waarom het gebruik van een slofteugel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bietjuhh

Re: waarom het gebruik van een slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:02

dat gezever over de slof, met slof vind ik niks mis mee als je je paard maar niet gaat rijden op de slof.
De slof los laat als je paard braaf is, zo nodig er iets bij als je net kleine beetje extra nodig hebt.
Prima, dat vind ik goed gebruik van de slof.

waarom, zo gezeur om een slof maar je kan overal schade mee aanrichten kijk naar een martingaal of thiedeman ook allemaal extra gereedschap, je zet je paard ook bij aan de longeer lijn of wat dan ook.
Hoelang iedereen gewoon met verstand zulke dingen gaat gebruiken is er niks aan de hand.

Zie veel ruiters ook zonder slof waardeloos rijden, zie ik liever een ruiter met een lange slof om het zo maar te noemen dan een zonder die maar zit te zagen of wat dan ook.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:53

vaak wordt een slof indd verkeerd gebruikt (strak, kop in de krul)

ik gebruik hem vaak bij jongen paarden, op het moment dat die zelf al iets gaan zakken hang ik hem op..
maar dan wel zo dat als hij omhoog komt, ik eerst een hulp geef met been/teugel en daarna werkt de slof in als corectie dat hij niet omhoog kan, dan gaan ze weer zakken..

ik gebruik hem absoluut niet om ze naar beneden te rijden maar puur als correctie..

bij mn eigen paard gebruikte ik hem vaak met buitenrit.. heb het 1x meegemaakt dat ik hem niet meer kon stoppen.
tegenwoordig rij ik korte ritjes zonder en lange ritten met Thiedeman (strand/bos)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:56

Waar ik stage liep werden er ook Z paarden met stang en trens óf met trensje en slof gereden.
Of ze het goed gebruikt? Ja, hij hangt losjes als het paard ontspannen loopt, maar als het paard zijn neus uitsteekt, dan komt er druk op.
Meestal rijdt ze ze ook warm met de eindes onder de buik, en na +/- 20 min zet ze ze aan de zijkant van de singel ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:00

Waar ik in training heb gezeten deden ze ook alle paarden die met stang en trens liepen een slofje om wanneer ze enkel op trens aan het trainen waren.

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:25

Ik gebruik echt niet vaak een slof. Maar moet wel zeggen dat ik hem dit jaar toch al 2 keer uit de kast heb geplukt.
Ik heb een jong paard die van september tot december op stal heeft gestaan, hij had zijn hele hoefbal eraf en daardoor een tijdje in de gips gestaan enzoverder..
Toen we het werk weer mochten oppakken was hij eigenlijk enorm flink, alleen, als we met meerdere paarden in de piste waren kreeg hij van die "paniekaanvallen"
Als een paard zijn richting uit kwam schoot zijn hoofd de lucht in en ging hij vluchten, net hetzelfde als een ander paard kort achter hem passeerde. Mijn paard is echt fijn te rijden en een heel zacht beest, dus na enkele meters stond hij altijd wel weer stil of deed hij weer normaal...
Maar voordien had hij nooit problemen gehad met andere paarden... Heb een tijdje gewoon zo blijven rijden maar dat beterde dus niet, in tegendeel, het werd enkel slechter.
Ik heb toen twee keer met slof gereden, die eigenlijk constant doorhing, alleen, als hij zo in paniek schoot kwam die er even tussen, meneer kwam direct weer iets ronder en we konden verder rijden alsof er niets was, ik moest hem niet meer stil zetten en ik moest ook niet meer bang zijn dat ik andere mensen omver zou lopen :Y)
Ik denk dat, doordat ik gewoon verder kon rijden alsof er niets gebeurt was, hij ook echt begon te beseffen dat er eigenlijk niets aan de hand was.
Zijn paniek is nu hélemaal over en ik moet zeggen dat de slof daar toch echt wel heeft bij geholpen.
Twee keer heeft hij er aan gehangen en vroeger was ik ook nogal anti-slof, nog steeds, als ik hem verkeerd zie gebruikt worden.. Maar voor mij en mijn paard heeft hij wel goed kunnen dienen :j

