Hoe vaak wordt er op bokt gesprongen met dressuurzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Hoe vaak wordt er op bokt gesprongen met dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:54

Volgens mij is het ook lastiger om op een springzadel dressuur te rijden dan springen op een dressuurzadel.
Laatst was er een topic van iemand (horses@work) die dressuur rijdt op een springzadel omdat zij geen dressuurzadel had.
Dat lijkt me voor het paard ook niet fijn, omdat je dan je houding ook niet goed kunt aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:11

Ik spring regelmatig met dressuur zadel op mijn Fjord.

De ene dressuur zadel is anders dan de andere. Er zijn zo ook zat zadels waar bij verschil in sping/dressuur enkel in het zweetblad zit.
BTW, springles van hier bestaat uit eerste half uur dressuur les. Moet je dan tijdens lessen van zadel wisselen :+

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:18

Ik heb hier om de week les springen op een dressuur zadel :)
Heb intotaal 4x les gehad dus niet hoog gesprongen oid.
80cm steilsprong maar :)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:02

Joram schreef:
Ik spring regelmatig met dressuur zadel op mijn Fjord.

De ene dressuur zadel is anders dan de andere. Er zijn zo ook zat zadels waar bij verschil in sping/dressuur enkel in het zweetblad zit.
BTW, springles van hier bestaat uit eerste half uur dressuur les. Moet je dan tijdens lessen van zadel wisselen :+

Nee tuurlijk niet, maar dat halfuurtje dressuur-opwarming zal mss wel toegespits zijn op het springen erna, niet?

Het kan natuurlijk geen kwaad van eens te springen met een niet-springzadel.
Maar ècht ècht oefenen op springen met een dressuurzadel? Neen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:34

Och ja, vroegah sprong ik met de gekke knol van mijn instructrice wel 1.30 met een dressuurzadel. Moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik er ook wel eens af gekukeld ben :+
Nu heb ik het slechte excuus (sorry TS) dat ik het niet de moeite vind om voor de huppeltjes die ik met mijn huidige paard maak een veelzijdigheidszadel te kopen. Ik denk dat als het dressuurzadel goed ligt (dus de schouder vrij laat) je prima laag kan springen met een dressuurzadel.

Afbeelding

Dit was op een SGW training, ondanks de wat lange beugels vind ik mijn beenligging hier niet heel dramatisch...
Laatst bijgewerkt door Ellebel op 16-03-11 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 14:47

Ellebel Oh nee hoor, zo denk ik (de TS) er zelf ook wel zo over.. maar was gewoon nieuwsgierig.

Maar dat mensen springen met dressuurzadel omdat ze geen geld hebben voor een springzadel
is vrij algemeen. Bedoelde er niet mee van goh.. dat is een slechte smoes ofzo.. maar meer omdat
het anders 20x in het topic staat en ik meer bedoelde van.. Als je een springzadel aangeschaft
hebt waarom dan precies (als je bijv. net als ik niet hoger dan 40/50/60 cm en 1x in de 2 weken springt
en niet van plan bent springwedstrijden te rijden of iets dergelijks.)

Misschien wist je van een fysio of zadelmaker dat het zadel op de verkeerde spieren drukt of whatever..
vandaar dat de openingstekst een beetje zo stond :P Ging mij meer om het zadel en niet of het
vervelend is voor de ruiter.. die huppeltjes moeten wel kunnen zonder terug te klappen in het zadel oid :P
Er staat weinig over vermeld via internet.. maar kan me voorstellen dat een zadel met een gedwongen
zit (die over je knieen heenligt) en een hoge lepel heeft nie lekker zit

Nachthengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 15:16

Ik spring dan wel gewoon met een springzadel.
Maar zolang je maar niet hoog gaat springen...
je kan met gemak 70 cm springen.
Maar hoger wordt toch een veelzijdigheidszadel.:)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:44

Ik rij met een dressuurzadel B-springen en M-cross. Ik heb er geen last van en mijn paard volgens mij ook niet. Mijn zadel heeft niet zo'n diepe zit.

