Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DDW1190 schreef:Eigenlijk moeten we gewoon eens een bokt meeting houden met de voor en tegenstanders, denk dat je er nog wel van kunt leren! Vind het ook altijd wel interessant hoe anderen over de paardensport denken.
Japeloup schreef:Ninx schreef:Ik reageer alleen even op je openingsvraag.
Het antwoord: geen geduld (en dan heb ik het nu even voornamelijk over de particuliere paardensporter, want het zakelijk belang van haasten begrijpen we allemaal).
Het is de tijdsgeest...
NIETS mag tijd kosten: opleidingen van 4 jaar in 1 jaar stampen, met kwaliteitsverlies... maar wel lekker snel klaar! Van je dikke reet af met shakes waardoor je hele spijsvertering naar de klote gaat... maar werkt wel lekker snel en scheelt gezond koken en sporten! Joehoe! Alles moet niet vandaag maar gisteren.... mensen vergeten dat het tijd kost om dingen echt 'goed' te doen...
En wanneer ze het weten negeren ze die wetenschap.... moedwillig.
En waarom: prestatiedrang? Alles ten gunste van het ego, en ten nadele van het paard.
De oplossing: mensen moeten eens wat meer tijd investeren in het ontwikkelen van zichzelf, en daarmee leren begrijpen dat een paard die tijd (meer zelfs) ook nodig heeft.... Een beetje meer gewetensvol en bewust in het leven staan... bewust leven, eten, consumeren, en bewust omgaan met anderen... en dieren.
Ik zie het echt als 'totaalontwikkeling'.... een tendens die al heel lang gaande is.... mensen zijn zo gericht op zichzelf dat het ze ontgaat wat ze anderen...en dus ook hun paard, aandoen.
maudenmarc schreef:Je scheert nu wel bijna alle particuliere paardensporters over 1 kam.... Bij mij mag het alle tijd kosten, maar mijn 4 jarige paard loopt nu ook L. Hij is er aan toe en kan dit niveau makkelijk aan. Met de juiste begeleiding en training kan dit voor een 4 jarig paard echt geen kwaad.
Prestatiedwang: Nee geen last van, ik vind het leuk om vooraan mee te rijden en stel mezelf doelen, is dit zo verkeerd?
tteettt schreef:Verbaas me weer eens, dat er kennelijk gedacht wordt dat mensen een leuk jong getalenteerd paard kopen. En het dan moedwillig naar de klote rijden? TS heeft het weer over excessen volgens mij. Want over algemeen worden jonge paarden opgeleid om ze weer leuk door te kunnen verkopen, en een paard wat kapot is getraind zal echt niet veel opleveren. En ja eerlijk is eerlijk tijd is geld, maar dat is in de hele maatschappij zo.
tteettt schreef:Ninx leuke uitleg, maar uhh zowel bij mensen als bij dieren komt ouderdom met gebreken! Kun jij dan beoordelen waardoor de gebreken komen?
Ninx schreef:tteettt schreef:ok dus vanaf nu gaan we alle baby,s alleen nog maar laten liggen? Die zijn immers nog lang niet volgroeid en dan kan hun lichaam dus geen belasting aan?
Hihihi..... denk eerst even over goede argumenten na voordat je iets typt.... hier kan ik natuurlijk helemaal niets mee...
Ninx schreef:Tendance schreef:Nee, maar sorry... Wanneer is het dan rustig genoeg ? Wanneer ga je niet te hard? Kunnen we dan niet maar beter helemaal niet meer op een paard gaan zitten? Sorry maar vind jouw bericht te over the top. Sorry
Tegen wie heb je het nu?
Tendance schreef:Tegen jou. Over je laatste paar berichten. Wanneer is de tijd er dan wel en hoe verhouden de verschillende vormen van sport zich daarin tot elkaar, daarin kun je toch geen sluitend antwoord geven?
Ninx schreef:Wanneer je het opleiden van je paard afstemt op de mate van volgroeid zijn ben je goed bezig....
Dan zou je rond het vierde levensjaar het dier aan de hand kunnen gaan opleiden, vanaf het 5e levensjaar erop (met beleid), regelmatig pauzes inlassen.... en pas tussen het zesde en zevende levensjaar serieus aan de gang gaan....
Los van wat we weten van de anatomische kant van het verhaal, is het mentale aspect ook iets waar je rekening mee moet houden.
Sommige paarden zijn erg gewillig en kun je makkelijk overvragen... het is je taak dit soort paarden tegen zichzelf te beschermen....
Dit is mijn 'gevoel' en de manier waarop ik het doe.... en dat voelt goed.
DDW1190 schreef:Ninx schreef:Wanneer je het opleiden van je paard afstemt op de mate van volgroeid zijn ben je goed bezig....
Dan zou je rond het vierde levensjaar het dier aan de hand kunnen gaan opleiden, vanaf het 5e levensjaar erop (met beleid), regelmatig pauzes inlassen.... en pas tussen het zesde en zevende levensjaar serieus aan de gang gaan....
Los van wat we weten van de anatomische kant van het verhaal, is het mentale aspect ook iets waar je rekening mee moet houden.
Sommige paarden zijn erg gewillig en kun je makkelijk overvragen... het is je taak dit soort paarden tegen zichzelf te beschermen....
Dit is mijn 'gevoel' en de manier waarop ik het doe.... en dat voelt goed.
hier ben ik het helemaal met je mee eens! Maar ik denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden!
Wat is jouw doel in de paardensport? Ben je van plan om wedstrijden te rijden? of rijd je thuis op serieus niveau? of juist recreatief?
Pentax schreef:Denk dat je moeilijk alle paarden en ruiters over 1 kam kan scheren.
Ik heb pas na ruim een halfjaar de eerste passen galop gezet met mijn paard, maar iets als schouderbinnen (wat in mijn ogen meer training hoort te vragen dan galop), zat er met een week in.
Natuurlijk is dit maar lage dressuur, maar mijn punt is, geen paard is hetzelfde en dat het belangrijk is dat je een paard zelf zijn tempo laat aangeven.