Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:46

@Stal_Fiore: Het lijkt mij een patente springpony. Nette techniek en voorzichtig, zo op de afzet gezien. Op de foto's onder het zadel springt ze iets over het voorbeen, maar op de vrijspringfoto's is dit niet te zien.
Heb je een filmpje, zodat we beter kunnen beoordelen?

Laura01234

Re: Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:34

interessant dit! ik ben nou al veel kritischer naar mijn eigen paard gaan kijken!
ik heb helaas alleen een filmpje van een tijdje geleden waarbij ie nog niet heel veel ervaring had met (vrij)springen

in het begin springt ie dus ook waardeloos, maar aan het eind verbeterd het al weer!
wat vinden jullie ervan?

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:37

Laura01234 schreef:
interessant dit! ik ben nou al veel kritischer naar mijn eigen paard gaan kijken!
ik heb helaas alleen een filmpje van een tijdje geleden waarbij ie nog niet heel veel ervaring had met (vrij)springen

in het begin springt ie dus ook waardeloos, maar aan het eind verbeterd het al weer!
wat vinden jullie ervan?

Paard springt wisselend, wat mss aan de ervaring ligt. Paard is wat scheppend in het voorbeen en brengt deze snel weer naar de grond. Springt meer naar voren, dan met de schoft omhoog. Breekt op enkele sprongen wat in de rug, maar springt doorgaans met voldoende ruggebruik. De achterhand opent voldoende. paard lijkt over genoeg vermogen te beschikken, toont een goede instelling en kijkt goed mee.

Conclusie: Redelijk springpaard met een goede instelling, die zich op de oxers wel opwaardeerd. Maar het scheppende voorbeen vind ik een groot minpunt.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:10

dankje! ja dat was ook mijn conclusie :) leuk

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:56

Flugel dank je wel. Wat bedoel je met springt over het voorbeen?
Filmpje heb ik niet, maar zal deze binnenkort maken.

Met de verrichtingen moet ze een lijn van 3 springen op de lange zijde doen.
Dit wil ik graag oefenen, maar op welke afstand moeten ze staan?
het is een c pony.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:22

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:23

Dakario schreef:
Mijn paard springt niet echt gewoon normaal. Hij zwaait zijn achterbenen altijd veel te hoog over maar is het dan nog een goed paard?

Hier een filmpje van jumping. Maar ik wil graag info over techniek. http://www.youtube.com/watch?v=8G9U9Zwg ... ture=inbox

Maak je een grapje? Dat is juist goed :j Veel goeie springpaarden springen zo, dus het is best normaal :)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:54

Dakario schreef:
Mijn paard springt niet echt gewoon normaal. Hij zwaait zijn achterbenen altijd veel te hoog over maar is het dan nog een goed paard?

Hier een filmpje van jumping. Maar ik wil graag info over techniek. http://www.youtube.com/watch?v=8G9U9Zwg ... ture=inbox

Heb je kapjes om van achter of is dat natuur?

Leuk paard verder hoor.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 22:39

clarence schreef:
Dakario schreef:

Heb je kapjes om van achter of is dat natuur?

Leuk paard verder hoor.

van nature. Hij maakt vanachter bijna nooit een fout. wel van voor soms. Dus ik denk vanachter veel gevoeliger.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:02

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat reacties verwijderd a la 'ik volg dit even' of 'stipje'. Als je het topic wilt volgen kun je zelf een 'stipje' zetten in de forumindex.

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:27

Dakario schreef:

I.m.o. Springt hij van achter zo apart dat hij van voor sneller fouten maakt. Vaak zie je zulke paarden erg hectisch worden, waardoor de sprong voor minder mooi wordt en fouten volgen.

Ik vind jouw paard een fijn beest, maar vind het jammer dat je zelf wat rijfouten maakt in dit filmpje. Denk dat hij wel beter kan.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:31

Kunnen jullie ook een paard zijn springmanieren beoordelen
op foto's? Of moet er persé een filmpje bij worden gezet?

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:41

kristie14 schreef:
Kunnen jullie ook een paard zijn springmanieren beoordelen
op foto's? Of moet er persé een filmpje bij worden gezet?

Een filmpje is natuurlijk het mooist omdat je dan de hele sprong kunt beoordele en van een foto slechts een gedeelte van de sprong. Maar foto`s plaatsen mag natuurlijk ook! :)

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:06

Oke, dan heb ik hier een aantal foto's, het is mijn oude pony met mijzelf erop.
We sprongen in de klasse B. Het is geen makkelijke pony maar ik had zelf wel
altijd het idee dat ze goed kon springen. Ik daarentegen moet nog veel leren!

