Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:32

Nu ben ik het met je eens, maar dit is een hele andere manier van schrijven.
Maar het blijft speculeren, want wie zegt dat de paarden overvraagd worden? En wie zegt dat het te snel gaat?
Laatst bijgewerkt door Tendance op 15-08-11 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:32

Eigenlijk moeten we gewoon eens een bokt meeting houden met de voor en tegenstanders, denk dat je er nog wel van kunt leren! Vind het ook altijd wel interessant hoe anderen over de paardensport denken.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:35

Met mijn pony werd ik op een gegeven moment echt meegesleept en was ook echt geen leuk kind meer op wedstrijden (tegen mijn ouder), ik verloor de lol en kon alleen nog maar denken aan prestatie.
Heb de tijd met mn pony expres heel relaxt afgesloten en ben relaxt begonnen aan een paard.
Paard mag heus wel ronder lopen, ze vind zitten nog erg lastig, maar ze mag niet op de voorhand duiken.
Ik neem mn paard wel eens mee naar ander terrein, of een oefenwedstrijdje, en ga 2012 waarschijnlijk wel starten, maar nu met het idee 'ik heb zeeën van tijd'.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:36

DDW1190 schreef:
Eigenlijk moeten we gewoon eens een bokt meeting houden met de voor en tegenstanders, denk dat je er nog wel van kunt leren! Vind het ook altijd wel interessant hoe anderen over de paardensport denken.

Dat zou best kunnen inderdaad alleen heeft het mijn interesse niet. Ik zou dan willen afspreken met mensen waar ik een goed gevoel bij heb en ben bang, dat er weinig van die mensen zullen komen.
Plus dat ik als ik heel eerlijk ben, niet zo geïnteresseerd ben in het bitloos rijden.... Sorry mensen, die ik nu pijn doe.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:45

Japeloup schreef:
Ninx schreef:
Ik reageer alleen even op je openingsvraag.
Het antwoord: geen geduld (en dan heb ik het nu even voornamelijk over de particuliere paardensporter, want het zakelijk belang van haasten begrijpen we allemaal).

Het is de tijdsgeest...
NIETS mag tijd kosten: opleidingen van 4 jaar in 1 jaar stampen, met kwaliteitsverlies... maar wel lekker snel klaar! Van je dikke reet af met shakes waardoor je hele spijsvertering naar de klote gaat... maar werkt wel lekker snel en scheelt gezond koken en sporten! Joehoe! Alles moet niet vandaag maar gisteren.... mensen vergeten dat het tijd kost om dingen echt 'goed' te doen...
En wanneer ze het weten negeren ze die wetenschap.... moedwillig.

En waarom: prestatiedrang? Alles ten gunste van het ego, en ten nadele van het paard.
De oplossing: mensen moeten eens wat meer tijd investeren in het ontwikkelen van zichzelf, en daarmee leren begrijpen dat een paard die tijd (meer zelfs) ook nodig heeft.... Een beetje meer gewetensvol en bewust in het leven staan... bewust leven, eten, consumeren, en bewust omgaan met anderen... en dieren.

Ik zie het echt als 'totaalontwikkeling'.... een tendens die al heel lang gaande is.... mensen zijn zo gericht op zichzelf dat het ze ontgaat wat ze anderen...en dus ook hun paard, aandoen.

_/-\o_

Je scheert nu wel bijna alle particuliere paardensporters over 1 kam.... Bij mij mag het alle tijd kosten, maar mijn 4 jarige paard loopt nu ook L. Hij is er aan toe en kan dit niveau makkelijk aan. Met de juiste begeleiding en training kan dit voor een 4 jarig paard echt geen kwaad.

Prestatiedwang: Nee geen last van, ik vind het leuk om vooraan mee te rijden en stel mezelf doelen, is dit zo verkeerd?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:01

maudenmarc schreef:
Je scheert nu wel bijna alle particuliere paardensporters over 1 kam.... Bij mij mag het alle tijd kosten, maar mijn 4 jarige paard loopt nu ook L. Hij is er aan toe en kan dit niveau makkelijk aan. Met de juiste begeleiding en training kan dit voor een 4 jarig paard echt geen kwaad.

Prestatiedwang: Nee geen last van, ik vind het leuk om vooraan mee te rijden en stel mezelf doelen, is dit zo verkeerd?

