Sporen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:56

ik ook niet, nu is 't weer jonge meiden die hun paard voor uit trappen.. neem aan dat iedereen 't daar niet mee eens is maargoed.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:57

wendietjuhhh schreef:
ik snap je opwinding niet...

Dus jij vind het de normaalste zaak van de wereld dat die arme pony's vooruit getrapt worden met sporen?
Een paard voelt zelfs een vlieg op zijn huid dus leg mij maar eens uit waarom het vooruit trappen van een pony niet voor negatieve opwinding mag zorgen.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:57

Zijn dat dan gewoon niet meiden van een manege of zo?? je ziet daar veel hoor dat er niet op de houding van de ruiter word gelet...

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:57

Illusion schreef:
ik ook niet, nu is 't weer jonge meiden die hun paard voor uit trappen.. neem aan dat iedereen 't daar niet mee eens is maargoed.

Daarom staat jonge ook tussen haakjes!!!! jeetje jij probeert ook echt overal een punt van te maken he!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:58

JamieShanin schreef:
Zijn dat dan gewoon niet meiden van een manege of zo?? je ziet daar veel hoor dat er niet op de houding van de ruiter word gelet...

Geen idee maar ik word er triest van

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:58

Alsof iemand hier gaat zeggen, dat zij haar sporen misbruikt. Het komt gewoon in je openingspost over alsof iedereen die B/recreatie rijdt geen sporen mag omdoen. Maar het blijkt dat je het anders bedoeld.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:59

druppeltje schreef:
Alsof iemand hier gaat zeggen, dat zij z'n sporen misbruikt. Het komt gewoon in je openingspost over alsof iedereen die B/recreatie rijdt geen sporen mag omdoen. Maar het blijkt dat je het anders bedoeld.

Ik bedoel het inderdaad niet zo.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:59

_O-
wat wil je nou? dat iedereen ''aaaah'' of ''oehhh'' gaat roepen. zeggen dat 't echt erg is.
Natuurlijk vind niemand dit de normaalste zaak van de wereld, maar hier zijn al zoveel discussie's over..

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:00

TanteSabien schreef:
wendietjuhhh schreef:
ik snap je opwinding niet...

Dus jij vind het de normaalste zaak van de wereld dat die arme pony's vooruit getrapt worden met sporen?
Een paard voelt zelfs een vlieg op zijn huid dus leg mij maar eens uit waarom het vooruit trappen van een pony niet voor negatieve opwinding mag zorgen.

ik ben het hier wel mee eens maaar....
een paard zal van een beetje meer druk niet meteen neer vallen, de meeste paarden laten het weten als ze het niet pikken.

voor de andere mensen ik denk dat tantesabien misschien meer opgewonden overkomt dan dat ze zelf denkt dat ze over komt, ;) dit is goed bedoeld voor bijde kanten.

de opwinding snap ik zeker, ik vind het zelf best heel spannenend om met hulp dingen te rijden, en terecht misschien ook wel, ik ben heel bang dat ik mijn paard pijn doe... ook al denk ik wel dat je een paard meer pijn doet met een slecht passend zadel of hard getrek in zijn mond...

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:02

Nou, dan zal je mij ook wel niet aardig vinden. Ik rij nooit wedstrijden en rijd mijn paard met sporen, pelham en zweep - ook buiten.

Dat ik geen wedstrijd rij, wil niet zeggen dat ik geen dressuur rij en dat ik buitenrij evenmin. Dat ik een pelham in mijn paard zijn mond heb hangen, wil niet zeggen dat ik hem buiten niet onder controle heb en dat ik sporen om heb betekent ook niet dat ik hem niet voorwaarts krijg.

Wat een aannames allemaal zeg!

Ik rijd buiten ook graag zijgangen en verkort en verzamel tussendoor ook rustig. Goed voor zijn lijf en de aandacht. De zweep heb ik bij me sinds ik op buitenrit aangevallen ben door een hond (gelukkig niet met mijn huidige paard) en doet ook handig dienst bij overhangende takken of poortjes waar ik net niet bij kan.

