Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:00

Tendance schreef:
3 keer in de week 10 minuten tot een kwartiertje licht werk. Beetje stap, draf, galop, voltes en nageeflijk over de rug, dat vind ik niet zwaar.

"Ik vind" duidt op een mening, niet per definitie op een feit. Maar goed, ik schei hier mee uit, mensen willen zich tenslotte helemaal niet echt realiseren waar ze mee bezig zijn. "Iedereen" gaat tenslotte met een driejarige aan de slag, "dus" is dat OK ;(

ajesca123

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:13

@ waratje: Eigenlijk lukt het me altijd om ieder zijn mening te respecteren en dus ook niet in te gaan op mensen die door blijven drammen maar nu stoort het me toch wel.
Het is iedereen nu wel duidelijk wat je mening hier over is en prima dat jij er zo tegen aan kijkt dat is je goed recht.
Maar je hebt je mening nu gegeven en dat weten we nu wel en het feit dat je hem nu aan iedereen probeert op te dringen als de enige juiste lijkt me niet de juiste manier.
Daarbij vind ik ook dat anderen de mening van Waratje gewoon moeten respecteren en volgens mij is dit topic niet bedoeld om de mening van een ander onderuit te halen.
Leven en laten leven is mijn motto en dat komt hier volgens mij goed van pas ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:09

Waratje schreef:
Tendance schreef:
3 keer in de week 10 minuten tot een kwartiertje licht werk. Beetje stap, draf, galop, voltes en nageeflijk over de rug, dat vind ik niet zwaar.

"Ik vind" duidt op een mening, niet per definitie op een feit. Maar goed, ik schei hier mee uit, mensen willen zich tenslotte helemaal niet echt realiseren waar ze mee bezig zijn. "Iedereen" gaat tenslotte met een driejarige aan de slag, "dus" is dat OK ;(

En dit klinkt puur als jouw mening, dus jij mag wel een mening hebben en ik niet?
Dat is vreemd!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:20

Zo veel mensen, zo veel meningen, ik vind het laatste berichtje van Waratje ook een mening, dus snap het berichtje naar Tendance niet echt :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:22

Letizia schreef:
Zo veel mensen, zo veel meningen, ik vind het laatste berichtje van Waratje ook een mening, dus snap het berichtje naar Tendance niet echt :)

Waarom denk je, dat ik mijn allerlaatste berichtje stuur?
We geven beiden een mening, dat vind ik totaal geen probleem, maar dan moet ze niet zeggen, dat ik het niet mag doen, toch?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:23

Niet :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:25

timokyana schreef:
Niet :+

Flauw... haha

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:28

Letizia schreef:

Klopt, ik geef ook mijn mening hierin, gebaseerd op een aantal feiten zoals die door Arabesk ook zijn gepost. De fysieke ontwikkeling is voor alle paarden gelijk, bij bepaalde paardenrassen wordt daar wel rekening mee gehouden, bij andere rassen/typen niet. Kijk naar de gemiddelde leeftijd van die verschillende paarden, dan geeft dat wel een indicatie dat er een verband bestaat met leeftijd van inrijden en de gemiddelde levensverwachting (in werk) van die paarden.
Als andere mensen zich op andere feiten willen baseren is dat hun keuze, verschillende mensen hebben ook verschillende prioriteiten. :j

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:34

Tendance schreef:
Letizia schreef:

Waarom denk je, dat ik mijn allerlaatste berichtje stuur?
We geven beiden een mening, dat vind ik totaal geen probleem, maar dan moet ze niet zeggen, dat ik het niet mag doen, toch?

Dat bedoel ik :Y)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:38

Waratje schreef:
Letizia schreef:

Klopt, ik geef ook mijn mening hierin, gebaseerd op een aantal feiten zoals die door Arabesk ook zijn gepost. De fysieke ontwikkeling is voor alle paarden gelijk, bij bepaalde paardenrassen wordt daar wel rekening mee gehouden, bij andere rassen/typen niet. Kijk naar de gemiddelde leeftijd van die verschillende paarden, dan geeft dat wel een indicatie dat er een verband bestaat met leeftijd van inrijden en de gemiddelde levensverwachting (in werk) van die paarden.
Als andere mensen zich op andere feiten willen baseren is dat hun keuze, verschillende mensen hebben ook verschillende prioriteiten. :j

En daarom is het goed om elkaars mening gewoon te respecteren, ik zie zo veel om mij heen waar van ik denk waarom, maar heb lang geleden al geleerd dat je mensen je mening niet op kan dringen, tuurlijk mag hij uitgesproken worden, zeker als je ergens totaal achter staat. Maar laat mensen dan zelf beslissen of ze er wat mee doen ja of nee, je kan niet de hele wereld redden en denk ook niet dat je dat moet willen.
Arabesk heeft een hele uitgesproken mening, gebaseerd op onderzoek of niet, weet het goed te verwoorden, maar men word soms erg moe van het steeds weer te moeten lezen. Ik scroll er vaak ook over heen, het is al te vaak voorbij gekomen... En ik denk niet dat dat het doel is wat zij wil behalen :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:42

