Ik houd me niet aan minuten. Ik voel met mijn pony mee. Hoelang ik moet stappen of draven. Ik begin altijd lang en laag. Daarna pak ik hem rustig op voor het echte werk.
De ene dag heb je een langere warming up nodig dan anders, elke dag is anders. Idd rijden op gevoel
hannah41
Geplaatst: 09-05-11 15:57
ik stap eerst een paar minuten en doe dan en drafje en rijd wat voltes
mrjlnx
Geplaatst: 09-05-11 16:02
Ongeveer 10 minuten stappen. Eerst ongeveer 5 minuten met langere teugel. Daarna veel voltes, slangenvoltes, hand veranderen, gebroken lijnen voor het stuurgevoel.
Daarna 10-15 min draven beide kanten. Ook veel voltes, slangevoltes proberen. (Gaat nogal moeilijker in draf, paard is 1.85 en ik vergeet soms nog wel eens dat ik dat allemaal mee moet nemen haha) Hand veranderen, kleine voltes.
5 min galop beide kanten.
Hierna is hij meestal goed warm, dan begin ik vaak met overgangen. Stilstaand-draf etc.
xMakitax
Geplaatst: 13-05-11 10:00
5/10 min. in stappen, en rustig draven.
Clauwtje
Geplaatst: 17-05-11 11:23
Sja verschilt nogal, over het algemeen stap ik een minuut of 10 totaal op beide kanten, met stelling, voltes, figuren e.d. Daarna begin ik met aandraven, wel zodanig dat hij begint te draven bij 1x been, dus daar ben ik ook even zoet mee(min of 20). Vervolgens als hij lekker aan het lopen is, veel figuren, veel tempowisselingen (stap-draf , stap-galop enz.), veel stelling en buiging. Paar galopjes er tussendoor, met idem de buiging en stelling (dat is mn huiswerk momenteel, vandaar)..En dan heeft pony wel goed genoeg zn best gedaan!
bschoutese
Geplaatst: 18-05-11 00:52
de warming up verschilt per paard en op welk niveau ze lopen... maar goed los stappen vind ik het belangrijkste... en veel tempo wisselingen rijden en veel overgangen rijden vind ik toch wel belangrijk... en natuurlijk niet constant de hoefslag volgen veel figuren van hand wisselen e.d.
Supervixen
Geplaatst: 18-05-11 12:29
Ik stap eerst een paar rondjes met lange teugel, daarna pak ik de teugels erbij en ga ik aan het werk. Ik begin met stappen, minstens tien minuten. Daarna ben ik wel een half uur bezig met overgangen, omdat mijn paard niet altijd even goed aan het been is. Als ze goed aan het been is, redelijk verzameld en lekker loopt, dan oefen ik meestal iets wat we in de les gedaan hebben. Ik herhaal dat met haar en kijk of het ook lukt als ik geen aanwijzingen van mijn instructrice krijg. Soms wil ik nog wel eens wat balkjes draven, een sprongetje maken of door de waterbak stappen die er naast onze buitenbak is gegraven.
PanamaD
Geplaatst: 18-05-11 13:04
Als het hartje zomer is dan stap ik 5 tot 10 minuten in (naar de bak lopen is al 2 tot 5 minuten licht eraan welke bak) en daarna rustig draven met figuren zodat ze lekker los is daarna aan het werk. En als het winter is en omdat ze geen deken draagt zeker ongeveer 15 tot 20 minuten stappen en daarna rustig beginnen met draven met figuren en daarna werken.
Hangt bij mij heel erg van het paard af eigenlijk. Mijn merrie stap ik een hele tijd aan de lange teugel, dan teugels iets opnemen, en oefeningen zoals wijken, schouder voor en binnen, begin van travers (is ze nu aan het leren) nadien draaf ik aan met die teugel lengte en probeer ik der eerst rustig op tempo te krijgen (ze is in het begin wat loperig) en dan naar afdruk toe. Nadien gaan de teugels nog wat korter en gaan we echt aan het werk.. Met mijn vorig paard draafde en galoppeerde ik eerst voorwaarts-neerwaarts, zodat hij echt goed ontspannen was. Dat kan ik nu niet met mijn merrie, die springt dan alle kanten op. Ik kan ook niet zeggen dat het elke dag het zelfde is. Soms is er spanning, en dan laat ik der langer en kom ik soms niet verder dan wat meer afdruk creëren, het hangt echt van haar af.
xhoppa
Geplaatst: 18-05-11 15:48
eerst 5 tot 10 minuten stappen, en veel figuren rijden en van hand veranderen. Als hij nageeflijk is in stap ga ik draven en neem ik de teugels op maat.
ElSea
Geplaatst: 18-05-11 17:08
eerst 5 minuten stappen dan aandraven mijn pony vind het soms moeilijk om arbeidsdraf te doen dus veel tempowisselingen van hand veranderen aandraven en als ze dan niet te hard gaat rustig aangalopperen groetjes lieke
Chaos
Geplaatst: 18-05-11 17:11
Ik werk niet echt op minuten, meer op gevoel. Ik werk vooral door te sturen, dan stukjes rechtuit, veel overgangen, veel schakelen.