Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:34

Abacab schreef:
precies! Ik vond het altijd een luxe Gelderse hahaha [no offence] Maar het is gewoon helemaal mijn type paard niet.
Maar zo als dat paard kan lopen, zo heb ik er nog nooit 1 gezien, wat een power wat een lichtheid. Dit paard wordt pas mooi in het werk en dat kan alleen met een getalenteerde amazone.

Ben ik helemaal met je eens, maar daar heeft het Gelders paard natuurlijk wel zijn aandeel in.
Geldersen zijn vaak niet zo opvallend als ze relaxt staan te wezen, maar als ze aan het werk gaan.
Ik heb er ook 2 staan, waarvan je bij 1 echt niet zo snel ziet dat hij Gelders is, maar ben blij met de Gelderse invloed, wat bewegen betreft!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:32

De mensen met geld houden onze sport wel draaiende. Zonder deze mensen zou er geen werkgelegenheid in de paardensport zijn, want van het prijzengeld alleen valt niet te leven. Om de kost in de paardensport te verdienen is er oa. handel en instructie nodig.

Paardrijden is nou eenmaal een dure sport, maar met hard werken best betaalbaar. Ook met een eenvoudige pony of paard een eenvoudig maar goed materiaal kun je goed presteren.
Toen ik klein was had ik geen rijke ouders, mijn vader was sloper en mijn moeder werkte in de horeca, gewone arbeiders met een gewoon salaris dus. Ze hebben mij als kind wel alle mogelijkheden geboden. Ik heb zelfs internationaal en 2 EK's bij de pony's gereden. Mijn EK pony koste 3000 gulden, ik reed in 2e-handse rijkleding en tuig en we gingen met een trailer. We woonde in een rijtjeswoning en de pony's stonden in pension op een goedkope stal zonder binnenbak. Doordat we regelmatig een pony die we zelf opleidde konden verkopen, bekostigde de sport zichzelf en konden we steeds beter materiaal aanschaffen en internationaal gaan rijden. Dat ging dan natuurlijk weer niet elke week en niet verder dan Nederland, Belgie en Duitsland. Ik kreeg wel pony's van eigenaren te rijden die daarvoor betaalden en alles net wat makkelijker maakte.
Inmiddels werk ik als ruiter op een handelsstal en kan dus zo veel wedstrijden rijden als ik wil. En het mooie is, ik krijg er voor betaald, Ik kan er zelfs heel goed van leven!

Iemand die echt graag wil en echt talent heeft kan er wel komen ook zonder geld, het kost alleen wat meer moeite. Je kunt wel klagen over wat je niet hebt en kunt en jaloers zijn op de rijken met al hun top materiaal, maar die energie kun je veel beter in je eigen ontwikkeling stoppen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:41

schoentje schreef:
De mensen met geld houden onze sport wel draaiende. Zonder deze mensen zou er geen werkgelegenheid in de paardensport zijn, want van het prijzengeld alleen valt niet te leven. Om de kost in de paardensport te verdienen is er oa. handel en instructie nodig.

Paardrijden is nou eenmaal een dure sport, maar met hard werken best betaalbaar. Ook met een eenvoudige pony of paard een eenvoudig maar goed materiaal kun je goed presteren.
Toen ik klein was had ik geen rijke ouders, mijn vader was sloper en mijn moeder werkte in de horeca, gewone arbeiders met een gewoon salaris dus. Ze hebben mij als kind wel alle mogelijkheden geboden. Ik heb zelfs internationaal en 2 EK's bij de pony's gereden. Mijn EK pony koste 3000 gulden, ik reed in 2e-handse rijkleding en tuig en we gingen met een trailer. We woonde in een rijtjeswoning en de pony's stonden in pension op een goedkope stal zonder binnenbak. Doordat we regelmatig een pony die we zelf opleidde konden verkopen, bekostigde de sport zichzelf en konden we steeds beter materiaal aanschaffen en internationaal gaan rijden. Dat ging dan natuurlijk weer niet elke week en niet verder dan Nederland, Belgie en Duitsland. Ik kreeg wel pony's van eigenaren te rijden die daarvoor betaalden en alles net wat makkelijker maakte.
Inmiddels werk ik als ruiter op een handelsstal en kan dus zo veel wedstrijden rijden als ik wil. En het mooie is, ik krijg er voor betaald, Ik kan er zelfs heel goed van leven!

