Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:12

Fijn dat te lezen!! en wat geweldig dat mijn topic zoveel aandacht trekt.... ik zeg altijd "we hebben elkaar nodig" dus zet ik mijn trots aan de kant en deel het liever, we worden er allemaal wijzer van!!

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:27

danny2000 schreef:
Ik ben er zelf ook van overtuigd dat het gaan van mijn paard met mijn eigen disbalans te maken heeft (hij is goed geschoold). Zonder beugels ga ik alle kanten op (kan het balanspunt niet goed vinden) vind ik erg spannend op mijn paard...die maakt nog wel eens een schijnbeweging.
Ik probeer steeds mijn hakken uit te drukken (op de grond staan) maar merk vaak genoeg dat ik meer op mijn tenen sta.
Als hij los komt van mijn handen (zichzelf gaat dragen) zit ik beter en rechter... dit is vaak maar even (momenten), het is moeilijk in alle gewenste tempo,s de achterhand erbij te houden, als ik voorover val komt hij terug op de voorhand OF ik zit achter de massa waardoor hij meer tempo maakt Pffffff.... mijn been is er te vaak af waardoor hij waarschijnlijk op de voorhand komt en steun zoekt op mijn handen.
Ik weet het allemaal mooi te vertellen maar uitvoeren is soms erg moeilijk!!

Happy ben jij zelf instructeur?

danny2000 Ik ga er altijd van uit dat het paard en de ruiter samen de balans moeten vinden, op het moment dat één van beiden ergens een probleem heeft werkt dat altijd door op de ander. Vaak kun je aan het paard zien waar de ruiter compenseert. Ze spiegelen elkaar. Zie je bij de ruiter bijv. spanning in de schouders, dan vind je dat ook bij het paard terug.
Ik denk ook dat spanning (het ergens vasthouden van spieren om in balans te blijven, of zo je wilt compenseren) ertoe leid dat ook het paard die spanning laat zien. Wat bij jou het geval is, is dat je bekken dat waarschijnlijk een iets afwijkende stand heeft als je uitgaat van het ideaal- of balansplaatje. Ook ben je in dat gebied minder soepel. Waarschijnlijk is de stand iets afwijkend in de hoogte als je links en rechts met elkaar vergelijkt, maar ook de ene kant wat verder naar voren dan de ander kant. Het gaat daarbij natuurlijk maar om hele kleine afwijkingen, maar zorgt wel voor een compensatie patroon. Als je dit volgt naar boven, dan draai je vanuit je taille je schouders iets in, wat ook weer resulteert in compensatie in de hand, waardoor je de beweging niet vloeiend genoeg kunt volgen. Dan komt er een kleine "ruk" (je rijdt vriendelijk dus niet te zwaar aan tillen) in de mond van het paard, waardoor deze ook gehinderd wordt in de beweging en de disbalans moet compenseren.
Doordat je voorover zit heb je mijns inziens je binnenbovenbenen "teveel" aangespannen als je uitgaat van het ideaal. Bij optimale beweging bouwen spieren een bepaalde aanspanning op die vloeiend op en af moet kunnen bouwen. Als de balans verstoord wordt blijft er een stukje spanning op de spier achter. Ik denk dat bij jou teveel spanning op je binnenbovenbeen spieren staat waardoor de vloeiende beweging naar beneden toe wordt beperkt. Dit resulteert daarin dat je niet voldoende kunt veren in de enkels.

Dat je zonder beugels alle kanten op beweegt duid ook op de "compensatiespanning" het teveel aan aanspanning op bepaalde gebieden.
Als hij zichzelf draagt kun je inderdaad lekker en beter zitten en dan kun ook jij ontspannen, dus een leuke wisselwerking. Gewoon de goede momenten steeds verder uitbouwen. :D

Wat ik doe als een paard meer tempo maakt, ik geef meer been (alleen binnenbeen) en vang op met de zit. Dan wordt die voorwaartse energie omgezet in meer impuls en komt het paard op de achterhand.