Afbeelding

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:37

Ik heb voor het eerst een dressuurzadel met diepe zit, er stonden gisteren wat hindernissen in de bak en ik dacht die spring ik wel even. Tja als je gewend bent met een VZH zadel of springzadel te springen, dan kan ik je zeggen dat het niet echt een succes is :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 07:03

Motje11 schreef:
Ik rij met een dressuurzadel B-springen en M-cross. Ik heb er geen last van en mijn paard volgens mij ook niet. Mijn zadel heeft niet zo'n diepe zit.

Afbeelding

Dit toch een enorm stoorende ruiter, geheel niet meegaande met het paard en te laat met de zit de handen de benen.
Sorry vind dit verschrikkelijk voor het paard.
Men gaat toch ook niet in rijlaarsen voetballen.

Dan is sprong in een cross toch veel paard vriendelijker. Dit is de is een indentieke hindernis als die hierboven.
Afbeelding

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:24

Die twee foto's zijn op een heel ander moment in de hindernis gemaakt lijkt me, niet echt een vergelijking.
Ik denk wel dat ik een vzh-zadel zou aanschaffen als ik regelmatig zou willen springen, maar de paar sprongetjes die ik maak koop ik geen ander zadel voor.
De balans van de ruiter wordt teveel beïnvloed door de vorm van het zadel om al te fanatiek met een dressuurzadel te gaan springen, het is niet voor niets dat er verschillende soorten zadels zijn ontstaan voor de verschillende takken van sport.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 14:31

Waratje schreef:
Die twee foto's zijn op een heel ander moment in de hindernis gemaakt lijkt me, niet echt een vergelijking.

Een heel ander moment???????
Dat ziet u een beetje verkeerd, de beweging van paard twee en ruiter is harmonisch en economisch, van foto 1 is het een fractie van een seconde eerder het rechtervoorbeen moet nog landen.
De typ hindernis is gelijk. De sprong van foto twee zelfs hoger maar dat kunt u niet weten.
De trap is ook 4 treden hoog met een inout van 4 m, de eerste foto daar word het paard geremd door de amazone omdat de balans zoek is zij kan de hoeken niet sluiten wat het gevolg is van een veel te lange beugel. Deze kan ik niet korter maken met een dressuur zadel.
Heb al eens eerder geschreven men gaat ook niet met kunstschaatsen langeafstand schaatsen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:45

Als jij het zegt..... ;)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:50

Ik sprong wel eens met mijn dressuurzadel omdat mijn toenmalig vzh zadel niet meer fijn lag. Ondertussen heb ik een nieuw vzh zadel gekocht en ik heb ook wel eens een zadel geleend van iemand anders.
Met dressuurzadel spring ik ong. tot de 80 cm, daarna wordt het moeilijker met opstaan/neerkomen. Nu spring ik alleen nog met dressuurzadel als ik buiten een sprongetje tegen kom of als ik overwacht een sprongetje ga maken. Het is wel aan te raden je beugels korter te maken, anders maak je het jezelf alleen onnodig moeilijk (mijn dressuurnbeugels zijn ong 3 á 4 gaten langer ;)).

mandy_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:02

Vriendin van mij springt altijd met dresuurzadel

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:20

Motje11 schreef:

Afbeelding

Dan kan toch niet gezond zijn?
Het is alsof je met een sportwagen met laagprofielbanden door de modder wil gaan racen.
En verbaasd zijn als je vast zit!

Ik blijf erbij: los ervan of het voor jou kan of niet, is het waarschijnlijk niet goed voor de rug etc van je paard.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 20:25

ik spring liever niet met mijn dressuurzadel (zeer diepe zit, grote kniewrongen) Puur omdat ik de landing niet kan opvangen. dan hang ik weer aan zijn nek, lage sprongen zouden misschien kunnen, maar springt ie hoger dan nodig, dan hinder ik hem te veel in zijn landing, lijkt me slecht voor zijn vertrouwen (is pas 5)
En tja, mijn onzinreden is toch echt dat ik geen goed spingzadel kan betalen op t moment.
Liever 1 goed zadel dan 2 half liggende...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:57

Optiwolk schreef:
Het is alsof je met een sportwagen met laagprofielbanden door de modder wil gaan racen.