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:03

Ik heb niks tegen het gebruik van een slof, MITS die goed gebruikt wordt. Vaak zie je nog dat de slof te strak zit, of dat het hoofd in de krul wordt getrokken. Ook vind ik dat je niet naar een slof mag grijpen als je het probleem ook zonder slof op kan lossen.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:08

Ik rijd er alleen mee buiten omdat mijn beestje zich nog wel eens erg snel wil omdraaien en wegrennen.
Dit doet ze alleen op de weg en zogauw we in het bos zijn ontspant ze en knoop ik de slofteugel om de hals.
Het is voor mij gewoon een veiligheidsmaatregel zeg maar!
Verder rijd ik er niet mee, heb het niet nodig, als ik problemen heb met rijden ga ik naar mijn instructrice,
zij weet me altijd weer op het goede pad te brengen! :j

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:14

Don_Zhivago schreef:
vaak wordt een slof indd verkeerd gebruikt (strak, kop in de krul)

ik gebruik hem vaak bij jongen paarden, op het moment dat die zelf al iets gaan zakken hang ik hem op..
maar dan wel zo dat als hij omhoog komt, ik eerst een hulp geef met been/teugel en daarna werkt de slof in als corectie dat hij niet omhoog kan, dan gaan ze weer zakken..

ik gebruik hem absoluut niet om ze naar beneden te rijden maar puur als correctie..

bij mn eigen paard gebruikte ik hem vaak met buitenrit.. heb het 1x meegemaakt dat ik hem niet meer kon stoppen.
tegenwoordig rij ik korte ritjes zonder en lange ritten met Thiedeman (strand/bos)

dit is dus ook precies de rede waarom ik de slof gebruik
ik heb een jong paard die nog wel eens flink haar kopje omhoog kan gooien
en zodra ze dat doet komt er druk op, maar zolang ze gewoon ontstspannen loopt hangt het in een boogje
en zover ik weet is dit ook de bedoeling bij een slof :)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:20

Wat ik niet begrijp, is dat het RIJDEN met een slof een "taboe" is maar het LONGEREN met een slof heel normaal..??

Als je er mee rijdt, op de manier zoals de slof bedoeld is, dan kun je de wijze van inwerking zelf bepalen.

Als je er mee longeert, staat je paard veel meer onder druk van de slof..??
Hij wordt dan vaak toch net wat strakker omgebonden om aan de longe het juiste effect te hebben...

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:28

Raja schreef:
Wat ik niet begrijp, is dat het RIJDEN met een slof een "taboe" is maar het LONGEREN met een slof heel normaal..??

Als je er mee rijdt, op de manier zoals de slof bedoeld is, dan kun je de wijze van inwerking zelf bepalen.

Hij wordt dan vaak toch net wat strakker omgebonden om aan de longe het juiste effect te hebben...

De meeste ruiters hebben niet zo'n stille hand, en gebruiken hem vaak omdat hun paard een probleem heeft.
Dit denken ze zo te kunnen oplossen, trekken aan de voorkant en met een slof heb je nu eenmaal meer kracht.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 18:30

Wat ik even wilde zeggen. Is het nou zoooo erg als er mensen zijn die moeten leren om met de slof te rijden er een keer te hard aan trekken? Onder begeleiding of een keertje zelf? Ik vind dat niet zo erg omdat ik altijd denk 'iedereen moet het leren, ik heb het ook geleerd en jullie ook'. Ik denk dat iedereen wel een aantal keer per ongeluk te hard in de bek heeft getrokken. Ik denk altijd andersom mensen die hun best doen om te leren en als oefening met een instructeur bijv. met de slof rijden en te hard trekken. Ach ja, ze leren het wel. Ik vind mensen die beweren dat ze het zo het beste doen en het juist verdedigen om de slof een lange tijd strak te trekken, veel erger.

