Hoe stappen jullie in/uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wennii

Re: Hoe stappen jullie in/uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:48

Ik stap meestal weg met een los teugeltje, geeft mij ook de tijd om alles ff te checken en controleren en na een half rondje begin ik laag. Ik stap ongeveer een kwartiertje, soms 10 minuten als ik merk dat hij lekker in zijn lijf zit.
Uitstappen doe ik meestal ook ongeveer een kwartiertje, is ook afhankelijk van het werk wat hij gedaan heeft (ik heb een erg lage bloeddruk dus ik kan niet altijd volle gas en dan hoeft hij ook niet natuurlijk, dus dan stap ik veel en buig ik veel). Ik zit recht tegenover het bos dus ik wil ook nog weleens lekker een blokje in het bos gaan, maar dan ben ik zeker 20 minuten weg en op erg warme dagen ga je kapot van de dazen dus dat is niet altijd even handig.

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:12

Lekker hoofd los, voltes stappen, hoofd draaien, naar onderen werken (hoofd) om de rug te strekken... zelf vind ik op de grond opwarmen voordeliger. Laat het paard eerst maar zelf warm zijn voordat ik gewicht op de rug zet. :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:14

Instappen met contact op de teugels, figuurtjes ed. Uitstappen met los teugeltje :j

Aluciene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:48

In en uitstappen met een langere teugel maar wel altijd met contact.

yaske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:49

mooi lang en laag in en uitstappen , daarna pas opnemen

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:52

Ik doe altijd eerst op beide kanten een aantal ronden stap met lange teugel, gewoon over de hoefslag.
Dan op beide kanten twee rondes draven met lange teugel. Dan langzaam wat meer oppakken en wat voltes en slangenvoltes. Dan een paar keer halthouden en wegstappen voor de gehoorzaamheid.
Dan kan ik echt beginnen met rijden.

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:54

Instappen: Lange teugel maar nog wel contact met de teugel & dan paar figuren rijden na 2 á 3 rondjes met lange teugel, teugels oppakken en aan het werk en soms doe ik ook wel draven met lange teugel 2 rondjes dan maar doe ik meestal aan het eind.
Uitstappen: Eerst 2 rondjes met lange teugel draven en dan 5 tot 10 minuten (ligt eraan hoelang ik gereden heb maar vind uitstappen wel belangrijk) uitstappen met lange teugel.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 07:35

Ik moet eerst zo'n 10 tot 20 minuutjes langs de weg stappen voor ik bij de bak ben. Ik doe dit altijd met een lang teugeltje en ik laat m'n pony lekker om haar heen kijken. In de bak stap ik meestal één rondje op deze zelfde manier en daarna pak ik haar op om lang en laag over de rug te stappen.

Uitstappen na het werk geef ik lange teugel, stap ik een paar rondjes in de bak en vervolgens weer 10 tot 20 minuutjes naar huis.

alicia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:54

ik stap altijd eerst 2 of 3 rondjes met een lange teugel,
pak ze daarna iets op een ga dan rustig beginnen

Martijn255

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:15

Ik rijd meestal eerst 2 rondjes de linkerhand en dan de rechterhand met Lange teugel. Daarna maak ik wat figuren. Na de figuren Pak ik de teugels op en ga aan het werk :j

Ik stap meestal 10 minuten uit.

AnneH_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:47

Eerst even aan een lange teugel, en dan diep instellen, zo stap en draaf ik los.
Meestal in totaal een kwartier, mijn ruin wat langer. Erna pak ik ze op.

Met uitrijden dan rij ik ze ook eerst weer diep, richting halsstrelkken en zo draaf ik even,
dan ga ik over naar de stap, stap ik ze even diep en erna aan een lange teugel.

Soms stap ik aan de hand nog even uit op het harde of een rondje naar buiten (lange teugel).

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:52

Ik begin vaak met 3/4 rondjes helemaal los, ga em dan wat oppakken, voltes etc rijden, draaf dan weer met een iets langer teugeltje in en pak em na een paar rondjes helemaal op, vaak stap ik buiten nog even uit. Uitstappen is voor mij ook echt uitstappen, teugels los en hoofd mag lekker omhoog :)

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:53

instappen eerst aan een los teugeltje en daarna een korte(re) teugel en dan wat figuren rijden
uitstappen altijd lang

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 15:08

Eerst stap ik in aan een lang teugeltje dan na ong 2/3 rondje pakt ik hem iets op en laat hem lang laag lopen. Uitstappen gewoon aan een lange teugel :)

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 21:15

De rit naar de bak toe (ongeveer 2/3 minuuten), gewoon lange teugel en ik doe niets meer dan zeggen welke kant we op moeten,
In de bak ga ik haar lang en laag, meer vanuit achter rijden, en vanuit daar oppakken.

