Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:26

als er een tractor/vrachtwagen/harde motoren/wielrenners etc. etc. aankomen en er is geen (lange) oprijlaan waar ik snel in kan rijden (aan zo'n klein inhammetje heb ik niks!) stap ik gegarandeerd af. pony vind het doodeng en ik heb geen zin in ongelukken...
auto's of fietsers vind ze niet eng dus dan kan ik gewoon doorrijden, ik ga wel altijd stappen als er een auto aankomt en heb altijd mijn teugels op maat als er iets aankomt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:30

ik laat buiten mijn teugels losser zodat ze alles wat ze ziet beter kan bekijken.. Dit werkt voor mijn merrie heel goed, als ik haar korter pak dan bevestig ik haar angst.. Ik pak haar alleen wat korter als we echt de weg op gaan, maar niet op de landweggetjes enzo..

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:31

Ik doe altijd alsof ik zelf helemaal niks zie en rijd rustig door. Als ik me druk maak, maakt het paard zich ook druk. Als ik het signaal afgeef dat er niks is, dan is er ook niks aan de hand voor het paard.
Vooral niet gerust gaan stellen, dan denkt het paard dat er wel degelijk iets is om bang voor te worden.
Op deze manier heb ik meer dan eens zelfs langs opstijgende of landende vliegtuigen gereden.

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 13:32

Ik heb 4 jaar lang een KWPN merrie verzorgd die werkelijk overal bang voor was!
Wij moesten alleen wel altijd 750m over straat lopen voor we bij de bak waren, dus we zijn heel wat enge dingen tegengekomen in die jaren haha.
Vaak gingen we langs de kant van de weg staan, liefst een oprit o.i.d. zodat ze iets verder weg staat, en met haar hoofd er naartoe. Zo kon ze de vrachtwagen (waar ze érg bang voor was) aan zien komen. Ik bleef er wel op zitten. Stel dat ze ging rennen, kon ik me gewoon goed vasthouden. Als je ernaast staat.. 1 ruk en ze is weg.
Iedere keer als er een vrachtwagen langs kwam, steeds een stukje dichter bij de weg. Ze is nog steeds geen fan van vrachtwagens, maar ze weet zich nu wel te gedragen.
En natuurlijk speelt vertrouwen tussen paard en ruiter een grote rol!

Jel_95

Re: Wat doen jullie als er een 'eng iets' langskomt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:26

zelf rustig blijven en hem belonen als hij het goed doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:32

[***] is gelukkig ontzettend verkeersmak, ik heb vanaf 10 maanden al veel geoefend met groot verkeer (op terrein, er aan ruiken, vragen of iemand de tractor wil aanzetten, wil toeteren, wil rijden en remmen..) Ik loop er zelf ook gewoon rustig langs alsof dat groots of engs er niet is. Als ik de ruimte heb, zal ik wel zoveel mogelijk opzij gaan voor groot verkeer, zekere voor het onzekere. Hij mag van mij best even stilstaan, hij mag er aan ruiken, maar niet vluchten.
Als hij ergens van schrikt (van bijvoorbeeld een kapotte grasmaaier langs de berm _O- ) doet hij eerst *hupsje en stilstaan* waarna de nieuwsgierigheid het overwint en we er dus op af gaan, dan moet er gesnoven en geroken worden met soms nog een hupsje, om vervolgens een gezicht te trekken van 'ah man ik deed net alsof hoor.. ik vond het helemaal niet eng :n '

:')

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 15:38

Ligt eraan. Als ik erop zit laat ik haar altijd stilstaan en ernaar kijken.
Dat ik heb ik op advies van (en met) mijn instructrice aangeleerd, omdat zij zo'n typische vluchter is en ik al meerdere keren op dr zat toen ze ongecontroleerd op hol sloeg als ze iets spannend vond. Dat heeft paardlief nu goed door en ze stapt zelf weer voorzichtig en verder als ze dat durft.

Als we langs een voorwerp moeten wat (groot en) eng is, moedig ik haar aan met mijn stem, dat helpt echt heel erg!

Ik zoek langs de weg altijd opritten en ga daar staan als er wat groots voorbij komt.

