Interessant topic weer. Jammer om te lezen dat alles weer zwart/wit wordt gezien, en dat mensen zich snel aangeallen voelen of defensief reageren
Fleurtje100 schreef:Nee, snap dat je dat niet zo als stelling bedoeld. Maar als je zegt sportpaarden staan onder stress en presteren vanuit angst, dan kun je wel wat tegenreactie verwachten. Ik snap ook wel dat er gedacht wordt van een wedstrijd levert stress op, en veel paarden moeten ook wennen aan op wedstrijd gaan en zijn wat gespannen op wedstrijd omdat ze in een andere omgeving zijn. Maar de vraag is of dat altijd heel erg is.
Het gaat niet alleen om het wedstrijdrijden op zich, of het andere terrein, de andere omgeving. Het gaat om de hele rijstil en eerzucht die erbij komt kijken vanuit de ruiter.
Fleurtje100 schreef:En in presteren vanuit angst geloof ik niet, een paard wat angst heeft zal sowieso nooit heel goed presteren. Meeste paarden die ik ken zijn ook niet heel bang van hun baasje, het is eerder omgedraaid.
Misschien moet je je eerst eens meer verdiepen in het paard als wezen en de denkwijze van een paard, dan zul je zien dat het wel degelijk de paarden zijn die angst voor de ruiter hebben in plaats van andersom. Wanneer het zelfverdedigingsmechanisme van het paard om de hoek komt zetten, dan wordt de ruiter bang ja. Maar in dit geval was de kip er eerder dan het ei.
En over je eerste opmerking: Kun je nagaan hoe goed een paard dat niet wordt blootgesteld aan wedstrijddruk en alle technieken en hulpmiddelen die erbij komen kijken kan presteren.