wanneer een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met wat voor bijzetteugel rij jij?

Martingaal
139 (21%)
Slofteugel
95 (14%)
Thiedemann-teugel
36 (5%)
Chambon
8 (1%)
Gogue
4 (0%)
Elastiek
29 (4%)
Geen
334 (51%)

Totaal aantal stemmen: 645

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:46

Daar ga ik maar verder niet op door, Tendance.

Iedere ruiter die hulpteugels gebruikt, heeft van zulke antwoorden.

Ja, maar.
Of, dan.
Indien, zus of zo.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:56

cherie78 schreef:
Daar ga ik maar verder niet op door, Tendance.

Iedere ruiter die hulpteugels gebruikt, heeft van zulke antwoorden.

Ja, maar.
Of, dan.
Indien, zus of zo.

Oh ja? Nou kom jij dan eens langs en ga met mijn paard naar buiten!
Ik gebruik de slof op een juiste manier en alleen als ik op buitenrit ga, om mezelf en anderen en ook mijn paard geen schade te laten oplopen.
Niet naar buiten gaan is geen oplossing, want dan went hij dus niet aan de dingen die hij eng vindt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:59

Ik pak even deze post omdat daar van alles in zit wat er voorbij komt:

Johanna59 schreef:
1 Een hulpteugel kan wel degelijk nodig zijn, en heeft echt niet altijd met onkunde van de ruiter je maken.
2 Vooral bij het inrijden van jonge paarden, kan dit een stukje veiligheid zijn.
3Ben trouwens wel benieuwd wat je onder syptoom-bestrijding verstaat. Wat doet een paard dan, waardoor jij vindt
dat een hulpteugel niet nodig is?

Ik heb het even genummerd omdat er verschillenden dingen genoemd worden.

1 Een goede ruiter heeft de kunde in huis om dingen zonder hulpteugels op te lossen en dus is het wel gebrek aan kennis/vaardigheid, dus onkunde, van de ruiter als de hulpteugel nódig is.

Er zijn hierop enkele uitzonderingen, een martingaal is bv een hulpteugel die zorgt dat het bit op de lagen in blijft werken als het paard het hoofd horizontaal brengt. Het zorgt dus dat de hulpen door blijven komen. Zou dit zonder martingaal moeten, betekent dit dat de ruiter de handen naar beneden moet drukken wat veel andere dingen beïnvloed, in die zin is het handiger om het via een hulpmiddel te doen. Maar het zijn wel de hulpen van de ruiter die verder het resultaat halen, niet de martingaal op zich.

2 Vooral bij het inrijden van paarden mogen geen hulpteugels gebruikt. Ga maar na, de kracht die er op de mond komt als een hulpteugel in werking komt. Hoe wil je dan een mond fijn houden? Vertrouwen in de handen houden? Daarbij, wanneer durf je dan zonder? De praktijk wijst uit dat ruiters die ze gebruiken bij inrijden, er feitelijk altijd nog naar grijpen bij buitenrijden of andere "spannende" situaties omdat het hun geestelijke veiligheidsnet is geworden.
Uitzondering hierop zijn hulpteugels die bij longeren worden gebruikt, het liefst aan de kaptoom bevestigd en niet aan het bit, of als aan het bit via een v werking waardoor het hoofd redelijk vrij naar boven, beneden en voren bewogen kan worden.

De "veiligheid" waar je het over hebt is meestal juist een gevaar.
Paarden reageren heftig op pijn in de mond en het inwerken van een hulpteugel kan een paard dus erger laten verzet plegen of vluchten. Loshangende slofteugels kunnen valkuilen zijn als een paard een beentje wat hoger optilt.
Het naar beneden dwingen van het hoofd kan bokken uitlokken.
Vertrouwen in de handen kan verdwijnen en paarden kunnen zich daarom tot steigeraars ontwikkelen.
Paarden kunnen nijd ontwikkelen omdat stugheid geen goede basis is voor het opbouwen van een goede werkbasis. Je hebt dan ene paard dat lastiger wordt, niet een die liever wordt.

3 Symstoombestrijding is de hulpteugel zo gebruiken dat het wenselijke resultaat bereikt wordt, zonder de onderliggende reden van het niet wenselijke resultaat (houding/gedrag) weg te halen.

