Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:04

Ik denk eerder het oook aardig per paard verschilt.

Maar er zit inderdaad wel wat waarheid in het verhaal onder de tuig dit geval meestal het zadel.

Het paard gaat zweten door al die extra spanningen en moet soms ander spieren gebruiken wanneer de ruiter slecht rijd.

Althans dit is wat ik zover denk er gebeurd.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:08

Ik zweet ook onder mijn oksels als ik mijn shirt een seconde aan heb, daar is niets mis mee. Maar zweet op de rug, op billen en buik van mensen komt niet zomaar voort, meestal bij het sporten en dan vooral bij te veel sporten in een keer. Paarden zweten ook op de wei, als het warm is bij de been/buik overgang. Daar zit de huid wat losser en op elkaar, als het echt warm is zweten ze dus door de warmte. Maar de plek waar ze zweten is bepalend. Paarden staan ook nooit druipend van het zweet in de wei (als ze met maatjes staan) maar gewoon wat vochtig of waar ik net al zei bij de been/buik holte. Omdat een paard dan geen stress heeft.
Paarden die op stal staan en graag buiten zijn (zoals ieder paard) kunnen zich te druk maken als ze niet naar buiten mogen -> zweet. Paarden die op de wei staan en waarbij de maatjes weggehaald worden maken zich druk -> zweet.

Het feit dat jij spierpijn hebt na het sporten betekend dat je iets fout doet. Het is aan te raden een coach te zoeken die je een goed trainingsschema voorlegd die je grenzen niet overschrijdt.

Ik vind het zo frappand dat iedereen zweten als normaal ziet. Mensen verwachten ook dat mijn paard (een redelijk zware tinker) snel zweet, wat het is een zwaar ras die weinig conditie heeft, zeggen mensen dan.. Hoe warm het ook is, als ze in haar zomervacht zit en zich niet druk maakt met het trainen zweet ze niet. De dag erna is ze nog steeds heerlijk los (zoals altijd) en zijn we weer een stapje verder.

Ik train trouwens ook niet iedere dag over veel dagen achter elkaar. Dat is voor mensen niet goed en voor paarden ook niet.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:14

xmarliez schreef:
rommulus, afmaken?? Nee hoor, Correct trainen, dat wel.

en hoe denk jij dat ik hem correct zou moeten trainen ??

edit je spreekt jezelf ook tegen
eerst zeg je zweten is grens overschrijdend
en daarna zeg je als een paard rustig in het land staat en dan zweet is het ook niet erg, oh en vergeet de rui periode niet dan is het ook niet erg
je verhaal word steeds waziger

laura1986

Re: Kwaliteit van rijden te zien aan zweetplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:23

Ik heb het zo geleerd: Als je een paard efficiënt laat bewegen, gebruikt het alleen de spieren die nodig zijn op dat moment (en is er geen stress) en is het dus minder inspannend dan wanneer je een paard suboptimaal/onefficiënt laat bewegen (bijvoorbeeld dmv rollkür) en ontstaat er dus ook minder zweet.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:24

Heb ik weer een rare pony zeker....Op de wei kan hij aardig zweten, in de zomer, met z'n maatjes in dezelfde wei...Zijn nek en boeg. Nu staat hij 1u op het land en een paar uur in de paddock, waar hij wel zijn grazende vriendjes ziet...en ik dus duidelijk merk dat hij gestresst is (dus snel een paddockmaatje geregeld), maar zweten? Nee...misschien toevallig omdat het iets minder lekker weer was, maar toch. Ik ben nog steeds van mening dat niet ieder paard, of ieder mens, hetzelfde is en hetzelfde zweet...En dat zweten niet erg is.

