Valse oprichting jonge dressuurpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:39

Of zoals mijn op leeftijd zijnde instructeur vroeger sprak: Het werd pas een rotzooi in de paardenwereld, toen sommige boeren achter de ploeg weg kwamen, en meenden zich met dressuur te kunnen bemoeien, door met hun portemonnee te zwaaien. :D
Laatst bijgewerkt door luve_rozes op 31-03-11 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:40

luve_rozes schreef:
Hoe oud denk je, dat paarden zijn, die klassiek gereden worden , LL? 17 jaar, de koek op??

Nou ik ken ze niet die met 25 jarige leeftijd nog op wereldbeker/internationaal topniveau lopen....Als je ze wel kent ben ik benieuwd naar een FEI rankinglijst :list: ik zou zeggen kom maar op...

Het ging in die vorige post om topsportpaarden die teruggetrokken worden uit de wedstrijdsport ;-) die paarden kunnen jaren later thuis ook nog een piaffe of passage hoor...
Niet de spaanse rijschool, want daar zie ik tijdens de show ook nog rijtechnisch het eea aan tekortkomingen....

luve_rozes

Re: Valse oprichting jonge dressuurpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 16:42

Kijk: en nu driemaal raden, waarom ze dat niet meer kunnen op die leeftijd :)* ...Dan zijn we waar we wezen willen, althans ik. Aan jou dus de lijst, want die zijn er niet, om wat ik al zei, in eerdere reacties. :evaw:

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:07

Zooist schreef:
Worden die nog gestart dan op die leeftijd? :)

Zoals het nu naar uit ziet, start Alexandra Korelova met Balagur in 2012 in Londen. Dan zal dat paard zeker 22 jaar oud zijn, maar hij gaat nog als een balletdanser...!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:09

luve_rozes schreef:
Of zoals mijn op leeftijd zijnde instructeur vroeger sprak: Het werd pas een rotzooi in de paardenwereld, toen sommige boeren achter de ploeg weg kwamen, en meenden zich met dressuur te kunnen bemoeien, door met hun portemonnee te zwaaien. :D

...Daar schuilt heel veel waarheid in...! Wijze man...!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:11

Helaas blijft het picture perfect en wat men graag wil zien.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:26

listiglistje schreef:
Over het achterbeen van sommige paarden, imo heeft dat ook met de fokkerij te maken, sommige (duitse) invloeden zijn niet gunstig :o

Is allemaal waar, maar waarom staan die paarden dan bovenaan??
Noem een Amazing Star, die sleept gewoon de bak aan op 6jr.

Professor schreef:
..maar een absolute oprichting en over het tempo rijden en constant een gestrekte gang rijden maakt paarden kapot.
Ideaal is niets, maar minuten lang tegen de hand zijn door een instabiele aanleuning is verre van goed..

Het komt niet vaak voor, maar ik ben het er helemaal mee eens Professor.

CalishaAmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:57

Johanna59 schreef:
Ik vind het gezeur. Dat rijden van de Pavo cup duurt geen uren. En deze paarden worden thuis gewoon getraind. Ook over de rug en laag en los. Het is echt een misverstand dat bij jonge paarden dit de enige manier van goed rijden is. Bij sommige paarden is het zelfs helemaal niet handig om ze zo laag te rijden. En hoe lopen ze dan in het land? Altijd met hun hoofd laag? Bij mijn weten alleen tijdens het grazen. Zo gauw een paard gaat lopen of rennen, rent hij niet over de rug en los en met zijn hoofd laag.
Als je de training aflost door te gymnastiseren en gewoon te rijden, is er niets aan de hand.
De meeste ruiters rijden hun paarden juist veel te laag en op de voorhand. Ze denken dan dat ze over de rug en laag rijden, maar dat is niet zo. Ook dat is namelijk erg moeilijk. Om een paard sterk te krijgen, moet hij ook opgericht kunnen lopen.

Ook aan die oprichting zitten grensen.
Een jong paard ga ik niet zodanig oprichten dat hij helemaal bovenin loopt zoals het een 10 jarig paard betaamt.

Met lang en laag rijden kan je heel veel goeds doen, mits je het goed uitvoert.
Maar ik denk dat dat voor alles geld, of niet dan?

