Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xmarliez schreef:rommulus, afmaken?? Nee hoor, Correct trainen, dat wel.
rommulus schreef:xmarliez schreef:rommulus, afmaken?? Nee hoor, Correct trainen, dat wel.
en hoe denk jij dat ik hem correct zou moeten trainen ??
edit je spreekt jezelf ook tegen
eerst zeg je zweten is grens overschrijdend
en daarna zeg je als een paard rustig in het land staat en dan zweet is het ook niet erg, oh en vergeet de rui periode niet dan is het ook niet erg
je verhaal word steeds waziger
miss_lizje schreef:Hoe zit het dan bij een paard want weinig zweet? Zelfs na een uur les?
Intressant topic.
xmarliez schreef:Ik hoef mezelf en theorie niet te bewijzen. Spierschade treed altijd op bij traing anders is de training zinloos. Te veel spierschade moet je voorkomen, dat uit zich ook in spierpijn.
Zweten heeft ook te maken met de mentale conditie van een dier. Is het dier erg kijkerig en raakt het snel gestresst is het de taak van de ruiter het paard op ieder moment te kunnen kalmeren en laten concentreren. Een paard in training met genoeg concentratie, lichtheid en in onstpanning gepaard met correcte aanspanning zal gewoon niet snel zweten.
Net als mensen heb je ook paarden die overmatig kunnen zweten bij het minste of geringste maar het gaat om de plek van het zweten plus dat ik het hier heb om dieren en mensen onder normale omstandigheden voordat ik mezelf weer tegenspreek volgens rommulus. Normale omstandigheden zijn dus niet mensen of dieren die overmatig transpireren. Ik behoor zelf helaas en mijn paard ook tot die groep maar heb gelukkig geen zweet op mijn rug, buik of billen met een zware training die juist afgestemt is. Alleen onder mijn oksels.
Anne_GTI schreef:Een goed trainingsschema zal daar rekening mee houden. Na een dag van zware training pak je een dag alleen rustige beweging/soepel maken. Juist om spierpijn te voorkomen en afvalstoffen van het herstel van de spieren te laten afvoeren. Stilzetten na een zware training veroorzaakt juist spierpijn en als spieren niet rustig opgerekt worden na een zware training korten ze in wat de souplesse niet ten goede komt.
xmarliez schreef:Ik vind het jammer dat mensen mijn conclusie niet begrijpen. Gelukkig weet ik hoe dat komt.
rommulus schreef:oh ik begrijp je prima
in mijn ogen kan het langer niet altijd
het feit dat jij aan geeft dat een paard zichzelf overtraind door te spelen in het land en dat dat niet correct is, is voor mij een nog groter gat in jou theorie
Pion schreef:Dus omdat mijn paard zweet (op andere plekken dan onder het zadel) train ik niet correct?
Heb laatst een hele fijne les gereden, paard was daarna nat op de borst,hals,bij de schoft, buik, flanken en tussen de billen. En ik heb toch echt heel erg fijn gereden hoor!
Paard liep ook heel erg fijn en door het lichaam.
Uiteraard zoek je tijdens de les een beetje de randen op, anders blijf steeds maar hangen op hetzelfde punt.
Wanneer ik zomers in de zon lig, zweet er wel meer dan alleen mijn oksels.
Je lichaam moet gewoon warmte kwijt en op dat moment span ik me echt niet in hoor.
Een paard moet zn warmte ook kwijt, daarnaast ontstaat zweet door wrijving of spieren die extra aangespannen moeten worden.
En het is helemaal niet erg dat die spieren eens extra aangespannen worden, zo lang je maar een goede cooling-down geeft.
Pion schreef:En na een warme dag xmarliez? Hoe zit het dan?
In de zomer, wanneer je s'ochtends of s'avonds rijdt maar de temp. toch nog redelijk 'hoog' is.
Een dag waarop de luchtvochtigheid hoger is?
Dan zal zowel ik als mijn paard sneller zweten.
Laatst kwam de zadelmaker, in de middag, temp rond de 25 graden.
Na een aantal rondjes stappen en wat draven aan een lange teugel, begon mijn paard al klam te worden en niet alleen onder het zadel.
Hoe zit dat?
Ik was niet echt aan het trainen, en toch begon mijn paard met het kwijtraken van de warmte.
Hoe zit dat?
xmarliez schreef:Wanneer zweet zichtbaar wordt heeft men de grens overschreden. Ik ben dus van mening dat een paard alleen onder het zadel en het dekje mag zweten. Als een paard buiten dat gebied om zweet komt dat vaak door spanning en spanning willen wij niet met het rijden, wij willen ontspanning en aanspanning.