Wel goed dat je niet iedere dag traint, doe ik ook niet en afwisseling is ook belangrijk. Ik had geen last van spierpijn trouwens. Mijn pony ook niet, als de ik de keer ena weer erop sta kan ik meestal gewoon verder gaan waar ik gebleven ben is hij meteen heerlijk los.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:28

rommulus schreef:
xmarliez schreef:
rommulus, afmaken?? Nee hoor, Correct trainen, dat wel.

en hoe denk jij dat ik hem correct zou moeten trainen ??

edit je spreekt jezelf ook tegen
eerst zeg je zweten is grens overschrijdend
en daarna zeg je als een paard rustig in het land staat en dan zweet is het ook niet erg, oh en vergeet de rui periode niet dan is het ook niet erg
je verhaal word steeds waziger

Ik spreek mezelf niet tegen ik leg uit waar een paard mag zweten als het niet in spanning is, wat normale plekken zijn bij (extreme) hitte. Ik ben en blijf van mening dat zweet bij correct trainen niet aanwezig is. Net zoals bij rust is de wei, dit allemaal onder normale omstandigheden. Dus niet in de reu en niet bij (extreme) hitte.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:36

Sins ik dit paard heb kan het er bij mij niet meer in
van veulen af aan zweet ie echt extreem bij inspanning en of dat nu een rondje gek doen in het land is of een rondje in de bak

De spier schade die jij op noemt is is bij over trainen en niet bij normaal trainen

maar nogmaals jij mag het wel proberen hoor bij mijn paard, train hem maar een paar weken
hem toch voldoende te trainen maar dan niet laten zweten
als het jou lukt ben ik over lukt het je niet gaat je hele theorie douwn the drain

hier kun je redelijk zien hoe ie zweet na een uurtje lekker buiten huppelen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QLOYIFK8.jpg
als je goed kijkt zie je het van zijn benen af druipen
spanning ja op deze foto wel gezien hij iedereen zag en graag iedereen begroet

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:42

Hoe zit het dan bij een paard want weinig zweet? Zelfs na een uur les?

Intressant topic. :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:46

Ik hoef mezelf en theorie niet te bewijzen. Spierschade treed altijd op bij traing anders is de training zinloos. Te veel spierschade moet je voorkomen, dat uit zich ook in spierpijn.

Zweten heeft ook te maken met de mentale conditie van een dier. Is het dier erg kijkerig en raakt het snel gestresst is het de taak van de ruiter het paard op ieder moment te kunnen kalmeren en laten concentreren. Een paard in training met genoeg concentratie, lichtheid en in onstpanning gepaard met correcte aanspanning zal gewoon niet snel zweten.

Net als mensen heb je ook paarden die overmatig kunnen zweten bij het minste of geringste maar het gaat om de plek van het zweten plus dat ik het hier heb om dieren en mensen onder normale omstandigheden voordat ik mezelf weer tegenspreek volgens rommulus. Normale omstandigheden zijn dus niet mensen of dieren die overmatig transpireren. Ik behoor zelf helaas en mijn paard ook tot die groep maar heb gelukkig geen zweet op mijn rug, buik of billen met een zware training die juist afgestemt is. Alleen onder mijn oksels.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:48

miss_lizje schreef:
Hoe zit het dan bij een paard want weinig zweet? Zelfs na een uur les?

Intressant topic. :j

Een paard hoeft niet na een uur les te zweten. Als het paard niet zweet is het binnen het vermogen van het paard getraind en zijn de grenzen dus niet overschreden. Dat betekend niet dat het paard weinig zweet. Het is juist een positief resultaat van je training.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 11:55

Spierschade treedt wel degelijk op bij training - er komen hele kleine scheurtjes in het spierweefsel die dan weer worden opgevuld. Daar hoef je geen last van te hebben :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:57

zucht ..
i rest my case

je verhaal draait al steeds meer bij
maar goed laten we het er maar op houden dat ik teveel van mijn paard vraag en mijn paard een grote stress bom is misschien dat ie daarom zoveel zweet
plus het feit dat ik dan maar een leek ben die de ballen verstand van paarden heeft

en deze leek blijft er bij dat zweten niet erg is anders betekend het voor de gemiddelde ruiter dat hij zijn paard maar moet stoppen te trainen
voor mij zou dat betekenen dan ik mij paard zou moeten af maken of levenslang moet opsluiten in een box
als dat mijn keuzes zijn dan kies ik voor het plezier in zijn bolletje met liters zweet

ik ben trouwens benieuwd hoe jij verder komt met je paard zonder 1 druppeltje zweet

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:58

xmarliez schreef:
Ik hoef mezelf en theorie niet te bewijzen. Spierschade treed altijd op bij traing anders is de training zinloos. Te veel spierschade moet je voorkomen, dat uit zich ook in spierpijn.