En wat is in hemelsnaam de vergelijking tussen een paard in het land, en een paard onder het zadel?
Wanneer je op een paard gaat zitten, wat (nogmaals) niet gemaakt is om op te rijden, komt er nog meer gewicht op de voorhand.
Waar het paard het meeste gewicht dus al mee draagt.
Aan ons de taak het paard te leren gewicht meer op de achterhand over te nemen.
Zodra je op een paard gaat zitten, weet je dat het dier sneller beschadigt ( slijt ).
Daarom trainen wij dressuur, om deze slijtage zo veel mogelijk tegen te gaan, en ons paard een betere houding aan te leren.

Dat heeft volgens mij niks te maken met ''een paard op het land''.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:19

Tjuppie schreef:
listiglistje schreef:
Over het achterbeen van sommige paarden, imo heeft dat ook met de fokkerij te maken, sommige (duitse) invloeden zijn niet gunstig :o

Is allemaal waar, maar waarom staan die paarden dan bovenaan??
Noem een Amazing Star, die sleept gewoon de bak aan op 6jr.

Professor schreef:
..maar een absolute oprichting en over het tempo rijden en constant een gestrekte gang rijden maakt paarden kapot.
Ideaal is niets, maar minuten lang tegen de hand zijn door een instabiele aanleuning is verre van goed..

Het komt niet vaak voor, maar ik ben het er helemaal mee eens Professor.

Amazing Star sleept de bak aan omdat hij loopt vanuit de lendewervels. Als je goed kijkt op rechte stukken zie je dat hij lateraal op de eerste paar lendewervels buigt als hij een van de achterbenen naar voren brengt. Kortom hij heeft een lekker schud kontje van links naar rechts. Behalve naar de rijstijl moet je ook kijken naar hoe een paard gebouwd is. Amazing star kan heel gemakkelijk buigen en zal straks weinig moeite daarmee hebben. Verzamelen vraagt bekken kanteling. Amazing Star kanteld het bekken zeer weinig. Wellicht kan hij dit niet en zit hij vast en misschien is het zo te verhelpen, maar het kan ook zo zijn dat hij vanuit de lendenen lopen makkelijker vind, gezien hij daar wel extreem lenig in is. Bij verzameling ga je dit merken. Vooral in de galop. Verruimen en buigen is makkelijk, verzamelen is moeilijk. Helaas kon ik geen filmpje vinden waarin het duidelijk te zien is, maar zag het heel duidelijk op een hengstenshow.

Een ander voorbeeld van wel veel achterbeen gebruik is Apache. Waarom, dit paard zijn bekken staat van nature al erg gekanteld. Hij heeft een korte strakke rug met een wat ondergeschoven kontje om het maar in jip en janneke taal te zeggen. Zijn gluteus (dikke bilspier) doet heel veel werk en hij knijpt zijn billen ook nog eens samen. Tja met zo'n stand krijg jij je achterbeen wel onder de massa Apache is en heel strak en door dat samenknijpen v de billen komen die achterbenen extra hoog.

Zo heeft elk paard ook nog eens een basispakket, vanuit de fokkerij ja. Toch zou ik ze beiden graag op stal willen hebben en ik denk dat Amazing star bij merrie's die weinig lengtebuiging vertonen heel gunstig uit kan komen en Apache zeker bloed en temperament en bekkenkanteling kan toevoegen aan merries die wat nuchterder zijn met een recht kruis.

Wat betreft valse knik, een valse knik op zich lig ik niet wakker van. Als een paard makkelijker buigt tussen de 2 en 3 of 3e en 4e halswervel, vooral als ze zo jong zijn, daar zie ik geen kwaad in. Er zijn paarden (veel duits gefokte paarden) die amper een pink ruimte hebben tussen de kaak en atlas (eerst halswervel). Opgericht en dan op de loodlijn is voor sommigen niet eens mogelijk dus die pakken dan de 2e of 3e wervel als buigpunt. Wil je zo'n paard correct achter de oren het hoogste punt laten hebben dan zit de neus ver voor de loodlijn. Ik kan me voorstellen dat hij dan te veel om zich heen gaat kijken.

Waar ik wel tegen ben is het van voor naar achteren rijden het hangen aan de teugels en het vele getriks met de jonge paarden. Dat is inderdaad niet gezond.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:55

Leuk verhaal maar wat hebben we daar verder aan? Ik doel op het feit dat zo'n paard hoog eindigt en dat ik liever een paard zie wat z'n achterpoten optilt en voor wat minder getrixt wordt. Maar volgens mij lees ik dat in jouw laatste regel... Verder vind ik je verhaal niet echt van belang en ook zeker geen antwoord op datgene wat ik zei.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:23

