De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

makkie79

Re: De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:43

Tja, ach.... een mannelijke gynaecoloog kan zelf geen kinderen baren en toch kan hij prima vrouwen begeleiden bij het krijgen van hun baby...
Zonde dat je de discussie die kant optrekt Makkie.

Jammer dat het weer verkeerd begrepen word!!
Je kan ook foto's plaatsen van hoe jij denk dat het hoort het hoeft helemaal niet van je zelf te zijn.
Het leert beter dmv plaatjes dan uitleg en nog beter foto plus uitleg.
Zoals waarom het paard fijn loopt waaraan je het ziet enz enz..
Helemaal niet voor commentaar.

jammer dat er altijd negatief gereageerd word!!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:45

Toch verbaast ik me er over dat veel een antipathy hebben ten het woord, maar vervolgens niet kunnen vertellen wat het precies inhoud.
Hoeveel mag de ruiter in de hand hebben?

Ooit gehoord van kranten papieren teugels in de stort regen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 17:52

het is moeilijk te verwoorden in gewicht...een halve kilo misschien?
Wel iets in iedergeval,maar niet te veel.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:00

Wat houd nagevelijk op teugel gewicht dan in als je al een halve kilo (soms) in de hand hebt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:04

hoe kun je dan in vredesnaam dat wegen?
Helemaal niets is ook niet goed...

challenge67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:05

En gooit het paard je zelf op , of hij laat je zitten in draf maar ook in galop.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:08

geerke schreef:
hoe kun je dan in vredesnaam dat wegen?
Helemaal niets is ook niet goed...

Wat is helemaal niets? Een goed gereden/ opgeleid/ geschoold paard is nagevelijk op teugel gewicht, en een fijn luisterende hand van een ruiter is een must

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:31

Misschien kun je iets gerichter antwoorden Moll?
De vraag van Geerke bijv.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:40

Xiniee schreef:
Ja, ik vind gewoon dat er zo'n bitten als pelhalm niet verkocht mogen worden. Ook al weet je hoe je er mee moet rijden. Ook de zweep, das je paard slagen. Een zweepslag. Auuuwtch... Sporen tot daar aan toe.

dat vind ik ten eerste een heel andere discussie en ten tweede nergens op slaan. Met sporen kun je net zoveel aanrichten hoor, het ligt eraan hoe je bepaalde hulpmiddelen gebruikt. Iemand zonder stille beenligging kan beter kiezen voor een zweepje in plaats van de hele tijd zinloos te schoppen of met sporen te gaan prikken. Ook een pelhalm is niks mis mee mits je er mee kunt rijden. Sommige paarden kunnen gevaarlijk worden buiten door bijvoorbeeld het zien van een trekker of vrachtwagen. Moet je dan maar niet meer gaan rijden omdat een pelhalm of pessoa bit zielig is?
Maar dat is een heel andere discussie. Wil alleen even uitleggen dat dit er niets mee te maken heeft.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:52

Ik merk met mijn paard veel verschil tussen een jaar geleden en nu. Nu, na een aantal goede privélessen en een half jaar goede groepslessen met haar, loopt ze veel meer vanuit de achterhand en heb ik een heel ander soort aanleuning. Er werd constant op gehamerd dat de motor van achteren zit en dat je die eerst aan de praat moet krijgen. Haar bespiering is ontzettend veranderd, haar voorbeengebruik is veel beter en losser en ik kan haar op elke hoogte instellen die ik wil. Ze liep altijd het liefst met haar hoofd in de lucht als ik de teugels wat langer liet en ze viel helemaal uit elkaar. Nu hoef ik met een lang teugeltje mijn ringvinger maar iets te bewegen en haar hoofd gaat lekker ontspannen naar beneden en ze valt niet meer uit elkaar. In draf ben ik hier nog wel hard mee aan het werk, dan vindt ze het nog lastiger. Maar het gaat al steeds beter.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:03

De motor zit.achter klopt, echter zit de sleutel in de juiste hoofd/hals houding en in de atlas, als dit niet goed is en doet de.motor het nier, echter met teveel gewicht in de hand doet de motor het ook niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:09

de vraag was echter...wat noem jij teveel.
Teveel gewicht in de hand wil naar mijn weten zeggen dat het paard op de voorhand loopt...of heb ik dat al die jaren verkeerd gedacht?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:13

