LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:16

voor zover ik weet is Nicole Uphoff, haar klassieke opleiding ten spijt, op een gegeven moment LDR gaan rijden en heeft ze daarna nooit meer echt geschitterd in de ring.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:18

Pasterza schreef:
Ik pas LDR bewust niet toe maar wanneer een paard zich incidenteel opkrult weet ik deze wel te corrigeren.
Maar het paard waar ik het over heb doet dit altijd, ook in vrijheid. Mijn vraag was dan eigenlijk meer hoe je zo'n paard uitlegt dat ze ook een andere houding mag aannemen.
Voor de duidelijkheid, dit paard wordt nog niet gereden zolang ze zichzelf opkrult. Eerder stap ik er niet op. Het lijkt mij beter om dit eerst vanaf de grond op te lossen alvorens ik dit paard ga rijden.

Neem je de foto en met name de opmerking die er bij staat nu echt nog steeds serieus??? :')

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:28

Pasterza schreef:
Ik pas LDR bewust niet toe maar wanneer een paard zich incidenteel opkrult weet ik deze wel te corrigeren.

Oh, gelukkig ;)

Pasterza schreef:
Maar het paard waar ik het over heb doet dit altijd, ook in vrijheid. Mijn vraag was dan eigenlijk meer hoe je zo'n paard uitlegt dat ze ook een andere houding mag aannemen.

Ik heb nog nooit een paard gezien wat in vrijheid continu met zijn kin op zijn borst loopt. Mocht jij er wel zo een in de wei hebben lopen, dan is dat wel een heel uitzonderlijk exemplaar.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:43

quadripes schreef:
voor zover ik weet is Nicole Uphoff, haar klassieke opleiding ten spijt, op een gegeven moment LDR gaan rijden en heeft ze daarna nooit meer echt geschitterd in de ring.

Helaas valt die twijfelachtige eer niet enkel Uphoff deel. Ik kan een heel rijtje opnoemen van klassieke n modern geschoolde ruiters/amazones die die eer delen. Net zo goed als dat er een heel rijtje ruiter en amazones te noemen is klassiek- en modern geschoold die steeds weer aan de top meedraaien.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:00

quadripes schreef:

Hmm, dit snap ik niet. Je zegt toch dat tegenwoordig klassiek opgeleide combinaties niet meer winnen omdat de jury's alleen van show houden en de Rollkur/LDR ruiters belonen met eerste plaatsen? Hoe kan ze dan niet meer schitteren terwijl ze wel met het "benodigde" systeem is meegegaan?
Klinkt een beetje als:
Klassieke ruiters kunnen niet meer winnen, want de jury wil alleen maar spektakel zien--welke voortkomt uit LDR trainingsmethoden.
Als klassieke ruiter niet meer wint, dan komt het omdat ze nu het LDR systeem volgt.
Nou ja, wel een goede manier om hoe dan ook LDR de schuld te geven. :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:10

Abacab schreef:
quadripes schreef:

Helaas valt die twijfelachtige eer niet enkel Uphoff deel. Ik kan een heel rijtje opnoemen van klassieke n modern geschoolde ruiters/amazones die die eer delen. Net zo goed als dat er een heel rijtje ruiter en amazones te noemen is klassiek- en modern geschoold die steeds weer aan de top meedraaien.

Niet ieder paard accepteerd LDR, ze heeft na Rembrandt gereden voor de hengstehouderij Vorwerk-Happ, en ze reed dus hier in de buurt wedstrijden, vooral met de jonge hengsten om ze bekendheid te geven, mevrouw redde dat niet en is klaaglijk weggegaan.
De doctor was haar trainer, vele paarden staken met dit systeem, er zijn er maar enkele die het accepteren.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:05

clarence schreef:
Hmm, dit snap ik niet. Je zegt toch dat tegenwoordig klassiek opgeleide combinaties niet meer winnen omdat de jury's alleen van show houden en de Rollkur/LDR ruiters belonen met eerste plaatsen? Hoe kan ze dan niet meer schitteren terwijl ze wel met het "benodigde" systeem is meegegaan?
Klinkt een beetje als:
Klassieke ruiters kunnen niet meer winnen, want de jury wil alleen maar spektakel zien--welke voortkomt uit LDR trainingsmethoden.
Als klassieke ruiter niet meer wint, dan komt het omdat ze nu het LDR systeem volgt.
Nou ja, wel een goede manier om hoe dan ook LDR de schuld te geven. :)

je verdraait mijn woorden.

ik zeg nergens dat klassiek opgeleide combinaties niet meer winnen. en dat de jury's alleen van show houden. ik wilde hier alleen even zeggen dat Uphoff uiteindelijk LDR is gaan rijden en ook niet meer geschitterd heeft in de ring. dat was een feitelijke vaststelling, geen interpretatie, geen veroordeling.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:11

quadripes schreef:
[. ik wilde hier alleen even zeggen dat Uphoff uiteindelijk LDR is gaan rijden en ook niet meer geschitterd heeft in de ring. dat was een feitelijke vaststelling, geen interpretatie, geen veroordeling.