Zweten heeft ook te maken met de mentale conditie van een dier. Is het dier erg kijkerig en raakt het snel gestresst is het de taak van de ruiter het paard op ieder moment te kunnen kalmeren en laten concentreren. Een paard in training met genoeg concentratie, lichtheid en in onstpanning gepaard met correcte aanspanning zal gewoon niet snel zweten.

Net als mensen heb je ook paarden die overmatig kunnen zweten bij het minste of geringste maar het gaat om de plek van het zweten plus dat ik het hier heb om dieren en mensen onder normale omstandigheden voordat ik mezelf weer tegenspreek volgens rommulus. Normale omstandigheden zijn dus niet mensen of dieren die overmatig transpireren. Ik behoor zelf helaas en mijn paard ook tot die groep maar heb gelukkig geen zweet op mijn rug, buik of billen met een zware training die juist afgestemt is. Alleen onder mijn oksels.

Paarden zweten ook na een poosje stoeien in de wei. Dat heeft niks met mentale conditie te maken. Wel alles met warmte regulatie van het lichaam. Sommige paarden zweten sowieso sneller dan andere.

Een goede training bestaat altijd een balans tussen inspanning en ontspanning. Tijdens de inspanning veroorzaak je minimale haarscheurtjes in het spierweefsel. Het lichaam van het paard heeft rust nodig om dit te herstellen. Na twee dagen is de spier sterker dan daarvoor omdat het weefsel door de rust is versterkt.

Een goed trainingsschema zal daar rekening mee houden. Na een dag van zware training pak je een dag alleen rustige beweging/soepel maken. Juist om spierpijn te voorkomen en afvalstoffen van het herstel van de spieren te laten afvoeren. Stilzetten na een zware training veroorzaakt juist spierpijn en als spieren niet rustig opgerekt worden na een zware training korten ze in wat de souplesse niet ten goede komt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:09

_Arwen_, dat zelf ik al de hele tijd.. maargoed. Spierpijn ontstaat door te veel trainen en dus te grote 'scheurtjes' in het het weefsel die niet zomaar binnen 72 uur 'gemaakt' zijn. Betekend trouwens niet dat je 72 uur niet zou mogen trainen.
Anne_GTI, ik ben op de hoogte ;) zoals je kunt lezen heb ik al verteld wat jij nu geschreven hebt. Paarden in de wei zijn niet bezig met spieren te trainen, deze zijn bezig vaak bezig met veel rennen, lekker uitsloven en dat gaat allemaal gepaard met enigzinds een beetje spanning. Dat deze paarden zweten ligt niet alleen aan de spanning maar verkeerd gebruikt van spieren etc etc. Ze lopen niet correct warm voordat ze de raarste sprongen maken of zich door de raarste bochten wringen, daardoor onstaat zweet.

Een paard wat correct getraind wordt zweet niet overmatig want je gaat niet over het vermogen heen, je warmt het paard goed op en het paard is concentreerd en ontspannen in het koppie. De aanspanning van de spieren gaat allemaal correct, dat is jouw taak als ruiter.

rommulus, daar ga ik niet op in. Zo te zien heb je en wil je niet begrijpen wat ik vertel.

Het lijkt wel alsof jullie maar een aantal dingen lezen, ik zeg niet dat het alleen door mentale conditie komt Anne_GTI, bij het ene paard wel bij het andere paard door een combinatie met lichamelijke conditie en bij het andere paard weer bij alleen overmatige lichamelijke conditie. Er zijn meerdere condities waardoor een paard gaat zweten of gestresst kan raken, dat heb ik duidelijk aangegeven. Als je zorgt dat je paard op al die condities ontspannen toont en je hem correct traint ontstaat er geen zweet behalve onder de zadel/dekje plek omdat de warmte daar niet weg kan.
Warmte gaat niet alleen weg door zweet......