Je vergelijking klopt perfect: als je de techniek beheerst kun je inderdaad op gladde banden uitstekend door/over de modder heen scheuren en datzelfde geldt ook voor springen met een dressuurzadel. Dat de meeste mensen die techniek misschien niet goed genoeg beheersen is een ander punt van discussie :D

Optiwolk schreef:
Ik blijf erbij: los ervan of het voor jou kan of niet, is het waarschijnlijk niet goed voor de rug etc van je paard.

Je blijft bij een mening waarvan je zelf al aangeeft dat je niet weet of hij op feiten is gebaseerd? Waarom? :?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:07

Ja hoor, was 1 van de weinige die weleens sprong met een lespony en hij had een dressuurzadel. Maar op een gegeven moment gingen we richting 1 meter en zei m'n instructrice dat ik ook en zadel van een andere pony wel mocht proberen, zou wss wel passen en deed het ook.

Verder heb ik ook een keer met een wat ouder dressuurzadel gesprongen, dat zal 70-80 cm geweest zijn. Helemaal in de wolken omdat we eigenlijk nog nooit hoger waren geweest dan een cm of 50 tot we iets hoorde en het zadel ineens heel raar lag :Y)

conclusie: met een dressuurzadel zal ik een ''toevallige'' sprong niet links laten liggen, maar rijd meestal al met vzh en al helemaal als ik wil springen(en dus een keus heb)

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 23:11

Ik heb geen springpaard maar maak eens in de 3 of 4 weken wel eens een sprongetje. Vind het niet nodig om hiervoor een springzadel aan te schaffen. Ik ga nooit hoger dan 80 cm.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 06:10

Pasamba schreef:
Ik heb geen springpaard maar maak eens in de 3 of 4 weken wel eens een sprongetje. Vind het niet nodig om hiervoor een springzadel aan te schaffen. Ik ga nooit hoger dan 80 cm.

Dan neemt u toch een veelzijdigheids zadel, u rijdt toch ook geen GP?
Denk dat het kernpunt is, men rijd wel op een dressuurzadel die men eigenlijk niet nodig heeft omdat de prestatie in de dressuur ook niet hoog genoeg is.
Denk dat velen gewoon veel te vroeg een dressuurzadel kopen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 08:30

Het wordt nog eens een echte discussie hierzo hihi :=

professor wil toch wel echt boven het Z uitkomen straks met deze hoor, met Z2 neem ik
geen genoegen hahaha :P In springen echter heb ik geen echte belangstelling, enkel het
paard vind het prachtig en cross/SGW vind ik zowiezo doodeng om te zien.

Heb wel altijd springlesjes gevolgd dus wbt houding zal het meevallen. En hoger dan laag
zal het niet worden.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 09:26

Waratje schreef:
Optiwolk schreef:

Je vergelijking klopt perfect: als je de techniek beheerst kun je inderdaad op gladde banden uitstekend door/over de modder heen scheuren en datzelfde geldt ook voor springen met een dressuurzadel. Dat de meeste mensen die techniek misschien niet goed genoeg beheersen is een ander punt van discussie :D

Optiwolk schreef:

Je blijft bij een mening waarvan je zelf al aangeeft dat je niet weet of hij op feiten is gebaseerd? Waarom? :?

Voor zover ik weet is door de modder scheuren met een sportwagen niet mogelijk. Hell, zelfs ik zit met m'n zware 4x4 soms eens vast in de modder. (Maar ik verander van differentieel en geraak er uit, gaat dat met die sportwagen ook?)
Maar hey, als jij het anders kan bewijzen, *\o/* voor jou seg.

Ik zeg waarschijnlijk omdat ik geen feiten wil schrijven die ik niet kan bewijzen.
Tot ik een onderzoek hieromtrent zie zeg ik 'waarschijnlijk'.
Het gaat tegen m'n natuur in, als journalist moet ik het ZEKER weten voor ik 'publiceer'.
Maar de logica spreekt voor zich. SPRINGzadel om te SPRINGEN, DRESSUURzadel om te DRESSUREN.