Ik hoop dat jullie de foto's kunnen zien, en dan zou ik graag jullie mening willen
over haar springmanieren (als dit mogelijk is vanaf deze foto's)

http://kristie14.hyves.nl/album/4796334 ... _state__=2

http://kristie14.hyves.nl/album/4796334 ... _state__=1

http://kristie14.hyves.nl/album/4796334 ... _state__=3

http://kristie14.hyves.nl/album/4796334 ... file_Photo

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:26

Erg interessant topic!

Een vraagje aan de kenners, hoeveel kan een training volgens jullie bijdragen aan de techniek van een paard?

Edit:
Klinkt misschien wat raar, maar wat ik bedoel is in hoeverre je als ruiter je paard een 'betere techniek' kan leren.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:39

Erg interessant topic!
Ik blijf het volgen. :)

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:46

noekje schreef:
Erg interessant topic!

Een vraagje aan de kenners, hoeveel kan een training volgens jullie bijdragen aan de techniek van een paard?

Edit:
Klinkt misschien wat raar, maar wat ik bedoel is in hoeverre je als ruiter je paard een 'betere techniek' kan leren.

Deze vraag is al eerder beantwoord. Hieronder de antwoorden daarop:

Flugel schreef:
DebjeDopje schreef:
Kun je zelf, als ruiter zijnde, de techniek van een paard verbeteren, of is dat meer iets voor de écht ervaren ruiters?

Als ruiter heb je zeker invloed op hoe het paard springt. Het komt geregeld voor dat een paard onder een andere ruiter beter of slechter springt dan bij de vorige ruiter. Dat heeft meer met het rijden opzich te maken (plaatsing voor de hindernis, het gereden zijn en de samenwerking tussen ruiter en paard), dan met de techniek.

Een paard met bvb. een hangend voorbeen, zal onder een andere ruiter echt niet gelijk een goede voorbeentechniek ontwikkelen. Hoogstens slecht gereden paarden kunnen zich heel anders voordoen onder een andere ruiter.

De ruiter kan dus het paard wel verbeteren, maar echte tekortkomingen zullen niet compleet verdwijnen (uitzonderingen daar gelaten).

Flugel schreef:
Jade schreef:
ik kan me voorstellen dat je aan voorbeentechniek niet zo heel veel kan veranderen, maar is het wel mogelijk om bv. een paard te leren zich ronder te maken boven de sprong of zich meer te openen?

Ronder maken kan beter worden door het paard lager en ronder in te stellen. Een paard springt vlak door het niet gebruiken van de rugspieren. Door het paard dressuurmatig elastischer te maken in de rug kan het springen ook verbeteren. Een goede oefening om het paard ronder te laten springen is in-uitjes omdat de hindernissen korter op elkaar staan moet het paard meer terug spring en ronder worden.

Indien het paard beter over de rug springt kan het paard wellicht beter openen. Maar verwacht niet dat dit werelden van verschil zal maken. Maar door training kun je een paard veel veranderen en leren. Al blijft het met springen altijd zo: sommige leren het en veranderen behoorlijk door training, andere zullen het nooit leren. :+

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:05

Flugel schreef:
Dakario schreef:

I.m.o. Springt hij van achter zo apart dat hij van voor sneller fouten maakt. Vaak zie je zulke paarden erg hectisch worden, waardoor de sprong voor minder mooi wordt en fouten volgen.

Ik vind jouw paard een fijn beest, maar vind het jammer dat je zelf wat rijfouten maakt in dit filmpje. Denk dat hij wel beter kan.

het was mijn eerste keer dus mijn rijstijl laat wel wat wensen over van zenuwen :). Nu is het al veel beter maar nog geen film ervan. Ik word voortdurend bijgestaan door ervaren trainer.

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:16

Ik vind persoonlijk een paard goed springen als hij zijn achterbenen ietsje naar achter duwt biij het land en ook zijn voorbenen mooi intrekt. Tact en regelmaat in de galop is ook belangrijk, maar ook de Basculatie,afzet,zweefmoment en krachtvermogen zijn belangrijk. Bij ons op stal kiezen we de goeie spring paarden eruit door op hun staart te letten: als die in de lucht zwiept bij het landen, is het meestal ook een goed paard. Maar dat is mijn mening... Afstamming speelt natuurlijk ook een grote rol.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:22

Dakario,

Zou je het erg vinden als Flugel wat dieper ingaat op die rijfouten? Daar leer je meer van dan alleen maar horen dat je rijfouten maakt.
Ik vind jouw paard trouwens ook fijn. Hoe oud is ie? Wat is de afstamming?