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:15

Anne_GTI schreef:
Een goed trainingsschema zal daar rekening mee houden. Na een dag van zware training pak je een dag alleen rustige beweging/soepel maken. Juist om spierpijn te voorkomen en afvalstoffen van het herstel van de spieren te laten afvoeren. Stilzetten na een zware training veroorzaakt juist spierpijn en als spieren niet rustig opgerekt worden na een zware training korten ze in wat de souplesse niet ten goede komt.

Zware trainingen bestaan niet in mijn woordenboek en gedachtengang. Zoals ik al meerdere malen aangegeven heb werk je naar het vermogen van je paard. Je gaat daar niet overheen. Een paard kan na een training dus gerust 4 dagen niet trainen zonder spierpijn te krijgen omdat je een paard niet boven zijn vermogen hoort te trainen.
In de training ben je al bezig met souplesse, kracht en conditie op te bouwen. De dag erna hoef je dus niet hetzelfde te herhalen om het paard geen spierpijn te geven. Het paard heeft namelijk al spierpijn als het over zijn vermogen gereden wordt.
Afvalstoffen worden afgevoerd onder het rijden maar vooral bij het uitstappen. Daarom is het heel belangrijk toch ruim een kwartier uit te stappen, zonder zadel zodat de warmte die daar onder zit weg kan en in een niet al te sloom tempo.

Ik vind het jammer dat mensen mijn conclusie niet begrijpen. Gelukkig weet ik hoe dat komt.
Anne_GTI, het is een leuk verhaaltje wat je gepost hebt, het klopt in mijn ogen alleen niet en dat heb ik hierboven toegelicht.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 12:17

Hoe komt het dan Marlies, dat mensen je conclusie niet begrijpen?

En wat is je conclusie eigenlijk? is dat: bij een correcte training zweten paarden niet?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:21

oh ik begrijp je prima
in mijn ogen kan het langer niet altijd

het feit dat jij aan geeft dat een paard zichzelf overtraind door te spelen in het land en dat dat niet correct is, is voor mij een nog groter gat in jou theorie

edit :
xmarliez schreef:
Ik vind het jammer dat mensen mijn conclusie niet begrijpen. Gelukkig weet ik hoe dat komt.

en hoe komt dat volgens jou ?
ik word ineens nog nieuwsgieriger
Laatst bijgewerkt door rommulus op 15-05-11 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:21

Inderdaad, paarden zweten dan niet buiten de zadelplek om. En de mensen die dat niet geloven hebben in mijn ogen nog nooit paarden correct getraind. Ik vind het lastig dit alles via het internet te verwoorden en vooral op dit moment want ben aan het werk.
Ik bespreek zoiets liever in het echt, gepaard met voorbeelden, op dat moment. Zo kan ik beter vertellen hoe ik over dit soort dingen denk.

Mensen voelen zich nu aangevallen en dat is niet mijn bedoeling. Ik wil alleen mijn standpunt duidelijk maken over dit onderwerp. Mensen herhalen mijn woorden maar keuren ze uit mijn 'mond' af. Dat is vervelend.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:22

Dus omdat mijn paard zweet (op andere plekken dan onder het zadel) train ik niet correct?
Heb laatst een hele fijne les gereden, paard was daarna nat op de borst,hals,bij de schoft, buik, flanken en tussen de billen. En ik heb toch echt heel erg fijn gereden hoor!
Paard liep ook heel erg fijn en door het lichaam.
Uiteraard zoek je tijdens de les een beetje de randen op, anders blijf steeds maar hangen op hetzelfde punt.

