Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:20

listiglistje schreef:
Ik vind het eigenlijk een beetje raar dat niet wedstrijdruiters gaan oordelen over wel wedstrijdruiters :o Beetje makkelijk eerlijk gezegd >;)

Tuurlijk heb je iedere wedstrijd wel 1 of 2 rotte appels die er niet thuishoren, maar over het algemeen gaat het niveau steeds omhoog!
Zowel qua rijderij (mensen investeren in goed les en materiaal) en qua fokkerij (betere paarden).
En hier in de regio krijg je dus echt geen punten als je je paard niet goed voor elkaar hebt....dat komt er toch uit in de proeven :?

Dat je je kunsten niet vertoont in een wedstrijdring betekent niet dat je verrichtingen niet zeer kritisch beoordeeld worden door jezelf en je instructeur. Dat je zeer ambitieus bent in het correct opleiden van je paard en jezelf... en dat dat net zoveel waarde heeft.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:21

Waarom makkelijk? Een correct gaand paard is een correct gaand paard, dat heeft niks te maken met wel of geen wedstrijden rijden. Een niet correct gaand paard blijft ook tijdens wedstrijden een niet correct gaand paard.

Fijn dat het in jou regio blijkbaar omhoog gaat... maar ik zie het hier en op foto's van de rest van Nederland niet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:23

Och kan me er helemaal in vinden, zeker in het feit dat mensen met te hoge verwachtingen naar concour gaan.
En het niet snappen waarom ze telkens in de 170 rijden en de jury dan maar de schuld krijgt!
Hebben de meeste mensen dan helemaal geen spiegel voor hun zelf??? :?
Tegenwoordig is het ook zo belangrijk mogelijk om Z dressuur/springen te rijden, Maar gaat het dan niet om de eenheid/harmonie?
En de Souplesse en de lossigheid van het paard onder je?
Ik zie tegenwoordig zoveel strak gereden ruggen, strakke kaaklijnen en ga zo maar door!
In mijn ogen hoort het dier het net zo goed als jezelf te hebben of zelfs nog beter!
Zelf ben ik ook geen topruiter (Want heb maar een haflinger :') ) , maar probeer mij er wel zoveel mogelijk in te verdiepen hoe ik het liever wel dan niet doe!
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 04-07-11 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:24

plientjedres schreef:
tja sorry mijn pony van net in mei 6 geworden kan dat dus wel.

Daar ben ik dan jaloers op..... en vele mensen met mij denk ik...
Dan ben jij wellicht 1 van die ruiters met ontzettend veel talent.

Sodeletuut

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:27

En wat ik ook vreselijk vind, als je op HAW enzo kijkt, dan zie je tussendoor een foto staan van het paard met het hoofd recht omhoog, en dan staat er bij 'miscommunicatie'. Heb ik dan nooit miscommunicaties met mijn paard? Volgens mij kan je dat alleen maar hebben als je paard strak getrokken wordt.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:30

Ligt eraan, vind ik!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:31

Iedereen is erg gefocussed op dat hoofd dat naar beneden moet...
Maar vaak is de rest dan nog niet voor elkaar, is het paard wel recht en goed voor het been uberhaupt?
En dan... een correcte hoofd-halshouding is een gevolg van alle 'boxjes' die eerst afgevinkt moeten worden.
Dat een paard zijn 'koppie naar beneden' knikt betekent niet dat het nageeflijk is...
Ik denk echter dat veel mensen dat wel als zodanig leren, en bang zijn dat ze het paard kapot rijden wanneer dat hoofd niet 'afknikt'....
Opnieuw denk ik toch dat echt goede instructie het probleem is...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:34

Daar ben ik het helemaal mee eens, ik zie rondom zelfs instructie kinderen lesgeven met een slof eromheen of een ander hulpmiddel! ik denk dat het daar al fout gaat!(dan heb je een afgebogen hoofd, en komt de achterkant er ook nog eens half achteraan).
Ben echt blij dat ik nu een instructrice heb gevonden die bij me past, die kijkt naar het paard en niet naar de houding, een wereld ging voor me open en het rijden is nu ook zoveel leuker! :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:35

Sodeletuut schreef:
En wat ik ook vreselijk vind, als je op HAW enzo kijkt, dan zie je tussendoor een foto staan van het paard met het hoofd recht omhoog, en dan staat er bij 'miscommunicatie'. Heb ik dan nooit miscommunicaties met mijn paard? Volgens mij kan je dat alleen maar hebben als je paard strak getrokken wordt.