Ik heb een Orun cursus gedaan, maar ik vind mezelf nog niet goed genoeg. Ik kan je ook niet de juiste oefening aanraden om wel op de juiste plaatsen te ontspannen helaas. Maar misschien kun je wel iemand anders vinden die verbetering kan aanbrengen in je bekken en daardoor je hele houding. Als dat lukt zou ik het op mijn beurt weer leuk vinden om te horen wat je dan doet en hoe de verbetering doorwerkt in je rijden.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:36

keat schreef:
erg interessant dit topic. ikzelf heb erg veel problemen om mijn paard ontspannen over de rug te rijden. ik heb haar jarenlang verkeerd gereden waardoor ze haar rug altijd veel te vast heeft gehouden. nu is ze ook nog eens niet recht gericht dus draagt er ook flink aan mee. ik ben nu bezig haar recht te richten en het is een hele prestatie voor me als ze lekker ontspannen met juiste rug gebruik door de bak gaat. nu vind ik het recht richten erg lastig. ze is links gebogen waardoor ze dus moeilijk op rechts inbuigt. ik probeer dit zoveel mogelijk vanuit mn zit te laten komen, maar ze pakt uiteraard automatisch de binnenteugel vast. watvoor tips hebben jullie om je paard goed recht te richten zodat ze goed over de rug kan gaan?

Jij zit niet "lang" genoeg en zet je eigen hand vast te oordelen naar je profielfoto's. Als je paard langere tijd verkeerd gereden is heeft die zich ook een compensatiepatroon eigen gemaakt en waarschijnlijk ergens spieren sterk gemaakt voor een functie die ze helemaal niet behoren te vervullen. Rechtrichten is niet zomaar op de computer uit te leggen, omdat dat heel specifiek is en per reactie van het paard om andere begeleiding vraagt.

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 01:54

Citaat:
Ik denk dat bij jou teveel spanning op je binnenbovenbeen spieren staat waardoor de vloeiende beweging naar beneden toe wordt beperkt. Dit resulteert daarin dat je niet voldoende kunt veren in de enkels.
Klopt! zo voelt het ook... het is alsof ik daardoor mezelf uit het zadel wip (voorover val). Vandaag mijzelf een zitles gegeven "haha", mijn beugels een gaatje korter gemaakt en mijn hakken goed naar beneden gedrukt, nu voelde ik mijn enkels echt veren (beide benen op de grond) wat me opviel is dat ik daardoor beide zitbeenknobbels beter voelde op het zadel en kon mijn bovenbenen ontspannen. Voor mijn gevoel zat ik ook rechtop. Wat ook hielp was vooruit kijken (ipv steeds naar de hals van mijn paard), iedere volte die ik maakte keek ik naar de richting die ik op wilde (dan draait het lichaam automatisch mee).

Vandaag heb ik met evenveel druk op beide teugels gereden en heb mijn teugels een stuk korter gemaakt (na het losrijden), met de ellebogen aan mijn lichaam en schouders ontspannen (ipv links en rechts inbuigen op verzoek van mijn instr..). In het begin bleef hij wat leunen maar door goed te zitten en steeds mijn hand iets naar voor te doen om de spanning er af te halen, hem steeds niets geven om op te leunen (zonder alle contact te verliezen) en vooral op tijd met been in komen was hij op het laatst helemaal los en rond. Mijn paard begon beter te lopen en kon nu zelfs schakelen in de galop (op mijn zit).
Ik denk dat ik hem juist tegenhielt in het lopen door de spanning in mijn bovenbenen en dat hij een beetje gek werd van dat stellen naar links en rechts. Ik moet sneller worden in het loslaten voor maar zeker met been inkomen en dat lukt idd niet op je bovenbenen.