Als ik met haar wandel is zij meer zelfverzekerd en zijn tractoren zonder aanhangsels, (kleine) vrachtwagens, auto's met aanhangers/trailers etc niet meer eng.
Als er geen inritten zijn hoop ik maar op het beste. Hier zijn ze verder wel zo sociaal dat ze de motor even afzetten als ze zien dat een paard bang wordt en er niet langs durft.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:47

Haar ernaar toe draaien, dat ze het goed kan zien. Dan is er meestal
niets aan de hand :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:37

ik denk trouwens dat het geruststellen van je pony/paard wel degelijk helpt.
sommige ponys (zoals de mijne) hebben die geruststelling gewoon nodig, ik voel mijn pony echt bibberen als er iets engs aan de hand is(zoals bijv. een tractor). een geruststellende stem en aai langs de hals (als dat op dat moment mogelijk is :+ ) helpt echt om de spanning af te laten vloeien

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:09

Ik ben gister voor de 2e keer over de rijweg gegaan en om te oefenen nam ik of het fietspad of een hele rustige weg met de sulky.Normaal ga je te paard door de berm en fietspaden af en vindt ie niks eng.
Maar hij moet ook wennen dat hij ingehaald wordt door vrachtwagens en trekkers. Het ging hartstikke goed! Hij had alleen moeite om zo'n mega giertank met van die injectoren te paseren. Maar toen ik boos zei DOOR.. was het slikken en gaan.. braaf he. ben trots op hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:23

Toevallig hadden we met wandelen gisteren iets engs, een vuilniswagen, veel lawaai waardoor hij even naar voren trok. Hebben aantal minuten even stilgestaan en er naar gekeken en toen konden we weer rustig doorlopen :j

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:25

Proberen aan te leren dat ze niet in paniek weg mogen rennen. De mijne stopt nu als hij iets eng vindt maar hij rent er niet meer voor weg. In de wei wel maar niet met mij op zijn rug. Niet elk paard kun je dit leren. Mijn paard is over het algemeen niet bang aangelegd, dus dat scheelt. Eerder nieuwsgierig. Mocht het te gevaarlijk worden stap ik af en ga ergens aan de kant staan. Praat wat tegen hem. Een paard zit een mens als leider dus als jij eerst gaat (of een ander paard wat wel durft) gaat hij meestal wel mee. Het ALLERBELANGRIJKSTE is zelf rustig blijven.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:25

Ligt er aan hoe mijn pony reageert/hoe zijn bui is... Meestal praat ik rustig tegen hem en laat hem gewoon doorlopen , is er meestal niks aan de hand zolang het maar niet TE dichtbij komt. Maar die vrachtwagens en tractoren rijden hier zo ongelovelijk hard op een smalle weg , kijken ook totaal niet uit voor fietsers en paarden (toeteren het liefsts nog eventjes voordat ze met extra gas er langs gaan) dus langs deze weg ga ik meestal even een laantje in en laat hem ernaar kijken.

Ook hebben wij onderweg naar het bos een veld waar vaak ze politie honden trainen , met alles er op en eraan (inclusief geweren en schieten dus..) Gewoon teugeltjes op maat , niet te strak want dan snapt meneer dat er iets engs is... en een praatje houden tegen hem. Loopt er zonder al te veel poblemen langs(de hond die naast de bak loopt is trouwens wel heeeeeeeel eng!). Enkel een beetje dribbelen maar daar is hij zonder enge dinge ook al goed in buiten. :D

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 19:40

Echt schrikken doet mijn pony bijna nooit. Alleen lichtelijk uitwijken of een mini sprongetje/stapje opzij maar dat negeer ik gewoon. Als ik daar aandacht aan ga besteden wordt het alleen maar erger.
Het enige waar zij wel bang voor is zijn traktors. Alleen ik denk dat het wel meer een wij probleem is :).
Zodra ik er een zie vlieg ik er af want als ik er naast sta gaat ze alleen snuiven en enkele pasjes achteruit.
Maar als ik er op blijf zitten gaan we als een draaimolen over de weg :=

kahvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 20:24

De mijne was bang voor Vlinders. Erg fijn. Rustig blijven en kalmeren, dat is het enige dat helpt. En de wasstraat bij een tankstation, daar het water van dat over het paadje liep dat ik moest oversteken om bij natuurgebied te komen... geen ander pad, geen manier om te vermijden. Als er schuim op dat water stond was ik drie kwartier bezig. Tja. Paaaaaarden! Je kunt beter Vissen Kweken :P

