Gebruik je de stem of je benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Gebruik je de stem of je benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:52

Ik gebruik beide. Beenhulpen om te vertellen wat ik wil, stemhulpen zo nodig als hulpmiddel als ze iets moeilijk vindt. Mijn pony vindt het moeilijk om in een rustige galop te springen. Aan de longe gebruik ik een kusgeluidje. Nu gebruik ik dat geluidje dus ook met rijden en gaat het aanspringen een stuk beheerster. En natuurlijk gebruik ik mijn stem om te laten weten wanneer ze iets braaf doet of juist niet.

xRevanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:05

ik gebruik ook beide. Kan wel zonder stem maar ze reageert beter bij beide ( in galop )

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 18:06

Opzich rijd ik met mijn benen en mijn zit uiteraard. Maar als ze bijv even door het lint gaat of niet oplet noem ik z'n naam een keer en dan snapt ie het weer. Ook als ik een bepaalde gang wil vraag ik dit.
Dus ik gebruik eigenlijk allebei, maar hoofdzakelijk mijn benen en zit.

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:46

eerst mijn benen en zit, en als het nodig is ter extra ondersteuning de stem

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:54

Beide. Ik gebruik mijn benen om hem te vertellen wat ik wil zoals bij aandraven galloperen en andere verschillende oefeningen. Mijn stem gebruik ik om hem te belonen of verhef hem even zodat hij weer gaat luisteren :)

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:36

benen!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:39

Beide, met mij stem stel ik hem gerust en met mijn benen geef ik de hulpen :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:44

Soms stem, soms been.
Scheelt.. we rijden alleen endruance :D

kelly19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:32

Ik heb mijn fjord nu ong. 4 maanden onder het zadel lopen. Ik begon met stem toen lichte hulpen en veel stem en uiteindelijk alleen maar beenhulp en af en toe nog even mijn stem. En dat gaat egt super goed. :j

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:52

Beide, ik rij zonder sporen, dus niet er veel op m'n been.
Maar ik klik alleen, en als hij braaf ik dan zeg ik dat ook, en als hij vervelend is ook. :+
Meestal weet hij ook wel of hij braaf is of niet, want dan beloon ik hem dus wel of niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:55

Liever beide zo min mogelijk...liefst zo min mogelijk been en geen stem! (laatste alleen in training als beloning)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:58

Benen en zit en alleen als hij iets eng vind, dan gebruik ik mijn stem om hem te overtuigen, dat het niet eng is, met daarbij mijn been en mijn stem om te vertellen, dat hij braaf is... Met hem rijd ik B
Bij mijn merrie, die soms liever lui dan moe is, gebruik ik mijn stem of geluid, een soort van sissen ook nog als extra hulp bij mijn benen om haar te laten uitstrekken... Met haar rijd ik Z1.

Over mijn beengebruik... Dit gebruik ik alleen om een verandering in tempo of een wisseling van figuur of oefening aan te geven en verder hangen ze stil en verwacht ik dat het paard in hetzelfde tempo doorgaat...
Zoals mijn instructeur zegt: Je kunt wel iedere stap been geven, maar dan wordt het rijden op den duur zo vermoeiend als je de moeilijkere oefeningen moet doen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:48

Ik rijd op beide, stem en benen/zit.
Of nee, ik praat veel tegen mijn pony, als ze lekker ontspannen loopt. Langs dingen die ze eng vind gebruik ik mijn stem niet, maar alleen mijn benen/zit. Pas als ze er langs is gegaan en weer loopt gebruik ik mijn stem voor een beloning.

blondedesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:49

ik rijd op allebei maar vooral het been omdat je het eigenlijk zo moet duidelijk maken en eigenlijk niet met stem op wedstrijd doe je dat ook niet. dus het is wat jij wilt wees wel duidelijk als je dan met stem gaat rijden

Liianne_Acie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:31

Ik rij natuurlijk met mijn zit:P,

Mijn benen komen als het paard niet reageerd en mijn stem laat ik achterwege.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:05

Ik rij met mijn zit en benen.
Ik ben mijn paard nu aan het leren van stap naar galop te gaan en nu gebruik ik bij mijn benen ook even mijn stem. Aan de longeerlijn weet ze dat als ik zeg: let op galop, dat ze in galop moet. Dat gebruik ik nu ook een paar keren tot ze netjes van stap in galop gaat bij het rijden en dan doe ik het zonder stem als het goed gaat.

xZippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:32

Beide, eigenlijk liever op 'zit' bij dingen waarbij dat kan. Op de manege mogen we geen stem gebruiken, omdat andere paarden dan meegaan als jij bv. zegt: 'Drrraf' en je paard gaat niet in draf, maar een ander paard wel.. Maarjaa goed, ook natuurlijk de benen, maar ja.. als ik een eigen paard had, zou ik het liefst alles op een stem commando doen denk ik (mijn mening!)

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:31

Cupido word met stem gelongeerd. En de ruitertjes die er wel eens opzitten heb ik geleerd veel met de benen te rijden. Het mag danwel een shetlander wezen ikzelf vind het erg fijn als een pony goed reageerd op beenwerk.
Het paard wat ik eerst reed heb ik veel met stem gereden dit omdat ze heel gevoelig was wat betreft aansporen enzo. Ze kon zomaar in rengallop wegschieten als je alleen maar wou aandraven. Dus heb ik toch gekozen om meer met stem te doen dan met been.

lYennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:49

Ik rijdt ook meer op het been, want op wedstrijd mag je geen stemhulpen gebruiken.
Maar het is altijd handig als je paard ook op je stem luistert ; )

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:11

allebij en als je de pony wilt leren op je been te laten lopen dan ga je eerst met je stem en je benen en als dat goed gaat probeer je alleen met been

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:01

Ik heb mijn paarden niet geleerd met mijn stem hoe mijn benen werken.
Ik gaf bij het inrijden, been, dan nog een keer been..... Niet reageren is tikje met de zweep. Tot dit steeds minder hoefde en nu is het alleen nog been als ik iets anders van haar wil...

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 14:27

Ik gebruik beide, maar vooral ook goed mijn stem :)

aniekzwiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:51

Met rijden gebruik ik mijn benen als hulp, maar ze kent de stemhulpen wel voor longeren. Tijdens het rijden geef ik wel eens met mijn stem aan of ze het goed doet of als ze het niet goed doet.

xMakitax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:59

Ik gebruik ook beide. ;)

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:42

Ik gebruik alleen mijn benen. En met longeren natuurlijk stem :)