Ik blijf erbij, dat het voor een kind ook heel goed is om te sporten. Gewoon rustig in eigen tempo. Deze kinderen zijn dan ook nog lang niet volgroeid, dus als je maar kalm aan doet met je paard...
Ik ben ook niet voor 6 x in de week met een 3 jarige rijden of iedere keer 45 minuten, maar 20 minuten rustig aan doen, kan echt geen kwaad.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:43

Letizia schreef:
Arabesk heeft een hele uitgesproken mening, gebaseerd op onderzoek of niet, weet het goed te verwoorden, maar men word soms erg moe van het steeds weer te moeten lezen. Ik scroll er vaak ook over heen, het is al te vaak voorbij gekomen... En ik denk niet dat dat het doel is wat zij wil behalen :)

Ik moet persoonlijk toegeven, dat ik dat ook doe... Sorry!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:02

Troost je, ik ben het ook lang niet altijd met Arabesk eens ;)
Maar in dit onderwerp heeft ze een nuttig stuk gepost wat gewoon anatomische feiten betreft. Hoe zwaar je daar aan tilt is dan een volgend punt.
Ik ben ook echt niet van plan om tot 7 jaar te wachten voor ik op mijn jonge ding stap om echt te gaan rijden. Erger nog, ik denk dat ze met 4,5 met enige regelmaat gereden zal gaan worden. We hebben de mazzel dat ze een extra paard is, dus gewoon lekker rijden doe ik toch wel met m'n oude merrie. Een flink deel van haar ervaringen zal ze ook als handpaard moeten gaan opdoen. ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:02

Ik rijdt niet op driejarige paarden....
Een paard kan 'uiterlijk' redelijk ver ontwikkelt zijn, maar het geraamte is verre van 'af'.
Ik denk dat het hier niet gaat om welke 'mening' iedereen heeft, het gaat er meer om wie het risico wel en wie het risico niet wil nemen een 'onaf' lijf te belasten.
Het is immers een feit dat het lijf niet af is.... en of een paard dan groot is, robuust oogt, veel spieren of een bonk vet is doet er niet zoveel toe....

Er is nog zoveel wat je kunt doen om het paard correct op te leiden voordat je erop gaat... dat kost tijd genoeg, en voordat je het weet kun je er wel op...

@ Arabesk: leuk dat je aan IJslanders refereert... daar heb ik er 2 van staan. De oudste is nu 8 en gaat nu echt 'werken voor haar geld' ;) De jongste heb ik net gekocht en is net te vroeg bereden op zijn vorige adres.... ik merk dat aan hem, hij sluit zich af wanneer je iets vraagt... gaat op slot.
Met hem ga ik wandelen, werken aan de hand, en hem zo rustig aan verder gymnasticeren. Volgend jaar kijk ik wel waar hij staat in zijn ontwikkeling.
Bij de IJslanders is er inderdaad meer respect voor de mentale en fysieke groei van het paard, en het daarop afstemmen van de arbeid.
Helaas is het ras behoorlijk populair geworden, en worden IJslanders steeds vaker aangeschaft door mensen uit de 'gewone' paarden.... dit heeft tot gevolg dat ook IJslanders vroeger ingereden worden.
Ook ruiken steeds meer fokkers nu geld, en ook zij brengen hun dieren eerder onder het zadel.... een jammerlijke ontwikkeling.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 23-08-11 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:07

Waratje schreef:
Troost je, ik ben het ook lang niet altijd met Arabesk eens ;)
Maar in dit onderwerp heeft ze een nuttig stuk gepost wat gewoon anatomische feiten betreft. Hoe zwaar je daar aan tilt is dan een volgend punt.
Ik ben ook echt niet van plan om tot 7 jaar te wachten voor ik op mijn jonge ding stap om echt te gaan rijden. Erger nog, ik denk dat ze met 4,5 met enige regelmaat gereden zal gaan worden. We hebben de mazzel dat ze een extra paard is, dus gewoon lekker rijden doe ik toch wel met m'n oude merrie. Een flink deel van haar ervaringen zal ze ook als handpaard moeten gaan opdoen. ;)

Ik moet persoonlijk zeggen, dat ik wel blij ben, dat ik mijn merrie er ook nog bij heb, want dat weerhoudt mij ervan, dat ik te veel van mijn ventje ga vragen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:10

Dat is inderdaad een heel fijn idee ;)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:13

Ik denk ook dat de mate waar in je belast een grote rol speelt, wil je zo snel mogelijk een paard start klaar hebben of wil je gewoon lekker een beetje keutelen?
Tis niet voor niks dat ik zo snel mogelijk naar buiten wil kunnen, rechte lijnen zijn minder belastend. Ik ben er ook van overtuigd dat het stukje dressuur dat voor alle disciplines (dus ook recreatie) ook buiten mee gepakt kan worden, mits je daar het juiste paard voor hebt.
En als ik om mij heen kijk ben ik laat, alle andere 3 jarige die ik ken zijn al lang en breed onder het zadel, terwijl wij nog lekker aan het spelen zijn met onze 3 jarige. Niet dat ik me nu geroepen voel om er zo snel mogelijk op te klimmen, begrijp me niet verkeerd, ik loop niet met de kudde mee :P

Vinden jullie het leuk om wat film materiaal van wat we met onze 3 jarige doen te zien?

