Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
wendietjuhhh schreef:ik snap je opwinding niet...
TanteSabien schreef:wendietjuhhh schreef:ik snap je opwinding niet...
Dus jij vind het de normaalste zaak van de wereld dat die arme pony's vooruit getrapt worden met sporen?
Een paard voelt zelfs een vlieg op zijn huid dus leg mij maar eens uit waarom het vooruit trappen van een pony niet voor negatieve opwinding mag zorgen.
dit is goed bedoeld voor bijde kanten.Illusion schreef:![]()
wat wil je nou? dat iedereen ''aaaah'' of ''oehhh'' gaat roepen. zeggen dat 't echt erg is.
Natuurlijk vind niemand dit de normaalste zaak van de wereld, maar hier zijn al zoveel discussie's over..
Capricornia schreef:Ik ben het tot op een punt met je eens, er zijn veel minder kundige ruiters die met sporen rijden, terwijl dat imo helemaal niet zo moeten. Ik doel dan op het feit dat die paarden constant aangeprikt worden, waardoor ze dus nog minder voor het been zijn. Hierdoor komt men in een vicieuze cirkel waarbij steeds langere en scherpere sporen gebruikt worden om het paard toch nog vooruit te jagen. MAAR, dit heeft niks te maken met een 'B' ruiter of recreatieve ruiter zijn, ook niet met de leeftijd, ik ken namelijk voldoende kinderen die zo netjes op een paard zitten en met zo'n stil been dan menig Z ruiter hier jaloers op kan worden.
Ik zelf rij al ong. 13 jaar, en thuis ongeveer op M/Z niveau, en rijd eigenlijk altijd met sporen, vrij lange met een wieltje, maar op wedstrijd rijd ik nog maar B, waarom? omdat ik gewoon geen wedstrijdruiter ben, ik ben vorige week door mijn instructeur het erf afgejaagd en heb toen een wedstrijd gereden, met een goed resultaat. Zo zijn er nog veel meer ruiters die niet in de wedstrijdwereld verschijnen maar toch heel netjes en met een stil been op een paard zitten.
Dus wedstrijden of leeftijd heeft hier niks mee te maken, het heeft allemaal te maken met hoe de ruiter op het paard zit, en of die een stil been heeft. Het inhakken op een paard is weliswaar niet de bedoeling van sporen, maar ik maak mij hier ook nog wel eens schuldig aan als mijn paard besluit dat steigeren veel leuker is dan luisteren, dan zet ik mijn sporen er ook gewoon dwarsover in en dan gaat hij naar voren, en niet zo langzaam ook.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het ook een deel van context is, als een ruiter met z'n sporen er in loopt te prikken kan dit verschillende redenen hebben, ook op een buitenrit. Sterker nog, ik vind het een extra veiligheidsmaatregel om met sporen naar buiten te gaan, vaak heb je ze niet eens nodig, maar als het een keer gevaarlijk wordt, komen ze heel goed van pas![]()
Maar met sporen is het wel zo, net zoals met andere hulpmiddelen, dat dit hoort te geschieden onder begeleiding van een kundig iemand. Dit schoort er echter vaak aan, waardoor jij dus het 'foute' beeld te zien krijgt, maar het is wel heel erg makkelijk om alle B ruiters, recreatie ruiters, jongere kinderen over een kam te scheren en zeggen dat de paardensport onvriendelijk is geworden, want dit is echt niet zo.

x_Elise schreef:Ik zou ook zo reageren als die meiden als een of andere grondmoraalridder zich ermee gaat bemoeien of ik sporen aan heb of niet.
Waar bemoei je je echt mee.
TanteSabien schreef:Als je lekker buiten rijdt met je paard en dus geen moeilijke rijtechnische oefeningen van hem vraagt en die verfijning dus niet nodig bent....waarom is die spoor dan nodig?!

Bizzybijtje schreef:Ik zie ook genoeg Z-ruiters nog op hun paard intrappen![]()
Dus er zitten gewoon genoeg rotte appels tussen, jammer genoeg. Maar om nou te zeggen dat je niet met sporen om kunt gaan als je alleen recreatief rijdt is wel een beetje sneu..
TanteSabien schreef:XmissdaphX schreef:Ik rij een jaar paard nu, nog nooit wedstrijden gereden maar rij nu ongeveer B niveau maar ik rij nu echt al regelmatig met sporen hoor![]()
Als je ze goed gebruikt zie ik eigelijk geen probleem.
Heb jij na een jaar rijden al zo'n beheerste beenligging om aan een spoortje te denken ?
TanteSabien schreef:Bizzybijtje schreef:Ik zie ook genoeg Z-ruiters nog op hun paard intrappen![]()
Dus er zitten gewoon genoeg rotte appels tussen, jammer genoeg. Maar om nou te zeggen dat je niet met sporen om kunt gaan als je alleen recreatief rijdt is wel een beetje sneu..
Mens, dat zeg ik helemaal niet. Lees eerst het hele topic door voordat je een reactie plaatst.