Training: Hoe lang zit je erop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miekje23

Re: Training: Hoe lang zit je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:17

3 kwartier soms langer. paard is dramkont met aangalopperen. en dan kan het wat langer duren. maar over het algemeen met 3 kwartier klaar

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:37

Op het moment recreatief rond een uurtje :Y) Meestal heb ik mijn rondje dan wel gemaakt en wil paard ook wel naar huis.
Met trainen reed ik meestal 30/45 min. Ligt eraan hoe goed het gaat!

Daphnm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:42

Ik train met mn verzorgpony 3 tot 4 keer in de week.
+/- 50min incl. in- en uitstappen.
(ik moet heel lang in en uitstappen...)

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:07

Ik train iedere dag om aan de gangen van mijn paard te werken en aan zijn reactie op mijn hulpen. Hij is nog niet zo lang onder het zadel (voormalig tuigpaard). Ik ga iedere dag rijden, het verschilt hoe lang soms 30 minuten en soms 60. Ook rijd ik een keer per week met hem in de les en dan oefen ik vooral springen en vraag ik de instructrice of ze al vooruitgang ziet en tips om iets beter te doen. Daar werk ik dan in de les aan en ook de rest van de week totdat het perfect gaat.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:14

Mijn sportpaard merrie rijd ik maximaal 35 minuten per keer. Vind ik lang zat voor een 5 jarige, 4 á 5 keer per week.
Mijn recreatieruin rijd ik 3x in de week ongeveer 1,5 uur + daarnaast nog 2x langer als 2 uur naar buiten. Binnenkort beginnen we met wat rijbaanwerk, en zal ik gemiddeld zo'n 40 minuten per keer (dus ongeveer 20 minuten écht actief rijden) met hem bezig zijn onder het zadel.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:28

30 minuten hooguit 3 kwartier incl. in- en uitstappen. Langer gaat gewoon niet werken, word ie moe en is die niet meer geconcentreerd.
Dat is 5x in de week en 2 rustdagen.

Als we wedstrijd hebben is het 6x in de week waarvan de zaterdag eventjes losrijden is en niet intensief. Denk hooguit 20 minuten dan.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:19

Ik train altijd 30-40 minuten als ik thuis in de bak train. 5 minuten losstappen (paard komt uit land, als hij van stal komt 10 min) dan 10 minuten lang en laag, dan 10 minuten schakelen van lang en laag naar wedstrijdhouding en weer terug naar lang en laag en dan nog 10 minuten oefeningen zoals schouderbinnenwaarts en travers en wijken. Hierin schakel ik ook van laag naar hoog, zodat ze in elke houding de oefeningen kan uitvoeren en goed los en gehoorzaam blijft. Als ik les heb is dat een uur, 1 keer in de week. Wel word daarvan ong 25 min in stap gewerkt. Buitenrit, ook ong 1x per week duurt meestal een uur a anderhalf uur.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:22

3/4/5 x per week, trainen ong 1,5 u en buitenrit 2/3u al snel.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:25

5 a 6 x per week zo'n 15/20 minuten inclusief in en uitstappen. Ik stap niet echt lang in of uit, training stelt nog niet veel voor ivbm jong paard, zit er bijna elke dag op ivbm looplustigheid van het paard.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:33

Moll schreef:
Een efficiënte training is 45 min dit is inclusief in en uit stappen, alles langer dan dit is in feiten te lang waardoor verzuring vermoeidheid en concentratie problemen bij paard en ruiter op treden, wat wel kan is 2x daags 45 min trainen, 5 dagen per week is genoeg 2 dagen rust is goed voor de spieren te herstellen en eventuele nieuwe oefeningen laten bezinken, nooit een nieuwe oefening door vragen wanneer deze een keer goed is uit gevoerd. Wanneer een oefening niet lukt ook nooit door vragen, maar resign naar de ontspanning en elders in de rijbaan opnieuw in zetten.
Werk met het wat het paard aan geeft doe je een oefening in draf en het paard springt aan in galop werk de oefening door in galop, deze wijze leert het paard dat de keuze die hij maakt zwaarder is en gehoorzamen naar wat zijn,ruiter vraagt meer loont dan dat geen wat hem het nog zwaarder maakt.

Interessant! Grappig ook om te lezen dat ik het eigenlijk ook zo doe, fijne opsteker dus! :)
Ik zit er dus meestal 45 minuten op, soms korter als hij het werk lekker aanpakt. En dat 4 tot 5 keer per week. Ik heb wel elke keer een ander soort training. De ene dag wat meer galopwerk, andere dag wat meer loswerken en lang en laag en de andere dag wat meer proefgericht. Buitenritjes en springen tussendoor ook als afwisseling. Zo probeer ik het werk interessant te houden. ;)

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:59

2 x per dag 30 a 45 min, veel stapwerk.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:38

30-45 minuten.... we zijn aan de conditie aan het werk, hihi

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:43

Moll schreef:
Een efficiënte training is 45 min dit is inclusief in en uit stappen, alles langer dan dit is in feiten te lang waardoor verzuring vermoeidheid en concentratie problemen bij paard en ruiter op treden, wat wel kan is 2x daags 45 min trainen, 5 dagen per week is genoeg 2 dagen rust is goed voor de spieren te herstellen en eventuele nieuwe oefeningen laten bezinken, nooit een nieuwe oefening door vragen wanneer deze een keer goed is uit gevoerd. Wanneer een oefening niet lukt ook nooit door vragen, maar resign naar de ontspanning en elders in de rijbaan opnieuw in zetten.
Werk met het wat het paard aan geeft doe je een oefening in draf en het paard springt aan in galop werk de oefening door in galop, deze wijze leert het paard dat de keuze die hij maakt zwaarder is en gehoorzamen naar wat zijn,ruiter vraagt meer loont dan dat geen wat hem het nog zwaarder maakt.

