhand van het paard en krijgt meer spieren dus meer gewicht waardoor het zwaartepunt van een getraind paard iets naar achteren schuift, maar bij voorwaarts neer waarts wat een hipe aan het worden is belast men de voorhand meer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:02

Ik denk dat je niet echt kunt spreken van beter of slechter. Het is gewoon anders. En western of dressuur heeft niks met bitten of sporen te maken. Je kunt prima bitloos western of dressuur rijden. Evenals zonder sporen of zweep.

Ik denk dat je dus moet kijken naar wat jou ligt en wat je doelen zijn. Aangezien je zegt weinig met zit en benen gedaan te hebben, zou ik voor western kiezen. Ook omdat het totaal anders is, dus je echt een beetje opnieuw kunt beginnen. Bij dressuur zie je toch vaak dat ze sneller ondersteunen met de teugels (Buiten teugel er aan, binnen teugel van de hals etc.) Bij western hangen die er vaker toch wat losser bij.
(Correct me if I'm wrong bokkers)

Maar je kunt uiteraard ook prima op zit en benen leren rijden met gewoon dressuur.

Het is dus maar net wat je meer interesseert!

Edit: ik vind gewone zadels echt ondingen, westernzadels zitten gewoon veel lekkerder^^

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:06

Sassol schreef:
Ik denk dat je niet echt kunt spreken van beter of slechter. Het is gewoon anders. En western of dressuur heeft niks met bitten of sporen te maken. Je kunt prima bitloos western of dressuur rijden. Evenals zonder sporen of zweep.

Ik denk dat je dus moet kijken naar wat jou ligt en wat je doelen zijn. Aangezien je zegt weinig met zit en benen gedaan te hebben, zou ik voor western kiezen. Ook omdat het totaal anders is, dus je echt een beetje opnieuw kunt beginnen. Bij dressuur zie je toch vaak dat ze sneller ondersteunen met de teugels (Buiten teugel er aan, binnen teugel van de hals etc.) Bij western hangen die er vaker toch wat losser bij.

Maar je kunt uiteraard ook prima op zit en benen leren rijden met gewoon dressuur.

Edit: ik vind gewone zadels echt ondingen, westernzadels zitten gewoon veel lekkerder^^

in het western begin je ook gewoon op 2 handen met teugelcontact en een snaffle bitje. Pas na een hele tijd (afhankelijk van e.e.a) training kan je op shanks gaan rijden en dan rijd je pas met "losse teugel" omdat jouw paard dan kan verzamelen en in een frame loopt zonder teugelcontact. Dit is echt de grootste misvatting over western rijden.. dat je meteen op 1 hand zonder contact rondsjeest.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:18

VivaLaVida schreef:
Sassol schreef:
Bij dressuur zie je toch vaak dat ze sneller ondersteunen met de teugels (Buiten teugel er aan, binnen teugel van de hals etc.) Bij western hangen die er vaker toch wat losser bij.

in het western begin je ook gewoon op 2 handen met teugelcontact en een snaffle bitje. Pas na een hele tijd (afhankelijk van e.e.a) training kan je op shanks gaan rijden en dan rijd je pas met "losse teugel" omdat jouw paard dan kan verzamelen en in een frame loopt zonder teugelcontact. Dit is echt de grootste misvatting over western rijden.. dat je meteen op 1 hand zonder contact rondsjeest.

En ik heb dus het idee dat je na een tijd, bij de western minder doet met je teugels, dan na een tijd met dressuur. Daar hoor je vaak toch meer qua ondersteuning met de teugels van wel of niet tegen de hals. Of een (halve) ophouding hier of daar. Het contact behouden met de mond. (Ik zie geen vergevorderde dressuur ruiters met boogjes in hun teugels rijden)

Dat je niet meteen met losse teugels rond gaat crossen lijkt me toch een gegeven.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:20

vanzuijlen schreef:
Mindfields schreef:

Ben ik niet met je eens Mindfields wanneer het hoofd zakt met de hals dan is het gewicht meer op de voorhand, doordat de voorhand zow wie zo van natuur uit zwaarder is, alleen door bewust te trainen ontwikkeld de achterhand van het paard en krijgt meer spieren dus meer gewicht waardoor het zwaartepunt van een getraind paard iets naar achteren schuift, maar bij voorwaarts neer waarts wat een hipe aan het worden is belast men de voorhand meer.

