Na opstappen meteen nageeflijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:40

haha ok :D

Ja hij neemt de hand volgen erg serieus... als je je teugels aan het uiteinde bij de gesp pakt loopt hij dus met zijn neus op de grond... maar wel mooi door de nek en over de rug.
Juitst met oppakken heeft hij sneller dat hij er wat tegenaan wil lopen... maar aan een lange teugel stappen vindt hij volgens mij pure ontspanning hahaha
ik heb ook altijd goede cijfers gehad voor het halsstrekken :')

Don_Zhivago

Re: Na opstappen meteen nageeflijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:55

Ik stap 1 rondje met lange teugels en daarna pak ik hem op..

dat betekend niet dat ik hem meteen in de oprichting parkeer maar begin wat lager.. na ongeveer 10 min laag/rond en goed voorwaarts stappen draaf ik zo ook nog een paar minuten..
daarna gelopje links en rechts

en dan aan het werk ;)

afwerken doe ik ook laag en rond, na een training schuif ik hem altijd nog uit zodat hij zijn rugspieren rekt en ontspant.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:10

Afhankelijk wat we gaan doen en wie de ruiter is (ik of 1 van mijn kinderen) wordt de warming up verschillend gedaan. Maar zo zie ik wel die eerste 10 minuten. Als opwarmen. NA die 10 minuten gaat mijn paard nageeflijk lopen, gaat de achterhand er meer en meer onder en zoals mijn zoon zegt: hij gaat weer swingen mam, VET COOL! (het is een Fries, dus als die goed gaat lopen swingen zijn billen lekker heen en weer en zoon dus ook)

Paard: steeds dezelfde. Fries, ruin 7 jaar.

Ruiter 1: Dochterlief gaat er (aan de longe) op (ze is 6 btw) en dan gaan we eerst rustig instappen. Hallo, ik zei RUSTIG dame en heer! Beide hebben er zo'n zin in dat er al direct actief gestapt wordt... Na zo'n 5 rondes de ene kant en 5 de andere kant uit en 10 keer gezegd te hebben: nee eerst instappen dame, dat is belangrijk (ik overdrijf nu, ze vraagt vaak maar 9 keer of ze al mag gaan draven..... :P [size=7]( ! werkelijkheid: hoogstens 2 keer))[/size] mag ze aandraven en dat gaat en vrij rustig tempo. OK, we halen dus de 10 minuten niet, maar we hebben wel lekker ingestapt en de galop vragen we ook pas op het eind. Ja dame, ik zei PAS OP HET EIND!!! :D Gaande weg merk je wel dat Jippe steeds soepler gaat lopen, achterhand erover etc. Dus tegen de tijd dat de eerste joligheid eraf is (van dochter bedoel ik nu) en zij wil gaan lichtrijden of wat meer tempowissels vraagt korter op elkaar loopt paard lekker soepel en luister perfect naar haar lichte been en zithulpen :D

Ruiter 2: Zoon van 9. Gaat er met spanning op (lich beperking of zo wij zeggen uitdaging) dus niet perse psychisch maar ook lichamelijk door verhoogde spierspanning en moet zelf ook even "instappen". Paard loopt lekker lang, ik er vlak naast. Tegen de tijd dat zoon wat ontspanning krijgt, krijgt paard het ook. Of krijgt paard het nou van zoon... in elk geval een wisselwerking ten top. En als we zo'n 8 a 10 minuten ver zijn is zoon lekker los in zijn spieren en paard ook, komt die kont eronder, gaat dat koppie lekker in de aanleuning, teugels wat meer op maat maar wel een losse teugelvoering waarom niet :+ en stapt hij als heer en meester rond op zijn grote zwarte vriend. Paard is erg gericht op zoon en na 15 tot 20 minuten psychisch verzadigd met de zorg voor dit joch. Zoon is tegen die tijd ook klaar met opladen en kan er weer een week tegen aan. Dus is het lekker uitstappen met lange teugel, singel wat losser en 2 armen om zijn dikke brede nek.

