Horses are not athletes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:22

liljebo schreef:
;)

Misschien kijk ik te veel proeven maar ik heb dergelijke commentaren wel al gehoord. :+[/quote]

Dat is een goed ding.
Vraag me wel af... en ik denk dat ie daarop doelt... of een commentator een dergelijke opmerking ook zou maken wanneer het iemand van naam betreft, ongeacht of het Graig, Anky, Parelli of Monty is

Ik denk dat een commentator dan geneigd is te verbloemen. Zou het niet?[/quote]
NeHeb hem al bij proeven van Adelinde gehoord, Anky, Kittel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:56

JoviBan schreef:
@Asyaa, wil je met jouw post nou illustreren dat er wèl een middenweg c.q. één weg is en dat jouw persoonlijke weg daar een voorbeeld van is?

Ja en nee. Er is een midden weg, maar dat is niet één weg, mijn weg is een weg. En ook mijn weg is niet één weg, ik merk aan mezelf dat ik bij het ene paard net iets meer 'NH-achtig' doe en bij de andere net iets meer 'traditioneel-achtig' doe. Het is maar een heel klein verschil en vrijwel niemand zal het op vallen, maar ik merk dat het verschil er is.

Waar ik zo moe van word is mensen die beweren dat er maar 1 weg is. Of zoals Bandida beweerde twee wegen. Iedereen die volgens bepaalde boekjes of een set regeltjes gaat werken doet in mij ogen af aan de waardigheid van zichzelf, die van het paard en het fenomeen dat de band tussen paard-mens heet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:00

Asyaa schreef:
Waar ik zo moe van word is mensen die beweren dat er maar 1 weg is. Of zoals Bandida beweerde twee wegen.

Je had ook aan Bandida kunnen vragen wat ze daarmee bedoelde. ;)
Want dat weet je volgens mij helemaal niet en je noemde het bij voorbaat al "bullshit".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:01

JoviBan schreef:
Asyaa schreef:
Waar ik zo moe van word is mensen die beweren dat er maar 1 weg is. Of zoals Bandida beweerde twee wegen.

Je had ook aan Bandida kunnen vragen wat ze daarmee bedoelde. ;)
Want dat weet je volgens mij helemaal niet en je noemde het bij voorbaat al "bullshit".

Citaat:
Twee karikaturen tegenover mekaar plaatsen om dan tot een schijnbare middenweg op te roepen. En die bestaat niet in realiteit, die zogenaamde 'één weg'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:04

@Asyaa: in die post zegt ze toch echt niet dat er maar 2 wegen zijn.
Misschien ook wel, en dan ben ik benieuwd hoe zij die onderverdeelt. Jij niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:07

Kvoel me nu net een markeerstift maar vooruit :P

Reactie 1: verhaal over NH zombie en dressuur zombie, waarin word gesuggereerd dat men is iets van mekaar moet proberen voor de afwisseling
Reactie van Bandida: [citaat reactie 1]
Zin over 2 karikaturen (wellicht NH en dressuur aan gezien hier het citaat over ging) en de midden weg hiertussen. Zin over dat dit niet mogelijk is.
Reactie van mij: Onzin, kan makkelijk, zie mijn voorbeeld

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:17

Interessant topic weer. Jammer om te lezen dat alles weer zwart/wit wordt gezien, en dat mensen zich snel aangeallen voelen of defensief reageren

Fleurtje100 schreef:
Nee, snap dat je dat niet zo als stelling bedoeld. Maar als je zegt sportpaarden staan onder stress en presteren vanuit angst, dan kun je wel wat tegenreactie verwachten. Ik snap ook wel dat er gedacht wordt van een wedstrijd levert stress op, en veel paarden moeten ook wennen aan op wedstrijd gaan en zijn wat gespannen op wedstrijd omdat ze in een andere omgeving zijn. Maar de vraag is of dat altijd heel erg is.

Het gaat niet alleen om het wedstrijdrijden op zich, of het andere terrein, de andere omgeving. Het gaat om de hele rijstil en eerzucht die erbij komt kijken vanuit de ruiter.

Fleurtje100 schreef:
En in presteren vanuit angst geloof ik niet, een paard wat angst heeft zal sowieso nooit heel goed presteren. Meeste paarden die ik ken zijn ook niet heel bang van hun baasje, het is eerder omgedraaid.