Het woord "miscommunicatie" is inderdaad iets wat veel op HAW voorkomt en imo volledig verkeerd gebruikt wordt.

Citaat:
Miscommunicatie ontstaat op het moment dat de ontvanger een boodschap anders ontvangt dan dat de zender deze bedoeld heeft.

En dat is heel erg vaak niet het geval (helaas niet alleen op HAW). De zogenaamde miscommunicaties ontstaan door het falen van de ruiter de juiste hulpen op de juiste manier op het juiste moment te geven. Het paard heeft geen schuld, het paard vat het niet verkeerd op...Nee, de ruiter is in veel gevallen gewoon niet duidelijk genoeg.

Zet er dan gewoon onder: "Fout van mijn kant, niet duidelijk genoeg". Inzicht is de eerste stap naar verbetering...!

(Even voor de duidelijkheid: Ik ben zelf verre van een perfecte ruiter!)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:38

Sodeletuut schreef:

Neu, dat denk ik niet. Ik kan mijn paard geweldig voor elkaar hebben, als hij dan even opschrikt omdat er ergens een duif een scheet laat en je maakt op dat moment een foto, krijg je een gespannen miscommunicatie foto.

Oh wacht, ik lees nu met het hoofd recht omhoog....nee, dat gebeurt mij ook nooit eigenlijk. Hoewel we toch miscommunicaties zat hebben. :o

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:40

inderdaad zo zie ik het ook!:)

Maar het is (bijna) altijd de fout van de ruiter :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:40

Het is altijd de fout van de ruiter. Wij zijn degene die er voor kiezen om op een paard te gaan zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:42

Sodeletuut schreef:

Nee hoor, ik heb ze regelmatig. Bijvoorbeeld als hij tijdens het rijden zich weer een beetje scheef maak en ik dat probeer op te lossen steekt hij eerst zijn hoofd in de lucht, want het is moeilijk. Maar een miscommunicatie, nee dat niet. Ik heb dan blijkbaar iets veranderd waardoor hij scheef kan worden en wil dan aan de slag met het scheve. Dat nagefelijke komt wel weer. Als ik hem strak houd, komt hij er juist niet uit, maar blijft hij wel scheef en is de impuls weg.

Dit is het moeilijke, niet ieder paard is hetzelfde en niet iedere ruiter. Op 'elke' stal(ik zeg expres geen wedstrijd, omdat ik ook zat recreatie ruiters zie die imo vreselijk oneerlijk zijn) zie je wel mensen die niet vriendelijk/correct rijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:43

. lees even mee modus,moet nu echt stallen mesten..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:44

mylittlejoy schreef:
Sodeletuut schreef:

Neu, dat denk ik niet. Ik kan mijn paard geweldig voor elkaar hebben, als hij dan even opschrikt omdat er ergens een duif een scheet laat en je maakt op dat moment een foto, krijg je een gespannen miscommunicatie foto.

Oh wacht, ik lees nu met het hoofd recht omhoog....nee, dat gebeurt mij ook nooit eigenlijk. Hoewel we toch miscommunicaties zat hebben. :o

Natuurlijk kan je paard even verschieten als hij iets engs ziet, dat heeft ieder paard wel eens. Maar kijk maar eens rond op HAW, dan zie je andere miscommunicaties als die jij bedoelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:45

Ninx schreef:
Maar vaak is de rest dan nog niet voor elkaar, is het paard wel recht en goed voor het been uberhaupt?
En dan... een correcte hoofd-halshouding is een gevolg van alle 'boxjes' die eerst afgevinkt moeten worden.
Dat een paard zijn 'koppie naar beneden' knikt betekent niet dat het nageeflijk is...
Ik denk echter dat veel mensen dat wel als zodanig leren, en bang zijn dat ze het paard kapot rijden wanneer dat hoofd niet 'afknikt'....