Zelf vind ik dat de slof best handig kan zijn voor bepaalde problemen. Bijv. een paard wat naar voren schiet in de galop of met galop aanspringen. En dan zijn kop eruit trekt. Daarvoor is een slof wel handig. Dat vind ik anders dan een paard die nooit van zijn leven nageeflijk kan lopen door bijv. lichamelijke klachten naar beneden trekken met een slof.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:39

kyraliam schreef:
Raja schreef:

De meeste ruiters hebben niet zo'n stille hand, en gebruiken hem vaak omdat hun paard een probleem heeft.
Dit denken ze zo te kunnen oplossen, trekken aan de voorkant en met een slof heb je nu eenmaal meer kracht.

Ja, dat snap ik zelf ook uiteraard, maar waarom is het gebruik van de slof aan de longe wel "legaal" en het gebruik van een slof ohz niet???
Of in dat geval, iedere hulpteugel ohz!
Want als je met longeren je paard bijzet met een passoa 9in mijn ogen een martelwerktuig opzich) of een slof of een elastiek, is dat volkomen "normaal" en niemand valt er over, zoals dat gedaan wordt met het rijden met een slof/hulpteugel.
Want dan kan je ineens niet paardrijden en ligt het altijd voor de volle 100% aan de ruiter die onkundig is en NOOIT aan t paard...

Een slof, en ook en martingaal of thiedeman (hoewel die ALTIJD het eerste stukje je paard erdoorheen trekt itt een slof,mits correct gebruikt, of een martingaal) zijn bedoeld om je paard op een bepaald mont te kunnen begrenzen.
Niet om je paard in de krul te trekken.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:47

Dat is wel zo, maar het blijft gewoon een heikel punt.
Er zijn teveel mensen die niet weten hoe ze het moeten gebruiken.
Een hulpteugel bij het longeren mag je in mijn ogen ook alleen maar gebruiken
als je weet hoe! Je kunt daar idd net zoveel mee kapot maken!
De foto's van Coby van Baalen die een pony totaal verkeerd bijzet heeft ook een hoop stof
doen opwaaien binnen de paardewereld!

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:36

Ik heb de slof 1 keer gebruik, gebruik hem niet vaak. Met het rijden gaat het dan goed met slof. Alleen de volgende keer is een ramp, hij wil niks :o

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:43

Ik gebruik hem niet bij mijn paard. Zoals hierboven is gezegd loopt hij de dag erna dan niet fijn. Op de 1 of andere manier zet hij dan vast.

Gebruik het echt alleen bij jonge paarden.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 22:05

Pops schreef:
Ik gebruik echt niet vaak een slof. Maar moet wel zeggen dat ik hem dit jaar toch al 2 keer uit de kast heb geplukt.
Ik heb een jong paard die van september tot december op stal heeft gestaan, hij had zijn hele hoefbal eraf en daardoor een tijdje in de gips gestaan enzoverder..
Toen we het werk weer mochten oppakken was hij eigenlijk enorm flink, alleen, als we met meerdere paarden in de piste waren kreeg hij van die "paniekaanvallen"
Als een paard zijn richting uit kwam schoot zijn hoofd de lucht in en ging hij vluchten, net hetzelfde als een ander paard kort achter hem passeerde. Mijn paard is echt fijn te rijden en een heel zacht beest, dus na enkele meters stond hij altijd wel weer stil of deed hij weer normaal...
Maar voordien had hij nooit problemen gehad met andere paarden... Heb een tijdje gewoon zo blijven rijden maar dat beterde dus niet, in tegendeel, het werd enkel slechter.
Ik heb toen twee keer met slof gereden, die eigenlijk constant doorhing, alleen, als hij zo in paniek schoot kwam die er even tussen, meneer kwam direct weer iets ronder en we konden verder rijden alsof er niets was, ik moest hem niet meer stil zetten en ik moest ook niet meer bang zijn dat ik andere mensen omver zou lopen :Y)
Ik denk dat, doordat ik gewoon verder kon rijden alsof er niets gebeurt was, hij ook echt begon te beseffen dat er eigenlijk niets aan de hand was.
Zijn paniek is nu hélemaal over en ik moet zeggen dat de slof daar toch echt wel heeft bij geholpen.
Twee keer heeft hij er aan gehangen en vroeger was ik ook nogal anti-slof, nog steeds, als ik hem verkeerd zie gebruikt worden.. Maar voor mij en mijn paard heeft hij wel goed kunnen dienen :j