Misschien moet je je eerst eens meer verdiepen in het paard als wezen en de denkwijze van een paard, dan zul je zien dat het wel degelijk de paarden zijn die angst voor de ruiter hebben in plaats van andersom. Wanneer het zelfverdedigingsmechanisme van het paard om de hoek komt zetten, dan wordt de ruiter bang ja. Maar in dit geval was de kip er eerder dan het ei.

En over je eerste opmerking: Kun je nagaan hoe goed een paard dat niet wordt blootgesteld aan wedstrijddruk en alle technieken en hulpmiddelen die erbij komen kijken kan presteren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:27

Asyaa schreef:

Je leest echt niet goed.
Als Bandida zou bedoelen wat jij denkt dat ze bedoelt, dan zou ze dus bevestigen/vinden dat die twee karikaturen uit dat artikel dus de 2 wegen zijn om te bewandelen. Het lijkt me héél sterk dat ze dat vindt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:28

Alma schreef:
Wat ik gewoon érg jammer vind om te zien, zowel hier op bokt als in het echte paardenleven, is dat mensen altijd maar bezig zijn met aanvallen en verdedigen. Wij en zij. Ik tegenover jou. Zwart en wit. Traditional of natural. Whatever. Waarom?

Dat heb je in een discussietopic, en al helemaal als het om ethiek gaat ;)
Hoort gewoon zo hoor, maar wel liefst wel beleefd, met argumenten en zonder al te veel 'ik' of 'mijn' te gebruiken, want dan kom je nooit tot wat ruimer geldende ideeën..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:29

JoviBan schreef:
Asyaa schreef:

Je leest echt niet goed.
Als Bandida zou bedoelen wat jij denkt dat ze bedoelt, dan zou ze dus bevestigen/vinden dat die twee karikaturen uit dat artikel dus de 2 wegen zijn om te bewandelen. Het lijkt me héél sterk dat ze dat vindt.

Haha..
Euh nee, ik vind dat artikel idd onzin, vulling van een wit kader ergens.. gaat nergens over wat mij betreft. Maar dat stond hier eerder al ergens dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:33

JoviBan schreef:
Asyaa schreef:

Je leest echt niet goed.

Uit het ontkennen van een compromis tussen de NH manier en de traditionele manier haal ik dat zij deze twee manieren erkent. Nou weet ik van Bandida toevallig dat zij sterk naar de NH manier toehangt en de traditionele manier van omgaan afkeurt. Waar ik op reageer is dat het onzin is dat er geen compromis tussen deze twee manieren gesloten kan worden en dat je ook tussen deze twee manieren in met paarden om kan gaan.

Alma

Re: Horses are not athletes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:36

Asyaa, Bandida geeft nu zelf aan dat dat niet is wat ze bedoelde. En zelfs dán ga jij op basis van wat jij (denkt te) we(e)t(en) van haar bepalen dat ze dat wél bedoelde? Dat vind ik een beetje vreemd, laat Bandida alsjeblieft voor haarzelf spreken zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:38

Bovendien Asyaa, heb je dat artikel dus niet goed gelezen. Dat gaat namelijk helemaal niet over NH en traditioneel. Dat gaat om verzonnen mensjes die van hun paard een zombie maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:43

Toch enigszins grappig dat ipv mijn argumenten te weerleggen, de reden waarom ik mijn reactie schreef proberen onderuit te halen, maarja :)

@Alma
Ik had mijn reactie al geschreven voordat Bandida haar reactie had geschreven en in de snelheid niet gekeken welke reacties er in de tussentijd neer waren gezet.

@JoviBan
Dan heb jij denk ik toch een heel ander artikel gelezen, want wat ik lees is dat twee manieren tegen over elkaar worden gezet, bij allebei een beeld word geschetst, en dit beeld eigenlijk vrij weinig verschilt. Uiteindelijk komt het artikel tot de conclusie dat we wellicht is wat van mekaar moeten proberen.

