schoentje schreef:De mensen met geld houden onze sport wel draaiende. Zonder deze mensen zou er geen werkgelegenheid in de paardensport zijn, want van het prijzengeld alleen valt niet te leven. Om de kost in de paardensport te verdienen is er oa. handel en instructie nodig.
Paardrijden is nou eenmaal een dure sport, maar met hard werken best betaalbaar. Ook met een eenvoudige pony of paard een eenvoudig maar goed materiaal kun je goed presteren.
Toen ik klein was had ik geen rijke ouders, mijn vader was sloper en mijn moeder werkte in de horeca, gewone arbeiders met een gewoon salaris dus. Ze hebben mij als kind wel alle mogelijkheden geboden. Ik heb zelfs internationaal en 2 EK's bij de pony's gereden. Mijn EK pony koste 3000 gulden, ik reed in 2e-handse rijkleding en tuig en we gingen met een trailer. We woonde in een rijtjeswoning en de pony's stonden in pension op een goedkope stal zonder binnenbak. Doordat we regelmatig een pony die we zelf opleidde konden verkopen, bekostigde de sport zichzelf en konden we steeds beter materiaal aanschaffen en internationaal gaan rijden. Dat ging dan natuurlijk weer niet elke week en niet verder dan Nederland, Belgie en Duitsland. Ik kreeg wel pony's van eigenaren te rijden die daarvoor betaalden en alles net wat makkelijker maakte.
Inmiddels werk ik als ruiter op een handelsstal en kan dus zo veel wedstrijden rijden als ik wil. En het mooie is, ik krijg er voor betaald, Ik kan er zelfs heel goed van leven!
Iemand die echt graag wil en echt talent heeft kan er wel komen ook zonder geld, het kost alleen wat meer moeite. Je kunt wel klagen over wat je niet hebt en kunt en jaloers zijn op de rijken met al hun top materiaal, maar die energie kun je veel beter in je eigen ontwikkeling stoppen.
Kwestie van hard werken...