Ik heb nergens gezegd dat dit voor ALLE particuliere paardenbezitters geldt... wel voor een aanzienlijk gedeelte.

Jij weet zelf of je geen last hebt van prestatiedrang op een ongezonde manier, dat kan ik niet zeggen natuurlijk.
Dat is aan ieder om te bepalen.... met die kanttekening dat mensen dan wel eerlijk naar zichzelf durven te kijken, en dat is knap lastig.
Jezelf doelen stellen is juist van wezenlijk belang.... 1 van die doelen kan ook zijn dat je veel plezier hebt, of dat je je paard veel plezier gunt, of dat je niet maanden maar jaren wilt uittrekken voor de basisopleiding van je jonge paard.

4 jaar vind ik erg jong. Mijn jongste is nu 5, en gaat pas na volgende winter echt serieus iets doen.... en dan nog met veel beleid.
Dus in mijn opinie is het jong, maar ik stel absoluut niet dat dat de absolute waarheid is...

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:03

Verbaas me weer eens, dat er kennelijk gedacht wordt dat mensen een leuk jong getalenteerd paard kopen. En het dan moedwillig naar de klote rijden? TS heeft het weer over excessen volgens mij. Want over algemeen worden jonge paarden opgeleid om ze weer leuk door te kunnen verkopen, en een paard wat kapot is getraind zal echt niet veel opleveren. En ja eerlijk is eerlijk tijd is geld, maar dat is in de hele maatschappij zo.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:07

tteettt schreef:
Verbaas me weer eens, dat er kennelijk gedacht wordt dat mensen een leuk jong getalenteerd paard kopen. En het dan moedwillig naar de klote rijden? TS heeft het weer over excessen volgens mij. Want over algemeen worden jonge paarden opgeleid om ze weer leuk door te kunnen verkopen, en een paard wat kapot is getraind zal echt niet veel opleveren. En ja eerlijk is eerlijk tijd is geld, maar dat is in de hele maatschappij zo.

Schade openbaart zich nu eenmaal vaak in een veel later stadium.
Mentaal of fysiek....

We weten allemaal wanneer een paard echt volledig uitgegroeid is.... dat weten we ook van mensenkinderen.
Evengoed belasten we onze kinderen niet tot nauwelijks (zijn we ons schijnbaar wel bewust van de eventuele schade), en doen we dit bij paarden wel.
Daaruit moet je concluderen dat een paard 'minder waard' is voor veel mensen, en dat de schade die zich in de toekomst openbaart voor lief genomen wordt.

Weinig mensen kopen een paard 'voor het leven' (helaas) en zullen zelf de aftakeling wellicht niet eens meemaken.... Maar ieder lichaam dat op jonge leeftijd al flink belast is.... (en dat is nu eenmaal zo wanneer je op een groen paard gaat zitten van 3 dat nog geen spieropbouw heeft) zal op den duur de schadelijke effecten laten zien...

tteettt

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:12

Ninx leuke uitleg, maar uhh zowel bij mensen als bij dieren komt ouderdom met gebreken! Kun jij dan beoordelen waardoor de gebreken komen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:15

tteettt schreef:
Ninx leuke uitleg, maar uhh zowel bij mensen als bij dieren komt ouderdom met gebreken! Kun jij dan beoordelen waardoor de gebreken komen?

Het behoeft geen academische graad om te kunnen concluderen dat een lichaam belasten dat nog niet volgroeid is, altijd schadelijk zal zijn.
Het is aan het individu om te bepalen of ze gehoor willen geven aan die wetenschap.
Zoals blijkt geven weinig mensen daar gehoor aan....

Kinderen die in zoutmijnen of steengroeven werken in arme landen bezwijken eerder.... het staat onomstotelijk vast dat een onvolgroeid lichaam iets is waar je zorgvuldig mee om moet gaan....

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:17

ok dus vanaf nu gaan we alle baby,s alleen nog maar laten liggen? Die zijn immers nog lang niet volgroeid en dan kan hun lichaam dus geen belasting aan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:21

tteettt schreef:
ok dus vanaf nu gaan we alle baby,s alleen nog maar laten liggen? Die zijn immers nog lang niet volgroeid en dan kan hun lichaam dus geen belasting aan?