Wanneer ik zomers in de zon lig, zweet er wel meer dan alleen mijn oksels.
Je lichaam moet gewoon warmte kwijt en op dat moment span ik me echt niet in hoor.
Een paard moet zn warmte ook kwijt, daarnaast ontstaat zweet door wrijving of spieren die extra aangespannen moeten worden.
En het is helemaal niet erg dat die spieren eens extra aangespannen worden, zo lang je maar een goede cooling-down geeft.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:23

rommulus schreef:
oh ik begrijp je prima
in mijn ogen kan het langer niet altijd

het feit dat jij aan geeft dat een paard zichzelf overtraind door te spelen in het land en dat dat niet correct is, is voor mij een nog groter gat in jou theorie

Hoezo? Het paard overtraind zich niet, het paard maakt rare sprongen en bewegingen zonder zich daarvoor warm gedraaid te hebben. Dit doen mensen en dieren. Daar is niets mis mee. Ik heb het nu over RIJDEN, iets waar een ruiter aan te pas komt. Die zorgt ervoor dat een paard zich correct beweegt, iets wat ze zelf in het land nooit doen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:24

waar een paard moet zweten klopt denk ik niet..
wel kan je zien als je het shabrak van je paard zijn rug afhaald zien hoe het zadel ligt en waar het zadel wel en niet drukt.
daaraan kan je wel een beetje zien of het zadel wel gelijk verdeeld is over de rug.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:28

En na een warme dag xmarliez? Hoe zit het dan?
In de zomer, wanneer je s'ochtends of s'avonds rijdt maar de temp. toch nog redelijk 'hoog' is.
Een dag waarop de luchtvochtigheid hoger is?
Dan zal zowel ik als mijn paard sneller zweten.

Laatst kwam de zadelmaker, in de middag, temp rond de 25 graden.
Na een aantal rondjes stappen en wat draven aan een lange teugel, begon mijn paard al klam te worden en niet alleen onder het zadel.
Hoe zit dat?
Ik was niet echt aan het trainen, en toch begon mijn paard met het kwijtraken van de warmte.

Hoe zit dat?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:29

Pion schreef:
Dus omdat mijn paard zweet (op andere plekken dan onder het zadel) train ik niet correct?
Heb laatst een hele fijne les gereden, paard was daarna nat op de borst,hals,bij de schoft, buik, flanken en tussen de billen. En ik heb toch echt heel erg fijn gereden hoor!
Paard liep ook heel erg fijn en door het lichaam.
Uiteraard zoek je tijdens de les een beetje de randen op, anders blijf steeds maar hangen op hetzelfde punt.

Wanneer ik zomers in de zon lig, zweet er wel meer dan alleen mijn oksels.
Je lichaam moet gewoon warmte kwijt en op dat moment span ik me echt niet in hoor.
Een paard moet zn warmte ook kwijt, daarnaast ontstaat zweet door wrijving of spieren die extra aangespannen moeten worden.
En het is helemaal niet erg dat die spieren eens extra aangespannen worden, zo lang je maar een goede cooling-down geeft.

Lees eens terug, ik heb geschreven dat wanneer ik les heb mijn paard ook meer zweet dan alleen onder het zadel (ze is dan overgens niet kletsnat, alleen onder haar manen een beetje vochtig). Dit komt omdat ik dan langer train, puntjes op de i zetten, meerdere dingen oefenen. Ik ga dus eigenlijk over haar vermogen heen en dat geeft ze aan. Dat is niet erg, voor een keer in de zoveel tijd maar iedere dag wel.
Het wil ook niet zeggen dat de training niet correct was, maar als ik eerder zou stoppen zou het beter zijn. Zowel mentaal als fysiek.

Hangen op het zelfde punt doe je nooit, iedere keer ga je vooruit en wordt het vermogen groter. De reden waarom ik in de les doorga is omdat ik dan meer dingen heb om aan te werken voor de weken erna. Je behandeld meer waardoor je de rest van de weken dit rustig uit kunt gaan werken. Alles wat we die les behandeld hebben en waar toen zweet aan te pas kwam gaat 2/3 weken later zonder zweet. Omdat ik alles rustig opbouw, zo wordt het vermogen en de kracht groter waardoor alles makkelijker gaat. Die les daarop introduceren we weer nieuwe dingen. Je blijft altijd bezig met verbeteren en vernieuwen en vooral met het vergroten van het vermogen, de kracht en de souplesse.

