sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:18

Hoedat ontwijk je mijn vraag dat je paard zijn mond probeert te openen, en kijk es op u foto's.
Doet die niet hetzelfde als de mijn qua stelling. En geen zorgen, ik ben toch gestopt met dat krulletjes in zen hals omdat ik nu beter weet. Nu ga je natuurlijk mijn vragen ontekennen omdat je er niks tegen kan zeggen, paard heeft rimpeltjes aan mondhoeken, bit naar boiven getrokken betekent dit.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:19

Ninx schreef:
Nee, ik ook niet.... nooit... die van mij openen de mond zelf al. Ook op alle stallen waar ik ooit heb gelopen.
Dat neemt echter niet mijn twijfels weg.....
Zoals eerder gezegd: een paard is wat dat betreft een 'dom' dier.... het berust in zoveel zaken. Hoeveel paarden met atrofiërende spieren door een slecht zadel lopen ook niet gewoon netjes door?

Als het zonder kan, wil ik het graag zelf zonder doen.... moet gevoelsmatig nog even een 'drempel' nemen...

Mijn hengst komt direct aangerend als hij mij met het zadel ziet lopen, heb ik het zadel niet bij me, blijft ie achterin staan en kan ik hem gaan halen. Is echt zo! Wat je zegt over dom dier, klopt! Anders zouden ze mooi op hun gat blijven zitten en konden wij fluiten naar een ritje. Ze lieten nooit een zadel op zich knopen als ze wisten dat ze vier hoeven en een mond met tanden hebben. Daarom altijd bewust zijn van het feit wat je aan het doen bent, en weten wat je vraagt en hoe je dat vraagt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:21

Mindfields schreef:
Dat is geen stelling hoor, dat is een paard wat aan de binnenhand getrokken wordt, en daardoor geen andere manier weet dan te kantelen, omdat het niet rechtgericht door het lijf gaat. Met je 14 jaar heb je een behoorlijk grote mond overigens. Iets dat hangt, staat geen druk op overigens. Dat IS ER gewoon, en doet verder niets.

Het paard kantelt inderdaad het hoofd... Mindfields heeft absoluut meer kaas gegeten dan velen van ons waar het gaat om een paard corrcet dressuurmatig opleiden....
Ik redeneer niet vanuit diezelfde kennis of kunde, maar meer gevoelsmatig... ik heb dan ook een ander doel.

Ik vind S&T gewoonweg 'teveel' ijzer en zou dat graag anders zien.
Een vriendin van me brengt meerdere hengsten uit, en gaf aan (toen ik haar daarnaar vroeg) dat zij feitelijk hetzelfde resultaat boekt op een trens. Ik moet daarbij vermelden dat zij erg veel talent heeft... dat is bij mij niet aanwezig! Haha!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 30-09-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:22

Xiniee schreef:
Hoedat ontwijk je mijn vraag dat je paard zijn mond probeert te openen, en kijk es op u foto's.
Doet die niet hetzelfde als de mijn qua stelling. En geen zorgen, ik ben toch gestopt met dat krulletjes in zen hals omdat ik nu beter weet. Nu ga je natuurlijk mijn vragen ontekennen omdat je er niks tegen kan zeggen, paard heeft rimpeltjes aan mondhoeken, bit naar boiven getrokken betekent dit.

Meid, ik ontwijk je vraag helemaal niet, die had ik een stuk eerder al beantwoordt. Condo staat op stal, zonder bit/halster om ook dat te doen, en te knarsen, vooral als er merries om hem heen zijn. Heb je jouw binnenhand gezien op die foto? Die trek je naar je toe en ook nog richting over de hals. Heb je mijn handjes gezien? helemaal stil, alles los, en nergens een binnenhand naar achteren.

jasmijn78

Xiniee schreef:
Dat mijn lieve schat heet stelling en was btw 5maand gele, ik heb geleerd en rijd nu met halster en neckrope.

