paard nageeflijk rijden in het bos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:59

Hangt misschien ook een beetje van het paard af, Roos is in de bak meer ontspannen dan in het park, in het park wil ze vooral zoveel en zo hard mogelijk galopperen :):) . Maar imo is dat geen negatieve spanning.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 23:11

Vanky schreef:
wij rijden haar daarom voornamelijk ook met onze zit. te weel gepruts in de mond lijd alleen maar tot stres bij haar :)

Ja precies. Ik doe het zelf voornamelijk op stem. Wanneer hij super fris is heeft dit niet altijd het gewenste resultaat, maar over het algemeen reageerd hij er heel goed op.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:16

Pentax schreef:
Ja als er veel spanning is wel, bijvoorbeeld bij een heet of onzeker paard. Een paard dat dressuurmatig uitgedaagt word is geconcentreerder.

en daag je het paard dan alleen uit met aan de teugel rijden of juist niet en ga je gewoon bezig met dressuurmatige oefeningen en door de concentratie die het geeft, hem meer in balans zien te krijgen zodat hij uiteindelijk misschien ook wat aan de teugel gaat lopen?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 02:47

paardengek_8 schreef:
Het ligt er dan wel aan hoe je die nageefelijkheid verkrijgt :) als je sommige mensen ziet trekken kan dat nooit ontspannend zijn
stef schreef:
toch leuk dat mensen roepen: Buitenrit is voor de ontspanning, terwijl nageeflijkheid juist een gevolg van ontspanning is :?

Ga niet vaak met Stefs korte opmerkingen mee, maar dat trekken valt imo onder 'aan de teugel'.

daNiielle_

Re: paard nageeflijk rijden in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 11:24

Een buitenrit is natuurlijk voor ontspanning, maar mijn paard moet wel onder controle zijn.
Dus begin ik met draven dan moet ze wel nageeflijk lopen, merk ik dat ze lekker ontspannen draaft dan mag ze van mij ook met haar hoofd omhoog. Versnelt ze dan teveel in tempo dan gaat het hoofd weer omlaag.
Zo ook in galop, hoewel we wel vaak een sprintje trekken dus dan is het hoofd wel in de lucht.

Het belangrijkste is toch dat je controle hebt en veilig bezig bent. Wanneer je je teugel echt compleet los hebt kan je nooit op tijd reageren mocht je paard schrikken. Dus op dat moment vorm je wel een gevaar voor je omgeving.

En geloof me....ik loop al jaren optochten met mijn paard, is super bom proof, maar een ongeluk is zo gebeurd.
Wat is er mis met lekker ontspannen lopen maar toch voldoende contact houden met je teugels zodat je meer controle over je paard houdt...

Bovendien is een paard ook ontspannen wanneer hij nageeft.

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:53

Tja, ligt eraan.
Meestal ga ik het bos in met goede contact. Naarmate ik dan merk dat ze wat ontspannen is en niet om de haverklap schrikt, dan mag ze van mij weer meer teugellengte. Vaak komen we rustig met een lange teugel terug. Soms ga ik tussendoor op een openvlakte wat meer dressuurmatige oefeningen doen, zoals aan de teugel. En als we dat gedaan hebben gewoon weer lekker aan een los teugeltje. Wel zo dat er contact is, maar fijn en ontspannen!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 18:13

' aan de teugel ' is gewoon de vorm van correct lopen/rijden.
& in het bos loopt ze veel gemakkelijker rond omdat ze haar
achterhand goed moet gebruiken bij de mulle grond en op en
afdalingen. Ze mag wel heel laag, maar dus wel rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:12

als je je paard niet * aan de teugel * rijd wil niet gelijk zeggen dat ze met de kop in de lucht lopen, dat als eerste :P

Ik rijd mijn paard met lange teugels ( zowel in het bos als die af en toe in de bak ). Ik rijd dan ook bitloos. Ik wil mijn paard niet eens in een krulletje hebben lopen voor het plaatje, en zelf vind ik het plaatje ook nie eens mooi, imo is het zo onnatuurlijk als de pest.
Maar dat wilt niet zeggen dat mijn paardje dus met dr smoeltje in de lucht loopt :n
Mijn paard loopt let kopstuk op schofthoogte ogeveer en heerlijk ontspannen. Imo veel relaxter voor je paard dan wanneer het in een krulletje moet lopen. En dan al helemaal in het bos, dan ga je toch leker voor het plezier?