Misschien eens wat minder conclusies trekken als je niet weet hoe het zit?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:03

Illusion schreef:
_O-
wat wil je nou? dat iedereen ''aaaah'' of ''oehhh'' gaat roepen. zeggen dat 't echt erg is.
Natuurlijk vind niemand dit de normaalste zaak van de wereld, maar hier zijn al zoveel discussie's over..

Nee natuurlijk wil ik niet dat iedereen aahhh wat sneu gaat roepen!
Ik wil gewoon dat iedereen die denkt een spoortje te kunnen misbruiken eens na gaat waar dit nou precies voor nodig is!!
Is het nodig je paard vooruit te trappen? of is een beenhulp en eventueel een tikje met de zweep voldoende?
Het lijkt tegenwoordig wel mode om je paard vooruit te trappen met een spoortje.

Edit; hiermee kraak ik mensen met een spoortje dus niet af!
Enkel en alleen de mensen die er niet mee weten of willen weten hoe er mee om te gaan.

Is mijn punt nou eindelijk duidelijk?
Laatst bijgewerkt door TanteSabien op 10-06-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Capricornia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:06

Ik ben het tot op een punt met je eens, er zijn veel minder kundige ruiters die met sporen rijden, terwijl dat imo helemaal niet zo moeten. Ik doel dan op het feit dat die paarden constant aangeprikt worden, waardoor ze dus nog minder voor het been zijn. Hierdoor komt men in een vicieuze cirkel waarbij steeds langere en scherpere sporen gebruikt worden om het paard toch nog vooruit te jagen. MAAR, dit heeft niks te maken met een 'B' ruiter of recreatieve ruiter zijn, ook niet met de leeftijd, ik ken namelijk voldoende kinderen die zo netjes op een paard zitten en met zo'n stil been dan menig Z ruiter hier jaloers op kan worden.

Ik zelf rij al ong. 13 jaar, en thuis ongeveer op M/Z niveau, en rijd eigenlijk altijd met sporen, vrij lange met een wieltje, maar op wedstrijd rijd ik nog maar B, waarom? omdat ik gewoon geen wedstrijdruiter ben, ik ben vorige week door mijn instructeur het erf afgejaagd en heb toen een wedstrijd gereden, met een goed resultaat. Zo zijn er nog veel meer ruiters die niet in de wedstrijdwereld verschijnen maar toch heel netjes en met een stil been op een paard zitten.

Dus wedstrijden of leeftijd heeft hier niks mee te maken, het heeft allemaal te maken met hoe de ruiter op het paard zit, en of die een stil been heeft. Het inhakken op een paard is weliswaar niet de bedoeling van sporen, maar ik maak mij hier ook nog wel eens schuldig aan als mijn paard besluit dat steigeren veel leuker is dan luisteren, dan zet ik mijn sporen er ook gewoon dwarsover in en dan gaat hij naar voren, en niet zo langzaam ook.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het ook een deel van context is, als een ruiter met z'n sporen er in loopt te prikken kan dit verschillende redenen hebben, ook op een buitenrit. Sterker nog, ik vind het een extra veiligheidsmaatregel om met sporen naar buiten te gaan, vaak heb je ze niet eens nodig, maar als het een keer gevaarlijk wordt, komen ze heel goed van pas :Y)

Maar met sporen is het wel zo, net zoals met andere hulpmiddelen, dat dit hoort te geschieden onder begeleiding van een kundig iemand. Dit schoort er echter vaak aan, waardoor jij dus het 'foute' beeld te zien krijgt, maar het is wel heel erg makkelijk om alle B ruiters, recreatie ruiters, jongere kinderen over een kam te scheren en zeggen dat de paardensport onvriendelijk is geworden, want dit is echt niet zo.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:07

Ik zou ook zo reageren als die meiden als een of andere grondmoraalridder zich ermee gaat bemoeien of ik sporen aan heb of niet.
Waar bemoei je je echt mee.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:08