Iemand die echt graag wil en echt talent heeft kan er wel komen ook zonder geld, het kost alleen wat meer moeite. Je kunt wel klagen over wat je niet hebt en kunt en jaloers zijn op de rijken met al hun top materiaal, maar die energie kun je veel beter in je eigen ontwikkeling stoppen.

Kwestie van hard werken...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:42

Ik snap de frustratie, arme scholiertjes als ik maken geen kans meer. Nou vind ik de KNHS ook wel een beetje gelddieven daar komt nog eens bij dat ik startkaart, extra lessen en een deel van het stalgeld zelf moet betalen. Papa en mama vinden dat ik moet leren om met geld om te gaan. Starten zit er voorlopig nog niet in dus, maar dat bepaalt niet het geluk dat ik uberhaupt al een ontzettend leuk paard heb. Maar met talent en veel koppigheid denk ik dat zelfs de wat minder rijke amazone/ruiter ook een heel eind kan komen. Mijn doel is olympische spelen, dan weet ik zeker dat ik er alles uit heb gehaald. Hard werken is niets mis mee, ik ben immers een ezel.

Ach ja starten komt vast nog wel en tot die tijd blijf ik hard broodjes bakken bij de C1000. En bekijk het positief geld moet immers rollen.

Tendance

Re: Talent? Nee, het draait allemaal om geld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:46

Scholiertjes kunnen zich gaan lopen frustreren of gewoon net als jij hard aan het werk gaan.
Ik studeerde fulltime en had daar een bijna fulltime baan naast...
Sorry hard werken, maar niemand heeft me horen klagen en tijd voor frustraties had ik niet!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:55

Je kan je er druk om maken en je kan je op jezelf richten. Ik kies voor het tweede. Ik heb ook altijd op een manege gereden, en ben binnen mijn vriendinnenkring
op de manege de enige, die geen eigen paard heeft en geen wedstrijden rijdt of hier mogelijkheden toe heeft. Tja, ontzettend jammer natuurlijk, maar daarom ben ik niet minder gemotiveerd om er toch zelf wat van te maken. Momenteel heb ik geen paard dat ik voor iemand kan rijden, dus heb ik er voor gekozen om de ORUN-cursus te gaan volgen, om zo toch bij de paarden betrokken te blijven en mijn kennis te vergroten. Verder studeer ik hard om later een goede baan te krijgen en dan zelf een paard te kunnen kopen. Wanneer je bijvoorbeeld geen ouders hebt die je steunen in je sport, ben je op jezelf aangewezen en dat is ook helemaal niet erg. Er zijn genoeg dingen die je zelf kunt doen, om een hoop voor jezelf mogelijk te maken. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:57

Huh hoef je voor de Orun cursus geen paard mee te hebben dan....

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:01

Tendance schreef:
Huh hoef je voor de Orun cursus geen paard mee te hebben dan....

Voor de basis vooropleiding, hoef je alleen een combinatie te regelen om les te geven ;).
Wil je verder doorstromen naar niveau 3 bijvoorbeeld, en heb je zoals ik de vooropleiding zonder eigen rijden gedaan, dan moet je tegen die tijd aan het verplichte (wedstrijd)niveau voldoen en alsnog een rij-examen afleggen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:05

Klopt met alleen talent kom je er niet. Je moet ook een goed paard hebben, de mogelijkheden en een portie geluk. Geld speelt qua paard en mogelijkheden een hele grote rol. Maar met alleen geld kom je er ook niet. Maar je komt wel verder dan talent zonder geld.