Ik quote u ook even. Onze training ligt hier eigenlijk wel gelijk aan, maar wat u schrijft over '...en het paard springt in galop aan, werk de oefening door in galop' dat vind ik wel een hele interessante!
Mijn paard springt vaak in galop aan als hij het echt lastig vind (maw spieren begint te voelen oid) en ik pak hem eigenlijk altijd terug om dan weer opnieuw te beginnen. Maar uw tip zou dus zijn; zet het door in galop?

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:52

Ik reed denk ik ongeveer 3 kwartier, soms wat langer, soms wat korter ;)

_Rosaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:04

Ik meestal rond de 3 kwartier..! Hangt er wel vanaf welk paard ik rijd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:06

in de buitenpiste minstens 20 min (heen 10 min en terug 10 min)
in de binnenpiste minstens 30-40 min (heen 15 -20 min, terug ook)
effectieve training verschilt van 15 min tot max 1 uur.
(in de kleine piste train ik maar 15-20 minuutjes, binnenpiste meestal halfuurtje, of bij les 1 uur)

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:16

Verschild eigelijk per keer. Ligt er maar net aan hoe t paard aanvoelt, waar ik die keer naartoe wil werken en ook wel beetje met hoeveel zin ik heb. Denk dat ik er gemiddeld 40 min opzit all incl...

xspikkelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:33

Max 20min / half uur intensief trainen. + 10 Min los en uit stappen.
Maar schilt ook per keer of de training goed gaat of minder en waar ik naartoe wil werken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:36

EnelyaT schreef:
Moll schreef:

Ik quote u ook even. Onze training ligt hier eigenlijk wel gelijk aan, maar wat u schrijft over '...en het paard springt in galop aan, werk de oefening door in galop' dat vind ik wel een hele interessante!
Mijn paard springt vaak in galop aan als hij het echt lastig vind (maw spieren begint te voelen oid) en ik pak hem eigenlijk altijd terug om dan weer opnieuw te beginnen. Maar uw tip zou dus zijn; zet het door in galop?

Precies, zo leer hij dat het geen wat gevraagd word makkelijker is dan het alternatief dat hij,zelf kiest.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:37

Ligt aan het paard, leeftijd, nivo, conditie.
Rij nu een 4 jarige van 1.70+ die rijd ik twee dagen en dan een dag rust.
En idd 45min max, moet ik wel op letten rij zelf snel te lang door.
Dus kijk echt op de klok.
Stap even wat los en dan meteen actief en scherp. Als alles goed gaat ben ik met 20 klaar.
Zo niet pak ik m nog een keer op.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:19

Moll schreef:
EnelyaT schreef:

Precies, zo leer hij dat het geen wat gevraagd word makkelijker is dan het alternatief dat hij,zelf kiest.

Ik heb het ook gelezen over wat je zei van als die in galop aanspringt de oefening dan zo door te rijden dit heb ik met mijn vorige verzorgpaard gedaan op advies van mijn instructeur. Helaas is mijn ervaring niet zo goed als het doet klinken.

Want ik ben nou inmiddel 4 jaar verder en nou ben ik nog steeds bezig met afleren dat die voor elke scheet vooruit moet vliegen omdat die vind dat die moet galopperen of dergelijk. Ik dacht eerst dat ik iets fout deed maar het blijkt dat mijn pony via die weg heeft aan geleerd en gewoon zo na zijn idee ene lolletjes mee te maken want ja i ga niet door emt wijken als die weer eens in de galop knetterd.

dus persoonlijk zou ik er niet voor kiezen.

Ik denk overigens dat iedereen wel langer of korter train dan dat die eigelijk weet. Zet er maar eens een keer eeen stopwatch bij .

ik train minimlaa 40 min maximall 1,5 uur met warm stappen en uitstappen

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:16

haffylover schreef:
Moll schreef:

Ik heb het ook gelezen over wat je zei van als die in galop aanspringt de oefening dan zodoor te rijden dit heb ik met mijn vorige verzorgpaard gedaan op advies van mijn instructeur. Helaas is mijn ervaring niet zo goed als het doet klinken.

Want ik ben nou inmiddel 4 jaar verder en nou ben ik nog steeds bezig met afleren dat die voor elke scheet vooruit moet vliegen omdat die vind dat die moet galopperen of dergelijk. Ik dacht eerst dat ik iets fout deed maar het blijkt dat mijn pony via die weg heeft aan geleerd en gewoon zo na zijn idee ene lolletjes mee te maken want ja i ga niet door emt wijken als die weer eens in de galop knetterd.

dus persoonlijk zou ik er niet voor kiezen.

Ik denk overigens dat iedereen wel langer of korter train dan dat die eigelijk weet. Zet er maar eens een keer eeen stopwatch bij .

ik train minimlaa 40 min maximall 1,5 uur met warm stappen en uitstappen

als dit het geval is betekent dat je de oefening in galop niet correct hebt door gezet en uitgevoerd, en je paard dus geleerd heeft dat deze weg makkelijker is.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:53

moll dat dachten wij ook maar hebben hem weg gebracht om opnieuw te laten beleren en daaruit is gebleken dat het dat niet was

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:45

Freely, ik heb het nog nooit mee gemaakt, en ik werk altijd al zo.

nicole1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:47

90 minuten is behoorlijk lang.
ik zit er gemiddeld 45 min op.
ik train ongeveer 4 a 5 keer per week en daarnaast nog 1 a 2 keer per week longeren