Als een paard eenmaal verpest is en zich tegen de ruiter keert kan het idd nodig zijn via een hulpteugel de boel weer in het gareel te krijgen, maar dan heb je het over een SLECHT paard. We moeten voorkomen dergelijke paarden te vormen door de monden goed te houden en niet meteen te verpesten met hulpteugels. Daarbij moet zo'n middel zo kort mogelijk gebruikt worden en het doel zijn om zonder te kunnen.

Bijzetteugels bij longe lessen zijn wel acceptabel. De longeerder moet controle hebben, er zijn geen teugels en de ruiter weet nog niet het paard te binvloeden.

Hulpteugels zijn ook acceptabel voor gehandicapten als er een tekort moet worden opgegheven.

Hulpteugels zijn over het algemeen uitgevonden voor een snel resultaat. Het is jammer dat ruiters zijn die niet meer gewoon de tijd nemen om een paard op te leiden, maar hun paarden klaar stomen om te kunnen starten op wedstrijden of voor de verkoop.

Aan een degelijke opleiding houd je over het algemeen een fijner paard over dat langer mee gaat.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:04

Ik rij momenteel een jong paard, die bleef zijn onderhals eruit drukken en ik kreeg hem niet fijn vwnw. 3x met slof gereden en nou kan ik hem met twee vingers en de neus over de grond rijden. Kwam geen getrek, gepluk of kracht aan te pas hoor, echt flauwekul om slof = trekken met kracht te vergelijken.
Kan best een tekortkoming van mij als ruiter zijn geweest, maar we zijn er beide mee geholpen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:05

Bij mijn paard is het de vluchtreactie voor iets engs, hij draait zich dan snel om en gaat er vandoor. Met de slof kan ik hem dan beter aan, omdat hij op dat moment het bit niet kan vastpakken.
Zodra hij rustig is laat ik direct weer los.
In de bak kan hij ook schrikken, dat weet ik, maar daar rijden geen auto's, dus als hij dan schrikt los ik het met mijn zit en been op.
Ik heb een paard met een hele fijne mond en heb niet het idee, dat dit door die ene of 2 keer in de maand met een slof op buitenrit gaan minder is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:11

WowAmigo schreef:
echt flauwekul om slof = trekken met kracht te vergelijken.

De teugel die loopt van de singel door de bitringen naar de handen van de ruiter, werkt als een katrol. De kracht van de ruiterhand wordt verdubbeld, waardoor er een overdaad aan krachten ontstaat in de mond van het paard, vooral wanneer deze teugel door minder ervaren ruiters wordt gebruikt.
Een slofteugel verhindert het paard zijn hoofd omhoog te brengen en beperkt continue de vrije bewegingen van het hoofd. Hiermee wordt een irritatie tot beschadiging van de paardenmond veroorzaakt en vormt een significante belemmering van de voorwaartse beweging van het paard.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:17

Als een paard omkeert, kun je het doordraaien als het nog in de beweging is. Dit is gebruik maken van zijn eigen beweging. Met het hoofd naar het enge zal hij stoppen of achterwaarst gaan, waarvan uit je weer kunt draaien, maar dan heb je inmiddels al weer controle. Ik heb zelf een paard dat steigerde en omkeerde, maar ik heb met doordraaien dit gewoon met geduld op gelost.
Men kan naar een hulpteugel grijpen om wat om het even op te lossen, maar dat wil niet zeggen dat het niet zonder kán of dat het de béste manier is om het op te lossen.

Het waanzinnigste argument is trouwens van mensen die op hoog niveau rijden en zogenaamd weten wat ze doen. Als je zo hoog rijdt, moet je paard dus ook zo ver zijn. Het hele doel van dressuur is immers een lenig, krachtig, kalm en gehoorzaam paard te kweken dat prompt op de hulpen van de ruiter reageert en in harmonie is met de ruiter. Dus aan de top moet dat bereikt zijn!!!! En hoe rijm je harmonie en licht en verheven zijn enongedwongen met beheerste drang voorwaarts gaan (heel erg basic, dat is nl het aan de teugel gaan) met gebruik van hulpteugel die dwingend zijn, en paarden lomp en stug maken?

(Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.)