Pasdedeux, wat een hoop gevaarlijk geklets!
Een paard kantelt zijn bekken niet om te vezamelen. Een paard in vezameling krijgt Hankenbiegung,wat wil zeggen dat het grote vering gaat krijgen in heup- knie- en spronggewricht! Het paard gaat dalen, waardoor de hoeken kleiner worden, omdat de gewrichten zich dieper gaan buigen!
Een paard in een valse knik is wel degelijk zorgelijk!. Zo'n paard kán niet over de rug lopen. Een paard knikt bij dwang dáár waar hij van narure het gemakkelijkst kán knikken. En een nek als hoogste punt, maar een neus wat áán de loodlijn is....??? Een paard is geen slang. Anatomisch gezien kán de neus niet anders dan vóór de loodlijn zijn indien de nek het hoogste punt is. Dat is ook zoals het hóórt...!
Dus ga nou maar eens na bij al die topruiters hoevelen dat er zo voor elkaar hebben!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 00:01

Iets gematigder reageren kan ook wel.. gevaarlijk geklets nogwel... gezellige manier van discuseren
Het bekken wordt wel degelijk gebruikt bij verzameling, denk je dat de vering in de sprong,knie in de heup stopt? Bekken overgang naar lendenen SI gewricht niet belangrijk bij verzameling? Als een been meer onder de massa komt doet het bekken daar echt wel mee. Het veert daar ook en de vering zit hem in het het kantelen.
Tevens zeg ik ook net als jij dat als de nek het hoogste punt is de neus voor de loodlijn komt,en bij sommige paarden VER voor de loodlijn vanwege minder ruimte. Teruglezend kan ik me voorstellen dat het aan de loodlijn de indruk geeft dat ik dat als goed beeld zie, ik wilde aangeven dat de ruimte niet altijd toelaat wat sommige ruiters verwachten en ik had inderdaad beter iets voor de loodlijn en ver voor de loodlijn kunnen zeggen. Mijn excuus.
Desalniettemin kan ik me wel voorstellen dat ruiters hun jonge paard ronder instellen en ik vind het dan dus net als jij logisch dat het paard dan knikt waar hij het gemakkelijkst knikt. Ik wijt dat alleen niet altijd aan dwang met de nadruk op niet altijd! Ja ook ik zie veel ruiters van voor naar achteren rijden en hangen aan de teugels, maar ik zie ook paarden die inknikken tussen wervel 2 en 3 of 3 en 4 in een proces van africhting zonder druk in de mond omdat ze wat ronder worden gereden of zelf daar graag lopen. Als je de definitie valse knik puur ziet als het inknikken door het van voor naar achteren rijden dan zijn we het eens, not done!
Het uiteindelijke doel is de nek als hoogste punt en neus voor de loodlijn met ruggebruik. Een neus voor de loodlijn maar geen ruggebruik zie ik helaas ook genoeg. Ook dat moet geen doel opzich zijn.
Tot slot vind ik ook dat veel jonge paarden te veel op druk worden gereden en getrikst zonder ruggebruik en helaas wordt dat inderdaad hoog beloond.
Tot zover mijn geklets, ik wens jullie hier veel plezier met discusseren

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 06:47

Waarom dat "gevaarlijk" geklets is, Pasdedeux, is omdat dat hier meer "gesuggereerd" wordt op Bokt. En dit wordt door jan en alleman overgenomen als zijnde waarheid en daar moet je gewoon mee uitkijken.
Dat bekken gaat vanzelf mee, maar maakt géén kanteling.
Een "valse knik" in een hals waar véél lengte in zit, is geen valse knik meer. Is er echter sprake van iets wat voor oprichting doorgaat (en dat ís nog al eens) dan wordt het echt een KNIK en schiet de rug als gevolg daarvan op slot.
Het is wel belangrijk hoé je het formuleert, anders staat er dus gewoon iets anders, snap je.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:08

Waar komt die onzin vandaan met dat kantelen?????
Hankebiegung dat is al duidelijk uitgelegd door velen.
Dat is het buigen in de grote gewrichten van den achterhand en dat zijn er 5.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:16

Welke vijf zijn dat?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:18

Zooist schreef:
Welke vijf zijn dat?

Heup-, knie-, sprong-, kogel- en kootgewricht.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:22

Wanneer het paard meer gewicht neemt op de achterhand, dan zakt het paard achter en komt het voor omhoog. Denk aan een piaffe (kan even geen foto's plaatsen)
Wanneer de rug hier goed gebruikt wordt dan vind er toch een kanteling plaats van het bekken?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 08:04

Zit de verwarring hier in wat zijn de heupen, en wat het bekken? :?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:29

luve_rozes schreef:
Zit de verwarring hier in wat zijn de heupen, en wat het bekken? :?