Ruiter 3: Ikzelf, 37. Ik longeer hem altijd eerst, effe lekker opwarmen in stap en draf en dan nasingelen (!). Dan erop en nog even lekker bak verkennen met de teugels licht op maat en dan aan de slag.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:12

Zelf vind ik het slecht het paard is net uit de stal en nog een beetje stijf. Ga jij maar eens gelijk heel netjes lopen als je net je bed uit komt. Ik stap altijd gewoon op en laat mijn pony ongeveer 10 min aan een lossere teugel maar toch met verbinding daarna pak ik haar rustig op.

Abra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:50

Ik stap altijd eerst met lange teugel de piste rond op beide kanten (hele grote buitenpiste) dan teugels wat korter en actief stappen. Maar dit ga ik waarschijnlijk eens veranderen aangezien hij zo graag slenterd in het begin en het dan lang duurt voor hij actief is.

Maar is het slecht om van het eerste of 2de drafje al te gaan doorzitten? Want als ik moet lichtrijden dan steek ik mijn benen af en verlies conact op mijn teugels (oefen ik op) en dan duurt het nog langer voor hij actief is. En als ik doorzit lukt het wel... }:0

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:00

beauisvancie schreef:
Zelf vind ik het slecht het paard is net uit de stal en nog een beetje stijf. Ga jij maar eens gelijk heel netjes lopen als je net je bed uit komt. Ik stap altijd gewoon op en laat mijn pony ongeveer 10 min aan een lossere teugel maar toch met verbinding daarna pak ik haar rustig op.

Scheelt ook dat mijn paard hele dagen buiten loopt.
Ik kan hem hierdoor net iets sneller oppakken ;)
Ik kan hem dus al gelijk laag en rond instellen. Lekker actief en over zijn ruggetje.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:09

Mijn paard is nooit stijf als ik erop ga... ja als we een flinke strandrit met veel gebok achter de rug hebben. Dan kan hij weleens wat spierpijn hebben :+
Maar juist nageeflijk lopen en loslaten in het lichaam helpt imo beter tegen stijfheid dan uit elkaar door de bak stappen. Dat hij hij de rest van de dag doen :P

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:13

ik doe altijd eerst loswerken aan een lange teugel, vaak is er een vriendin in de bak aan het rijden dus word er even 5 minuten aan de lange teugel rondgestapt (en gekletst), en daarna neem ik meer contact op de teugels, en gaan we laag en rond wat tempowisselingen en figuren rijden, dan in draf en dan na een rondje of 2 per zijde pak ik hem wat meer op. pas na 20-30 minuten gaan we met wat meer oprichting rijden.
(ter info, paard staat in de lente/zomer/herfst de hele dag buiten, in de winter meerdere keren een paar uur in de paddock)

hier op stal zie ik trouwens echt heel vaak, ruiters/amazones stappen op, singelen aan en trekken paard z'n kin op de borst/ trekken de slofteugel strak. En dat zijn dan ook 9/10 keer de ruiters waarvan het paard 23 uur per dag op stal staat. Is niet echt mijn stijl :n

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:19

Ik denk vooral dat het belangrijkste is dat ze van stal komen.
Ik vraag mijn paard ook meteen nageefelijk.. als ik dat niet doe is het veel moeilijker er later alsnog door te komen. Maar het is nog niet meteen de gewenste dressuur houding. Daar moet ik wel bij vertellen dat mijn paarden heel veel buiten staan, pak ze van het land om te gaan rijden en ik heb een paard waarmee ik net seriues aan het rijden ben. Paard is niet jong, maar wel jong qua oefeningen en heeft in het begin niet aan de teugel hoeven te lopen. Merk dat het makkelijker is om meteen contact te leggen en al wat te vragen.
Dus kan me voorstellen dat bij hun dat ook de reden is?! (misschien hoor is speculatie).

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:54

ik laat mn pony vaak het eerste kwartier helemaal los
aan de lange teugel.
Eerst lekker instappen, dan draven en een galopje, en dan
pak ik steeds wat meer op.

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:59

eerst goede warming up......

Vraagt toch ook niet een mens om direct een marathon te rennen, als je net uit bed komt. Lichaam moet los komen en ontspannen.

Ik begrijp niet waarom andere ruiters het anders doen.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 18:09

Haha ja want nageeflijk stappen staat gelijk aan een marathon rennen... :D

CalishaAmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:49

Tuurlijk :')

Nagefelijkheid staat niet gelijk aan oprichting.
Mijn paard is na jaren training compleet nagefelijk.
Als ik op mijn paard stap, is ze dus nagefelijk :j

Wat je met die nagefelijkheid doet, dat is aan jezelf.
Ik gebruik dat om mijn paard eerst los te werken d.m.v lang en laag.
Veel wendingen, overgangen, je kent het wel.