Ik film heel veel (als het even kan en ik een slachtoffer kan vinden) dit omdat het heel leerzaam is telkens weer terug te kijken wat er fout of juist goed gaat. Dit had ik vandaag graag op de film gehad want het voelde echt goed :j

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:03

HappyH schreef:
Wat ik doe als een paard meer tempo maakt, ik geef meer been (alleen binnenbeen) en vang op met de zit. Dan wordt die voorwaartse energie omgezet in meer impuls en komt het paard op de achterhand.

Happy, mag ik je vragen hoe jij je paard terug rijd op je zit?

Om even mijn probleem te schetsen, ik rijd momenteel het paard van een ander bij.
Eigenaar rijd zelf ook met een kleine regelmaat, echter wordt paard dan voornamelijk met de handen gereden i.v.m. met knieproblemen.

Ik zelf rommel liever niet te actief in de mond omdat ik het vooral heel belangrijk vind dat het paard actief van achter wordt, en zichzelf moet gaan dragen. Ik vind de 'krul' onbelangrijk als hij zich in een gedwongen houden zet en zijn rug wegduwd.

Probleem waar ik dan ook tegen aan loop is dat het paard bij de mindere druk en vrijheid voelt en geregeld een loopje met mij probeerd te nemen. Dit zijn dan vaak de momenten waar ik een stukje balans mis.

Meneer maakt zich op dit moment sterk en bolt zich naar mijn mening heel erg op en maakt zich groot en sprint weg. Zelf probeer ik dit op te lossen door mezelf lang en zwaarder te maken en hem een ophoudingen, lucht, ophouding, lucht te geven. Alleen pikt hij de teugeldruk dan negatief op en trekt zijn hoofd omhoog de lucht in waardoor ik vrij weinig meer te vertellen hebben.

Vandaar mijn vraag hoe werk jij hem terug met je zit?

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 12:02

Citaat:
Hier begrijp ik wat je bedoeld maar alleen binnenbeen?....dan gaat hij toch scheef?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:15

danny2000 wat leuk om je ervaringen te lezen! Als jij je zitbeenknobbels beter voelt komt dat omdat je beter zit :D dat komt denk ik vooral door de ontspanning. Merk je dan ook in de wending dat het beter gaat?
Leuk dat je het inbuigen achterwege hebt gelaten want ik denk ook dat dat alleen averechts werkt. Je ontneemt het paard de balans omdat je de hals in feite loskoppelt van de rest, maar verlangt tegelijk dat hij zich ontspant en in balans komt met beter ruggebruik en dat gaat in mijn ogen niet samen. Op het moment dat hij je hand vastpakt en jij "los" laat, been geeft en opvangt dan zal hij zelf je hand weer opzoeken. De manier die jij vandaag hebt gebruikt lijkt mij heel goed en ik had het graag op film gezien. De ontspanning die je dan bereikt is veel waardevoller dan de schijnontspanning door het inbuigen.

Fifteen Ik zal proberen uit te leggen wat ik doe, maar dat heeft vooral met hoe je zit te maken denk ik. Je moet in ieder geval in staat zijn je handen/armen, benen en zit onafhankelijk van elkaar te kunnen bewegen.
Als ik rijd wil ik zo min mogelijk gebruik maken van de hand, omdat ik vind dat handinwerking zich negatief uit in de beweging van het paard. Ik gebruik de hand voor de lichte verbinding en als begrenzer, verder doe ik er zo min mogelijk mee (behalve het contact bewaren).
Ben jij in staat om bijvoorbeeld halt te houden zonder handinwerking? Als je dat kunt kun je steeds verder verfijnen zodat het opvangen niet alleen tot een overgang leid, maar dus ook tot verzameling kan leiden. Als je het paard terug wilt laten komen op je zit, kantel ik het bekken aan de bovenkant naar achteren en maak mijn benen lang (hakken laag), dan span je even de bilspieren en bekkenbodemspieren aan om die vervolgens weer te ontspannen. Ik adem uit en ontspan. Het is een samenspel van opvangen, ontspannen en been geven, gedoseerd naar de gang of overgang die je wilt maken. Als een paard hier niet naar luistert kun je je binnenbovenbenen en knieën even extra aanspannen om daarna ook weer te ontspannen, zo werkt je hulp sterker in, natuurlijk omschakelen naar kleinere hulpen als je paard luistert.
Ik heb een afspraak met het paard: ik trek niet aan hem, hij niet aan mij. Op het moment dat hij zich niet aan de afspraak houd zoals bij jou zul je de hulp eerst wat "groter" moeten houden door je lang en zwaarder te maken en wel wat handinwerking. Dan proberen steeds beter op elkaar afgestemd te raken zodat je de hulpen kunt verfijnen.