Capricornia schreef:
Ik ben het tot op een punt met je eens, er zijn veel minder kundige ruiters die met sporen rijden, terwijl dat imo helemaal niet zo moeten. Ik doel dan op het feit dat die paarden constant aangeprikt worden, waardoor ze dus nog minder voor het been zijn. Hierdoor komt men in een vicieuze cirkel waarbij steeds langere en scherpere sporen gebruikt worden om het paard toch nog vooruit te jagen. MAAR, dit heeft niks te maken met een 'B' ruiter of recreatieve ruiter zijn, ook niet met de leeftijd, ik ken namelijk voldoende kinderen die zo netjes op een paard zitten en met zo'n stil been dan menig Z ruiter hier jaloers op kan worden.

Ik zelf rij al ong. 13 jaar, en thuis ongeveer op M/Z niveau, en rijd eigenlijk altijd met sporen, vrij lange met een wieltje, maar op wedstrijd rijd ik nog maar B, waarom? omdat ik gewoon geen wedstrijdruiter ben, ik ben vorige week door mijn instructeur het erf afgejaagd en heb toen een wedstrijd gereden, met een goed resultaat. Zo zijn er nog veel meer ruiters die niet in de wedstrijdwereld verschijnen maar toch heel netjes en met een stil been op een paard zitten.

Dus wedstrijden of leeftijd heeft hier niks mee te maken, het heeft allemaal te maken met hoe de ruiter op het paard zit, en of die een stil been heeft. Het inhakken op een paard is weliswaar niet de bedoeling van sporen, maar ik maak mij hier ook nog wel eens schuldig aan als mijn paard besluit dat steigeren veel leuker is dan luisteren, dan zet ik mijn sporen er ook gewoon dwarsover in en dan gaat hij naar voren, en niet zo langzaam ook.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het ook een deel van context is, als een ruiter met z'n sporen er in loopt te prikken kan dit verschillende redenen hebben, ook op een buitenrit. Sterker nog, ik vind het een extra veiligheidsmaatregel om met sporen naar buiten te gaan, vaak heb je ze niet eens nodig, maar als het een keer gevaarlijk wordt, komen ze heel goed van pas :Y)

Maar met sporen is het wel zo, net zoals met andere hulpmiddelen, dat dit hoort te geschieden onder begeleiding van een kundig iemand. Dit schoort er echter vaak aan, waardoor jij dus het 'foute' beeld te zien krijgt, maar het is wel heel erg makkelijk om alle B ruiters, recreatie ruiters, jongere kinderen over een kam te scheren en zeggen dat de paardensport onvriendelijk is geworden, want dit is echt niet zo.

De reden waarom ik over de B en recreatie ruiters val is omdat ik die nou eenmaal veel vaker voor de voeten krijg dat een wedstrijdruiter ;)

En ja mijn meniong is dus dat de recreatiesport zo flink onderuit gaat qua paardvriendelijkheid. En nee ik zeg niet dat alle B en recreatieruiters zo zijn maar ik stoor me dus wel aan degenen die dat wel doen

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:10

x_Elise schreef:
Ik zou ook zo reageren als die meiden als een of andere grondmoraalridder zich ermee gaat bemoeien of ik sporen aan heb of niet.
Waar bemoei je je echt mee.

Ik ben zeer zeker geen moraalridder maar ik heb tenminste wel respect voor mijn paard en juist dat ontbreekt tegenwoordig nog wel eens en daarmee blijft de rijkunst van oa de recreatieruiters die ik bedoel dus ver achter.
Edit; Hiermee bedoel ik dus niet alle recreatieruiters! maar blijkbaar moet je je punt hier in jip en janneke taal uitleggen want alles wat je zegt word verdraaid zodat er wel weer een poedersuiker uit voort kan komen!
Laatst bijgewerkt door TanteSabien op 10-06-11 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:11

TanteSabien schreef:
Als je lekker buiten rijdt met je paard en dus geen moeilijke rijtechnische oefeningen van hem vraagt en die verfijning dus niet nodig bent....waarom is die spoor dan nodig?!