Hihihi..... denk eerst even over goede argumenten na voordat je iets typt.... hier kan ik natuurlijk helemaal niets mee...

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:33

Dus BH dat je mensen probeert op te leggen hoe ze met hun hobby sport om moeten gaan, wil je ze ook nog vertellen wat ze wel en niet mogen typen. Nee je kan er niks mee klopt maar dat kan ik ook niet met jou argumenten want ze zijn nergens op gebaseerd BH op jou mening! Het is sinds jaar en dag standaard om paarden rond de 3 jaar in te rijden, ze dan weer even met rust te laten en tegen 4 jr weer op te pakken. Maar het is toch zo dat het per paard verschillend is, wat ie wel en wat ie niet aan kan? Net als het ene kind sneller in ontwikkeling is dan de ander. En ja een paard zal naarmate ie ouder wordt mee gebreken gaan krijgen, dit gebeurt ook als er nooit op het paard is gereden. En dan vraag ik me af waar jij je oordeel op gebaseerd hebt? We komen in ons leven allemaal wel eens een paard tegen waar gewoon niet goed op is gepast, maar wil dit dan zeggen dat alle wedstrijd ruiters niet goed op hun dier passen? Pfff nou laat ik je dit zeggen, wij staan op een stal met deel wedstrijd ruiters en deel recreatie ruiters, en stal eigenaar wordt helemaal iebel van de wedstrijd ruiters omdat die liefst van minuut tot minuut willen weten hoe het met hun dier is. Waarom? Omdat ze zich er meer dan bewust van zijn dat hun paard zich fit en Happy moet voelen zodat ie inderdaad de gewenste prestatie kan leveren. En alle wedstrijd ruiters die ken willen niks liever dan hun paard indien mogelijk lekker buiten! Het zijn juist eerder de recreatie ruiters die bij god niet weten of hun dier wel buiten is geweest, wat voor eten hij krijgt en hoe vaak etc, die gewoon dagen achter elkaar niet komen omdat ze geen tijd hebben. Nee die dieren worden denk ik niet over belast, naar jou mening maar of ze nou zoveel happy,er zijn?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:36

Wat ik me af vraag als ik het zo ff lees, is wat is de gemiddelde leeftijd van een wedstrijd paard als deze stopt, ongeacht de reden, en als je die leeftijd in acht neemt zijn de top ruiters dan wel zo goed bezig met de( zo genoemde talent volle betere paarden)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:37

Ninx schreef:
tteettt schreef:

Hihihi..... denk eerst even over goede argumenten na voordat je iets typt.... hier kan ik natuurlijk helemaal niets mee...

Nee, maar sorry... Wanneer is het dan rustig genoeg ? Wanneer ga je niet te hard? Kunnen we dan niet maar beter helemaal niet meer op een paard gaan zitten? Sorry maar vind jouw bericht te over the top. Sorry

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:38

Tendance schreef:
Nee, maar sorry... Wanneer is het dan rustig genoeg ? Wanneer ga je niet te hard? Kunnen we dan niet maar beter helemaal niet meer op een paard gaan zitten? Sorry maar vind jouw bericht te over the top. Sorry

Tegen wie heb je het nu?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:40

Het paard bepaald de duur en de snelheid van zijn opleiding

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:40

Ninx schreef:
Tendance schreef:

Tegen wie heb je het nu?

Tegen jou. Over je laatste paar berichten. Wanneer is de tijd er dan wel en hoe verhouden de verschillende vormen van sport zich daarin tot elkaar, daarin kun je toch geen sluitend antwoord geven?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:45

Tendance schreef:
Tegen jou. Over je laatste paar berichten. Wanneer is de tijd er dan wel en hoe verhouden de verschillende vormen van sport zich daarin tot elkaar, daarin kun je toch geen sluitend antwoord geven?

Wanneer je het opleiden van je paard afstemt op de mate van volgroeid zijn ben je goed bezig....
Dan zou je rond het vierde levensjaar het dier aan de hand kunnen gaan opleiden, vanaf het 5e levensjaar erop (met beleid), regelmatig pauzes inlassen.... en pas tussen het zesde en zevende levensjaar serieus aan de gang gaan....
Los van wat we weten van de anatomische kant van het verhaal, is het mentale aspect ook iets waar je rekening mee moet houden.
Sommige paarden zijn erg gewillig en kun je makkelijk overvragen... het is je taak dit soort paarden tegen zichzelf te beschermen....

