Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
danny2000 schreef:Ik ben er zelf ook van overtuigd dat het gaan van mijn paard met mijn eigen disbalans te maken heeft (hij is goed geschoold). Zonder beugels ga ik alle kanten op (kan het balanspunt niet goed vinden) vind ik erg spannend op mijn paard...die maakt nog wel eens een schijnbeweging.
Ik probeer steeds mijn hakken uit te drukken (op de grond staan) maar merk vaak genoeg dat ik meer op mijn tenen sta.
Als hij los komt van mijn handen (zichzelf gaat dragen) zit ik beter en rechter... dit is vaak maar even (momenten), het is moeilijk in alle gewenste tempo,s de achterhand erbij te houden, als ik voorover val komt hij terug op de voorhand OF ik zit achter de massa waardoor hij meer tempo maakt Pffffff.... mijn been is er te vaak af waardoor hij waarschijnlijk op de voorhand komt en steun zoekt op mijn handen.
Ik weet het allemaal mooi te vertellen maar uitvoeren is soms erg moeilijk!!
Happy ben jij zelf instructeur?
keat schreef:erg interessant dit topic. ikzelf heb erg veel problemen om mijn paard ontspannen over de rug te rijden. ik heb haar jarenlang verkeerd gereden waardoor ze haar rug altijd veel te vast heeft gehouden. nu is ze ook nog eens niet recht gericht dus draagt er ook flink aan mee. ik ben nu bezig haar recht te richten en het is een hele prestatie voor me als ze lekker ontspannen met juiste rug gebruik door de bak gaat. nu vind ik het recht richten erg lastig. ze is links gebogen waardoor ze dus moeilijk op rechts inbuigt. ik probeer dit zoveel mogelijk vanuit mn zit te laten komen, maar ze pakt uiteraard automatisch de binnenteugel vast. watvoor tips hebben jullie om je paard goed recht te richten zodat ze goed over de rug kan gaan?
Klopt! zo voelt het ook... het is alsof ik daardoor mezelf uit het zadel wip (voorover val). Vandaag mijzelf een zitles gegeven "haha", mijn beugels een gaatje korter gemaakt en mijn hakken goed naar beneden gedrukt, nu voelde ik mijn enkels echt veren (beide benen op de grond) wat me opviel is dat ik daardoor beide zitbeenknobbels beter voelde op het zadel en kon mijn bovenbenen ontspannen. Voor mijn gevoel zat ik ook rechtop. Wat ook hielp was vooruit kijken (ipv steeds naar de hals van mijn paard), iedere volte die ik maakte keek ik naar de richting die ik op wilde (dan draait het lichaam automatisch mee).Citaat:Ik denk dat bij jou teveel spanning op je binnenbovenbeen spieren staat waardoor de vloeiende beweging naar beneden toe wordt beperkt. Dit resulteert daarin dat je niet voldoende kunt veren in de enkels.
HappyH schreef:Wat ik doe als een paard meer tempo maakt, ik geef meer been (alleen binnenbeen) en vang op met de zit. Dan wordt die voorwaartse energie omgezet in meer impuls en komt het paard op de achterhand.
Citaat:Het probleem van mijn balans, komt imo vanuit mijn linkerbeen. Op de een of andere manier is deze door mij ook moeilijk te ontspannen t.h.v. mijn knie/bovenbeen. Helaas hebben paard en ik allebei moeite met de linkerhand. Ontzettend raar maar zodra ik doorzit verdwijnt mijn probleem, en ben ik wel weer in staat om te ontspannen. Ik wil alleen nog niet te veel doorzitten wanneer het paard zijn rug niet correct gebruikt.
Cute_Cupcake schreef:daphnijntje meen je serieus dat je foto 1 beter vind!
kijk eens naar het lichaam van het paard hoe gebruikt hij het op 1 en hoe op 2
op 2 loopt hij relaxt lang en laag met een mooi achterbeen, op 1 loopt hij te diep en kort en heeft hij geen goed achterbeen
als j eens oplet bij de teugeluitvoering zie je dat ontzettend veel ruiters op hun binnenteugel rijden, terwijl het juist andersom moet
Fifteen schreef:knip : Het probleem van mijn balans, komt imo vanuit mijn linkerbeen. Op de een of andere manier is deze door mij ook moeilijk te ontspannen t.h.v. mijn knie/bovenbeen. Helaas hebben paard en ik allebei moeite met de linkerhand. Ontzettend raar maar zodra ik doorzit verdwijnt mijn probleem, en ben ik wel weer in staat om te onstpannen. Ik wil alleen nog niet te veel doorzitten wanneer het paard zijn rug niet correct gebruikt........
Ik ben hem in staat terug te rijden naar halthouden ( afhankelijk van hoe voorwaards hij is, wanneer hij uitbreekt zoals ik in mijn vorige post zei is dit voor mij nu nog onmogelijk)......
Kan mezelf voor een groot gedeelte terug vinden in je uitleg rondom het terug rijden, enige wat ik niet doe is het been geven. Daarnaast zal ik waarschijnlijk zeker mijn bekken meer moeten kantelen, aangezien ik bij het terug rijden af en toe de neiging heb om nog wat voorover te kieperen en dan is het kantelen van je bekken haast ontmogelijk, i.i.g. het kantelen van de bovenkant.........
daphnijntje schreef:Don_Zhivago schreef:hier mijn foto's
FOUT (paard loopt te rond, moet lager en neusje eruit)
GOED (schuift hier fijn uit over de rug, achterhand zou nog iets actiever mogen, maar rug gebruik is goed)
Is dit een beetje wat je bedoelt??
Vind heir de 1e foto beter...
Fifteen schreef:Om even mijn probleem te schetsen, ik rijd momenteel het paard van een ander bij.
Eigenaar rijd zelf ook met een kleine regelmaat, echter wordt paard dan voornamelijk met de handen gereden i.v.m. met knieproblemen.