Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dressage4U schreef:Precies. Ik heb alles al eens meegemaakt, heb op redelijk nivo gereden, ben lang jury geweest en kan dus nu zeggen dat ik die wedstrijdsport niet meer prefereer.
tteettt schreef:Nou Jasmijn eerlijk is eerlijk ik dacht dit zo,n 3 jaar geleden ook hoor, na 2 niet geheel geslaagde Pony avonturen dacht ik weet je wat we doen nu een ervaren Z2 Poon, en was echt in de veronderstelling dat mijn (in mijn ogen) super gemotiveerde getalenteerde dochter met deze Poon in no time Imperial zou rijden. pff ff niet mee gerekend dat de Pony dit misschien al wel kon, maar dat dit nog niet automatisch wil zeggen dat de ruiter het ook kan.
MyWishMax schreef:Maar de meeste gespannen mensen kijken alsof het niet leuk is. Misschien dat daar het idee van sommige mensen vandaan komt?
Lielle schreef:ik was dus juist helemaal klaar met dat 'samen op wedstrijd gaan', daar was pas veel onderlinge haat en nijd. Ik start nu vooral sgw (en verder ook gewoon dressuur en springen) en ga echt met plezier op wedstrijd. Binnenkort weer een meerdaagse wedstrijd in Brugge, dat is gewoon een weekendje weg.
Dressage4U schreef:Wat wil je precies weten Jasmijn? Wellicht dat ik nog het één en ander kan toelichten.
jasmijn78 schreef:(weten he? het kunnen wordt aan gewerkt )
jasmijn78 schreef:Je kan toch EN mooie spullen hebben EN goede instructie? En helaas is dat dan nog niet altijd een garantie voor succes... Ik heb graag mooie en kwalitatief goede spullen en ik bezuinig zeker niet op instructie.
jasmijn78 schreef:Ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het competitie element heel leerzaam kan zijn voor kinderen, mits goed begeleid. Ik denk wel dat voor kinderen onder de 10 het een onmogelijke opgave is om 30 onderdelen achter elkaar af te leggen. Al is het alleen maar om zolang die concentratie vast te houden, plus dat dressuur soms moeilijk te begrijpen is voor kinderen. Maar daar zijn goede alternatieven voor te bedenken zodat kinderen toch kunnen leren van het competitie element en kunnen genieten van samen ergens met je pony naar toe werken (zoals in engeland heb je bijvoorbeeld gymkhana's; dat is veel speelser en veelzijdiger voor kinderen)
jasmijn78 schreef:Tsja, ik vind wedstrijden altijd een goede test. Met de grilligheid van juryleden daarbij op de koop toegenomen. Als je leert dat te relativeren, en zelf per wedstrijd je eigen realistische doelstellingen te stellen (van proberen het paard ontspannen te houden, tot niet verkeerd rijden/geen onderdelen vergeten tot met een goed gevoed de proef uitkomen) kun je er heel veel uithalen. Als je dan ook nog eens een mooie bevestiging van een jury krijgt is dat top. Zo niet, dan is het geen teleurstelling. En als ik er thuis geen moer aan zou vinden om mijn paarden te trainen, dan ben ik gauw klaar met paardensport. Ik wil altijd met een fijn gevoel afstappen, of dat nu op wedstrijd of thuis is.
jasmijn78 schreef:Dat is ook maar net hoe je er in staat. Ik rijd ook paard omdat ik dat leuk vind, en niet om een ander te plezieren. Die jury zit daar omdat ik ervoor betaal om mij te laten beoordelen. Die vrijwilliger/ringmeester staat daar in zijn vrije tijd zodat ik kan recreeeren, mijn hobby kan uitoefenen. Als je moeite hebt met het gegeven dat een vreemde gaat oordelen over je kunnen moet je ZEKER niet op wedstrijd gaan. Dan zal je misschien ook wel moeite hebben met mensen die je examen beoordelen? Of heb je in zijn geheel gewoon moeite met kritiek? Ik vind het juist een uitdaging om daarmee te 'dealen'. Of die kritiek nu terecht of onterecht is. Ik denk namelijk dat dat je als mens zeker sterker kan maken.
Dressage4U schreef:Tendance schreef:Dressage4U:
Ik vind jouw posts ronduit negativiteit bevatten. Waar komt dit weg?
Uit een weggestopte frustratie van vroeger of heeft dit een andere reden?
Misschien omdat ik al wat jaartjes meeloop en het nodige heb gezien/meegemaakt.
S__L schreef:Ik snap wel wat er bedoeld wordt met die spanning en het niet leuk vinden. Ik denk dat er toch teveel wordt gedacht ik moet presteren. Ik denk ook dat heel wat ruiters punten willen rijden om te laten zien; zie je ik kan het wel!
themuisje schreef:dat is een stukje omgaan met wedstrijd spanning die mensen niet van huis uit hebben meegekregen en imo niet te wijten aan de kinderen (het zijn meestal kinderen). de ouders zouden hun kind hierin moeten begeleiden. ik heb het 1x gedaan, en mijn moeder heeft me letterlijk van mijn pony afgetrokken en we zijn naar huis vertrokken.
Dressage4U schreef:Ik vind paardrijden fantastisch maar de wedstijden heb ik niet nodig om te weten of ik het goed doe.
Ik zou aan jullie willen vragen waarom jullie wedstrijden rijden, wat voegt het toe?
Ik heb het mogen ervaren en ben tot bovenstaande conclusie gekomen.
Ik hoop je vragen voldoende beantwoord te hebben Jasmijn.
ps: ik denk dat jongeren er zeker anders tegenaan kijken dan ik. Ik heb misschien wat meer levenservaring.