zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 17:20

ik rijd zelden met zweep, mijn pony reageert super op mijn hulpen..als ik em gebruik is het alleen om iets bij te tikken voor correctie op een oefening, dus verlengde van mijn arm..
ik heb ooit wel eens per ongeluk tegen mijn eigen been geslagen met een zweep..je wilt niet weten hoe pijn dat doet...zou ik mijn pony nooit aan kunnen doen!

danneke80

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:12

Ik heb het ook weleens op mijzelf geprobeerd om te kijken hoe het voelt voor een paard. Een zacht tikje voel je niet, maar een echte pets deed veel pijn. Dat heb ik daarna ook nooit meer gedaan. (Daarvoor deed ik dat eigenlijk ook zeer zelden)
Uitzondering zou voor mij de situatie zijn die Vjestagirl beschreef, dus als het paard echt gevaar voor jezelf gaat veroorzaken.

_Passion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:22

Als jij al denkt dat een zweep staat voor straf, dan doe je al iets verkeerd.
Ik rij niet met zweep, want bij mijn paard is het niet nodig.
Maar ik heb vanaf de manege toch al geleerd dat een zweep niet is om te straffen, maar als een soort van verlenging van je arm, of om te corrigeren.

Slecht gedrag negeer ik en goed gedrag beloon ik.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 20:04

Mijn pony heeft waarschijnlijk veel meegemaakt en was in het begin heel bang van de zweep.
Ik heb er wel eentje maar gebruik 'm eigenlijk nooit, in de bak soms om heel licht aanwijzingen te geven bij bv wijken of schouder binnenwaarts en buiten heb ik 'm bij voor als er dazen zijn dat ik die weg kan jagen :P

Tsjebbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:34

ik vind het niet zielig zolang je het goed gebruikt natuurlijk!

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:37

Pas een zweepje pakken als je paard niet reageert op de hulpen, dus eerst even zonder zweepje proberen. (Mijn mening :+ )
Maar zielig vind ik het ook niet.. Zolang je het maar goed gebruikt..

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 21:47

ik gebruik mijn zweep o.a als hulpmiddel tijdens het wijken, tikje tegen d'r kont en hups opeens maakt madam passen van 5 meter :D en als ze voor de zoveelste keer niet gelijk hup op mijn been reageert kan ze een flinke tik verwachten. dan racen we een paar rondjes door de bak met de kop in de lucht (pony reageert wel heftig op zweepje meestal) maar daarna kan ik mijn zweepje weggooien en heb ik een explosieve pony onder me die op de minimale hulp van mijn been reageert. liever in één keer duidelijk maken wat je wilt dan de hele tijd been blijven geven. dat vind ik zieliger.

en wanneer je niet met een zweep om kan gaan en je rijdier om het minste of geringste een klap geeft moet je d'r niet mee gaan rijden nee.

@passion:maar waarom zou je slecht gedrag negeren? met rijden ben je toch constant bezig om jezelf en je pony te verbeteren en naar een hoger niveau te tillen? Er zit een verschil tussen iets fout doen en iets niet begrijpen. maar wanneer je pony biijvoorbeeld bewust niet reageert op je beenhulp en dus iets fout doet corrigeer je dat lijkt mij.

Semmie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 13:03

Ik rijd altijd met een zweep en ik vind het echt niet zielig als je hem maar normaal gebruikt en geen keiharde klappen geeft ofzo ..
Mijn pony is namelijk een beetje lui/sloom en soms moet ik haar dan even wakker schudden met een tikje :o

Gloe1lamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:33

Ik rijd eigenlijk altijd met zweep maar ik gebruik hem zelden, alleen als het nodig is om de achterhand wat te activeren. Zolang je niet bovenhands mept vind ik een zweep niet zielig.

