3 jarigen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cinny1

Re: 3 jarigen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 23:17

Er is nou eenmaal geen vastgestelde leeftijd welke bewezen is op basis van onderzoek waaruit blijkt wat de juiste leeftijd is om een paard in te rijden. Kijk goed naar het paard en leer van de signalen die je paard je geeft.
Je kan met een 3 jarige echt wel aan de slag als je dit maar met mate doet. Maar dit geld ook voor een ouder paard. Ieder paard is op iedere leeftijd "kapot" te rijden.

Op de PAVO cup hoeven de 4 jarigen niks bijzonders te laten zien. Zoals eerder al aangegeven stap, draf galop en een pasje wijken. Dit zijn toch echt de eerste grondbeginselen van het rijden op zich en hier hoeft echt niet dagelijks een uur met een jong paard voor getraind te worden hoor. Dat de paarden op bijv. de AVO cup zich allemaal rustig gedragen is een voortraject wat al vanaf de geboorte begint, door veel met een veulen bezig te zijn: wandelen, een keer poetsen, voetjes geven eigenlijk basis opvoeding. Bijv. mijn veulen van 9 maanden loopt keurig aan een halster mee langs de weg, en schrikt nergens van.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:02

Als jij bij de pavocup alleen maar stap/draf/galop laat zien, zal je geen giga hoge punten scoren. Qua oefeningen doen ze dan misschien niet zo veel, maar zoals die al lopen....dat redden genoeg 4 jarige nog lang niet, denk aan oprichting etc.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:41

Mizsz_Kitty schreef:
Als jij bij de pavocup alleen maar stap/draf/galop laat zien, zal je geen giga hoge punten scoren. Qua oefeningen doen ze dan misschien niet zo veel, maar zoals die al lopen....dat redden genoeg 4 jarige nog lang niet, denk aan oprichting etc.

de gewone paarden zullen idd niet scoren, die zijn achter niet sterk genoeg of hebben qua bouw iets tegen, maar een echt goed
paard, sterke beweger, goed gebouwd en een goede /handige ruiter erop zal wel scoren, zo'n paard heeft al oprichting van nature...

Ook die laatste catogorie paarden hoeft alleen maar stap, draf, galop en een pasje wijken te tonen, maar dat is echt peanuts voor zo'n paard ;-)

Tja kwaliteit daar zit verschil in....een ferrari zal ook beter rijden als een fiat panda, je komt allebei van a naar b, maar de een sneller als de ander!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:43

Ik vind het te jong.. maar ik heb ook alle tijd met [***], dus waarom zou ik ook vroeg beginnen?
Volgend jaar als hij 3 is ga ik wel beginnen met lange teugelen als voorbereiding op het inrijden, als hij 4,5 is ga ik rustig aan beginnen daarmee.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:48

Ik vind 3 echt te jong, zeker als ik kijk naar hoe mijn paard was op 3 jarige leeftijd en nu met 4. Hij is erg groot en slungelig en was in alles nog een puppy. Nu is hij veel meer in balans qua bouw, evenwichtiger in zijn karakter en in zijn lopen en hij lijkt er nu ook veel meer aan toe te zijn om iets te gaan doen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 08:03

Dit blijft ook een eeuwige discussie :Y)

De ene 3 jarige is de andere niet dus voor het ene paard is het beleren op 3 jarige leeftijd een eitje en het andere paard(lang en slungelig) zal daar veel meer moeite mee hebben.
De discussie over wel of niet een 3 jarige beleren zal dus altijd een pittige discussie blijven.
Wel ben ik van mening dat -ongeacht de bouw van het paard- wanneer je je paard op 3 jarige leeftijd beleerd je niet "vol aan de bak moet gaan".
Dit in verband met zowel de lichamelijke als geestelijke groei van een 3 jarige.

Wel vind ik dat er geestelijk verschil zit in een 3 jarige die vers uit de opfok komt of een 3 jarige die onder de mensen is opgegroeid.
Eeen 3 jarige uit de opfok kent niks en zal dus al snel overrompelt worden met teveel informatie.
een 3 jarige die onder de mensen is opgegroeid en dus in zijn prille leventje al heel wat met mensen te stellen heeft gehad zal deze informatie als natuurlijk(er) aannemen omdat hij niet beter weet.Wel word er met zulke 3 jarigen vaak te snel te veel gedaan om dat het vaak makkelijker gaat en dan aangenomen word dat alles oke is met de geestelijke(en lichamelijke) toestand van het paard.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 10:54

Mizsz_Kitty schreef:

Kijk! Hier ben ik het nou mee eens! Prima om een 3 jarige in te rijden. Maar rustig aan!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:52

Tilmar schreef:
Mizsz_Kitty schreef:

Kijk! Hier ben ik het nou mee eens! Prima om een 3 jarige in te rijden. Maar rustig aan!