HIER kun je veel lezen en zien over de werking van diverse hulpteugels.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:21

Het valt me bij dit soort topics vaak op dat een martingaal niet als streng gezien wordt. Ik zie alleen wel heel weinig mensen die hem op de juiste manier afgesteld hebben staan. De meeste martingalen (en alle andere hulpteugels) zitten vaak veel te strak.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:30

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:39

JoviBan schreef:
WowAmigo schreef:
echt flauwekul om slof = trekken met kracht te vergelijken.

De teugel die loopt van de singel door de bitringen naar de handen van de ruiter, werkt als een katrol. De kracht van de ruiterhand wordt verdubbeld, waardoor er een overdaad aan krachten ontstaat in de mond van het paard, vooral wanneer deze teugel door minder ervaren ruiters wordt gebruikt.
Een slofteugel verhindert het paard zijn hoofd omhoog te brengen en beperkt continue de vrije bewegingen van het hoofd. Hiermee wordt een irritatie tot beschadiging van de paardenmond veroorzaakt en vormt een significante belemmering van de voorwaartse beweging van het paard.

Theoretisch zal dit best correct zijn en ik heb laatst nog een voorbeeld gezien van een onjuist slofgebruik en dat was niet fijn om te zien. Maar ik weet zeker dat ik het rijden nu verbeterd heb door die slof te gebruiken. Hij liep er lekker voorwaarts en ontspannen mee en nu zonder ook trouwens. Hij kon inderdaad niet meer sterrenkijken met slof, maar dat lijkt me sowieso geen gewenste houding voor het paard. Als je de slof er gewoon los bij hebt en gebruikt om het naar de ontspanning te begeleiden en kunt loslaten op het moment dat de gewenste houding daar is zie ik geen continue beperking van de vrije beweging?

En waarom wel aan de longe en niet onder het zadel vraag ik me ook wel eens af.

marjolein_el

Re: wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:43

Ik heb geen hulpteugels gezegd maar bedenk me net dat een martingaal natuurlijk ook een hulpteugel is. Deze gebruik ik met springen omdat pony daarbij wel is héél heet wil worden, dan heb ik haar net iets meer bij me. Mijn teugels kunnen gewoon recht naar m'n hand lopen dus hij zit helemaal goed hoor.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:57

Een martingaal zit inderdaad goed als je met de vork langs de hals gaat en de ringetjes tot de onderkaak komen. Dat de teugels recht blijven is alleen dus niet genoeg. Een paard mag zijn hoofd best hoog doen, voordat de martingaal in mag werken. (zo hoog, tot het onstuurbaar wordt)

Heel veel mensen doen hem zo, dat hij net niet meer werkt als je paard aan de teugel loopt, maar dan gebruik je hem niet waar hij voor bedoeld is en zit hij echt veel te kort afgesteld.

Zou misschien iets voor de wiki zijn, om bij de hulpteugels ook te zetten hoe ze afgesteld horen te zijn voor een juist en eerlijk gebruik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:01

Aan de longe is er een zekere noodzaak omdat aan de longe de hulpen van de ruiter wegvallen die het paard naar ontspanning kunnen rijden, en een hulpteugel die min op meer vast zit, niet extra strak getrokken kan worden door de ruiter. Het paard kan dus zelf zijn comfortzone zoeken. Dit is OOK het gevaar van longeren met hulpteugels, dat ze kunnen leren druk ontduiken.
Verder is het aan de longe belangrijk om de buiging te krijgen, dit lukt bijna niet zonder hulpteugels en paarden, met name jonge paarden gaan anders met hun hoofd naar buiten lopen en dan train je een paard niet goed. Zijn balans is dan niet de gewenste. Als je er op zit kun je met been, zit en hand stelling en buiging bereiken.
Verder kun je ze aan de longe aan een kaptoom bevestigen zodat je de mond spaart.

Zelf longeer ik zonder hulpteugels en ben ook tegen bepaalde longehulpmiddelen.