danny2000 ik drijf altijd alleen met het binnenbeen (van binnenbeen naar buitenteugel), het paard gaat dan niet scheef omdat ik mijn buitenbeen "stil" tegen de buik houd, als het paard toch scheef zou worden waakt dat buitenbeen en indien nodig laat ik het even wat meer voelen, waardoor het paard weer recht wordt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 07:36

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!

Het heeft inderdaad een groot gedeelte met mijn zit te maken en tevens met mijn balans.
Moet ook zeggen dat het probleem zich vooral voor doet kort na het instappen/loswerken.
Zodra meneer wat warmer wordt en aan de gang is houdt hij zich redelijk rustig en is hij voor mij ook gemakkelijker op te vangen, vind hem nogal heftig in zijn beweging.

Het probleem van mijn balans, komt imo vanuit mijn linkerbeen. Op de een of andere manier is deze door mij ook moeilijk te ontspannen t.h.v. mijn knie/bovenbeen. Helaas hebben paard en ik allebei moeite met de linkerhand. Ontzettend raar maar zodra ik doorzit verdwijnt mijn probleem, en ben ik wel weer in staat om te onstpannen. Ik wil alleen nog niet te veel doorzitten wanneer het paard zijn rug niet correct gebruikt.

Het niet kunnen ontspannen van mijn linkerbeen, voert zich volgens mij ook wel enigzins door naar mijn linkarm.

Ik ben hem in staat terug te rijden naar halthouden ( afhankelijk van hoe voorwaards hij is, wanneer hij uitbreekt zoals ik in mijn vorige post zei is dit voor mij nu nog onmogelijk), heb wekelijks les en hierin zijn wij momenteel heel erg veel bezig met het vooruit en terug schakelen naar verschillende gangen. Moet ook zeggen dat het tijdens de lessen vaak ontzettend goed gaat en de instructrice mij vaak op de juiste punten aan het werk zet. De stap en de galop zijn bij mij in dit geval niet de moeilijke gangen maar vooral de draf.

Kan mezelf voor een groot gedeelte terug vinden in je uitleg rondom het terug rijden, enige wat ik niet doe is het been geven. Daarnaast zal ik waarschijnlijk zeker mijn bekken meer moeten kantelen, aangezien ik bij het terug rijden af en toe de neiging heb om nog wat voorover te kieperen en dan is het kantelen van je bekken haast ontmogelijk, i.i.g. het kantelen van de bovenkant :+

Ben het met je eens dat handinwerking in veel gevallen lijd tot verandering van de beweging van het paard, enigzins is dit ook logisch denk ik, wanneer je van voren trekt remt hij van voren af en kieperd op de voorhand. Paard kakt dan helemaal in elkaar voor wat betreft zijn beweging.