Je kan je beter afvragen, wanneer loopt me paard op zijn,eigen 4 benen zonder dat hij op de 5e hand wil komen, je kan immers een paard nagevelijk rijden. Met waslijn teugeltjes

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:16

Makkie, dan heb ik je gewoon compleet verkeerd begrepen en ik denk dat dat komt omdat je zei dat de beste stuurlui aan wal staan. Ik heb dat opgevat als dat je vond dat we met zijn allen maar wat roepen en nu maar met plaatjes tevoorschijn moeten komen van hoe goed we het doen. Excuus dus voor de verwarring. ;)

Moll, ik heb eerder in dit topic aangegeven dat ik het zelf allemaal moeilijk vind. Ik ben me er zeer van bewust hoe ik het hebben wil, maar weet niet altijd hoe ik er moet komen. Ik ben dus erg nieuwsgierig naar een wat concretere uitleg van jou (ik ben vóór Jip en Janneke taal :D )

Wat ik in dit topic mis is het gebruik van de buikspieren van een paard. De rug rondmaken en de achterhand gebruiken, zie ik wel voorbij komen. Ook de motor die achter zit. Maar dat alles zal alleen lukken als het paard zijn buikspieren goed gebruikt. Naar mijn mening begint het daar, maar ik ben nieuwsgierig naar hoe jullie daarover denken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:17

Ik moet een beetje lachen om de reactie van Moll, sorry. Maar Geerke haalt iets aan wat je zelf zegt. Echter is het behoorlijk onduidelijk wat je beschrijft dus vroeg ik om uitleg. Je draait er namelijk nogal om heen. Nu ook weer.

Dus Moll: wanneer is een paard aan,de teugel, en hoeveel gewicht/druk heb je gemiddeld dan in de hand?
Dat is wat ik me oa onder andere afvraag. :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:30

De buikspier is de geen die alles dragend maakt, deze draagt jet paard en de ruiter, wanneer de.bewerking van de atlas goed is en de kaak los is en de hals gedragen opende de schoft waar door de schouder vrij komt en de rug los komt, door dat de hals dragend is spannen de buikspieren, en kantelen het bekken, waardoor het achter been verder ondertreed en dragende word inplaats van stuwend.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:34

Moll, typ jij soms via je telefoon? Dit is wel een soort van onleesbaar voor me. (weet niet meer of je ook dyslectisch bent, maar als dat zo is, is dit een gevalletje van de ene dyslect probeert te lezen wat de andere dyslect schrijft en dat wil niet echt lukken).

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:34

Moll schreef:
De buikspier is de geen die alles dragend maakt, deze draagt jet paard en de ruiter, wanneer de.bewerking van de atlas goed is en de kaak los is en de hals gedragen opende de schoft waar door de schouder vrij komt en de rug los komt, door dat de hals dragend is spannen de buikspieren, en kantelen het bekken, waardoor het achter been verder ondertreed en dragende word inplaats van stuwend.

Dus het gewicht in kilo's is.............. :+
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 14-08-11 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:35

Naar mate de opleiding word het gewicht van de teugel voldoende

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:39

Aha... hahahaha. Voldoende... en voldoende is 3 kg toch? :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:41

vage toestanden hier....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:42

Moll schreef:
Naar mate de opleiding word het gewicht van de teugel voldoende

Moll, kun jij eens één keertje echt to the point komen en niet telkens overal rond draaien?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:44

Wat Moll bedoelt is volgens mij dat voldoende dus naderend tot 0 is... :) De perfecte stille, direct doorlatende verbinding.

Drie kilo is echt héél veel, reken dat eens om naar kg/cm2 op het tandvlees van het paard! Het resultaat daarvan is niet nageven op een vraag, maar afgedwongen met pijn.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 14-08-11 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:47

D00R schreef:
Aha... hahahaha. Voldoende... en voldoende is 3 kg toch? :+

3 kilo , hoeveel wegen Jou teugels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:49

Moll schreef:

Ja? Dus?
Je legt hier gewoon het principe van nageven uit, wat brengt dat bij aan het topic? Dat is al 3000x verwoord maar dan in een duidelijke taal, en niet zo vaag omschreven dat het professioneel overkomt ofzo :+

Ik vind dat je niet in kilogram moet gaan rekenen. Imo zegt je gevoel wel of het voldoende is of niet, als de nageeflijkheid klopt kún je niet meer gewicht in je hand nemen aangezien je paard zich dan gaat verzetten en dan is er geen nageeflijkheid meer.