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:41

Ik vind het wel zielig als je er op los zou slaan terwijl het paard zn best doet etc.
het is niet zielig als je hem wilt corrigeren of hij doet ontzettend vervelend
ik rijd meestal met zweep en het is niet zo dat ik hem heel vaak gebruik, eigenlijk vrijwel nooit..
maar als mn paard me voor de gek zit te houden of echt met opzet zit te vervelen dan geef ik hem wel een tik maar niet ontzettend hard natuurlijk, dat is niet nodig..

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:46

@michh16, het is over het algemeen niet de bedoeling om erop los te slaan, of je paard zn best nou doet of niet.

Ik zie sommig zweepgebruik bij mensen die er wel echt op los slaan > gebruiken hun been niet, maar gelijk een mep van hier tot tokio op die flank.
Zweepgebruik is - mits goed - niet zielig. Een tik hoeft niet hard te zijn, soms is een zachte "aai" al genoeg om duidelijk te maken wat je wilt, als correctie of hulp tijdens een oefening.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:47

ik rij zelf zonder zweep maar dit omdat ik dat fijner vind en ik het eigenlijk nog nooit heb hoeven gebruiken bij geen enkel paard. alhoewel nu lieg ik , ik krijg hier waarschijnlijk ook veel commentaar op alleen er was een paard van een vriendin waar niemand meer op wilde rijden ( incl. zij omdat haar paard gevaarlijk steigerde vooruit branden hielp ook niet, het was een stukje dominantie. toen ben ik erop gegaan en heb op het moment van steigeren eerst geprobeert door te rijden maar na 5 keer heb ik de zweep omgedraaid en met het handvat tussen zijn oren gemept .( dit werkt NIET bij elk paard en doe het ook niet graag ) maar om een lang verhaal kort te maken. het is maar een keer gebeurt en het steigeren is gestopt ( en nee het paard was niet bang geworden haha )

ik ben niet tegen een zweep mits het goed gebruikt wordt en gebruikt wordt om een hulp iets duidelijker te maken ( dus niet erop los meppen )
helaas zijn er wel veel mensen die hun zweep verkeerd gebruiken en hun paard ermee straffen en hier ben ik wel tegen

edit: voor dat iedereen denkt dat ik een harteloos persoon ben :o mijn paardje heb ik nu 1.5 jaar en ben nu een jaar bezig met het beleren en dit is zonder zweep en heb hem zelf nog nooit een klap gegeven terwijl meneer absoluut verre van makkelijk is ( dit door vroegere trauma's en eigenaren )

MD_Triumph

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:48

nee daarom, ik vind het ook onzin als je een harde mep verkoopt terwijl je ten eerste je been niet goed gebruikt.
vandaar dat ik ook zei dat ik het wel zielig vind als mensen meteen beginnen te meppen met hun zweep..

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:49

Idd als aanwijsstok.
Even een hulp duidelijk aangeven/tikken.

Maar geen mepmiddel.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 22:49

als je de hele tijd loopt te meppen dan ook nog hard = wel zielig.
als je soms een tikje geeft = niet zielig

SlovesA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:57

ik vind het niet zielig jaa alleen als je hem heeel erg hard slaat expres. maar daar is de zweep niet voor dus zielig is het niet.
je doet het alleen maar om hem voorwaatser te krijgen of de achterdhand erbij te krijgen ofzo

Evelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:36

een zweep is er niet voor bedoeld om erop los te slaan. En als je dat dan ook niet doet is er helemaal niks zieligs aan. Zie het meer als een extra hulp.

Shawtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:56

Hangt er gewoon van af hoe/wanneer je de zweep gebruikt.

Bij mijn vorige paard legde ik de zweep soms tegen zijn achterhand, om deze op een wending meer naar buiten te krijgen.
Als ie bokte, kreeg ie steevast een tik in de nek, anders hield ie niet op.

