Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Tendance schreef:Testosteron is niet het enige hormoon, dat gedrag veroorzaakt/beïnvloedt. Puberteit heeft met een periode in het leven van een mens en dier te maken, die vol van veranderingen zit.
Het besef van deze veranderingen is er dan nog niet en ze weten er dus maar slecht mee om te gaan. Zodra ze dit leren te doen komen ze in de fase van adolescentie.
Hoe dat hormoon dan heet? Geen idee, want in die benamingen ben ik niet zo heel goed, maar dat kan ik als je het heel hard nodig vind, morgen wel aan mijn collega (bioloog) vragen.
Ik vind het wel best verder. We worden het niet eens en dat hoeft ook niet.
Heb geen zin om te discussieren met iemand, die niet eens kan wachten tot iemand de tijd heeft om te antwoorden...
Bij deze is onze discussie dus afgesloten.
Jessix schreef:Voor mij hoef je het niet na te vragen, maar misschien wil je er zelf het fijne van weten en dan ben je bij een bioloog uiteraard aan het juiste adres. Wat mij betreft zijn wij inderdaad klaar met deze discussie, niet dat we het eens hoeven zijn, maar ik heb geen zin in dat gedraai van jou. Daag juffrouw!
Love_4ever schreef:Mmm mijn mening is toch dat een paard of pony bij elke ruiter zal gaan uittesten om te kijken wat voor ruiter hij/zij op zijn rug heeft..
Heeft die een consequente ruiter dan zal die het niet zo snel weer doen maar een "bange" ruiter of een ruiter die niet consequent is zal die echt wel vaker streken gaan uithalen.
Love_4ever schreef:Nee maar dat zal hij de 1e x wel gaan testen en daarna er gewoon streken van maken om het expres te doen..
Als je snapt wat ik bedoel
gewoonmarie1 schreef:eens, je zal altijd uitzonderingen hebben ie het niet doen, maar meestal beginnen ze na een tijdje wel even te kijken of ze ook onder het werk uit kunnen komen, aan de ruiter de taak om dit gedrag te kunnen beperken, door goed, duidelijk en concequent te rijden.
anneliesdj schreef:Niet mee eens, puur op basis van ervaring; ik heb er al een heel aantal gezien die dit ook na jaren gereden te zijn nooit hebben gedaan.
Er zijn ook veel paarden die na de eerste spanning en wanneer ze zich leren loslaten in de rug en als de conditie wat beter wordt weleens wat jolig worden maar een enkel vreugdebokje wat goed controleerbaar is zie ik niet als uitproberen en dat is vaak al te voorkomen met 5 minuten longeren.
Met Anneliesdj eens, denk dat het meeste 'uitproberen' een kwestie is van een jong paard dat sterker wordt en zich goed voelt, of juist iets niet snapt. superwoman schreef:gewoonmarie1 schreef:eens, je zal altijd uitzonderingen hebben ie het niet doen, maar meestal beginnen ze na een tijdje wel even te kijken of ze ook onder het werk uit kunnen komen, aan de ruiter de taak om dit gedrag te kunnen beperken, door goed, duidelijk en concequent te rijden.
Waarom zouden ze onder het werk uit willen komen?
Dan doe je als ruiter imo toch wat verkeerd.
Een paard moet voor je willen werken en dat is een taak van de ruiter om te zorgen dat het leuk is en blijft voor het paard.
Tendance schreef:Weet je wanneer een paard het echt leuk vindt?
Als je hem in de wei laat staan!!
Dus als je doet wat het paard ECHT wil! Dan ga je er niet op zitten!
superwoman schreef:Tendance schreef:Weet je wanneer een paard het echt leuk vindt?
Als je hem in de wei laat staan!!
Dus als je doet wat het paard ECHT wil! Dan ga je er niet op zitten!
Klopt, maar wanneer je er wél op gaat zitten, moet je er wel voor zorgen dat het paard dit ook leuk vind ipv in verzet gaat.
Moet zeggen dat mijn vorige paard het rijden echt leuk vond, heeft een lange periode "vrij gehad" en het verschil kon je wel merken. Toen ze weer mocht werken werd ze duidelijk vrolijker.
Ook zo 1 die graag de trailer op stapte richting de wedstrijden - Heel leuk paard!
zo lief en zo mooi
Tendance schreef:En ik snap ook wel, dat een paard uitdaging en vermaak moet hebben, maar ik zie ook in, dat je het je paard niet altijd naar de zin kan maken als je erop zit.
BosscheBol schreef:mmm lastig is dit.
kan uittesten ook niet voorkomen dat paarden het even niet begrijpen, het lichaam nog niet voldoende kracht heeft om een oefening te doen etc.
Ben zelf van het segement: paard test niet uit,maar communcieert. Met als kanttekening dat ik van duidelijkheid en disipline houd.

superwoman schreef:Tendance schreef:En ik snap ook wel, dat een paard uitdaging en vermaak moet hebben, maar ik zie ook in, dat je het je paard niet altijd naar de zin kan maken als je erop zit.
"Naar de zin maken" is imo heel wat anders dan "met goed leiderschap zorgen dat het paard voor je wil werken".
Als je het paard het teveel naar z'n zin maakt, dan voelen ze zich vaak helemaal niet prettig. Een goede leider zorgt voor vertrouwen en balans.