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:06

Suzanne F. schreef:
Klopt met alleen talent kom je er niet. Je moet ook een goed paard hebben, de mogelijkheden en een portie geluk. Geld speelt qua paard en mogelijkheden een hele grote rol. Maar met alleen geld kom je er ook niet. Maar je komt wel verder dan talent zonder geld.

helemaal mee eens! :j precies zoals ik het zie

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:08

Oke, weer wat geleerd.
Mijn ambities liggen daar niet, dus had me er nooit zo in verdiept.
(ORUN)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:09

Jiill_ schreef:
Suzanne F. schreef:

helemaal mee eens! :j precies zoals ik het zie

ZO zie ik het niet. Als je talent hebt en geen geld, maar wel doorzettingsvermogen, dan kun je paarden voor iemand gaan rijden en van daaruit doorgroeien....
Doorzettingsvermogen is veel belangrijker, dan geld hebben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:10

Maar ik blijf er in geloven, waar een wil is, is een weg. Ik ben de aller grootste ezel die er is en als ik iets wil bereiken dan zal het mij lukken ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:11

Tendance schreef:
ZO zie ik het niet. Als je talent hebt en geen geld, maar wel doorzettingsvermogen, dan kun je paarden voor iemand gaan rijden en van daaruit doorgroeien....

Dan komt het geluk om de hoek kijken. Paarden die jij hebt opgeleid worden door de eigenaren verkocht. Je krijgt rotbokken te rijden die het net niet zijn qua talent. De echte goede mag je even rijden en aan ruiken en gaan dan weg.
Als je echt echt geluk hebt kan het lukken. Maar met geld is het allemaal een stuk makkelijker. Dan koop je je geluk voor een deel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:14

Laat ik eens beginnen met een sponsor..

wie o wie wil mij helpen

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:15

Suzanne F. schreef:
Tendance schreef:

Dan komt het geluk om de hoek kijken. Paarden die jij hebt opgeleid worden door de eigenaren verkocht. Je krijgt rotbokken te rijden die het net niet zijn qua talent. De echte goede mag je even rijden en aan ruiken en gaan dan weg.
Als je echt echt geluk hebt kan het lukken. Maar met geld is het allemaal een stuk makkelijker. Dan koop je je geluk voor een deel.

Denk niet dat we het eens worden.
Ik voldoe aan een deel van je post. Als ik een paard langer door wilde rijden, dan mocht dat!
Ik ben geen TOPtalent en heb meer plezier in het jonge paarden africhten, dus lag mijn voorkeur niet in het hoge werk, maar het had wel gemogen.
Als je jezelf bij de ene stal maar zo goed mogelijk laat zien, dan kun je doorgroeien en krijg je de kansen vanzelf alleen hebben de meeste mensen niet de wilskracht om er zo hard voor te werken.
Tegenwoordig heb ik alleen mijn eigen paarden, maar heb ik mijn vorige wereldje genoeg mogelijkheden voor echte talenten gezien!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:15

tita schreef:
Laat ik eens beginnen met een sponsor..

wie o wie wil mij helpen

Hmmmmm nee!
Geen geld voor!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:16

Suzanne F. schreef:

Dat vind ik dus niet!
Als je talent hebt kun je een groen of moeilijk paard kopen die niet veel kost. Deze kun je dan opleiden tot een goede. Met weinig geld kost het alleen wat meer moeite, wil je die moeite niet nemen dan mis je gewoon dat stukje inzet om ver te komen. Waar een wil is, is een weg....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:16

Maar ik heb wel talent :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:17

tita schreef:
Maar ik heb wel talent :P

Maar toch heb ik nog steeds geen geld!
Ja voor mezelf... Sorry!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:18

schoentje schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat vind ik dus niet!
Als je talent hebt kun je een groen of moeilijk paard kopen die niet veel kost. Deze kun je dan opleiden tot een goede. Met weinig geld kost het alleen wat meer moeite, wil je die moeite niet nemen dan mis je gewoon dat stukje inzet om ver te komen. Waar een wil is, is een weg....

