knieën klemmen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 22:07

Vudress schreef:
Het is een beetje Duits. In de lagere klasses in Duitsland zie je nog wel heel duidelijk dat de Duitsers hun bovenbenen wat strakker aan hun zadel hebben terwijl hun onderbenen wat verder naar achter, tegen het paard aanliggen.

In Nederland is er heel duidelijk de invloed van Anky te zien. Losse benen, onderbenen eraf en een tikkeltje naar voren.

Duits ja? ik heb geen idee van wie mijn toemalige instructeur les had (hij had wel de "duitse" striktheid :+ ).
Ik ben het zo gewend dat ik het praktisch onbewust doe, nu heb ik vandaag juist geprobeerd het helemaal niet te doen...man was dat moeilijk :D

Vudress

Re: knieën klemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:12

Het is wel belangrijk dat je nog steeds met je been naar je hand blijft rijden. Wat je vaak ziet is dat mensen zonder been gaan rijden en paarden hebben die een beetje op de kop lopen. Je moet wel een stuk sneller zijn in je reacties. Het maakt je een stuk bewuster in het rijden. Toch kun je met een been aan een paard ook je paard vlug krijgen. Het zit hem meer in de snelheid van jouw eigen reacties, en dan is de afstand tussen been en paard toch een stuk kleiner.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 22:22

Wat ik doe is, omdat mijn knieen al aangesloten zitten, is knijpen met beide kuiten wanneer ik meer voorwaarts wil, druk met rechterkuit is naar links, druk met linkerkuit is naar rechts,meer druk met beide knieen langzamer/halt.
klinkt dit nog logisch ;) ?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:24

Je kunt op heel veel verschillende manieren been geven. Je kunt een keer een tikje met je been geven, je kunt ook twee korte tikjes met je been geven. Andere zie je hun been iets bewegen om wat meer voorwaarts te willen.

Linkerbeen is opzij voor je linkerbeen. Rechterbeen is opzij voor je rechterbeen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:45

Ik ben nog niet zo oud maar ik heb ook leren lichtrijden zonder beugels. :)

Als ik nu rijd, liggen mijn knieeën ontspannen tegen het zadel. Ik klem niet met mijn knieeën maar ik span wel mijn bovenbeenspieren (en bekkenbodemspieren) aan als ik wil vertragen of stoppen. Ik heb dan het idee dat ik 'zwaarder' zit. Het is compleet onlogisch, dat weet ik, want door het aanspannen van die spieren til ik mezelf eigenlijk uit het zadel. Maar hoe dan ook, mijn paard vertraagt en dat is imo toch het belangrijkste.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:59

Precious20 schreef:

Als ik nu rijd, liggen mijn knieeën ontspannen tegen het zadel. Ik klem niet met mijn knieeën maar ik span wel mijn bovenbeenspieren (en bekkenbodemspieren) aan als ik wil vertragen of stoppen. Ik heb dan het idee dat ik 'zwaarder' zit. Het is compleet onlogisch, dat weet ik, want door het aanspannen van die spieren til ik mezelf eigenlijk uit het zadel. Maar hoe dan ook, mijn paard vertraagt en dat is imo toch het belangrijkste.

"Bovenbeenrijders" noemt mijn instructeur dat, vaak met een los en wapperend onderbeen dat tegen het paard aan "pompt" bij het aandrijven.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:33

knieen klemmen, ach ja snapte het ook nooit. Van de een moest je klemmen van de ander mocht dat totaal niet.
En mn onderbenen maar klapperen. Ben nu maar gewoon op gevoel gaan rijden, en wel enigszins druk te zetten maar dan niet mn knie maar even daarboven, zodat de knie wel wat losjes zit en zodoende netjes kan draaien (vooruit wijst) waardoor mijn tenen ook weer net naar voren wijzen.
En ja zo kan ik ook zonder beugels lichtrijden :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:20

silverbrumby schreef:
Precious20 schreef:

"Bovenbeenrijders" noemt mijn instructeur dat, vaak met een los en wapperend onderbeen dat tegen het paard aan "pompt" bij het aandrijven.

Nee toch niet hoor... Je hoeft niet alle ruiters over één kam te scheren.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:27

nou, ik ben ook van de oude stempel.
Klemmen met de knieen mag wel, maar wel onder de voorwaarde dat je de onderbenen goed aansluit en niet klemt!
Goed aansluiten omdat je anders van die zwieber onderbenen hebt.
Niet klemmen omdat je je paard dan afstompt van de hulpen.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:45

Ik wil er wel graag meer van leren dan! Zonder beugels lichtrijden heb ik ook geleerd altijd heel heel vroeger ja maar verder..?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:14

Vanuit mijn visie als houdingstherapeut is het klemmen van de knieën om meerdere redenen niet wenselijk. Ten eerste zorgt het klemmen van de knieën ervoor dat het bekken geblokkeerd wordt. Naar mijn mening dienen alle bewegingen van het paard opgevangen te worden met het bekken. Bij een geblokkeerd bekken komt de beweging van het paard er elders in het lichaam uit, waardoor een onrustige beenligging, een onrustig bovenlijf, een knikkend hoofd en een onrustige aanleuning kunnen ontstaan. Daarbij wordt de belasting op de wervelkolom groter.
Daarnaast zorgt het voor een grote belasting op de kniegewrichten. De binnenzijde van de knie wordt vaak meer belast dan de buitenzijde, waardoor de knieschijf meer naar binnen wordt getrokken en geïrriteerd kan worden. Verder zie ik tijdens het lichtrijden vaak dat tijdens het staan de knieën extra geklemd worden, waarbij tevens de heupen naar binnen worden gedraaid. Tijdens het zitten worden de heupen weer naar buiten gedraaid en komen de knieën vaak wat los. Dit kan voor irritatie zorgen van zowel de knieën als de heupen.
Om overbelasting van de gewrichten te voorkomen ben ik van mening dat er vering plaats moet kunnen vinden in zowel de knieën, maar ook in de enkels (dus niet het uitdrukken van de hakken) en in de lieshoek bij verlichte zit.

In de praktijk zie ik vaak dat mensen die klemmen met hun knieën uit balans zitten (veelal stoelzit, waarbij het been te ver naar voren wordt gebracht vanuit de heup of knie). Ze hebben het klemmen nodig om stevig te blijven zitten en niet van het paard te vallen.

taartje33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:38

Het lijkt mij dat als ik mijn knieën zou klemmen, dat ik dan mijn benen niet lang genoeg kan maken. Dan zou ik denk ik op mijn knieën 'hangen' en mijn beugels verliezen. Ik heb het igg niet zo geleerd. Maar inderdaad wel knieën aansluiten op het zadel.