Het inrijden ging vroeger ook gewoon zonder slofteugel en de paarden gingen heus niet van nature aan de teugel. Het aan de teugel rijden is iets dat je actief als ruiter doet en niet via een hulpmiddel hoort te bereiken.
De slofteugel is een redelijk nieuw fenomeen en komt uit de springwereld, hoe denken jullie dat het daarvóór ging? Is er iemand die een hulpteugel gebruikt die nadenkt over hoe hij/zij het probleem op zou kunnen lossen zonder?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:26

Ik rij met martingaal op buitenrit en met springen. Buiten omdat hij nog wel eens gek kan doen zoals ineens stil gaan staan zodat je wat naar voren valt en dan z'n kop in de lucht doen of een beetje omhoog te komen. Voordeel van martingaal is dan dat ik m'n neus niet hoef te breken :) is oude eigenaar wel een keer overkomen. Springen eigenlijk zelfde geval. Hij kan zo sterk worden en z'n kop in de lucht gooien dat je niks meer te vertellen heb. Vraag me af in hoeverre dit onkunde van de ruiter is :) Hulpteugels geven het eigenlijk al aan.... om hulp te bieden. Anders zouden het wel martelwerktuigen heten :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:08

Lusitana schreef:
Als een paard omkeert, kun je het doordraaien als het nog in de beweging is. Dit is gebruik maken van zijn eigen beweging. Met het hoofd naar het enge zal hij stoppen of achterwaarst gaan, waarvan uit je weer kunt draaien, maar dan heb je inmiddels al weer controle. Ik heb zelf een paard dat steigerde en omkeerde, maar ik heb met doordraaien dit gewoon met geduld op gelost.
Men kan naar een hulpteugel grijpen om wat om het even op te lossen, maar dat wil niet zeggen dat het niet zonder kán of dat het de béste manier is om het op te lossen.

Het waanzinnigste argument is trouwens van mensen die op hoog niveau rijden en zogenaamd weten wat ze doen. Als je zo hoog rijdt, moet je paard dus ook zo ver zijn. Het hele doel van dressuur is immers een lenig, krachtig, kalm en gehoorzaam paard te kweken dat prompt op de hulpen van de ruiter reageert en in harmonie is met de ruiter. Dus aan de top moet dat bereikt zijn!!!! En hoe rijm je harmonie en licht en verheven zijn enongedwongen met beheerste drang voorwaarts gaan (heel erg basic, dat is nl het aan de teugel gaan) met gebruik van hulpteugel die dwingend zijn, en paarden lomp en stug maken?

(Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.)

HIER kun je veel lezen en zien over de werking van diverse hulpteugels.

Mijn paard keert zich om en rent weg, van verder doordraaien is op dat moment echt geen sprake en het is nog gevaarlijk ook. Voor hetzelfde geld gaat hij onderuit. Hij is 1.78 en zet dan al zijn gewicht in de strijd. Er loopt een weg langs het stuk waar ik langs rijd, dus je wilt het paard dan zo snel mogelijk terugkrijgen, dit wil niet met zit en stem en ik wil hem ook niet het bit van de ene naar de andere kant van zijn mond trekken.
Met slof draait hij zich om, op dat moment haal ik de slof iets aan. Gaat hij stilstaan, draai ik hem om geef been en praat met hem en dan loopt hij er wel langs, met een losse slof. Kijkt er dan ook gewoon naar. Hij besluit gewoon altijd eerst, dat hij weg moet rennen en pas als ik hem dan rustig duidelijk maak, dat het wel kan, dan doet hij het wel, maar zijn eerste keus is vluchten met het baasje.
Ik heb dus puur de slof eraan om hem op moment van wegrennen beter tegen te houden.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:44

Wauw er worden weer rare dingen gezegt om een ieder zijn eigen mening maar de enige waarheid te laten zijn!! er kunnen ook meer waarheden zijn! en gelukkig heeft een ieder daar recht op.

JA bokkers een martingaal is ook een hulpteugel en best een sterke!
Aan de longe is gebruik niet minder "sterk" dat onder de man!! (uitgaande van een goed gebruik!)

Ik ben niet iemand die snel naar hulpteulgels grijpt! ik vind het altijd wel een uitdaging om het zonder voor elkaar te krijgen! maar als ik merk dat een paard te gespannen raakt bij deze "trainingen" en ik ontspanning terug kan krijgen met gebruik van een hulpteugel doen ik dat zeker!

Paarden denken niet zus of niet zo..... wat ze denken weten we niet maar ze hebben wel een karakter!!
ik denk dat velen van ons wel eens op een paard hebben gezeten tijdens een flink galopje en dat de paarden een "wedstrijdje" gaan doen! Ook een paard heeft wel eens geen zin in iets en kan ook wel eens gaan drammen, waar hij/zij anders nooit moeite mee heeft gehad! het is niet altijd meteen medisch!