Als je correct voorwaarts-neerwaarts rijdt dan rij je je paard op de achterhand en de schouder omhoog. Dat is dus wat anders dan je paard van voor losgooien en hopen dat hij zakt met zijn hoofd.
Bij voorwaarts-neerwaarts rij je je paard omlaag door de achterhand er onder te rijden en te vragen of je paard daar beneden het bit opzoekt.
Doordat de achterhand er onder is komen de schouders omhoog en loopt je paard dus niet op de voorhand.

Kijk maar eens hoe een paard staat met zijn achterhand als hij ver weg een lekker hapje wil eten waarvoor hij zijn hals erg moet strekken.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:24

Ik rijd mijn paard nooit aan een losse teugel in het begin van mijn training :n Nou is mijn paard ook niet heel ver in zijn opleiding ofzo maar na een juiste opbouw in de training, dus met licht contact en zo loswerken en duidelijk maken waar ik hem hebben wil etc kan ik hem met losse teugels daar rijden waar ik wil. Lukt dat niet bij een bepaalde oefening pak ik de teugels weer iets op en corrigeer waar nodig om zo weer de training/oefening af te sluiten met een losse teugel maar wel met de juiste reakties van het paard.

De paarden die ik zie in de western en ook zonder contact gereden worden in hun training lopen vaak op de voorhand, zonder de juiste buiging, over de schouder weg en hebben een andere spieropbouw ect...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:17

Sassol schreef:
En ik heb dus het idee dat je na een tijd, bij de western minder doet met je teugels, dan na een tijd met dressuur. Daar hoor je vaak toch meer qua ondersteuning met de teugels van wel of niet tegen de hals. Of een (halve) ophouding hier of daar. Het contact behouden met de mond. (Ik zie geen vergevorderde dressuur ruiters met boogjes in hun teugels rijden)

Dat je niet meteen met losse teugels rond gaat crossen lijkt me toch een gegeven.

was het maar zo....
Voor de rest heb je wel gelijk. In het latere stadium dus idd. Hoe dat met klassiek zit, geen idee.

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:27

StableDoor schreef:
Maar weer even ontopic! Het ging niet over spoorgebruik!

Dressuurruiters: waarom de keus voor dressuur?
Westernruiters: waarom de keus voor western?
Hadden jullie het idee dat het beter was voor het paard? Of hebben jullie deze keus gemaakt om een andere reden?

Ik rijd western omdat mijn bijrijdpaard zo beleerd is. Daarnaast is ze een quarter en die vind ik zelf meer voor de westernsport. We rijden veel recreatief, lekker buitenrijden, en dan zit een westernzadel voor mij meer ontspannen. De hele westernstijl vind ik meer ontspannen en trekt mij meer dan dressuur, ook is de basis hetzelfde. Ik zal mijn bijrijdpaardje geen plezier doen met veel dressuur, en mezelf trouwens ook niet. 1+1=2 dus rijden we lekker recreatief western.

Ik denk dat je naar jezelf moet kijken wat jij leuk vindt. Zijn dat meerdere disciplines, geen probleem toch? Vind wel dat je daarnaast ook moet kijken naar wat het paard kan/leuk vindt. Ik ken genoeg paarden die zowel dressuurmatig als western gereden worden. Mocht ikzelf echter toch dressuur willen gaan rijden, dan moet ik niet bij mijn bijrijdpaard zijn, maar een paard zoeken die ik dat samen met mij leuk kan doen.

Sassol schreef:

En dit zijn ook mijn bevindingen :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 13:32

vanzuijlen schreef:

Dat is toch echt niet zo. Het achterbeen kan pas ondertreden wanneer de bovenlijn open is. En bij veel paarden moet je daarvoor eerst terug naar vw-nw, waarop ze direct licht in de hand worden(dus zichzelf dragen, tadaa) en direct zie je dan het achterbeen eronder komen. Je hoeft me niet te geloven of proberen te overtuigen, ik zie het dagelijks gebeuren.

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 14:36

Mindfield het zien daar kun je niet mee meten, metingen hebben uitgemaakt dat het gewicht op de voorbenen word verhoogd door het voorwaartsneerwaarts rijden daarom doet men het kort als controlle middel, dus het hals laten strekken maar niet minuten achter elkaar zeker niet in draf en galop, het is geen ontspannings oefening maar geeft het paard ontspanning na de oefeningen dat word tegenwoordig door elkaar gehaald. Het is niet een oefening maar een resultaat, wanneer het paard eerlijk gereden is zal het de vwnw beweging altijd willen inzetten zelfs bij de zwaarste verzameling de tendens is altijd mits het paard goed gereden is vwnw.