Danny, ik heb je filmpje even snel bekeken, kan waarschijnlijk zelf nog veel van je leren !
Vanavond eens op mijn gemak bekijken :j

danny2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 11:52

Citaat:
Het probleem van mijn balans, komt imo vanuit mijn linkerbeen. Op de een of andere manier is deze door mij ook moeilijk te ontspannen t.h.v. mijn knie/bovenbeen. Helaas hebben paard en ik allebei moeite met de linkerhand. Ontzettend raar maar zodra ik doorzit verdwijnt mijn probleem, en ben ik wel weer in staat om te ontspannen. Ik wil alleen nog niet te veel doorzitten wanneer het paard zijn rug niet correct gebruikt.

Ik knik in links in mijn heup... waardoor er een disbalans ontstaat (erg lastig probleem). Wat mij echt helpt is beugels 1 gaatje korter maken en mijn hakken goed uitdrukken, met beide benen op de grond staan (denkbeeldig...als het paard onder je vandaan weg zou lopen moet jij met beide benen op de grond landen) je krijgt dan meer vering in je enkels en kunt je beide zitbeenknobbels goed voelen. Ook niet onbelangrijk "goed kijken waar je naar toe rijdt (in de richting waar je uiteindelijk naar toe wil) zo neem je je paard automatisch mee naar die richting en draait je schouder ook mee. Blijf op beide zitbeenknobbels zitten (echt aan denken dat je ze voelt). Ik zit ook beter als ik doorzit!... kan mijn balans dan beter vinden

Ik denk dat we veel van Happy kunnen leren, hij heeft het goed uitgelegt.... :j

A_nouk

Re: Goed ruggebruik in combinatie met juiste teugelvoering/ Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 12:51

Ik heb de laatste tijd al wat meer proberen te wisselen met mijn beugels, dan een keer wat langer dan een keer wat korter.

Het lijkt bij mij te verdwijnen wanneer ik mijn linkerbeugel een gaatje langer doe, enige nadeel is dan weer dat hij voor mijn balans op dat moment net te lang is. En als meneer dan weg schiet dan ben ik mijn beugel dus kwijt. Zodra ik hem korter doe, dan kan ik helemaal niet meer ontspannen zitten.

Ben zelf de laatste tijd al veel bezig geweest met het uitdrukken van mijn hakken.
Paard was slecht aan het been, nadeel daarvan voor mij was dat ik hem voor reactie geregeld aan moest duwen/prikken voor ik een reactie kreeg en mezelf aan heb geleerd, mijn benen op te trekken :+

Ben overigens nu een half jaar met dit paard bezig, dus we hebben nog een hele weg te gaan.
Paard was destijd tot L1 getraind, dus ik kan nog wel iets van hem leren. Helaas is hij nogal snel verveel, de slimmerik.

Morgenvroeg heb ik weer les, zal de tips eens meenemen :j Als het goed is gaat er morgen ook een fotograaf mee dus kan ik wel eens foto's plaatsen als ik er toonbaar op zit.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:12

Don_Zhivago schreef:
hier mijn foto's

FOUT (paard loopt te rond, moet lager en neusje eruit)
Afbeelding

GOED (schuift hier fijn uit over de rug, achterhand zou nog iets actiever mogen, maar rug gebruik is goed)
Afbeelding

Is dit een beetje wat je bedoelt??

Vind heir de 1e foto beter...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:44

Ik ben van mening dat foto 2 beter is, op foto 1 krult hij zichzelf helemaal op.
Op foto twee is hij een stuk meer ontspannen :j

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:53

maar ik ben van mening dat hij op foto 2 te veel teugel heeft en het ziet er naar uit dat hij erg hangt in de handen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:22

Hij hangt op foto 2 totaal niet. Hij volgt juist netjes m'n hand. Teveel teugel krijgt hij ook niet want heb gewoon contact.
Hier is hij 100% ontspannen en schuift lekker z'n rug en hals uit. Ook is z'n achterbeen actief.

Foto 1 kropt hij op en loopt erg achter de loodlijn. Hij drukt z'n rug lichtjes weg (moeilijk te zien door de deken) en is niet actief in het achterbeen gebruik.