precies hetzelfde hier! loopt vanzelf nageeflijk, en hangt dan als een soort martingaal. maar als hij weg wil rennen (nek erop en hoofd de lucht in) reageert de slof direct.

Bobelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 11:54

Yamcha schreef:
Voor een paard dat niet in balans is, kun je hem mooi gebruiken met rechtrichten :)

Kun je net ff duidelijker begrenzen. Gevaar is wel met de slof dat je buiging forceert ipv vraagt.

waarom ga je een slof gebruiken bij een paard dat nog niet in balans is ?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:08

Een paard dat niet in balans loopt mag je absoluut niet rijden met slof!!!
Zoveel mogelijk rechtuit rijden zonder getrek aan zijn hoofd!
Het liefst gewoon het bos in en lekkere stukken draven dan gaan ze op eigen benen lopen en komen ze in balans....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:08

apple01 schreef:
Zelf vind ik dat de slof best handig kan zijn voor bepaalde problemen. Bijv. een paard wat naar voren schiet in de galop of met galop aanspringen. En dan zijn kop eruit trekt. Daarvoor is een slof wel handig. Dat vind ik anders dan een paard die nooit van zijn leven nageeflijk kan lopen door bijv. lichamelijke klachten naar beneden trekken met een slof.

Hier wil ik even op reageren. Ik gebruik de slof juist bij een pony met lichamelijke klachten. Pony is behandeld door de osteopaat en tandarts en 'goedgekeurd'. Nu nemen we de slof er halve lessen bij. (We hebben al het overige geprobeert, van andere zadels en bitten tot hulpteugels, met weinig tot geen resultaat)
Tegen de slof kan de pony niet in, en daardoor wordt ze gedwongen ronder te lopen, wat eigenlijk gewoon beter is voor haar rug. Let wel, de slof wordt alleen strakker genomen als dit nodig is, als de pony meewerkt hangt de slof los. Omdat een losse slof met halsstrekken toch altijd nog inwerkt, halen we hem er halverwege de les echt af. Volgens de osteo is het lopen als sterrelijker met onderhals er op er zo ingesleten dat het zonder hulpmiddel bijna niet mogelijk is om dat er uit te rijden. Een slof vind ik dan nog minder zielig dan het door de mond zagen van het bit, wat een andere optie is om een paard naar beneden te dwingen. Daar komt bij dat het ook zielig is om de pony op de verkeerde manier door te laten lopen.

De pony is nu na 3 keer een half uurtje slof al ontzettend vooruit gegaan. Ook zonder slof laat ze al veel beter ruggebruik zien dan voorheen. Ze begint door te krijgen dat 'rond lopen' ook een optie is, en dat dat geen vervelende gevolgen (= pijn) heeft. Dat daar in beginsel wat dwang voor nodig is... Dat moet imo dan maar. Want ook corrigeren met bijv. zweep is dwang, evenals 'spelen' met het bit tot het paard zogenaamd 'nageeft'. Je leert het paard dan toch ook alleen maar dat een bepaalde optie pijn of ongemak veroorzaakt, en de (door de ruiter) graag geziene houding of reactie het prettigst is. Is dat niet de basis van ons paardrijden?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 18:03

Safiera schreef:
apple01 schreef:

Hier wil ik even op reageren. Ik gebruik de slof juist bij een pony met lichamelijke klachten. Pony is behandeld door de osteopaat en tandarts en 'goedgekeurd'. Nu nemen we de slof er halve lessen bij. (We hebben al het overige geprobeert, van andere zadels en bitten tot hulpteugels, met weinig tot geen resultaat)
Tegen de slof kan de pony niet in, en daardoor wordt ze gedwongen ronder te lopen, wat eigenlijk gewoon beter is voor haar rug. Let wel, de slof wordt alleen strakker genomen als dit nodig is, als de pony meewerkt hangt de slof los. Omdat een losse slof met halsstrekken toch altijd nog inwerkt, halen we hem er halverwege de les echt af. Volgens de osteo is het lopen als sterrelijker met onderhals er op er zo ingesleten dat het zonder hulpmiddel bijna niet mogelijk is om dat er uit te rijden. Een slof vind ik dan nog minder zielig dan het door de mond zagen van het bit, wat een andere optie is om een paard naar beneden te dwingen. Daar komt bij dat het ook zielig is om de pony op de verkeerde manier door te laten lopen.

De pony is nu na 3 keer een half uurtje slof al ontzettend vooruit gegaan. Ook zonder slof laat ze al veel beter ruggebruik zien dan voorheen. Ze begint door te krijgen dat 'rond lopen' ook een optie is, en dat dat geen vervelende gevolgen (= pijn) heeft. Dat daar in beginsel wat dwang voor nodig is... Dat moet imo dan maar. Want ook corrigeren met bijv. zweep is dwang, evenals 'spelen' met het bit tot het paard zogenaamd 'nageeft'. Je leert het paard dan toch ook alleen maar dat een bepaalde optie pijn of ongemak veroorzaakt, en de (door de ruiter) graag geziene houding of reactie het prettigst is. Is dat niet de basis van ons paardrijden?

En dus gebruik je het met verstand!
En onder begeleiding, dat is ook best belangrijk!
Maar om een paard te laten rechtrichten of in balans te laten lopen door een slof vind ik uit den boze!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:25

Vind je kyraliam? Ik post hier, juist omdat ik toch niet helemaal zeker van mijn zaak ben. Enne, die les waar ik het over heb, is dat ik mijn zusje lesgeef :o (Zij is 12 en ik bijna 18) Ik kan dus wel zien wat zij doet, en haar zoveel mogelijk helpen, maar ik heb ook geen instructeursdiploma, en ben zelf zeker geen goede ruiter. Wel heb ik overleg met een 'echte' instructrice.

Trouwens, waarom zouden wij de slof dan wel met verstand gebruiken, en iemand die het gebruikt om recht te richten of in balans te laten lopen niet? Ik wil ook dat pony (met de slof, maar ook zonder) juiste stelling heeft in de bocht en voor de rest zo recht mogelijk loopt. En ik denk, dat wat je ook met een paard doet, je altijd de balans beïnvloed... Dus snap niet helemaal wat je met die laatste opmerking bedoelt?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:35

Mmmmm dat vind ik het moeilijke aan deze berichten, je kunt het niet altijd zo uitleggen als je wilt.
En waarom zou jij met 18 niet zien hoe het moet?
Als je zus van 12 het helemaal alleen zou doen zou erger zijn...
Juist omdat er iemand naast staat die het ziet kan het goed gaan.

Recht richten is zo moeilijk, ik rij zelf minimaal 4 jonge paarden per dag, en dat stukje is het moeilijkst.
Ze hebben nl altijd de neiging om een holle en een bolle kant te hebben. Dit los je niet op door ze nageeflijk te rijden met een slof. Dit kan alleen maar door het paard eerst in balns en dus op eigen benen te laten lopen. En vaak is dit niet in de krul maar juist met het hoofd omhoog en in een fijn tempo.
Ahhhhhhh ik wou dat ik het voor kon doen!
Slof is niet altijd de oplossing en nogmaals er zijn nog steeds teveel mensen die het gebruiken en het onbewust verkeerd doen! Lees hierboveb maar, hoeveel zeggen er wel niet dat hun paard de dag erna slechter loopt? Dan gebruik je het verkeerd. Wij zeggen altijd een paard of pony moet je van achter naar voor rijden, eerst aan het been dan nageeflijk, en probeer zoveel mogelijk op te lossen zonder hulpteugels, want waar het rijden ophoudt beginnen de hulpmiddelen..... En zie dit nu niet als aanval ik meen het goed!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:09

Natuurlijk zie ik het niet als aanval, ik ben juist erg blij met alle commentaar!