Dit is mijn 'gevoel' en de manier waarop ik het doe.... en dat voelt goed.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:47

Ninx schreef:
Wanneer je het opleiden van je paard afstemt op de mate van volgroeid zijn ben je goed bezig....
Dan zou je rond het vierde levensjaar het dier aan de hand kunnen gaan opleiden, vanaf het 5e levensjaar erop (met beleid), regelmatig pauzes inlassen.... en pas tussen het zesde en zevende levensjaar serieus aan de gang gaan....
Los van wat we weten van de anatomische kant van het verhaal, is het mentale aspect ook iets waar je rekening mee moet houden.
Sommige paarden zijn erg gewillig en kun je makkelijk overvragen... het is je taak dit soort paarden tegen zichzelf te beschermen....

hier ben ik het helemaal met je mee eens! Maar ik denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden!
Wat is jouw doel in de paardensport? Ben je van plan om wedstrijden te rijden? of rijd je thuis op serieus niveau? of juist recreatief? :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:54

DDW1190 schreef:
Ninx schreef:

hier ben ik het helemaal met je mee eens! Maar ik denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden!
Wat is jouw doel in de paardensport? Ben je van plan om wedstrijden te rijden? of rijd je thuis op serieus niveau? of juist recreatief? :)

Mijn doel is een rechtgericht, soepel en gezond bewegend paard te rijden voor mijn plezier en dat van het paard...
Daartoe behoren ook schoudervoor, renvers, travers, correct en ontspannen lopen in alle gangen... etc...
Of je de 'maat der dingen' wil laten meten in een ring, of dit gewoon doet omdat je het belangrijk vind voor het behoud van je paard doet er niet zoveel toe.... beiden wegen zouden in hetzelfde tempo afgelegd moeten worden.

1 van mijn paarden is dressuurmatig wat getalenteerder, en de ander is meer een duursporter. Beiden wil ik ooit nog wel eens uitbrengen.... maar voorlopig zijn ze daar beiden nog niet aan toe.
De 1 is 7, de ander is 5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:56

Ik kan er ook wel om janken. Ook het nutteloze rondjes rijden en oefeningen aanleren voor wedstrijden :n Walgelijk.
Ik wed dat 9 van de 10 mensen oefeningen niet eens gebruikt om het paard beter te maken. Je wordt afgeblaft als je een paard dat net B loopt schouderbinnenwaarts aanleert, want hé, dat moet je toch pas op M niveau laten zien? Maar dat het nog weleens nut kan hebben, dat vergeten mensen al snel. Het is immers allemaal voor de wedstrijdsport.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:58

Denk dat je moeilijk alle paarden en ruiters over 1 kam kan scheren.
Ik heb pas na ruim een halfjaar de eerste passen galop gezet met mijn paard, maar iets als schouderbinnen (wat in mijn ogen meer training hoort te vragen dan galop), zat er met een week in.
Natuurlijk is dit maar lage dressuur, maar mijn punt is, geen paard is hetzelfde en dat het belangrijk is dat je een paard zelf zijn tempo laat aangeven.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:59

Ninx: Dat vind ik een heel mooi doel, al zeg ik het zelf :))

Bizzybijtje: Dat is wel heel kort door de bocht zeg! verklaar je nader? waar ben je dit tegen gekomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:00

Pentax schreef:
Denk dat je moeilijk alle paarden en ruiters over 1 kam kan scheren.
Ik heb pas na ruim een halfjaar de eerste passen galop gezet met mijn paard, maar iets als schouderbinnen (wat in mijn ogen meer training hoort te vragen dan galop), zat er met een week in.
Natuurlijk is dit maar lage dressuur, maar mijn punt is, geen paard is hetzelfde en dat het belangrijk is dat je een paard zelf zijn tempo laat aangeven.

De volgorde van de oefeningen aanleren hoort niets te maken te hebben met de volgorde die de KNHS vraagt, dat bedoel ik. Veel ruiters doen dit echter wél, en dat vind ik echt ontzettend jammer. Kan zijn dat ik precies de verkeerde tegen ben gekomen hoor, maar ik erger me er mateloos aan :')