Oh, heet dat stelling? Weer wat geleerd hier..... Ik dacht altijd dat stelling inhield dat het paard niet het hoofd verkantelt, maar buigt in zijn gehele lijf en daarbij blijft sporen. Nou, ja zeg. Had ik het even mis! :+ :D

Xiniee schreef:
Jullie weten maar leren niet en blijven met S&t en sporen lopen.
_/-\o_ _O-
Misschien moet ik eens bij jou gaan lessen. De 14-jarigen van tegenwoordig lopen flink op de zaken vooruit 8-)

Ninx schreef:
Dat heb ik niet ontkent... sterker nog: dat is iets waar ik vaak bewust over nadenk en overweeg te veranderen...

Oke, nou als je er uit bent, laat je het ons dan even weten? Ben benieuwd. :D

Ninx schreef:
En dan moet je weten dat ik iemand van een 'open' hand...

Kun je uitleggen wat die term voor jou in de praktijk inhoud?

dior_bokt

Xiniee.
Mischien moet jij eens leren :)* dat er 1 a 2 rimpels zichbaar moeten zijn dan hangt je bit
Goed in een paard ze mond .

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:26

2weken geleden had mijn paard een Giga wond op achterbeen, bloedde en los veel. Was vers, mankte hij of toonde hij dat hij pijn had ? Nee, daar zijn ze te trots om. Ook int wild, waneer een paard iets voor heeft zal die wss achtergelaten worden door de kudde. Want een zwak paard betekent kleinere overlevingskansen.
Daarom tonen veel paard geen pijn van Sporen en S&t, natuurlijk ook voor de schrik van een strenge ruiter, zoals in de moderen dressuur bv.
Hun mond openen, of toch proberen is het enigste dat ze doen.
Helaas bestaat er nu de aansnoer of sperriem.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:27

donnie13 schreef:
Xiniee.
Mischien moet jij eens leren :)* dat er 1 a 2 rimpels zichbaar moeten zijn dan hangt je bit
Goed in een paard ze mond .

Dit is mensen een erg grote fout !
Bij sommige paarden is dit zo, maar niet alle paarden hun tanden hangen op dezelfde hoogte, bij zeker 40% van de paard raak je met 2rimpeltjes hun achtertanden.
Dit meen ik echt hoor.
Weer wat geleerd van deze 14-jarige !

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:28

jasmijn78 schreef:
Ninx schreef:
Dat heb ik niet ontkent... sterker nog: dat is iets waar ik vaak bewust over nadenk en overweeg te veranderen...

Oke, nou als je er uit bent, laat je het ons dan even weten? Ben benieuwd. :D

Ninx schreef:
En dan moet je weten dat ik iemand van een 'open' hand...

Kun je uitleggen wat die term voor jou in de praktijk inhoud?

Nou, nou... ik probeer op vriendelijke wijze te discussiëren...
Ik ben me in toenemende mate bewust van het feit dat we, hoe vriendelijk we ook denken te zijn, soms dingen doen die je 'ethisch' gezien in twijfel kunt trekken...
Ik denk dat iedereen daar bewust mee bezig moet blijven wanneer je met paarden bezig bent.

Een 'open' hand is eigenlijk 'geen hand'... en dus ook absoluut niet goed. Ik 'verbreek' soms het contact wanneer zij het contact zoekt (in ontspanning mijn hand opzoekt). Ergens ben ik me zo bewust (tussen mijn oren) van die gevoelige mond, dat ik snel loslaat bij wijze van 'beloning'... Feitelijk is dat niet goed, want dan verbreek ik juist dat lijntje wat we daarvoor samen hebben bewerkstelligd en begint alles feitelijk opnieuw...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:29

Ik mank ook niet als ik een wond op mijn been heb, enkel als dat in mijn gewrichten zit, en er druk op komt bij het lopen. Komt er geen druk op, loop ik ook niet mank. Wel eens een paard met een peesblessure gezien? Loopt echt kreupel hoor.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:31

je zegt zelf al waarom je paard door de pijn heen gaat
Omdat het vluchtdier is die wil niet laten zien dat hij zwak is.
ik gebruik ook een sperriem en neusriem waarom omdat het bit dan stiller in je paard zijn mond ligt
en ik snoer het niet hard aan het zit eerder te los, omdat je een paard niet tegen houd met een bit of een hoofdstel dat strak zit
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 30-09-11 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:31