In sommige gevallen kan het wel fijn zijn om buiten spoortjes om te hebben. Als je paard iets tegenkomt waar hij denkt niet langs te durven en zich heel erg aanstelt, is het soms al genoeg om even duidelijk te maken dat hij er toch echt langsmoet (en nee, ik bedoel natuurlijk niet dat je een bang paard ergens langs moet prikken/schoppen, vaak helpt alleen aanraken al om hem te overtuigen). Dan heb je in onverwachte situaties toch net even iets meer te zeggen en dring je wat beter door.

Ben het wel met je eens trouwens hoor, dat veel ruiters sporen tegenwoordig zien als vast onderdeel van de outfit en eigenlijk geen idee hebben waarom ze ze omhebben. Slechte zaak, maar weinig aan te doen. :n

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:11

Ik rij een jaar paard nu, nog nooit wedstrijden gereden maar rij nu ongeveer B niveau maar ik rij nu echt al regelmatig met sporen hoor :)
Als je ze goed gebruikt zie ik eigelijk geen probleem.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:12

ik heb niet het gevoel dat dit thuis hoort in discussies.. Je wilt een punt maken maar staat er ook niet echt voor open. Ik vind de posts van TS soms best aanvallend overkomen en het is maar waar je je druk om maakt. Of het nu recreatie ruiters zijn, b ruiters of M/Z, het gaat om de manier waarop. Niet ieder paard is met een zweep te rijden. Ik denk dat hier al erg veel topics over zijn en ieder voor zich moet uitmaken of die het goed vindt om met een spoortje te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:12

Ik zie ook genoeg Z-ruiters nog op hun paard intrappen _O-
Dus er zitten gewoon genoeg rotte appels tussen, jammer genoeg. Maar om nou te zeggen dat je niet met sporen om kunt gaan als je alleen recreatief rijdt is wel een beetje sneu.. :')

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:13

maar je kan ook respect voor je paard tonen als je wel met al die dingen rijd ;)

kijk wat het hier is, wij waren er niet bij wij kunnen niet oordelen, we kunnen nu wel over andere bokker oordelen over wat ze hier zeggen, maar wie zijn wij dan???!!! wij kennen elkaar niet enkel van een paar berichtjes hier, je kan elkaar zo misverstaan laat ik het maar noemen achter elke conclussie zitten wel een paar goede en slechte argumeten dat hou je!, iedreen heeft zo zijn of haar redenen ;)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:13

XmissdaphX schreef:
Ik rij een jaar paard nu, nog nooit wedstrijden gereden maar rij nu ongeveer B niveau maar ik rij nu echt al regelmatig met sporen hoor :)

Heb jij na een jaar rijden al zo'n beheerste beenligging om aan een spoortje te denken ?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:14

Bizzybijtje schreef:
Dus er zitten gewoon genoeg rotte appels tussen, jammer genoeg. Maar om nou te zeggen dat je niet met sporen om kunt gaan als je alleen recreatief rijdt is wel een beetje sneu.. :')

Mens, dat zeg ik helemaal niet. Lees eerst het hele topic door voordat je een reactie plaatst.

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:15

TanteSabien schreef:
XmissdaphX schreef:

Heb jij na een jaar rijden al zo'n beheerste beenligging om aan een spoortje te denken ?

Ja schijnbaar..
Ik heb het samen met mijn instructrice overlegt.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:16

TanteSabien schreef:
Bizzybijtje schreef:

Mens, dat zeg ik helemaal niet. Lees eerst het hele topic door voordat je een reactie plaatst.

Iets minder aanvallend mag ook wel.. Het is een discussie topic waarin je op een respectvolle manier een mening kan geven ;)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:18

Nou, dan komt dat wel goed toch?

Ik ben dus niet tegen sporen he, dat dat duidelijk is.

En ik vind het ook niet erg als er dus B of recreatie ruiters met sporen rijden als ze maar met kunde en respect worden gebruikt.

En zo vind ik dat dus automatisch voor elke dicipline en/of tak van ruitersport.

Om het over 1 kam te scheren direct maar te ontkrachten.