@Bandida
Helaas dat ik je verkeerd heb begrepen, maar leg dan is uit wat je precies met die reactie bedoelde :)

@Iedereen
Ook al heb ik Bandida dan verkeerd begrepen, dit doet niks af aan mijn argumenten en mijn voorbeeld en ben best benieuwd naar een reactie hierop, ipv enkel op de reden waarom ik het schreef te reageren.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:46

Asyaa, ik denk niet dat het nuttig is om te reageren op jouw voorbeeld, aangezien jouw voorbeeld niets van doen heeft met het onderwerp van dit topic. :) Dit is namelijk geen traditional versus natural topic. Dit is geen topic waarin we een tussenweg zoeken tussen die twee, of dat nou wel of niet mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:48

Alma schreef:
Asyaa, ik denk niet dat het nuttig is om te reageren op jouw voorbeeld, aangezien jouw voorbeeld niets van doen heeft met het onderwerp van dit topic. :) Dit is namelijk geen traditional versus natural topic. Dit is geen topic waarin we een tussenweg zoeken tussen die twee, of dat nou wel of niet mogelijk is.

Sluit ik me helemaal bij aan.
On topic maar weer. ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:52

Interessant stuk, Joviban. Ik heb nooit begrepen wat er nou bv zo fijn is om een paard van hot-naar-her te vervoeren of hem de hele wereld rond te laten reizen. Om maar een aspect te noemen uit het leven van een sportpaard. ;)
En zo zijn er nog tig, al dan niet beschreven in dat stuk...... :)

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:56

Met de stelling: "horses are not athletes" kan ik het alleen maar hartgrondig eens zijn. Wat de definitie van atleet ook bij verschillende mensen mag zijn, voor mij is het inderdaad een persóón die er zélf voor kiest om de topsport in te gaan, die dus ook zelf kiest voor de consequenties die dat met zich meebrengt.

Een paard zal nóóit zelf kiezen voor het worden bereden door een mens. Een paard zal nóóit zelf kiezen de topsport in te gaan. Of, om het onderscheid dan niet teveel te maken, door een bos en langs enge dingen gejaagd te worden door iemand die overkomt als een roofdier. Een paard zal, uit zichzelf, nóóit kiezen voor omgang met de mens.

Echter leven we nu eenmaal in een wereld waarin wij mensen besluiten dat wij omgang met het paard willen. Ik denk dat daar an sich niks mis mee is, mits het gebeurd op een manier die voor het páárd vooral het prettigst is. Want die kiest er niet voor, jij wel. Dus als jij het niet prettig vindt, kun je ook kiezen om ermee te stoppen. Je paard niet. Kijk dus áltijd eerst naar je paard. En kijk écht. Vul niks voor hem in, denk niet in antropomorfisme, ken niet je eigen eigenschappen toe aan je paard, maar kijk en luister naar HEM. Zoals HIJ is.

En hij is een paard. Geen atleet.
Hij is een paard. Geen speelgoed.
Hij is een paard. Geen gebruiksvoorwerp.
Hij is een paard. Een levend wezen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 18:57

Mooi verwoord, Alma. :j

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:04

Alma schreef:
Wat ik gewoon érg jammer vind om te zien, zowel hier op bokt als in het echte paardenleven, is dat mensen altijd maar bezig zijn met aanvallen en verdedigen. Wij en zij. Ik tegenover jou. Zwart en wit. Traditional of natural. Whatever. Waarom?

Zoals ik altijd probeer aan te geven: élk paard is anders, élke situatie is anders, élk mens is anders. Er ís gewoonweg geen weg, geen manier die voor iedereen, voor elke combinatie werkt. Dat betekent niet dat we niet met elkaar kunnen praten en discussiëren, maar waarom moet er altijd zo'n ruwe discussie, of wat zeg ik, bijna rúzie van gemaakt worden?

Helemaal eens. Kijk om je heen en kijk wat jij kunt gebruiken. :j
En in hokjes denken ach, dat is vooral een tekortkoming in het hele leven denk ik. :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:07

Asyaa schreef:
Nou weet ik van Bandida toevallig dat zij sterk naar de NH manier toehangt en de traditionele manier van omgaan afkeurt.

In het kader van wat ik hier juist boven gezet had ga ik dit zelf even corrigeren, en dan vragen om wat er op mijn erf gebeurt toch even terzijde te laten. Dat is nl. van weinig belang.