Gr.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:35

Stal_Fiore schreef:
Flugel dank je wel. Wat bedoel je met springt over het voorbeen?
Filmpje heb ik niet, maar zal deze binnenkort maken.

Met de verrichtingen moet ze een lijn van 3 springen op de lange zijde doen.
Dit wil ik graag oefenen, maar op welke afstand moeten ze staan?
het is een c pony.

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:07

@Stal_Fiore: Sorry, was vergeten te reageren. :o
Met het losspringen zie je dat ze het voorbeen meer naar voren brengt, dan met het springen onder het zadel (ik doelde op de 2de en 3de foto onder het zadel). Dan springt ze iets minder met de schoft omhoog en komt de hals wat meer naar beneden en blijft het voorbeen iets achter. Maar om eerlijk te zijn: Het was een verschil wat mij op viel op de foto's, desondanks heeft ze gewoon een mooie voorbeentechniek en lijkt het mij een hele fijne springpony. :)
Met de afstand kan ik je zo even niet helpen, met die pony-maat. Heb je van het stamboek geen voorbeeld met afstanden, zodat je kunt oefenen?

@Dakario: Voor de eerste keer was het dan niet slecht, was ook zeker geen simpel parcours. :)

@kristie14: Op de eerste twee foto's houdt je pony zich strak in de rug, waarbij ze dus meer mag basculeren boven de sprong en de hals meer kan laten zakken. De voorbeentechniek is wisselend, van goed tot af en toe heel iets ongelijk. (Op een andere foto op je pagina zie ik dat ook terug, weinig ruggebruik en een hangend voorbeen. En op een foto juist een goed springende pony). Van de foto's gezien heb ik het idee dat je pony wat moeite heeft met een niet kloppende afstand, dat ze wat rommelt als ze groot af moet of juist dichtbij. Ze lijkt wel voorzichtig en er zitten zeker een paar goede sprongen bij!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 09:56

Ik lees al een tijdje mee en zal ook even wat foto's plaatsen om te beoordelen.

Bij deze pony vind ik de hals wat laag en het voorbeen is misschien wat te ver teruggebracht??
http://94.100.120.4/1271100001-12711500 ... _jtgw.jpeg

Deze pony heeft een hangend voorbeen en ze zijn niet gelijk.
http://94.100.118.130/885200001-8852500 ... _ByRp.jpeg

http://94.100.122.198/416250001-4163000 ... _3KNc.jpeg

Ik vind deze pony voor een shetlander mooi omhoog springen.
http://94.100.122.118/111500001-1115500 ... _BETd.jpeg

Bij dit paard hangt het voorbeen te veel en springt het paard niet voldoende met de schoft omhoog?
http://94.100.119.230/921200001-9212500 ... _a5YT.jpeg

Dit paard springt veel te ver naar voren
http://94.100.114.39/405400001-40545000 ... _x1EX.jpeg

Ik spring regelmatig, maar echt verstand van techniek heb ik niet dus ben benieuwd of het enigzins klopt wat ik zeg.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:03

clarence schreef:
Dakario,

Zou je het erg vinden als Flugel wat dieper ingaat op die rijfouten? Daar leer je meer van dan alleen maar horen dat je rijfouten maakt.
Ik vind jouw paard trouwens ook fijn. Hoe oud is ie? Wat is de afstamming?

Gr.

Ja daar ben ik blij om. Dan leer ik ook weer bij :)
7 jaar
Bonheur (Lucky boy xx) x (Ierse warmbloedmerrie zonder papieren). Met de moeder van dat paard had ik toen ik jong was veel prijzen gewonnen door haar koelbloedigheid en behendigheid. Ik koos voor Bonheur omwille van bloedtoevoeging. En dat is blijkbaar toch goed gelukt alleen is die klein gebleven.

@ flugel: merci!

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:39

@Flugel, dankjewel voor het commentaar! De afstanden zou ook aan mij kunnen liggen, daar maak ik geregeld ook nog wat fouten in. Nu je het zo zegt lijkt het allemaal heel logisch en zie ik ook goed welke foto's goed zijn en welke niet. Bedankt.