Als je meer gelezen hebt lees je dat ik je onderstukje al toegelicht heb.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:33

Pion schreef:
En na een warme dag xmarliez? Hoe zit het dan?
In de zomer, wanneer je s'ochtends of s'avonds rijdt maar de temp. toch nog redelijk 'hoog' is.
Een dag waarop de luchtvochtigheid hoger is?
Dan zal zowel ik als mijn paard sneller zweten.

Laatst kwam de zadelmaker, in de middag, temp rond de 25 graden.
Na een aantal rondjes stappen en wat draven aan een lange teugel, begon mijn paard al klam te worden en niet alleen onder het zadel.
Hoe zit dat?
Ik was niet echt aan het trainen, en toch begon mijn paard met het kwijtraken van de warmte.

Hoe zit dat?

Heb ik al uitgelegd. Als een paard nog voor een deel in de winterharen zit en de tempraturen zijn zoals de afgelopen tijd a 20/26 graden dan zweet je paard omdat het extreem warm is voor de vacht die je paard heeft. In de zomer train ik in de ochtend wanneer het nog te doen is. Het is net als bij mensen, als ik dan naar buiten loop zweet ik ook in de middag, door de warmte.

Ik vind het vervelend dat jullie mijn verhalen niet goed lezen. Ik heb het over normale omstandigheden, niet over hartje zomer. Mensen weten hopelijk toch wel dat die tempraturen niet te doen zijn voor mens en paard en dat iedereen en alles dan zweet.

Ik heb het ook over zweet door training, niet door warmte van buitenaf, dat gaat gepaard dat weet ik maar nogmaals, trainen doe je niet met 25 graden of hoger, ik iniedergeval niet. Maargoed als iedereen mijn verhalen gaat verdraaien, prima. Niemand hoeft mijn mening te delen. Hopelijk komen ze ooit de juiste persoon tegen die dit kan demonstreren.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:36

dus dat is weer een ander verhaal ???

je eerste citaat
xmarliez schreef:
Wanneer zweet zichtbaar wordt heeft men de grens overschreden. Ik ben dus van mening dat een paard alleen onder het zadel en het dekje mag zweten. Als een paard buiten dat gebied om zweet komt dat vaak door spanning en spanning willen wij niet met het rijden, wij willen ontspanning en aanspanning.

laten we er van uit gaan dat men er verantwoordelijk voor is dat zij die paarden in het land heeft gezet (anders past het niet in jou theorie)
dan zouden we het dier dus over trainen door het dier uiten te zetten zonder het warm te lopen

laten we er nu vanuit gaan dat het dat men er niet verantwoordelijk voor is
dan is zweten ineens niet erg meer wand het dier overschrijd zelf zijn grenzen

hmm
dus als men een merrie drachtig laat worden dan is de bevalling die ver over de lijn gaat de verantwoordelijkheid van de eigenaar die voor de bevalling niet eerst een halfuurtje het dier warm loopt voor de bevalling

in de natuur zoekt de merrie een rustig hoekje aan de rand van de kudde (laten we zeggen 10 min lopen) dus die merrie in de natuur loopt ook schade op door te zweten van de bevalling
maar dat is niet erg..

(heb ik het uitstappen nog niet mee gerekend)

wanneer spreken we af met de bokkers hier die gaten in jou theorie vinden zitten om het eens goed door te spreken
kun je dan haarfijn uit leggen wat je nu precies bedoeld en of we dan nog steeds gaten in je theorie kunnen vinden

het blijft een zeef
je zegt bij zweten is men te ver gegaan en is er een grens overschreden maar als het een klein beetje is zoals je zelf ook ervaart bij je eigen paard dan is het niet erg
is dat niet heel erg krom ??