Heupen zijn in de wandelgangen de koppen van het femur (bovenbeen) die in de kommen van het bekken zitten.
Je kan het ook nog hebben over een heupbeen, maar dat wordt hier dan weer niet bedoeld.. dat maakt het lastig.

Bekken is het stuk bot wat vast zit aan de rug.

Bekken/rug overgang is een vrij star geheel, kan je niet heel veel mee.

Je krijgt oprichting relatief voor.
Als het paard achter in zijn 5 gewrichten gaat zakken, doordat die een grotere hoek krijgen.
Achter hand zakt, daardoor lijkt voor opgericht.
Vandaar relatieve oprichting.

Even de boel gejiptenjanneket.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:07

Toch kan ik me in PdD vinden.

http://www.atletischerijkunst.nl/pagina44.html

http://www.klassiekedressuur.com/index.php?id=26

http://www.paarden-osteopathie.be/docs/ ... vue_nl.pdf

Vandaar dat ik spraakverwarring dacht...

Versammlung beginnt da, wo das Pferd sich ausgehend von der Arbeitshaltung im Rumpf verkürzt und die Gelenke der Hinterhand (Hanken) in der stützenden Phase des jeweiligen Hinterbeins stärker beugt, sozusagen leicht in die Knie geht. Durch diese Bewegung wird sein Becken stärker abgekippt und da dieses, wie schon erwähnt, mit dem Kreuzbein verbunden ist, zieht die Beugung der Hinterhandgelenke auch ein Abkippen des hinteren Rückens nach sich. Der Rücken wird aufgewölbt
Laatst bijgewerkt door luve_rozes op 04-04-11 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:11

Het is inderdaad niet goed dat ze er zo bij lopen, wel denk ik en hoop ik dat de topruiters de paarden thuis zo training dat ze niet teveel en te zwaar getraind worden. Zij moeten tenslotte hun brood ermee verdienen. Dat zegt niet dat ik het eens ben met de oprichting die ze altijd laten zien.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:49

luve_rozes schreef:
Toch kan ik me in PdD vinden.

http://www.atletischerijkunst.nl/pagina44.html

http://www.klassiekedressuur.com/index.php?id=26

http://www.paarden-osteopathie.be/docs/ ... vue_nl.pdf

Vandaar dat ik spraakverwarring dacht...

Versammlung beginnt da, wo das Pferd sich ausgehend von der Arbeitshaltung im Rumpf verkürzt und die Gelenke der Hinterhand (Hanken) in der stützenden Phase des jeweiligen Hinterbeins stärker beugt, sozusagen leicht in die Knie geht. Durch diese Bewegung wird sein Becken stärker abgekippt und da dieses, wie schon erwähnt, mit dem Kreuzbein verbunden ist, zieht die Beugung der Hinterhandgelenke auch ein Abkippen des hinteren Rückens nach sich. Der Rücken wird aufgewölbt

Wat ik hierover wil zeggen is dit:
Vanuit "wetenschappelijke" hoeken wordt inderdaad nog al eens gezegd dat het bekken kantelt; de sites die u aanhaalt.
De site van Marijke de Jong valt onder Academische Rijkunst, een aftreksel van de Klassieke Rijkunst, bedacht door Bent Branderup. Een rijkunst is nooit aan één persoon gerelateerd overigens.
In de Klassieke Dressuur hebben wij het over het dalen, het zákken van de croupe agv de sterke buiging in de gewrichten van het achterbeen (al benoemd hierboven).
Er vindt géén kanteling plaats. De lendenpartij zal zichtbaar welfen agv van aanspanning van de rugmusculatuur die de verbinding vormt tussen de voorhand en de achterhand; dit gebeurt door de sterke buiging in de gewrichten. Een kanteling van het bekken is daarbij niet aan de orde, wel een daling...!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 06:22

We bedoelen dus gewoon hetzelfde alleen noemt de een het dalen en de ander kantelen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 06:32

Kom aan het begin van het topic weer het "heilige huisje" lang en laag tegen. Is allemaal leuk maar zie toch vaak lang en op de voorhand. Al deze mensen bij ons op stal zie ik toch heel regelmatig een paar weekjes aan de hand stappen ( blessure?). Zolang je met te jonge paarden te hard of eenzijdig traint krijg je geheid problemen op latere leeftijd. Ook de mensen die die denken dat ze goed bezig zijn met jarenlang lang en laag rijden.