En dat ze het aanbieden etc, betekend niet dat je dat dan meteen moet aannemen.

Zulke spierbonken, dat komt alleen door heel veel trainen. En tuurlijk gaat het hen beter af, daarom worden ze ook aangeboden.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 14:29

Ik ben met de eind conclusie voledig mee eens! laten we het er dus bij houden dat het aan het paard ligt wanneer het mag opgeleert worden en dat je er rustig aan mee moet doen en dat er dan niets aan de hand is, het kan inderdaad zijn dat het beter is om ze een jaartje te laten staan maar het is prima als je paard er klaar voor is om op 3 jaar te beginnen. Kan iedereen hier mee leven?

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:47

3 jaar vind ik wat jong over het algemeen, 3,5 jaar vind ik nog wel kunnen, mijn paard is met ruim 4 jaar pas ingereden en ben daar heel blij mee :)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:43

Nee daar ben ik niet tevreden mee. Een paard kan nog zon volwassen exterieur hebbe, dat betekent nog niet dat 'ie uitgegroeit is. Dat is waar het mij (en veel andere tegenstanders) om gaat.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 10:25

tuurlijk zijn ze dan nog niet uitgegroeit das pas op een jaar of 5 maar dat je erop gaat rijden wil toch niet zeggen dat ze metteen stoppen met groeien tuurlijk doen ze dat niet

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:29

lilly_s18 schreef:
tuurlijk zijn ze dan nog niet uitgegroeit das pas op een jaar of 5 maar dat je erop gaat rijden wil toch niet zeggen dat ze metteen stoppen met groeien tuurlijk doen ze dat niet

Heb je de link van arabesk gelezen uit de eerste post?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:45

Lees de post in het onderschrift van arabesk eens. Daar staat het in.

Daarnaast, nee, ze stoppen niet met groeien, maar de groeischijven raken wel beschadigd, omdat ze zacht zijn. Na een jaar of 2.5-3 zijn de groeischijven in de benen gesloten, naar de schouder en heup toe. Pas na 5-7 zijn de groeischijven in de nek gesloten (waarom je dus nooit een jong paard met hulpteugels moet rijden) en ergens daar tussen in (4 jr) sluiten de schijven in de rug.

Het kan zijn dat mijn nummertjes iets "off" zijn, het kan zijn dat het nog langer is. Maar het staat exact in arabesk haar onderschrift.

EDIT:

Voorbeeldje. Je laat een kind wat in de groei is toch ook geen (voor het kind) zware lasten dragen? Dat belemmert de groei als het te vaak gebeurt. Normaal kan je een paard en een mens niet vergelijken, maar in dit geval is het precies het zelfde, omdat het over het skelet gaat.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:50

Shahazai, ik ben bekend met dit artikel en erken de waarde ervan ook absoluut. Maar er zijn 2 zaken die hier niet in verwerkt zijn, wat naar mijn idee wel zou moeten. Ten eerste gaat het hier alleen om het lichamelijke aspect, terwijl we ook met een geestelijk aspect te maken hebben. Ik denk even aan de kinderen hier in Nederland die vanaf hun twaalfde de moderne vreemde talen aangeboden krijgen, terwijl dezelfde kinderen deze talen rond hun zesde levensjaar veel beter zouden oppakken. Ik kan me zo voorstellen dat een paard van 3 jaar bepaalde vaardigheden nu eenmaal sneller aanleert dan wanneer ze 5-7 zijn.

Daarnaast, nu krijg ik vast veel mensen over me heen, maar het is nu eenmaal zo dat paarden in de natuur elkaars rug ook niet ontzien. Daar wordt regelmatig flink bovenop gesprongen! Daarom vraag ik me af of het nu daadwerkelijk zo veel schade toebrengt om 2 keer per week 10-15 minuten te rijden op een 3-jarige als wij denken.

Dus om dat artikel nu als de enige en gehele waarheid te presenteren... Ik denk dat er bepaalde invalshoeken missen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:10

Klopt, daarom kan je je paard ook heel goed aan een zadel laten wennen en andere dingen leren voor je hem überhaupt gaat inrijden, dan heb je een groot deel al gehad. Ik heb absoluut geen moeite ervaren met het inrijden op late leeftijd van welk paard dan ook om eerlijk te zijn. Ze reageren allemaal het zelfde. In het begin zijn ze gespannen, maar dat word al snel steeds beter. Bij een paard lijkt die regel dan ook niet echt van toepassing te zijn.
Zo ben ik met mijn 20 jarige nu voor het eerst met VD bezig, pikt ie hardstikke snel op. En heb ik een aantal jaar geleden, samen met mijn moeder, een 12 jarige pony voor de kar beleerd.
Paarden zijn nou eenmaal erg werkwillig en leren erg snel. Wat dat betreft maakt het niet zoveel uit of je het met 2,5 doet, of met 8 jaar.