holiday94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:06

ik begin eerste met een paar rondjes actief rondstappen en ook uitstappen doe ik actief laten stappen. bij het inrijden pak ik em dan later wat op en dan rond en laag rijden

xAnnexin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 17:25

het licht eraan, als ik dr op zit en hij blijft netjes staan, loopt rustig, dan krijgt hij lekker minimaal 5 minuten lange teugel, daarna lang en laag stappen wat strechen en aandraven lang laag, nog meer strechen, galoperen links rechts, stappen (en soms even weer oppaken.) maar als hij op zn plek staat te dribbelen pak ik hem meteen op omdat hij anders zelf werk zoekt zegt mn instructrice dan :)

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:47

lekker diep en laag over de rug heen, allebij de kanten ong. 2 rondjes ofzoo daarna lekker aandraven en hetzelfde , dus ook lekker laten ontspannen en daarna gewoon fijn en makkelijk oppakken ;)

valentinoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:56

ik stap op. en dan stap ik wat rondjes lekker aan een los teugeltje. dan rij ik wat voltes. dan pak ik de teugels wat op en rij ik nog meer voltes. dan laat haar lekker lang en laag lopen. en maak wat voltes en slangenvoltes. dan doe ik een drafje. en na het drafje pak ik de teugels op en begint het echte werk.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:59

Zonder mens, losse teugel, langzaam oppakken.

Langzaam oprekken, losse teugel, zonder mens.

frietjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:13

Tammy_ schreef:
eerste paar rondjes aan een lekker los teugeltje, paard met hoofd/hals naar voren. We stappen wat voltes, doen wat halthouden en tempowisselingen op zit, na een rondje of 2 pak ik de teugels iets op en laat ik hem lang en laag lopen. Zodra hij loslaat haal ik de druk er af, dan loopt hij vwnw met boogje in de teugel. Weer een paar voltes, volte beetje sluiten en openen, vierkante voltes rijden, en voor het been maken door veel tempowisselingen te rijden. Daarna gaan we in draf verder aan het werk.

Uitstappen doen we ook eerst beide kanten een drafje stofzuigeren, teugels langer en neusje op de grond, daarna op zit terug naar stap en teugels helemaal lang, paard geeft dan ook vaak een diepe zucht, blij dat ie klaar is :')

zo die ik het ook :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:03

Ik stap eerst 5 minuten lang met een los teugeltje, gewoon bij het gespje. Dan zoek ik contact op met een lange teugel. Lekker laag en neusje eruit. Daarna laag en rond, buigen etc. ong 10 minuten. En dan aandraven.

Voor het uitstappen eerst een paar rondjes uitdraven met neusje over de grond, dan stappen, een rondje laag en rond, en dan gewoon los aan het gespje.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:07

Bij mij gaan de teugels redelijk op maat.... anders zit ik in no-time al in draf. Paard en ik hebben het rijden sinds kort opgepakt en allebei weer helemaal plezier in. Dus ik pak ze redelijk op maat en contact met de mond. En dan direct figuren rijden (na 1 ronde de bak rond te zijn gegaan) in stap. Meteen aan het werk zodat hij zich daarop richten kan en niet van alles en nog wat om zich heen ziet. Dus ik stap hem lekker actief in.

Uitstappen gebeurd met lange teugel en dan laat ik hem zelf zijn weg een beetje zoeken. Na enkele rondes ga ik er vanaf, singel wat losser, weer wat stappen (kan ik zelf ook uitstappen :P ) weer een gaatje losser. Dan zadel er af en bloot uitstappen tot ie helemaal op adem en een beetje droog is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:16

Een van mijn instructeurs wordt trouwens erg boos als je met instappen de teugels al op maat neemt. Kan de reden niet precies uitleggen, maar ze moeten gewoon zelf hun lichaam kunnen gebruiken zoals ze dat willen, omdat ze net uit stal komen bijvoorbeeld. Even gewoon lekker stappen, actief, lekker kunnen rekken met hun hals enz. wat ze willen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 13:39

Geryon schreef:
Een van mijn instructeurs wordt trouwens erg boos als je met instappen de teugels al op maat neemt. Kan de reden niet precies uitleggen, maar ze moeten gewoon zelf hun lichaam kunnen gebruiken zoals ze dat willen, omdat ze net uit stal komen bijvoorbeeld. Even gewoon lekker stappen, actief, lekker kunnen rekken met hun hals enz. wat ze willen.

Dat is 1 van de redenen dat ik hem eerst aan de longe gooi enkele rondjes (en voor nasingelen :D en kijken hoe zijn pet staat, of ie goed loopt etc.)