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:14

ZusJacobs schreef:
Ik ben zelf voorstander van om het paard met 3,5 zadelmak te maken (rustig), na dit is gebeurd ruim een jaar op de weide, en als ze 4,5/5 zijn pas echt rijden/beleren.

Hier sluit ik me bij aan! :j

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:16

Ik rij met de mijne een 3 keer per week (waarvan 1dag les) en 1 dag longeren en de andere 3 daagjes vrij! Nu is hij 4 en ik hou dit ook gewoon. Alleen kan de dag longeren ook buitenrijden zijn of wedstrijd.
Vooral na het artikel in de Paard en Sport, stond uitgelegd hoe de training het beste uit kon zien van een jong paard.. En mijn training is wel vergelijkbaar :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:19

Mijn nu 2 jarige merrie ga ik ook niet rijden als ze 3 jaar is. Ik vind het te veel belasting voor het nog groeiende lichaam. Hetzelfde denk ik overigens ook over (regelmatig) longeren op jonge leeftijd.

Ter aanvulling op de post van Arabesk hierbij nog een interessant link met daarin uitleg waarom je niet moet kijken naar het uiterlijk van het paard, zoals eerder gezegd vertelt dat niets over de ontwikkeling van het skelet.
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:25

Waarom leiden jullie het paard niet eerst op aan de hand?
Kracht, soepelheid, rechtgericht zijn, correct ruggebruik, correct onderplaatsen, wijken voor druk, nageeflijkheid, balans.... dat kun je ze allemaal leren terwijl je ernaast staat.
Tegen de tijd dat je er dan op gaat is het lichaam mooi ontwikkelt, sterk genoeg en begrijpt het paard alle hulpen al waardoor inrijden geen stress oplevert....

Als je kijkt naar de geschiedenis van de ruiterij kijkt, was er vroeger vrijwel niemand die op een paard ging zitten dat groen, onbespierd, en hooguit een aantal keren gelongeerd was....
Waar is het idee vandaan gekomen er direct maar op te springen?

* geen aantijging, maar gewoon een open vraag*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:30

Mijn nu 2,5 jarige gaat ook niet onder het zadel volgend jaar.
We wandelen nu lekker, ik wil hem straks als handpaard meenemen naar het bos en volgend jaar gaan we rustig beginnen met lange teugellessen als voorbereiding op.. zadelmak maken zal gebeuren rond 4,5 en het echt doorrijden pas weer een jaar later.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:31

Dat gebeurd hier ook Ninx, langelijnen werk, grondwerk, fietsen etc :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:31

Ninx dat is dus precies wat ik van plan ben. Lijkt mij een veel logischere opbouw naar het rijden toe :)

melissa_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:38

marillion schreef:
waar ik eigenlijk heel erg benieuwd naar ben is of jullie dit gevoel ook hebben.
Ik ga het proberen uit te leggen hoor :P
Mijn 3 jarige heb ik gekocht toen ze net een paar keer onder het zadel was geweest en heb dus zeg maar de vooruitgang vanaf het begin af aan meegemaakt.
In het begin is alles allemaal nog onwennig, wiebelig enz.
Maar naarmate je verder gaat in de tijd merk je (ik tenminste wel) eigenlijk al een hele vooruitgang, zoals bijvoorbeeld voltes die ik nu rond kan rijden, het van hand veranderen dat rechter word, noem maar op.
Het zijn allemaal van die kleine dingetjes, maar als ik dan aan het rijden ben dan realiseer ik me dat zo en dan ben ik daar eigenlijk zo onwijs blij en "trots" op.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, maar hebben jullie dat ook dat je zeg maar om iedere kleine verandering heel "blij" en "trots" kan zijn? :)

klopt helemaal! mijn 3 jarige heb ik gekocht, toen die zo beetje 8 a 9 x onder het zadel was geweest, in het begin was een volte heeel moeizaam, maar nu loopt ze de volte al vrij makkelijk door. en ook veel minder slingeren als toen ik haar net had, en de overgangen gaan al een stuk makkelijker.

mijn is nu ook 3,5 en is zo beetje 3 maand onder het zadel. we doen het heel rustig aan, ik rijd haar zo beetje 3x in deweek en dan ongeveer 20 minutjes. ik neem haar ook wel mee naar de les, maar ook daar doen we gewoon rustig aan en ook niet meer als ongeveer 20 minuten.
ieder heeft natuurlijk zn eigen mening over het inrijden op welke leeftijd.
zodra ik ook merk dat ze het niet aankan dan nemen we een stapje terug. maar tot nu toe heeft ze erveel plezier in en merk ik ook niet dat ht teveel voor haar is.