Ik geef altijd les met als basis een paard wat aan de hulpen is, wat rechtgericht en buiging geeft wanneer dat gevraagd wordt en dan komt de ontspanning vanzelf.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:47

Dit is 1 van de redenen waarom wij geen wedstrijden rijden!

Ik heb mijn paard niet alleen om op te rijden, maar ze is echt een onderdeel van ons gezin.
Het rijden zie ik gewoon als een bonus!

Wat mij altijd zo verbaasd, is dat mensen zeer snel kunnen beslissen om een paard in te laten slapen, als er niet meer op gereden kan worden!

Het is idd soms bedroebend te noemen waarop men omgaat met welzijn van een paard.
Want in mijn ogen is b.v een slecht passend zadel, ook een vorm van dierenmishandeling.
Vaak is het ontwetendheid, of het niet willen weten!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:47

Goh, ik kan me helemaal vinden in de OP!! Ik snap niet dat veel ruiters zich niet schamen over de manier waarop zij op wedstrijd gaan. Als ik op zo'n manier een paard moest rijden, bleef ik liever thuis.

Ik denk dat het probleem erin zit dat veel te weinig aandacht aan de basis gegeven wordt, en dat ligt in mijn ogen heel erg aan de slechte instructie door veel mensen. Alleen al het gegeven dat er überhaupt gepraat wordt over het paard zijn hoofd naar beneden krijgen..... dan ben je in mijn ogen absoluut geen ruiter en vind ik het zonde van het paard.

Verdiep je eens in de kunst van het rijden, wat houden welke hulpen in, hoe wordt een paard correct gereden, al is het maar in theorie, en zoek dan instructie die je daar in kan helpen.

Heel veel ruiters hebben in mijn ogen veel te weinig kennis over het communiceren met een paard, het aanvoelen van een dier en daar je rijstijl op aanpassen, het correct trainen van een paard, trainen op een weloverwogen manier om een bepaald resultaat te bereiken.

Ga inderdaad eens op welke willekeurige wedstrijd dan ook kijken hoe paarden gereden worden. Daar kan ik inderdaad vaak goed sjacherijnig over worden. En dan kun je ook nog eens stilstaan over als die paarden op wedstrijd al zo gereden worden, hoe gaat het er thuis dan aan toe??!!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:48

Ninx schreef:

hoeveel topics lees je wel niet op bokt. "hoe krijg ik mijn paard aan de teugel"
voor jongere ruiters is "aan de teugel"het symbool dat je goed kunt rijden.
dan ponylief een valse knik heeft doet er niet toe.

als mensen idd minder gericht zouden zijn op koppie naar beneden maar meer op het ontspannen dan zou eht al een stuk schelen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:51

Ninx schreef:

Maar als jurylid moet je dit toch ook opvallen ? := de basis ligt inderdaad bij de instructrice, maar de fouten die in de training gemaakt worden moeten toch weer gezien worden op concour? Wij hebben daar een perfect voorbeeld van op stal, plukken trekken duwen, en punten kreeg ze niet. Daar is ze een paar keer op aangesproken en nu rijd ze af en toe een winstpunt.. :)

Edit.
Ik kan me overigens volledig vinden in de OP van Jolien. Misschien is het hier in Twente wel erger als andere delen van het land? Omdat ik ook lees dat het in de omgeving van Eindhoven veel minder is. Je hoeft overigens geen wedstrijden te rijden om te zien dat een samenwerking tussen ruiter en paard ver te vinden is. Ik las ook iets over sensibele paarden, als ik eerlijk naar mezelf kijk, hoef je mij niet te zetten op een moeilijk/sensibel dier. Ik zal er zelf acuut sensibel van worden, dat werkt dus gewoon niet. Ook al zou ik hier de sterren mee van de hemel rijden, nee.. niet voor mij het is niet eerlijk tegenover het paard. Was ik een zeer gedreven wedstrijdruiter, had ik het ook afgeslagen. Er zijn mensen die er mee overweg kunnen, en mensen die er niet mee kunnen. Ik hoor zeker tot de tweede categorie, en naast mij nog velen anderen waarvan ik zeker weet dat zij niet eerlijk tegenover zichzelf zijn.