Maar ter illustratie dus..
Over NH kan ik kort zijn, ik heb nul boeken van Hempfling, nul cursussen of demo's gevolgd, heb de DVD's van Parelli uit verveling weer weg gelegd, en ik stel vast dat ik nu niet meteen nog een NHnaam kan herinneren om wat over te zeggen. Ik lees wel over dierengedrag, en liefst paardengedrag, biomechanica en ethologie, en heb daarin wel een goeie leermeester gevonden. Ik krijg op basis daarvan alles van mijn paarden gedaan wat ik wens zonder bitten, zwepen, hulpteugels of wat dan ook, en ben een grote fan van het appelstukje als ultieme trainingsmethode. Waarom zou je nog anders? Is mijn idee daarbij.. het gaat net zo makkelijk, moeiteloos en zonder enig geweld van mij of van hen zonder al dat 'gedoe'. Ook met een ex-jumping halfbloed, ook met twee 5 jarige hengsten.. waarom zou je nog?
Verder heb ik twee hengsten samen op de wei lopen en één ruin in een jumpingstal..jawel, waar ze (ja het kan echt) ook 24/7 vrij buiten lopen en alwaar ik vrolijk bitloos en met een westernzadel tussen de hindernissen hobbel, en in een jolige bui al eens eentje meepak als in de tijd dat paardmans nog jonger was. Mogelijk dat ik door dat bitloos boshobbelen verkeerdelijk als NH wordt aanzien :P So be it..

Het is voor een zinnige discussie echt wel nodig dat we de veronderstellingen over de mensen achter de voor of tegen argumenten laten varen. Je weet het niet.. en het maakt eigenlijk niet zo veel uit als er met eerlijke argumenten gediscussieerd wordt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:14

Alma schreef:
Hij is een paard. Een levend wezen.

Een emotioneel intelligent dier dat van nature eigenlijk niet liever wilt als iets samen doen met een mens waar hij een band mee heeft.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:19

Een dier dat van nature nóóit iets zou willen doen met een mens. :) Dát is het uitgangspunt.
Wij kunnen als mens heel veel doen om het paard ervan te overtuigen dat we, ondanks dat we een roofdier zijn, hem geen kwaad willen doen maar willen samenwerken. En op dat moment, als de band er is (maar ik geloof dat die band waar ik op doel er maar treurig weinig is in mensen-met-paarden-land) kan hij inderdaad graag bij zijn mens willen zijn en dingen samen doen. Maar dat is denk ik weer een hele andere discussie. :) Wanneer heb je een band met je paard? Hoe kun jij bepalen wat je paard wil? Waarop baseer je dat? Hij kan immers onze taal niet spreken?

Maar een dier dat van nature niets liever wil dan omgaan met de mens? Nee. :) Daar geloof ik absoluut niet in.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:27

Ik kan daar wel in meegaan en ik denk dat dat ook de hele strekking is van het geplaatste stuk.
Wij als mens willen zo graag samen met paarden zijn, dingen doen. De ene wil prijzen winnen, de ander wil eindeloze bosritten maken en weer een ander wil circusdressuur doen.
In alle gevallen gaat het om iets wat WIJ willen doen met het paard en niet andersom.
En dus proberen we het paard te overtuigen zodat het samen met ons dingen wil doen

En daar waar dat overtuigen op een eerlijke manier gaat, waardoor het paard het oke vindt om dingen voor ons en met ons te doen, het misschien zelfs leuk gaat vinden -want dat kan absoluut volgens mij- is dat ook prima

Daar waar een paard gedwongen wordt om te doen wat wij willen en zich daaraan te onderwerpen dmv angst/pijn, is dat niet zo prima.

Omdat het hier gaat om ons eigen belang, om de dingen die we willen en daar een levend dier voor inzetten, vind ik het onze verplichting om de ogen open te houden voor de behoeften van dat dier en het daarin tegenmoet te komen.
Een kwestie van respect voor het paard.
Uiteindelijk laat het zich aardig wat aanleunen van ons.

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:29

Mooi gezegd Liljebo. :j
Toch vind ik het jammer dat ik zoveel mensen tegenkom die er heilig van overtuigt zijn dat ze aan de behoeften van hun paard voldoen en goed naar hun paard luisteren... Terwijl ze dat helemaal niet doen. Zoveel mensen die het helemaal verkeerd begrijpen.. Ik hoop op steeds meer toename van bewustzijn op dat gebied. Dat zou het leven van de paarden hier in Nederland een hoop verbeteren.