Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Joram schreef:Ik spring regelmatig met dressuur zadel op mijn Fjord.
De ene dressuur zadel is anders dan de andere. Er zijn zo ook zat zadels waar bij verschil in sping/dressuur enkel in het zweetblad zit.
BTW, springles van hier bestaat uit eerste half uur dressuur les. Moet je dan tijdens lessen van zadel wisselen

Ging mij meer om het zadel en niet of het 
Motje11 schreef:Ik rij met een dressuurzadel B-springen en M-cross. Ik heb er geen last van en mijn paard volgens mij ook niet. Mijn zadel heeft niet zo'n diepe zit.
Waratje schreef:Die twee foto's zijn op een heel ander moment in de hindernis gemaakt lijkt me, niet echt een vergelijking.
). Motje11 schreef:Ik rij met een dressuurzadel B-springen en M-cross. Ik heb er geen last van en mijn paard volgens mij ook niet. Mijn zadel heeft niet zo'n diepe zit.
Optiwolk schreef:Het is alsof je met een sportwagen met laagprofielbanden door de modder wil gaan racen.
En verbaasd zijn als je vast zit!
Optiwolk schreef:Ik blijf erbij: los ervan of het voor jou kan of niet, is het waarschijnlijk niet goed voor de rug etc van je paard.

Pasamba schreef:Ik heb geen springpaard maar maak eens in de 3 of 4 weken wel eens een sprongetje. Vind het niet nodig om hiervoor een springzadel aan te schaffen. Ik ga nooit hoger dan 80 cm.

In springen echter heb ik geen echte belangstelling, enkel hetWaratje schreef:Optiwolk schreef:Het is alsof je met een sportwagen met laagprofielbanden door de modder wil gaan racen.
En verbaasd zijn als je vast zit!
Je vergelijking klopt perfect: als je de techniek beheerst kun je inderdaad op gladde banden uitstekend door/over de modder heen scheuren en datzelfde geldt ook voor springen met een dressuurzadel. Dat de meeste mensen die techniek misschien niet goed genoeg beheersen is een ander punt van discussie
Optiwolk schreef:Ik blijf erbij: los ervan of het voor jou kan of niet, is het waarschijnlijk niet goed voor de rug etc van je paard.
Je blijft bij een mening waarvan je zelf al aangeeft dat je niet weet of hij op feiten is gebaseerd? Waarom?
voor jou seg.Optiwolk schreef:Voor zover ik weet is door de modder scheuren met een sportwagen niet mogelijk. Hell, zelfs ik zit met m'n zware 4x4 soms eens vast in de modder. (Maar ik verander van differentieel en geraak er uit, gaat dat met die sportwagen ook?)
Maar hey, als jij het anders kan bewijzen,voor jou seg.
Optiwolk schreef:Ik zeg waarschijnlijk omdat ik geen feiten wil schrijven die ik niet kan bewijzen.
Tot ik een onderzoek hieromtrent zie zeg ik 'waarschijnlijk'.
Het gaat tegen m'n natuur in, als journalist moet ik het ZEKER weten voor ik 'publiceer'.
Maar de logica spreekt voor zich. SPRINGzadel om te SPRINGEN, DRESSUURzadel om te DRESSUREN.
Optiwolk schreef:Maak jezelf trouwens niet de illusie dat je de perfecte springhouding hebt. Los van het feit of je in een dressuurzadel zit of niet.
Want als ik zo eens naar je foto kijk zitten je voeten bvb allesbehalve veilig in de stijgbeugel.
Optiwolk schreef:Zeg ik daarom dat ik beter ben? Zeker niet, want ik spring ook niet.
Maar stel dat ik een springpaard onder m'n kont zou krijgen, dan schaf ik me direct een springzadel aan.
Ik wil het niet op m'n geweten hebben dat ik m'n paard z'n rugspieren kapot maak door een verkeerd zadel.