Ik vraag m'n vraag nog een keer....

wie van jullie is tegen hulpteugels en rijd regelmatig wedstrijden??
wie van jullie is voor hulpteugels en rijd regelmatig wedstrijden??

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:48

Daar heb ik allang antwoord op gegeven.
Ik gebruik alleen met mijn jonge paard een hulpteugel (slof) en dan alleen op buitenrit. Ik rijd met hem B dressuur (10 proeven 18 wp ofzo)
En ik heb een merrie, die ik niet met hulpteugel rijd, tenzij... Stang teugel van stang en trens is natuurlijk ook hulpteugel... en rijd Z1 met haar...
Ik rij haar ongeveer 2 van de 5/6 dagen per week me stang en trens.
Maar wat wil je met je vraag zeggen?

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:59

Tendance ik weet dat jij al antwoord hebt gegeven! maar ik ben gewoon benieuwd naar de rest!!!!
wat ik er mee wil zeggen dat hangt af van wat mensen antwoorden! en als je dan goed op let valt het jou misschien ook wel op.

Ja een S&T is idd ook een hulp middel.

Maar zoals ik al zei ik heb niks tegen alle hulpmiddelen!!! dus het is geen aanval!! Ik ben het zelf op veel fronten met je eens!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:02

Ik weet dat het geen aanval is, maar het enige wat mij opvalt is, dat mensen die antwoorden wedstrijdruiters zijn en de niet wedstrijdruiters hier of niet zijn of geen antwoord geven.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:09

Ik rijd M1 met winst met mijn paard en rijd regelmatig met slof. (op buitenrit en ongeveer 1x per week in de bak)

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 17:13

Dat is idd ook wat mij opviel!
en daar ben ik nu juist zo benieuwd naar!
Ik ben zelf geen wedstrijd ruiter en ben absoluut niet tegen het gebruik van hulpteugels als je weet hoe je er mee om moet gaan!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:07

Als je weet hoe je er mee om moet gaan, heb je ze juist niet nodig... Dat is de hele paradox van het geheel.

Ik rijdt geen wedstrijden meer, maar leid paarden wel degelijk zover mogelijk op in de dressuur en heb met name te maken met verreden en moeilijke paarden. TOCH red ik het zonder hulpteugel, omdat de dressuur zelf oplossingen biedt voor problemen.
Ik rijdt hoofdstelloos, bitloos, met bit, met pelham, met stang-en trens, soms zelfs met een en hetzelfde paard. Als je een paard alleen kunt "mannen" met 1 type controle is het geen echte controle.

Alles wat met hulpteugel bereikt wordt, kan ook zonder, het is wel onkunde of gemakszucht, het is maar hoe je het wilt zien. Ik ben voor rijkunst dus tegen hulpteugels. Dat wil niet zgeegn dat ik gene begrip op kan brengen voor mensen die ze in bepaalde situaties willen gebruiken. Elke situatie is anders, maar je moet uitgaan van het feit dat alles zonder kán.

De martingaal neemt een totaal andere plaats in.
Nogmaals, deze zorgt ervoor dat de gewone hulpen van de gewone teugel door kunnen komen. De ruiter heeft er geen controle over, geen hand in. Daarbij onderscheid hij zich van andere.
De martingaal is ontworpen voor het springen, want het paard brengt voor de sprong het hoofd omhoog om de sprong te taxeren. Om dan tegen te gaan dat het bit naar de kiezen schuift (oa) door te zorgen dat het bit op de lagen blijft inwerken, blijft er controle.
Ik gebruikte hem trouwens ook voor de pony die met haar hoofd sloeg zodat het vertikaal omhoog kwam! Toen deze onhebbelijk eenmaal was afgeleerd heeft ze hem niet meer omgehad. En daarmee verschilt het toch met een slofteugel, want er zijn maar zeer weinig ruiters die de slofteugel gebruiken om iets af te lren en hem vervolgens nooit meer pakken.
Het rijden met een veiligheidsgevoel met slof is dezelfde valse veiligheid als het rijden met een superstrakke teugel. Alleen maar omdat je krachtiger kunt inhouden, wil niet zeggen dat er meer controle is, of dat een paard dan zodra hij vrijheid krijgt niet weer hetzelfde zal doen. Een paard kan met de neus tegen de bosrt nog gewoon op hol gaan.
De controle over een paard moet niet gebaseert zijn op kracht of bekrachtiging.