Snap niet dat je die beter vind :)

Cute_Cupcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:22

daphnijntje meen je serieus dat je foto 1 beter vind!
kijk eens naar het lichaam van het paard hoe gebruikt hij het op 1 en hoe op 2
op 2 loopt hij relaxt lang en laag met een mooi achterbeen, op 1 loopt hij te diep en kort en heeft hij geen goed achterbeen

als j eens oplet bij de teugeluitvoering zie je dat ontzettend veel ruiters op hun binnenteugel rijden, terwijl het juist andersom moet

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 18:40

Cute_Cupcake schreef:
daphnijntje meen je serieus dat je foto 1 beter vind!
kijk eens naar het lichaam van het paard hoe gebruikt hij het op 1 en hoe op 2
op 2 loopt hij relaxt lang en laag met een mooi achterbeen, op 1 loopt hij te diep en kort en heeft hij geen goed achterbeen

als j eens oplet bij de teugeluitvoering zie je dat ontzettend veel ruiters op hun binnenteugel rijden, terwijl het juist andersom moet

Ik vind foto 1 echt beter. Ieder ze mening ...
En je rijd niet op je buitenteugel hooor.. op allebij ;)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:20

daphnijnje, dan ben ik benieuwd wat jou onderbouwing is dat hij op foto 1 beter loopt.

Ik ben van mening dat hij op foto een met te veel stelling en iets te diep achter de loodlijn loopt, daarnaast lijkt het ook dat hij wat op de voorhand valt.
Foto twee geeft een veel meer ontspannen beeld, neusje is er allen uit waardoor het waarschijnlijk denk ik voor jou lijkt dat hij op de handen van de berijder hangt.

Mijn les ging overigens vandaag goed, had wel een heel actief paard.
Voor een van de eerste keren in de buiten bak :D
Hierdoor wel wat meer aan mijn zit kunnen werken en ontzettend veel overgangen gereden. (in plaats van het voorwaarts houden, paard is in de binnenbak wat vlak)

Daarnaast omdat hij al lekker los werd af en toe begonnen met wat meer stelling te vragen, voltes rijden en vanuit de volte op de A-C lijn uitkomen en hem opnieuw recht stellen.
Super te vreden al met al.

Instructrice gaf ook aan dat mijn beugels inderdaad wel een stukje korter mogen!
Had helaas geen fotografe dus dit alles niet vast kunnen leggen.

TS nog gereden?
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 09-04-11 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:56

Daphnijnje: denk dat je eerst moet leren hoe een ontspannen paard eruit ziet want je zit er behoorlijk naast. ;)
Ben ook benieuwd naar je onderbouwing.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:45

Fifteen schreef:
knip : Het probleem van mijn balans, komt imo vanuit mijn linkerbeen. Op de een of andere manier is deze door mij ook moeilijk te ontspannen t.h.v. mijn knie/bovenbeen. Helaas hebben paard en ik allebei moeite met de linkerhand. Ontzettend raar maar zodra ik doorzit verdwijnt mijn probleem, en ben ik wel weer in staat om te onstpannen. Ik wil alleen nog niet te veel doorzitten wanneer het paard zijn rug niet correct gebruikt........

Ik ben hem in staat terug te rijden naar halthouden ( afhankelijk van hoe voorwaards hij is, wanneer hij uitbreekt zoals ik in mijn vorige post zei is dit voor mij nu nog onmogelijk)......

Kan mezelf voor een groot gedeelte terug vinden in je uitleg rondom het terug rijden, enige wat ik niet doe is het been geven. Daarnaast zal ik waarschijnlijk zeker mijn bekken meer moeten kantelen, aangezien ik bij het terug rijden af en toe de neiging heb om nog wat voorover te kieperen en dan is het kantelen van je bekken haast ontmogelijk, i.i.g. het kantelen van de bovenkant :+.........