Mijn zusje wíl het gelukkig ook niet alleen doen, ik zou idd heel bokt over me heen krijgen als dat zo was. Daarom plaats ik ook geen foto's, heb al te vaak meegemaakt dat we de grond in werden gepraat met de pony waarop ik doel. Wij zouden het allemaal fout doen, pony mishandelen etc. Misschien is dat ook wel zo, dan zouik heel graag dingen veranderen. Maar als je er na zo'n 6 jaar mét les niet meer verder mee komt, vind ik het ook zielig om de betreffende pony met onderhals en weggedrukte rug te laten doorlopen. Daar heeft ze meer last van dan onze goedbedoelde pogingen denk ik.

Ik wou dat ik zo'n goede ruiter was, dat ik dit soort problemen er zelf (en dan zonder hulpteugels) uit kon rijden. Ik zou ook wel willen dat je het kwam voordoen, lijkt me erg leerzaam :)
Ik roep ook altijd 'van achter naar voor', eerst het tempo en dan de houding, maar als dat op een bepaald punt niets meer helpt... wordt het lastig.

Met mijn jonge (inmiddels 6, maar nooit lang kunnen trainen ivm persoonlijke problematiek) pony is ook nog erg moeilijk in de aanleuning, op momenten dat hij even netjes met zijn rug rond loopt is zijn hoofd/hals ook netjes, maar nog geen minuut er na hangt hij ontzettend op de teugels. Door hem dan weer bij te drijven en op te houden moet het te corrigeren zijn, maar dan gaat hij gemakkelijk zijn rug wegdrukken en zijn hoofd te hoog houden. Wat zou jij zeggen in dat geval? (beetje offtopic maar ik ben benieuwd?)
Er gaat sowieso geen slof aan, maar daarin begrijp je me wel geloof ik :)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:20

He en balkjes lopen?
Zowel aan de longeerlijn als onder het zadel???
Is erg fijn voor het gymnasticeren....
En weet je, het is vooral een kwestie van oefenen en herhaling, hoe rot dat ook klinkt.
Wees niet bang om te belonen, loopt je pony lekker nageeflijk, wees dan niet bang om toe te staan!
Op een gegeven moment zal je pony het oppikken dat als hij nageeft jij ook nageeft, en dan een beetje been erbij ter ondersteuning zodat het tempo hetzelfde blijft! Herhaling is de kunst!
maar voor het loswerken van een moeilijke rug is het lopen van balkjes erg goed, zo worden ze wat sterker van achter, en doe het met elastiek dit vriendelijker voor de mond en zo hou jezelf ook nog een beetje contact met de mond.... Het is moeilijk meis, zoek naar goede instructie, koop een boek over longeren en kijk goed om je heen naar mensen die veel jonge paarden rijden. Wees niet bang om te vragen, vaak willen mensen het heel erg graag voordoen of uitleggen!

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:38

Ik verbaas me er eigenlijk een beetje over dat er zoveel mensen zijn die 'm gebruiken tijdens het buitenrijden.
Gebruiken jullie 'm dan om te kunnen stoppen omdat je paard ongecontroleerd door 't bos scheurt? En hoe doen jullie dit dan? Gewoon 'trekken' waardoor het paard dus steeds dieper in moet buigen o.i.d?
Geheel niet aanvallend bedoelt hoor, maar ik ben oprecht nieuwsgierig aangezien ik het niet zo 1,2,3 voor me zie.
Verder heb ik weinig boodschap aan het wel/niet gebruiken van een slof. Het is een van de vele hulpteugels, voor de een ideaal, voor de ander absoluut taboe. Ik heb er niets op tegen, maar ik vind dat iedereen zijn paard moet rijden op een manier die hem aanstaat.