Wat is dat voor onzin...? :(:)
http://www.nicole-uphoff.de/deutsch/bio ... biographie
En nu jouw biografie nog.

Uit welke periode is deze foto genomen ? Wat denk je.

Afbeelding

Afbeelding

Europameister 1993 auf Grand Gilbert

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:30

Moderatoropmerking:
Dit topic is zo langzamerhand aan het verschuiven naar een topic tussen voor- en tegenstanders van verschillende methodes. En daar is een ander topic voor, zoals de meesten van jullie weten omdat ze ook in dat andere topic actief zijn. TS heeft een heel duidelijk geformuleerde vraag gesteld en het zou fijn zijn als daar op over kan worden gepraat, zonder dit aan te grijpen om andere discussies nog eens dunnetjes over te doen of voort te zetten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 10:36

colette_007 schreef:
Rollkur: Hoog ingesteld kin op de borst:
(Zoals op bovenste foto)
http://everyrider.typepad.com/everyride ... r_deb.html

LDR: Laag ingesteld, mag iets achter de loodlijn:
(2e plaatje van boven)
http://www.manegehetkleineros.nl/Index_ ... ge0011.htm

Zoals in de laatste link het 6e plaatje 'rollkur' genoemd word vind ik meevallen... Als je hem zo een keer doorvraagt moet dat kunnen, om hem los te krijgen.

Om de vraag van de TS te beantwoorden. Als men bij de tweede link ietwat verder doorscrollt en dat tweede plaatje even vergeet (aangezien dat over voorwaarts/neerwaarts gaat) dan kom je vanzelf bij een plaatje van LDR/Rollkur. Volgens de tweede link is Rollkur en LDR hetzelfde.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:09

Apple schreef:
colette_007 schreef:
Rollkur: Hoog ingesteld kin op de borst:
(Zoals op bovenste foto)
http://everyrider.typepad.com/everyride ... r_deb.html

LDR: Laag ingesteld, mag iets achter de loodlijn:
(2e plaatje van boven)
http://www.manegehetkleineros.nl/Index_ ... ge0011.htm

Zoals in de laatste link het 6e plaatje 'rollkur' genoemd word vind ik meevallen... Als je hem zo een keer doorvraagt moet dat kunnen, om hem los te krijgen.

Om de vraag van de TS te beantwoorden. Als men bij de tweede link ietwat verder doorscrollt en dat tweede plaatje even vergeet (aangezien dat over voorwaarts/neerwaarts gaat) dan kom je vanzelf bij een plaatje van LDR/Rollkur. Volgens de tweede link is Rollkur en LDR hetzelfde.

Goh volgens de FEI is dat niet het geval :+ Toch apart :)*

Je beantwoord de vraag van TS gewoon fout.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:21

FEI praat SJ na in deze en die zegt dat het verschilt

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:30

Moll schreef:

Je geeft SJ nogal wat credit's. Verder is het een niet bijzonder slimme opmerking :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:51

Volgens die site is rollkur en LDR hetzelfde. Dan staat het dus verkeerd uitgelegd op die site. Overigens, geloof dat het merendeel van het gewone publiek LDR en rollkur ook gewoon als hetzelfde ziet.

Vraag blijft dan: wat is dan het verschil tussen LDR en Rollkur volgens SJ en de FEI?

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:55

Apple schreef:
Volgens die site is rollkur en LDR hetzelfde. Dan staat het dus verkeerd uitgelegd op die site. Overigens, geloof dat het merendeel van het gewone publiek LDR en rollkur ook gewoon als hetzelfde ziet.

Vraag blijft dan: wat is dan het verschil tussen LDR en Rollkur volgens SJ en de FEI?

Het verschil heeft uitgebreidt bij jullie op de VP gestaan. SJ en de FEI? Dit is een beslissing van de FEI geweest. SJ was op de vergadering waar dit besproken is. Samen met nog een hoop andere mensen waaronder Dr. Gerd Heuschmann.
Mensen die denken dat SJ de dienst uit maakt bij de FEI zijn de zelfde mensen die denken dat Bush persoonlijk het WTC heeft opgeblazen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:58

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:21

Apple schreef:
Je doelt dan waarschijnlijk op dit topic: [VN] Minister oordeelt niet over trainingsmethoden in de dressuur

TS zou daar haar antwoord dan uit kunnen halen.

Nee die bedoel ik niet, maar je zit wel in de buurt.

Het ging over een bijeenkomst waardit alles was besloten, er stonden van die mooie plaatjes bij met uitleg. Verder staat het precies uitgelegd in de FEI reglementen daar kan TS het sowieso uit halen. Ik zal vanmiddag nog eens zoeken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:35

sporter schreef:
Moll schreef:

Je geeft SJ nogal wat credit's. Verder is het een niet bijzonder slimme opmerking :+

wie het dichtst bij het vuur zit warmt zich het meest, even zo goed dat er voor en tegenstanders zijn van LDR/Rollkur is nu eenmaal zo, echter de eenige die er de dupe van is het paard.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 12:59

Moll schreef:
sporter schreef:

wie het dichtst bij het vuur zit warmt zich het meest, even zo goed dat er voor en tegenstanders zijn van LDR/Rollkur is nu eenmaal zo, echter de eenige die er de dupe van is het paard.