Je schrijft later in een bericht dat je je beugels korter moest maken, ik kan zo niet beoordelen hoe je zit, maar hoe korter de beugels hoe makkelijker je jezelf "vast" kunt zetten en zo de beweging/spanning af laten vloeien beperkt.

Zoals jij dit beschrijft denk ik dat het paard niet recht is mede door de andere berijder, maar dat kan ik zo zonder beeld niet hart maken. Als jij links meer problemen hebt werkt dat ook door naar het paard. Dat jij met doorzitten geen problemen hebt komt denk ik omdat je dan ontspannen moet aanspannen om de beweging uit te zitten. Dan zou je juist de beugels een gaatje langer kunnen proberen. Alhoewel jij dan misschien weer verkrampt omdat het paard uitbreekt. Eventueel langer maken als het paard de eerste energie kwijt is, totdat je zit zo verbeterd is dat je gewoon kunt beginnen met langere beugels.

Als jij nog niet voldoende balans in je zit hebt, werkt je zit niet optimaal en wordt het opvangen met de zit een stuk lastiger. Het been geven heeft dan ook geen zin als je die energie niet op kunt vangen.

@danny ik moet zelf nog zoveel leren ;)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:58

Baalt een beetje dat ik geen foto heb :+
Hopelijk volgende week meer geluk.

Heb het met mijn instructrice ook gehad over waarom ik mijn beugels kort zou moeten doen.
De reden hiervoor gaf ze dat ik mijn benen redelijk gestrekt heb waardoor ik de beweging vooral bij het lichtrijden moeilijker kan afvloeien. Daarnaast rijd ik ik te veel op mijn 'doos' wanneer ik mijn beugels wat korter zou doen zou gemakkelijker op mijn kont kunnen gaan zitten.

Enigzins kan ik me er wel in vinden dat mijn beugels wat korter zouden mogen, dit zou misschien het balans probleem links oplossen. Ga morgen voor het gevoel toch maar eens proberen hoe dat rijd.
Heb alleen snel inderdaad het probleem dat ik me met kortere beugels ontzettend vast zet in het zadel, daarnaast heb ik het gevoel dat het drijven moeilijker word, heb nogal korte beentjes.

Niet recht, bedoel je dit voor wat betreft het rechtrichten of echt een probleem in bespieren?
Door bijvoorbeeld het veel vuldig op dezelfde hand rijden ( meer belasting links of rechts?) of met strenge hand?

Zit al weken met het idee om het paard eens zonder zadel te bereiden puur om te voelen hoe hij op mijn zit reageerd en tevens te kijken hoe het met mijn balans is gesteld. Durf het alleen nog niet volledig aan.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:05

daphnijntje schreef:
Don_Zhivago schreef:
hier mijn foto's

FOUT (paard loopt te rond, moet lager en neusje eruit)
Afbeelding

GOED (schuift hier fijn uit over de rug, achterhand zou nog iets actiever mogen, maar rug gebruik is goed)
Afbeelding

Is dit een beetje wat je bedoelt??

Vind heir de 1e foto beter...

Foto 1 lijkt misschien beter omdat je dit beeld vaak tegenkomt. Rijtechnisch is het niet goed. Wat Don Zhivago al aangeeft het paard loopt opgekruld, de ruiter werkt terug met de hand (vooral de binnenhand). Let ook op de spanning in de schouder/bovenarm van de ruiter. De zit werkt niet goed in, spanning in de bilspieren en knieën. Het paard komt hierdoor op de voorhand en de motor/achterhand wordt gehinderd in de beweging, gevolg krachtverlies en weggedrukte rug. Door het teveel aan handinwerking is het paard teveel gesteld en valt het over de schouder. Kijk eens naar het verschil in "paslengte", als je de pas van het voorbeen vergelijkt met die van het achterbeen, daaraan kun je zien dat de achterhand niet goed meedoet en de staart knijpt een beetje.