Als ik wil, kan ik mijn paard gelijk oprichten ja, maar dat is niet wenselijk, en heeft niks met nagefelijkheid te maken :')
Oprichten gebeurd tegenwoordig vaker zonder nagefelijkheid dan met.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:11

Ik rij m'n paard liever los dm lag en rond dan dat hij sterren kan kijken en daardoor op z'n voorhand loopt.

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:14

vind jullie opmerkingen beetje flauw. Het is enkel een uitdrukking. Het is enkel uitdrukking, om proberen uit te leggen dat in mijn visie en informatie lichaam in een bepaalde staat moet zijn. Overigens ook visie van osteo, fysio etc. Het ging om de opmerking direct nageeflijk rijden na opstappen. Zie onderzoeken met uitkomsten dat dit zeer zwaar is voor een paard om dit te doen zonder correcte warming up. Ik doe het ook vanuit laag, ontspannen en na zorgvuldige warming up.

Ach gelukkig kunnen we ons verwonderen over een ander en het zelf anders doen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:17

Wat is er dan zwaar aan nageeflijkheid?
Zodra je contact maakt, en je paard accecteerd dat, ontspant en geeft na, dan heb je aanleuning en loopt je paard nageeflijk.
Waarom mag dat niet van fysio en osteo enzo?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:17

Er zit natuurlijk ook wel verschil in de manier van "nagefelijk"

Is dat laag en rond en ontspannen over de rug of gelijk opgericht en op het achterbeen?

Dat 2e doe je indd pas na een goede warming up ;)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:20

Er zit wel een verschil tussen 'nageven' in nek en kaakgewricht en door het hele lichaam 'nageeflijk' zijn..
De termen nageven en nageeflijkheid worden in dit topic al meermalen door elkaar gegooid.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:24

JPS schreef:
Er zit wel een verschil tussen 'nageven' in nek en kaakgewricht en door het hele lichaam 'nageeflijk' zijn..
De termen nageven en nageeflijkheid worden in dit topic al meermalen door elkaar gegooid.

Maar het hoort alle 2 geen extra kracht te kosten.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:25

sporter schreef:
JPS schreef:

Maar het hoort alle 2 geen extra kracht te kosten.

Nee, zeker niet!!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 21:11

Als je, je paard GOED nagefelijk rijdt is hij OOK ontspannen.
En als een paard goed nagefelijk loopt en ontspant kan je in mijn ogen weinig kapot rijden.

Helaas zie je nog vaak genoeg trek werk om een paard in de krul te krijgen. Paard zet spieren vast en ja, dan rij je wel het 1 en ander kapot.
Maar dat is puur een rijtechnische fout.

simplysyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:26

ik laat ze ook eerst even lekker ontspannen rijden. zo kunenn ze zelf ook even weer bewegen en op gang komen.
laat een mens dit maar eens doen, die vindt het ook niet prettig als ze direct hard aan de gang moeten zonder eerst even fatsoenlijk te zijn opgewarmt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:27

Kan iemand dan ook even het verschil tussen nageven en nageeflkijkheid uitleggen? :)

Imo is een paard wat nageeft nageeflijk.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:33

asjemenou schreef:
Kan iemand dan ook even het verschil tussen nageven en nageeflkijkheid uitleggen? :)

Imo is een paard wat nageeft nageeflijk.

ja maar je kan een paard laten nageven door hem wat dieper en ronden in te stellen zodat de rug sneller gaat ontspannen..

en je kan je paard laten nageven door hem op te richten en op het achterbeen te zetten..

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 09:12

JPS schreef:

Don_Zhivago schreef:
ja maar je kan een paard laten nageven door hem wat dieper en ronden in te stellen zodat de rug sneller gaat ontspannen..

en je kan je paard laten nageven door hem op te richten en op het achterbeen te zetten..

Maar als je paard nageeft heb je blijkbaar geen nageeflijkheid.
Wat is dan het verschil?

Imo is het namelijk hetzelfde.