Zolang je de zweep op het juiste moment gebruikt, en niet harder slaat dan nodig is, heb ik er geen problemen mee.
Al vind ik wel dat je moet proberen om het ook zonder te doen =) Het paard waarmee ik nu rijdt, die rij ik zonder zweep. Het er eigenlijk nog geen seconde aan gedacht, een zweep op haar te gebruiken =D

Ik ben eigenlijk meer een tegenstander, omdat ik het vooral wil kunnen zonder bijkomende hulpen, ik vind het gewoon veel mooier/natuurlijker als je je paard zonder zweep, sporen, slof, ... rijdt. Maar da's een persoonlijke mening =) En ik weet maar al te goed, dat sommige paarden wél een zweep nodig hebben, die had Ax ook nodig. En bij sommige paarden is het idee alleen al dat je een zweep vast hebt genoeg. Ik heb zo op een BWP gereden, met zweep, nooit moeten gebruiken eigenlijk, maar als ik ze niet vast had, ging ze niet meer vooruit.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:02

daphnijntje schreef:
Ik hoor vaak mensen zeggen : ja de weep is ielig asl jij niet door loopt gaan we je tog ook neit heel hard slaan met een zweep?
Maar dan denk ik altijd :Een tikje geven is niet om je paard mee te straffen maar om je hulp duidelijker te maken.
Wat vinden jullie?

graag een reactie

Ik weet niet of ik de enigste ben maar ik moet hier heel erg om lachen, vooral om dat blokje waar in staat dat de afbeelding van enorme zweep er uit gehaald is :D

Ik heb wel een hekel aan mensen die niks anders doen dan constant tikjes geven. Wees consequent denk ik dan. Ik heb een zweep nodig bij mijn paard, maar ik probeer het wel goed te doen, constant slaan is gewoon niet leuk.

JolandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:59

het is een ondersteuning van je hulpen. als je hem op de juiste manier
en timing gebruikt is het zeker niet zielig

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:23

ik rij alleen maar recreatief met mijn arabier, maar heb wel altijd 'n zweep in m'n handen. Ook om als hulp te gebruiken als hij ergens niet langs wil of als hij een keer bokt ofzo.
Als ik hem gebruik om hem te laten doorstappen helpt dit niet, want dan doet hij 4 pasjes sneller en zakt hij toch weer terug :+ Maar dat maakt me niet uit, maar zweep in m'n handen vind ik toch altijd wel makkelijk en fijn hoor. Ook om bijv. takken aan de kant te doen, ben soms wel eens bang dat er 'n tak in z'n oog steeks als hij niet uit kijkt of oplet, dus ben ik altijd aan 't opletten voor hem, maar dat is natuurlijk veel bij buitenritten. Dat hij niet in 't glas trapt bijv. in de berm... zulke dingen.

groetjes

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:38

Mijn vorige lesgever heeft me m'n zweep zo leren vasthouden dat als ik eens te hard of teveel sloeg ik m'n eigen bil mee had.
Zo leer je't ook rap af natuurlijk ;)

Niet dat ik constant m'n paard mepte, dan lag ik er wel af hoor!
Leerde net met 'n lange, fijne zweep rijden en die zijn heel wat 'sneller' en 'harder' dan de iets kortere, dikkere.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:42

Bij mij betekend een zweep:

-stoplichtknoppen indrukken
-mensen aan de kant slaan als ze in de weg lopen
-m'n paardje met de achterkant lekker krabbelen :')

Dus naja, eigenlijk is mijn zweep meer een beloning voor m'n paardje, en voor de mensen die in de weg lopen een straf :P

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:18

en die wielrenners die je haast van je paard rijden! asociale mensen zeg! :(

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:46

Ik rij soms met zweep,
ik heb sinds kort een jong paard, en wil nog wel eens omdat ie narrig aan het been is trappen of bokken, nou geloof mij dat als het na een paar trappen na nogsteeds een stier is dat ze dan wel een vette pets kan krijgen hoor. Anders is zij straks de baas onder het rijden, en dat moeten we niet hebben :)