De stangteugel is geen hulpteugel, deze kun je niet weglaten anders heb je geen contact met de stang. Een hulpteugel zit nooit alleen aan het bit vast. Dat is het hele onderscheid.

Er is geen twijfel over het feit dat hulpteugels resultaat geven. Daar zijn ze voor ontworpen. Maar ze hebben vaak onwenselijke bij-effecten en tonen wel degelijk de onkunde (behalve bij de martingaal, daar heeft de ruiter geen controle over.)
Het is een beetje zoiets van een kind in het zadel binden en zeggen dat het een goede manier is om hem te laten doorzitten. Ja dat zal zeker lukken, maar het heeft natuurlijk niets meer met paardrijden te maken en blijft hij ook nog zo zitten als hij niet vast zit? Is het niet beter om hem op een andere manier en onafhankelijke vaste zit te leren zodat de basis voor goed paardrijden er in zit?
Is zo'n kind een kundige ruiter? Nee, hij zit vast omdat hij niet kan rijden. Anders hoefde hij niet vast te zitten....
Dan kan de ouder zijn systeem met hand en tand verdedigen, het is veiliger, het doet verder niks, komt alleen in werking als hij dreigt te vallen etc, maar het blijft een teken van onkunde van de ruiter...

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:52

Dat ben ik absoluut met je eens!! Ik ben ook van mening dat je bij een "probleem" niet meteen een hulpteugel moet gebruiken, absoluut niet. daar houd ik ook zeker niet van.

maar een stang is zeker een hulpmiddel.... tuurlijk kan ja daar nooit de teugel vanaf halen. ik heb het ook niet over enkel de teugel, maar ik snap de verwarring.

maar eerder is er ook voorbij gekomen dat bitjes ook een hulpmiddel zijn die je kunt vergelijken met hulpteugels. een ander(scherper) bit is ook niet altijd de oplossing, en zelfs vaak onnodig.

bij goed gebruik van een slof zal deze ook alleen maar inwerken als dat nodig is, verder moet/mag het geen inwerking hebben... is dit wel het geval zit de slof te strak. en wordt er dus verkeerd mee omgegaan.
en helaas heb ik het ook al eens mogen zien dat er met enkel en alleen een slof gereden werd!!! dat is voor mij echt de reinste stupiditeit die er bestaat!!

ik ben ook zeker van mening dat je een hulpmiddel niet altijd mag/moet gebruiken wat dan zal het probleem zich nooit oplossen.
Laatst bijgewerkt door doebidon op 06-07-11 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:54

Lusitana schreef:
Als je weet hoe je er mee om moet gaan, heb je ze juist niet nodig...

Waar slaat dat nou weer op.. := Raar om de conclusie te trekken dat als weet hoe het hoort, je het dan niet nodig hebt.. Ik ben ook van mening dat elk paard zonder hulpteugel gereden zou moeten worden, maar om daar naartoe te werken, kane en hulpteugel wel eens handig zijn :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 18:59

love_shyboy schreef:
Over het algemeen is een hulpteugel NOOIT nodig. Zodra je een hulpteugel nodig hebt, is dat onkunde van de ruiter, die het dus niet zonder een hulpmiddel af kan.

Wel vind ik het kunnen om bij erg pittige paarden, of nieuwe/spannende situaties een slof eraan te doen, dit niet om een paard de krul in te trekken of iets dergelijks, maar er los bij hebben hangen als noodrem, dit voor de veiligheid.

In hoeverre is het eigenlijk de onkunde van de ruiter?
Ervan uit gaande dat deze ruiter 1x per week les heeft. Is het dan niet meer de onkunde van de lesgever?

Ik denk dat het eerder terug te leiden is naar de instructeur, deze heeft immers niet de kunde om ruiter en paard voldoende op te leiden.

Verder ben ik voorstander van het paard beter op te leiden....dus niet het best tot 3 jaar in de opfok pleuren maar er al veel eerder iets mee doen. (wandelen langs de weg etc etc).
Wellicht onmogenlijk voor grote fokkers en handelaren.