Met verbazing kijk ik af en toe naar hoe er op de mooiste maar dan ook op de bloederigste paarden gekropen wordt en verwacht wordt van het paard meteen maar 'goed' te lopen. Dit gaat met een gepluk en gedruk van heb ik jou daar.. :\ doodzonde. Van een fatsoenlijke samenwerking is geen sprake, verre van zelfs. Ik denk, los van de instructrice dat je als amazone/ruiter naar je zelf moet kijken wat voor paard bij jou past.. ipv te denken aan het winnen. Wanneer men dit eerlijker doet, denk ik dat er een stuk minder "miscommunicaties" zullen ontstaan tussen ruiter en paard.
Laatst bijgewerkt door Meraki op 04-07-11 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:56

hetty007 schreef:
Dit is 1 van de redenen waarom wij geen wedstrijden rijden!

Ik heb mijn paard niet alleen om op te rijden, maar ze is echt een onderdeel van ons gezin.
Het rijden zie ik gewoon als een bonus!

Wat mij altijd zo verbaasd, is dat mensen zeer snel kunnen beslissen om een paard in te laten slapen, als er niet meer op gereden kan worden!

Het is idd soms bedroebend te noemen waarop men omgaat met welzijn van een paard.
Want in mijn ogen is b.v een slecht passend zadel, ook een vorm van dierenmishandeling.
Vaak is het ontwetendheid, of het niet willen weten!

Geef hem maar eens pijnstillers, als het paard het dan wel goed doet, weet je pas hoeveel pijn hij heeft (off-topic).
Ik vind het eerder andersom..

Minikatje: Inderdaad, zo ook voor de ruiters die net om het hoekje komen kijken, hoog niveau is alles volgens hun :Y)

Verder lees ik weleens paardenboeken en word ik voor gek verklaard, maar dit is voor mij een goede manier om alles nog beter te snappen :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 13:12

Ik lees even mee en kom heel regelmatig tegen dat het ook vaak aan de instructrice ligt. Nu ben ik zelf al jaren instructrice en ik loop continu tegen lesklanten aan die de startkaart al aangevraagt hebben terwijl ze nog geen volte fatsoenlijk door kunnen komen. Als paard 1 lange zijde correct heeft gelopen, dan moet er direkt een wedstrijd gereden worden. Ik kan praten als brugman....het paard moet in de vlechten, en de amazone moet en zal in d'r nieuwe rijjasje een rondje kunnen rijden. {Ik zelf ben bijzonder perfectionistisch en heb mijn paard liever thuis al twee klassen hoger afgericht voor ik ga starten. Ik snap hier dus echt niks van. }.
Wedstrijd mislukt uiteraard meestal volledig, maar dat ligt 9 van de 10 keer aan de juf of aan de jury. Op naar een nieuwe instructrice dus. Een enkeling is bereidt om zichzelf en het paard de tijd te geven om "het" te leren. Het merendeel wil gewoon zo snel mogelijk op wedstrijd. Heel frustrerend.