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:37

haha ja ook leuk, maar zo moeilijk op buiterit

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 15:51

Even een opritje in gaan. Of anders even afstappen, dan volgt hij meteen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:05

Mijn 2-jarige is eigenlijk zowat nergens meer bang voor hihi :+ Maar ik zorg dat ik altijd wat snoepjes bij me heb. Als ik dan mn twijfels heb geef ik een snoepje zodat het enge iets wordt geassocieerd met iets leuks. Hij is gelukkig vrij makkelijk.. Als ik de ruimte heb laat ik hem zelf kiezen. Laatst kwam dr ineens een blaffende hond op ons af gestormd, dan laat ik hem kiezen hoe ie wil reageren (doorlopen of stilstaan). Hij vond t maar prachtig dus hij bleef rustig stilstaan om dat drukke ding rustig te bestuderen :') Laatst wel even paniek, toen sprong achter ons een hond in de sloot en kwam daarna achter ons aan. Pony met veel pijn en moeite stilgezet, snoepje gegeven, geaaid tot de ergste schrik over was. Iig altijd zorgen dat ik ruimte heb en hem de kans geven om te kijken :)

liesdix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:46

Weet dat je best je paard op een veilige manier laat wennen aan enge dingen. Probeer hem op het terrein te laten wennen aan die engen dingen. Vraag aan een plaatselijke boer of je je paard mag laten kennismaken met de enge tractor. Geef hem densnoods eten bij de draaiende tractor.Op deze manier associeerd je paard die enge dingen met iets positief en zal ze het niet meer zo eng vinden... Op straat zelf zorg je dat je paard het enge ding duidelijk kan zien en niet ineens van achteren opduikt. En probeer rustig te blijven wanneer hij in paniek slaat

nadeche18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:43

mijn kwpn jaarling ( tekoop ) kijkt niet op van trekkers en grote landbouwmachines! komt denk ik ook puur elke dag mee te maken heeft omdat ze bij ons op de boerderij woont. maar ik zou zeggen; rustig naar laten kijken!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:07

Alet schreef:
Ik doe altijd alsof ik zelf helemaal niks zie en rijd rustig door. Als ik me druk maak, maakt het paard zich ook druk. Als ik het signaal afgeef dat er niks is, dan is er ook niks aan de hand voor het paard.
Vooral niet gerust gaan stellen, dan denkt het paard dat er wel degelijk iets is om bang voor te worden.
Op deze manier heb ik meer dan eens zelfs langs opstijgende of landende vliegtuigen gereden.

Dit geld ook voor die van mij! Vooral niet bevestigen. Zolang ik de leiding neem en "vertel" niks om je druk over te maken gebeurd er niks!

_Megann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:32

Zelf rustig blijven en doen alsof er niks is, als er een ervaren paard bij is deze aan de "enge" kant laten lopen, dan lopen ze er zo langs.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:36

Als ik mijn mijn KWPN ga buitenrijden (1x per week dus hij is zo goed als verkeersmak :) ) doe ik eigelijk niet veel asl er een tractor ofzo voor bij komt. Ik rij aangespannen met mijn paard, dus als er niet genoeg ruimte is ga ik van de weg, anders draaf ik er zo langs. soms moet ik hem een beetje aanmoedig met de zweep maar hij is heel nuchter, dus dat zit wel goed.

bentheee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:37

Als het erg smal is en er komt bijv een trekker langs dan stap ik wel af, ander laat ik mijn pony zien wat er gebeurt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 17:54

Met mijn vroegere pony die alleen bang was van tractoren en vrachtwagens gaf ik altijd de chaufeurs een seintje om te stoppen, stapte ik af, ging met me pony de kant in en bleef ernaast staan. Meestal zag me pony dat het dan niet eng was omdat ik er ook niet erg op reageerde behalve t afstappen, en erna stapte ik erop en gingen we weer onze weg vervolgen.. In het begin was ze wel paniekerig, maar er vaak langslopen en langsgaan ook al staan ze stil heeft bij mij toen veel geholpen. Ik ga er zelf nooit vandoor met de pony, dan denkt de pony ook dat het eng is of iets gevaarlijks is en went die natuurlijk nooit aan zoiets, maar stapte wel af voor onze veiligheid want je weet maar nooit, en zo heb je meer controle.