En inderdaad, tijdens het spelen gaat het er ook af en toe ruig aan toe. Maar daar hangen ze er over het algemeen niet langer dan 10 seconden op en in vrijheid. Dat vind ik toch anders dan 10 minuten moeten proberen te ontspannen, met een vreemd ding op je rug.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:17

Mijn 3-jarige heeft vandaag z'n eerste rondje over straat gemaakt. 2 minuutjes in stap en draf (zo wat had hij een haast :D) en het ging goed. Niet bang voor een tractor, braaf bij passerende auto's.

Dit vind ik minstens net zo belangrijk voor een jong paard dan een dressuurproefje lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:13

Shahazai schreef:
Voorbeeldje. Je laat een kind wat in de groei is toch ook geen (voor het kind) zware lasten dragen? Dat belemmert de groei als het te vaak gebeurt. Normaal kan je een paard en een mens niet vergelijken, maar in dit geval is het precies het zelfde, omdat het over het skelet gaat.

Ik weet niet naar wat voor kindvriendelijke school jij bent geweest, maar ik rustig 5-10 kilo boeken in mijn tas als 12 jarige en daar ben ik enorm veel trappen mee op en af gelopen, om nog maar niet te spreken van het 15 km heen en 15km terug fietsen in weer en wind om daarna nog 4 boxen uit te mesten en ander stalwerk te verrichten met daar bovenop nog 3 uur gym in de week.

Ik vind niet dat je paarden hoeft te behandelen als watjes en tegelijkertijd moet gewoon voorzichtig zijn en op gevoel werken. Er is geen enkel bewijs dat een beetje rijden met 3 jaar schadelijk is. Laat ingereden paarden wordt vaak sneller meer van gevraagt en dan maak je ze misschien zelfs nog sneller stuk.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 17:50

bedankt ik ben blij dat mensen het eens met mij eens zijn! ik ben het volkomen eens met Sizzle en Sonja89

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:54

Klopt, maar toen ik 13 was, was ik al uitgegroeit. Ik was toen net zo lang als ik nu ben. En ik moest ook 15km heen en 15 km terug met 8kg boeken op m'n fiets met 4 paarden thuis.
Kan zo zijn dat een ander dat toen nog niet was uitgegroeid, maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is, ondanks dat het gewoon gebeurt.
Net als met 3 jaar inrijden, is ook niet goed, maar het gebeurt wel.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 17:59

er is helemaal geen bewijs dat het niet goed is het is meer dat je verschillende argumenten met elkaar moet vergelijken om te zien waar je uiteindelijk wil komen. net als ze is nog niet uitgegroeit maar zo pikken ze sneller dingen op dat weegt op tegen elkaar. En dit moet je zo overwegen om te zien wat je uiteindelijk wil gaan doen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:02

Het maakt niet uit hoe jong of oud ze zijn, zeker niet als ze nog niet volledig volwassen zijn (wat ze pas met een jaar op 10 zijn) is er geen verschil in hoe snel ze iets leren, dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Daarnaast is wel degelijk bewezen dat de groeischijven onnodig slijten bij rijden VOORDAT deze gesloten zijn. En als de groeischijven niet gesloten zijn, is je paard nog niet uitgegroeid. Hoe groter je paard is, hoe langer dit duurt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:06

Wil je dat bewijs eens plaatsen? Om hoeveel werk ging dit en hoe is dit bepaald? Rontgen in de rug is niet zo eenvoudig.

Bij 13 jaar zijn trouwens bij mensen de groeischijven nog lang niet dicht ook als je niet zo groot bent.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:07

Shahazai schreef:
Daarnaast is wel degelijk bewezen dat de groeischijven onnodig slijten bij rijden VOORDAT deze gesloten zijn. En als de groeischijven niet gesloten zijn, is je paard nog niet uitgegroeid. Hoe groter je paard is, hoe langer dit duurt.

Toch gek dan dat in het artikel waarnaar verwezen staat, niet per ras staat op welke leeftijd de groeischijven gesloten zijn. Want als ik het zo lees geldt voor een shetlander dus een hele andere leeftijd dan voor een Shire... En dus ook een andere leeftijd waarop je zou kunnen beginnen met inrijden?

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 18:22

ik blijf het zeggen het ligt eraan wat voor paard je hebt en of ze er klaar zijn of niet botten slijten vanaf de geboorte he dat is net als bij ons, in de weide lopen ze ook de hele tijd rond enz