EENS!!!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:18

Suzanne F. schreef:
Tendance schreef:

Als je je dan keer op keer bewijst, krijg je vanzelf kansen om betere paarden te rijden. Genoeg goede wedstrijdruiters die op die manier begonnen zijn.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:21

Door groeien bij een ander is leuk.
Loopt het paard fijn L wordt hij onder je kont uit verkocht.
Ook de opmerking mijn ouders hadden het niet breed kochten maar een goedkoop paard.
Nou ik vind dat wel al breed. Een eigen pony, stalling en wedstrijdkosten.

Ik kocht mijn eerste paard van 2500 gulden toen ik 23 was.
Meteen naar het Z gereden.
Daarna zo nog een paar.
Maar met alle doorzettingsvermogen van de wereld was er in mijn jeugd geen optie voor meer.
En dat is toch gewoon te wijten aan geld.
Ik heb niets gemist maar elk die zegt dat het niet met geld te maken heeft, heeft naar mijn idee nooit echt in die situatie gezeten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:22

Suzanne F. schreef:
Je moet ook een goed paard hebben, de mogelijkheden en een portie geluk.

Een groot deel van de mogelijkheden kun je creeeren. Geld kun je verdienen. Gewoon even wat harder je best doen op school en/of op je werk. Als je als mens niet in staat bent om je eigen talenten en vaardigheden op ander vlak zo goed te managen en in te zetten dat je er een goede boterham aan overhoudt, kun je je afvragen of je dan wel in staat bent om een paard op topniveau te managen? Om de talenten van je paard wel optimaal tot uiting te kunnen laten komen? Beide vragen voor een deel toch wel dezelfde capaciteiten van een mens. Iemand met topsportmentaliteit heeft dat volgens mij niet enkel als zij op het paard zitten, maar ook in het dagelijks leven....

Suzanne F. schreef:
Geld speelt qua paard en mogelijkheden een hele grote rol.

Maar niet altijd... Je kunt soms voor weinig geld echt wel aan een leuk paard komen, en soms moet je het aandurven om de gok te wagen. Zeker in een tijd als nu waarin de paardenmarkt op zijn gat ligt. Ik heb ooit een keer een hele lelijke 3-jarige gekocht voor bijna niets met een draadwond op het achterbeen. Het enige wat ik aan dat paard zag was dat hij goed kon bewegen. In de basis zat hij 9 van de 10 wedstrijden in de prijzen en hij loopt nu zz-licht. Je kunt ook een paard als veulen kopen, of als enter/twenter. Scheelt ook al een hoop geld. Mits je de vaardigheid in huis hebt om hem zelf op te leiden natuurlijk.

Het duurste paard wat ik heb gehad was ook de slechtste :o Je kan nog zo'n duur paard kopen; of ze het uiteindelijk op het hoogste niveau gaan doen blijft altijd de vraag.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:23

schrikdraad schreef:
Door groeien bij een ander is leuk.
Loopt het paard fijn L wordt hij onder je kont uit verkocht.
Ook de opmerking mijn ouders hadden het niet breed kochten maar een goedkoop paard.
Nou ik vind dat wel al breed. Een eigen pony, stalling en wedstrijdkosten.

Ik kocht mijn eerste paard van 2500 gulden toen ik 23 was.
Meteen naar het Z gereden.
Daarna zo nog een paar.
Maar met alle doorzettingsvermogen van de wereld was er in mijn jeugd geen optie voor meer.
En dat is toch gewoon te wijten aan geld.
Ik heb niets gemist maar elk die zegt dat het niet met geld te maken heeft, heeft naar mijn idee nooit echt in die situatie gezeten.

Mijn paarden werden dus niet onder mijn kont verkocht, alleen als ik bij de eigenaar aangaf, dat ik met een ander verder wilde, of we niet voldoende potentie in het paard zagen dan gingen ze in de verkoop.