Foto twee geeft een fijner beeld de staart wordt gedragen, kijk naar de paslengte en zie het verschil en er is veel meer ontspanning ook in de houding van de ruiter. Don Zhivago geeft al aan dat de achterhand actiever mag, dan wordt het beeld nog beter. Verbeterpunt in mijn ogen, let op je binnenhand, want die werkt ook nu nog teveel in, waardoor je paard nog iets teveel gesteld is. En probeer ook meer te veren in je enkels.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:09

Misschien een beetje off-topic, maar als reactie op bovenstaande posts mbt beugellengte en zit:
Wat ik zelf regelmatig doe om weer even mijn goede "zit-gevoel" terug te krijgen is:
Paard stil laten staan, mijn bovenbenen naar voren optillen en mijn knieen voor mijn zadel leggen. Vervolgens met mijn billen iets naar voren gaan schuiven.
Vervolgens laat ik mijn paard stappen en probeer ik heel bewust, ondanks de onhandige zit, zo ontspannen mogelijk recht op mijn paard zitten. Na ongeveer een minuut laat ik mijn benen ontspannen en los naar beneden hangen. Dit is een ideale manier om even goed bewust te worden van je zitbeenknobbels.
Op deze beenlengte maak ik mijn beugels. Zo check ik mijn beugellengte en voel ik weer precies wat ik moet voelen wil ik goed in het zadel zitten. Mochten mijn beugels tijdens het rijden te lang aan gaan voelen, dan weet ik dat ik ergens verkeerde spanning in mijn benen/lijf heb. Ik vind te korte beugels een geforceerde houding geven. Te lange beugels brengen onrust in het rijden.
Misschien een vreemd trucje, maar voor mij werkt het perfect.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:15

Jij schreef:
Fifteen schreef:
Om even mijn probleem te schetsen, ik rijd momenteel het paard van een ander bij.
Eigenaar rijd zelf ook met een kleine regelmaat, echter wordt paard dan voornamelijk met de handen gereden i.v.m. met knieproblemen.

Als de eigenaar knieproblemen heeft zal die waarschijnlijk niet heel ontspannen op het paard zitten, door de handinwerking zonder zit/been begeleiding heb je een paard snel scheef. Paard en jij hebben beide moeite op de linkerhand dus mijn misschien voorbarige conclusie: paard heeft een compensatiepatroon en is scheef. Jij hebt ook problemen en dit versterkt elkaar.
Gooya ik heb ook zo'n trucje, ik laat me voorover vallen zeg maar het paard omhelzen :+ ontspan, benen lang maken, ga weer rechtop zitten en stel daar mijn beugels op in.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 22:39

@ happyH bedankt voor je aanvulling ;)
Ben het 100% net je eens.
Binnenhand ben ik me van bewust. Daar zijn we mee bezig. Dat is wel een verbeterpunt van mezelf.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:25

Is er nog behoefte aan foto's?
Dan hier mijn foto's.

Afbeelding
Afbeelding
en nog een
Hier wat ronder doorgesteld.
foto

Op de foto gaat het om een L1 paard dat erg sterk is, en het moeilijk vind om de juiste aanleuning te zoeken.

Ben ten eerste aan de slag gegaan met dat ze op eigen benen leerde lopen. Veel voorwaarts neerwaarts, zodat we een fijn ruggebruik creeerden.
Ik ben haar langzaam meer op gaan pakken, maar zonder dat ik teveel met mijn hand in kwam, want dan werd ze te sterk.
Op het moment zit ik zoveel mogelijk terug in mijn zadel, actief met mijn been eraan, en speel iets met mijn hand.
Het is iedere keer weer even zoeken voor het paard, maar ter bevestiging als ze de goede 'houding' heeft, een beloning en probeer ik dat gevoel zo te behouden.

Commentaar en tips over de foto's mag hoor, ook om de ts en anderen verder te helpen.