Maak jezelf trouwens niet de illusie dat je de perfecte springhouding hebt. Los van het feit of je in een dressuurzadel zit of niet.
Want als ik zo eens naar je foto kijk zitten je voeten bvb allesbehalve veilig in de stijgbeugel.

Zeg ik daarom dat ik beter ben? Zeker niet, want ik spring ook niet.
Maar stel dat ik een springpaard onder m'n kont zou krijgen, dan schaf ik me direct een springzadel aan.
Ik wil het niet op m'n geweten hebben dat ik m'n paard z'n rugspieren kapot maak door een verkeerd zadel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:59

Optiwolk schreef:
Voor zover ik weet is door de modder scheuren met een sportwagen niet mogelijk. Hell, zelfs ik zit met m'n zware 4x4 soms eens vast in de modder. (Maar ik verander van differentieel en geraak er uit, gaat dat met die sportwagen ook?)
Maar hey, als jij het anders kan bewijzen, *\o/* voor jou seg.

De techniek is dat je niet vast loopt, maar juist met voldoende snelheid blijft "drijven". Dat is een stukje techniek dat ik overigens niet beheers, heb er ook geen directe behoefte aan, maar dat neemt niet weg dat het wel kan......
Die zware 4x4 heeft juist als nadeel dat hij wegzakt in die modder, ga maar eens kijken naar het verschil tussen de Suzuki Vitara's en Jimny's en de Toyota Landcruisers of de grotere LandRover Defenders. Die grote jongens hebben alleen weer meer te vertellen als er meer oneffenheden zijn of als er materiaal mee moet, ze hebben allemaal hun voor- en nadelen ;)

Optiwolk schreef:
Ik zeg waarschijnlijk omdat ik geen feiten wil schrijven die ik niet kan bewijzen.
Tot ik een onderzoek hieromtrent zie zeg ik 'waarschijnlijk'.
Het gaat tegen m'n natuur in, als journalist moet ik het ZEKER weten voor ik 'publiceer'.
Maar de logica spreekt voor zich. SPRINGzadel om te SPRINGEN, DRESSUURzadel om te DRESSUREN.

Het zadel zelf is niet het probleem, het gaat om de houding en balans van de ruiter die door het zadel wordt beïnvloed en storend (of zelfs schadelijk) kan zijn voor het paard. En ach, die logica is maar relatief, woorden zijn goedkoop ;)

Optiwolk schreef:
Maak jezelf trouwens niet de illusie dat je de perfecte springhouding hebt. Los van het feit of je in een dressuurzadel zit of niet.
Want als ik zo eens naar je foto kijk zitten je voeten bvb allesbehalve veilig in de stijgbeugel.

Waar zie jij een foto van mij? Voor zover ik weet staan er sowieso vrijwel geen foto's van mij op i-net, laat staan een springfoto.......
Even goed opletten over wie je wat zegt en niet mensen door elkaar halen, dat is goede journalistieke praktijk 8-)

Optiwolk schreef:
Zeg ik daarom dat ik beter ben? Zeker niet, want ik spring ook niet.
Maar stel dat ik een springpaard onder m'n kont zou krijgen, dan schaf ik me direct een springzadel aan.
Ik wil het niet op m'n geweten hebben dat ik m'n paard z'n rugspieren kapot maak door een verkeerd zadel.

Op een springpaard kun je uitstekend een (passend) dressuurzadel leggen, hoor, daar heeft het paard geen enkel probleem mee. Het kan een probleem gaan worden als je dan een parcours wil springen, maar wie zegt dat je altijd maar springt met een "springpaard"? Wij hebben er eentje (100% springgefokt) die nauwelijks springt, maar wel ondertussen een leuk stukje dressuur laat zien onder een dressuurzadel. :P

Voske1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 09:47

Ben eigenlijk nog steeds wel benieuwd of iemand de vraag kan beantwoorden of springen met een dressuurzadel schadelijk kan zijn voor een paard omdat dit op andere spieren drukt dan een springzadel, dus los van de houding van de ruiter.

Of om de vraag wat anders te stellen, druk een dressuurzadel anders op de rug van een paard dan een springzadel?