Dat zal ik niet ontkennen. Maar het is een beetje vreemd en komt wel heel erg in de buurt van stemming makerij om te roepen dat een Internationaal orgaan geregeld wordt door 1 NL trainer. Die er volgens de helft van de mensen op bokt ook nog eens niks van bakt :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:19

als je wint heb je vrienden, rije dik, dikke vrienden.......................

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:23

Moll schreef:

Weet je wat zou schelen. Als de mensen die zoveel commentaar hebben. En het zoveel beter weten. Niet alleen op internet zouden roepen hoe het moet. Maar het gewoon eens zouden laten zien. Misschien zou er dan eens wat veranderen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:28

sporter schreef:
Moll schreef:

Weet je wat zou schelen. Als de mensen die zoveel commentaar hebben. En het zoveel beter weten. Niet alleen op internet zouden roepen hoe het moet. Maar het gewoon eens zouden laten zien. Misschien zou er dan eens wat veranderen.

zijn er genoeg hoor die dit uit dragen en promoten, met name ik de KR zijn er grote namen die dit doen, en bewust er voor kiezen het GP circus te laten voor wat het is, Circus,een geldmachine, en dan zijn er ook een aantal ruiters die wel wedstrijd rijden, maar van uit het oogpunt van de klassieke dressuur, en ook zo naar een proef kijken, en niet over de rug van het paard willen winnen, omdat dat het belangrijkste zou zijn.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 13:58

Moll schreef:
sporter schreef:

zijn er genoeg hoor die dit uit dragen en promoten, met name ik de KR zijn er grote namen die dit doen, en bewust er voor kiezen het GP circus te laten voor wat het is, Circus,een geldmachine, en dan zijn er ook een aantal ruiters die wel wedstrijd rijden, maar van uit het oogpunt van de klassieke dressuur, en ook zo naar een proef kijken, en niet over de rug van het paard willen winnen, omdat dat het belangrijkste zou zijn.

Ja iets de rug toe keren is altijd makkelijk. Maar wat jij schrijft en waar ik het mee eens ben. Het paard is de dupe. Dus die mensen keren ook het paard de rug toe!
Ach zakken vullers heb je overal. Maar bij die vergadering waren ook tegenstanders van SJ te vinden. Beetje apart dat die hier toch in mee gaan.

Met Heusschman als voorloper van de huichelaars. Eerst een boek tegen LDR schrijven daar goed je zakken vullen. Vervolgens bij SJ aan tafel gaan zitten en een beetje mee praten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 14:08

tja er zijn altijd mensen die zo reageren als u nu doet beschrijven, er zijn ook mensen die het niet de rug toe keren, maar zich er al niet mee in willen laten, dat is heel anders.
dat mensen in stemmen op iets wat ze tegen zijn lijk me niet echt werkelijkheid, er is immers gestemt en als het meerendeel voor stemt ben je als tegen stander immers nergens.

en inderdaad is het zo dat het paard de dupe is van rollkur/LDR, echter kan je ze niet allemaal redden, maar de geen die wel correct gereden worden, hebben in iedergeval een mooier bestaan.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:31

Kritiek leveren op anderen is heel gemakkelijk, vooral van achter de PC.
Dat deed ik ook, maar ik ben het wel gaan onderzoeken om antwoorden te zoeken op de vragen die ik had, en ik moet toegeven dat ik nu e.e.a. genuanceerder kan bekijken.

Denk je niet dat er verschil zit tussen een paard wat getraind wordt voor een bepaald niveau door ruiters/trainers die een doel hebben en de gemiddelde ruiter. Niet om iets goed te praten, integendeel, maar iedere discipline heeft wel iets waarvan de meesten denken hmm... moet dat zo?

Sportdressuur zoals hij nu bedreven wordt is volgens mij iets heel anders dan de dressuur zoals hij uitgevoerd wordt door de meeste ruiters thuis. De recreatieruiters en de mensen die leuk bezig willen zijn en sportief hun competities rijden.
Bij de sportdressuur ligt de nadruk voornamelijk op presteren en de jury beinvloeden, puntjes rijden. Dat er geld in omgaat, ja, dat is zo. Het is uiteindelijk maar een klein groepje die dat uitvoert, de grootste groep ruiters 'werkt thuis'.

De meeste zorgen maak ik me over de mensen die niet nadenken en dingen toepassen die ze niet begrijpen. Het nadoen geeft veel meer ellende dan iets toepassen met een specifieke reden. De laatste kennen ook hun grenzen drommels goed, de eersten doen klakkelooos iets na.
Dat zomaar nadoen geeft meer schade dan je dingen echt uitzoeken.