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:26

Het valt mij op dat er inderdaad heel veel mensen niet weten waar ze mee bezig zijn. Zelf werk ik in een ruitersportzaak en je wilt niet weten hoe vaak er mensen komen met de vraag naar een scherper bit want het paard wordt sterk en gaat rennen. Als je dan verder vraagt dan kom je erachter dat het paard gewoon vluchtgedrag vertoont en dan moet je een klant erop attenderen dat eerst pijn aan gebit of lijf moet worden uitgesloten. Mensen kunnen hier gewoon verbaast op reageren. Ook denken mensen vaak dat ze het goed doen...(lees een zweetdeken aanschaffen voor een jaarling omdat deze zo nat is na het longeren..) De meeste weten gewoon niet waar ze mee bezig zijn.
Ik ben ook wedstrijdruiter en zie ook regelmatig paarden die afgesmeerd worden na de proef omdat ze het in de proef in een keer niet meer doen.Het is zelfs zo erg dat mijn moeder thuisblijft omdat ze het niet aan kan zien. Dan kan je wel zeggen dat ze daar de paarden niet mee helpt, maar ze heeft moeite om haar mond dicht te houden tegen deze personen..nou dan wil je niet weten wat een commentaar ze krijgt!!
Ik moet heel eerlijk zijn,vroeger kon ik ook wel eens gefrustreerd op mijn paard zitten en haar schoppen wanneer ze het totaal niet verdiende, later bleek dat mijn merrie attaxie had en daardoor de enige dag wel goed lopen en de dag erna helemaal niet.....dit is wel een hele goede leerschool geweest. Wel ben ik van mening dat onze paarden het helemaal niet gemakkelijk hebben want een paard is alleen geholpen met een zeer consequente ruiter of amazone en dat is nu het allermoeilijkst van paardrijden. De ene dag zit je goed in je vel en accepteer je meer van het paard,de volgende dag heb je haast of wedstrijdstress en dan moet het allemaal lukken..Daar reageert het paard weer op en dat doet hij/zij anders ook niet dus worden ze gestraft.

willem_roxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:33

ik ga af en toe op wedstrijd en ik zie het vaker en vaker.
als mijn paard even zenuwachtig doet en niet doet wat ik verwacht herhaal ik het gewoon en zorg dat hij zich helaam rustig voelt (losrijden dan) en in de proef rij ik gwn fijn mijn rondjes.
ik vindt het echt verschrikkelijk als ik zie hoe mensen soms tegen hun paar doen (bha) :')

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:39

Reden waarom ik mijn paard nog lekker 'thuis' heb en onderling start of lessen volg op ander terrein ter voorbereiding op het echte starten.
Natuurlijk, op een gegeven moment moet je een aantal keren 'echt' weg om ervaring op te doen, km maken... maar dan wel pas wanneer het thuis-niveau voldoende is,
en dit op ander terrein ook een beetje tot uiting komt.
Zolang mijn paard niet consequent normaal aanspringt, of zich als een elastiekje onder het werk uit werkt (lekker scheef baas, dat scheelt op mn binnenachterbeen) :+ ,
of op ander terrein zoveel ziet dat ze zich afsluit voor mij, zie je mij de officiele B-ring niet binnenrijden.

Ik vermaak me thuis prima, er valt altijd genoeg te verbeteren.
Pas wanneer ik het idee krijg 'oke, wat moet ik nu gaan trainen', is het tijd te gaan starten.
Doe het bewust zo met mijn paard :j

Met mijn pony ging het tot het M1 echt geweldig, dus snel door naar het M2 terwijl we daar eigenlijk nog niet klaar voor waren.
Dan wordt wedstrijdrijden opeens een frustratie, en daar heb ik geen zin meer in :n
Uiteindelijk pony uit de sport gehaald (ook ivm leeftijd)
Ik wilde zo graag naar de Z, daar waren we ook bijna, maar was moe van al het moeilijke gedoe en wilde gewoon weer lekker gaan crossen.
En dat heb ik het laatste 4 maanden dat ik hem reed dus ook lekker gedaan.

Mensen die (eigenlijk) te vroeg op wedstrijd gaan of overgaan naar een andere klasse prima... maar of het leuk is?
Ik verloor iig deels mijn plezier in het (wedstrijd)rijden.
Mensen die gaan trappen omdat ze iets willen waar ze eigenlijk nog niet klaar voor zijn, stuur die maar weg.

En ja uiteraard, iedereen geeft wel eens een schop, of maakt een flinke ophouding... zolang je er maar van bewust bent dat de fout toch echt bij jou ligt & je
jezelf weer kunt corrigeren.

EditttEditttEdittt :+
Typen is moeilijk }:0
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 04-07-11 15:05, in het totaal 7 keer bewerkt