Losse neusriem is inderdaad slechter. Dan gaat alles rammelen.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:32

Klaag jij met een wond ? Een paard niet, mensen echt weet van niks veel maar over de paardenmond, bit en bitloos weet ik wel genoeg om hier wat met jullie te praten.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:32

Mindfields schreef:
Losse neusriem is inderdaad slechter. Dan gaat alles rammelen.

het zit gewoon goed vast zo dat het niet afzakt naar beneden
Dus niet de los en niet te vast er gewoon tussen in :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:33

Xiniee schreef:
Dit is mensen een erg grote fout !
Bij sommige paarden is dit zo, maar niet alle paarden hun tanden hangen op dezelfde hoogte, bij zeker 40% van de paard raak je met 2rimpeltjes hun achtertanden.
Dit meen ik echt hoor.
Weer wat geleerd van deze 14-jarige !

Jij hebt duidelijk nog nooit een paardenmond van binnen bekeken? Wel eens je vingers in de mond gestoken en gevoeld wat nou precies waar zit?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:33

Xiniee schreef:
Klaag jij met een wond ? Een paard niet, mensen echt weet van niks veel maar over de paardenmond, bit en bitloos weet ik wel genoeg om hier wat met jullie te praten.

ben je toevallig fan van Nevzorov?

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:34

Ik vind dat ijzer werk in hun mond zoiezo niet nodig je kan je paard ook nagevelijk rijden met een TOUWTJE om hun nek...

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:35

vooral zo door blijven discussieren, wat een ontzettend intressant topic!
Vroeg me de vraag van ts laatst ook al af, ik heb namelijk ook 0,0 ervaring met S&T

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:35

Ik ga hier gewoon een :D :D neerzetten..
Ik geniet van het meelezen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:36

Tessaaaa: Dus heb je geen kracht nodig. Dus ook niet met een bit. Dank je voor je hele goede punt!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:37

Haha, jawel hoor, bij tandarts heb ik al enkele keren in zijn mond gezeten.
Maar ik meen dit echt;
Bij sommige paarden is dit zo dat je 2rimpeltjes moet hebben, maar niet alle paarden hun tanden hangen op dezelfde hoogte, bij zeker 40% van de paard raak je met 2rimpeltjes hun achtertanden.

De achterste rij kiezen bedoel ik dan.

Ninx

Ik ben het wel met je eens dat paarden pijn vaak niet tonen.... ik geloof ook dat in 8 van de 10 gevallen bitgebruik pijnlijk is.
Waarom? Omdat maar weinig mensen echt kunnen rijden. Zoals maar weinig mensen echt kunnen zingen, schilderen, etc....
Ook in al die andere disciplines zijn mensen zich pijnlijk onbewust van het feit dat ze niet erg getalenteerd zijn.
Het verschil is echter dat ze alleen zichzelf daarmee pesten....

Tesssaaa

Mindfields schreef:
Tessaaaa: Dus heb je geen kracht nodig. Dus ook niet met een bit. Dank je voor je hele goede punt!

Waarom kracht gebruiken? Dat is nergens voor nodig 1 magies woord ONTSPANNING

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:38

Xiniee schreef:
Maar ik meen dit echt;
Bij sommige paarden is dit zo dat je 2rimpeltjes moet hebben, maar niet alle paarden hun tanden hangen op dezelfde hoogte, bij zeker 40% van de paard raak je met 2rimpeltjes hun achtertanden.

Daarom moet je alles altijd per paard bekijken. Wat bij de een de perfecte hoogte is, is het bij de ander niet. De achterste rij kiezen? Er is maar 1 rij kiezen aan elke kant.

@ Tessaaa: Inderdaad, ontspanning: http://www.noorhorses.com , mijn website.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 30-09-11 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:39

Xiniee schreef:
Maar ik meen dit echt;

dan voel je toch waar de eerst kies van je paard zit probleem opgelost :P