Zo kwam ik vorige week ook in het bos een miep tegen op een hoogbloedig paard. Miep had sporen om waar je u tegen zegt en een slof omgebonden en het paard met de kin op de borst aan t lopen. Paard kwam HEVIG in verzet en was een trek partij van een jewelste. Paard keek niet echt vrolijk en die miep erop had ook een smoel als een oorwurm. ik zette mijn ponytje ( bitloos en zonder al die ijzerwerk en hulpteugels ) eventjes opzij zodat die miep met haar hoogbloedige paard ons kon passeren. Ik vriendelijk glimlachen naar die miep en mijn pony keek alsof ze gestoord waren. Toen ze me voorbij waren schoot dat paard als een bezetene en bokkend het bos in met vloekende ruiter..Ik keek nog even achterom of alles goed was en eigk waren ze al verdwenen. Ik reed lekker met een lang teugeltje weer relaxed verder naar huis. Nou dan weet ik wel wat ik liever doe ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-11 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:13

Nrkee schreef:
Rijden jullie jullie paard ' aan de teugel' in het bos? of laten jullie ze lekker met hun hoofd in de lucht lopen?

Hoofd in de lucht?? Als ik lange teugel geef gaat het hoofd niet in de lucht maar zo ver mogelijk naar beneden. Ik rijd zo vaak als kan met lange teugel, langs de weg met iets korter zodat ik kan ingrijpen als ze een gekke actie heeft.. Maar ze hoeft echt niet te werken op buitenrit. :)

Liesyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:15

Ik doee buiten lekker ontspannen en in de bak moet ze wel aan het werk:P
maar buiten is echt voor de ontspanning :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:16

Liefst met lange teugel, maar als ik om wat voor reden dan ook meer controle moet hebben, dan 'aan de teugel' :j

Ik snap alleen die mensen niet die zeggen dat buitenrit voor de ontspanning is, ik had toch altijd begrepen dat een paard 'aan de teugel' gaat mede doordat het ontspant.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:17

Ik vindt bos = ontspanning.
Even wat anders dan in de rijbak.

Die van mij loopt vaak laag aan de teugel door het bos omdat zij dan lekker ontspant, soms ook gewoon lange teugel lekker met de neus over de grond.
Laatst bijgewerkt door _ManOnnetje_ op 30-01-11 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:19

Nies_ schreef:
Liefst met lange teugel, maar als ik om wat voor reden dan ook meer controle moet hebben, dan 'aan de teugel' :j

Ik snap alleen die mensen niet die zeggen dat buitenrit voor de ontspanning is, ik had toch altijd begrepen dat een paard 'aan de teugel' gaat mede doordat het ontspant.

nou mijn paard loopt wel laag als ze ontspand, maar gaat echt nie in een krulletje lopen hoor...nagevelijkheid door ontspanning is echt wat anders dan in een krulletje lopen...heb jij een paard in de wei die lekker ontspannend naar een drinkplekje loopt of whatever wel eens in een krulletje zien lopen?
Ze lopen over t algemeen laag met het hoofd en neusje vooruit....niet in een krulletje ;)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:33

Maar je vergeet een aantal punten
* Wij willen liefst dat hij zo lang mogelijk meegaat, in de natuur is natuurlijke sellectie. We moeten hem dus sparen.
* Wij willen op een dier zitten wat gemaakt is om zijn taak in de voedselketen te vervullen. Wij moeten dus proberen dit zo verantwoord mogelijk te doen.
* paard loopt van nature op de voorhand, waar wij dan ook nog eens op plaats nemen. Er onstaat daar dus makkelijker slijtage
* Achterbenen van een paard zijn meer gemaakt om te dragen dan de voorbenen (hoe meer hoeken, hoe meer vering).

Rij je je paard goed en kan die van achter goed ondertreden en kan de beweging van achter naar voor, dan kan die de onderlijn verkorten, de ruiter gaan dragen en zal die een andere houding aan gaan nemen met hoofd en hals.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:36

Ik vind niet dat je los in de wei kan vergelijken als je er op zit. Mijn paard gaat inderdaad vanzelf 'in een krulletje' als ie ontspant, hoe hoog/laag is dan afhankelijk van hoe lang ik mijn teugels vast heb.

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:39

ligt aan het paard. is het een paard dat niet altijd even rëeel reageerd. dan rijd ik hem nagevelijk zo heb ik meer controle, anders kijk ik wel hoe het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:39

Nies_ schreef:
Ik vind niet dat je los in de wei kan vergelijken als je er op zit. Mijn paard gaat inderdaad vanzelf 'in een krulletje' als ie ontspant, hoe hoog/laag is dan afhankelijk van hoe lang ik mijn teugels vast heb.

ooit eens aan gedacht dat dat ook kan gebeuren door eventuele druk van het bit?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:42

Wat bedoelen mensen toch met dat rijdt ik hem nageeflijk of aan de teugel. Ik kan dat niet zo makkelijk. Voor mij is aan de teugel een cadeautje voor hard werken en trainen en niet iets wat je even rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:43

lailapri schreef:
Wat bedoelen mensen toch met dat rijdt ik hem nageeflijk of aan de teugel. Ik kan dat niet zo makkelijk. Voor mij is aan de teugel een cadeautje voor hard werken en trainen en niet iets wat je even rijdt.

is ook zo! Sommige mensen zegge idd ik rijd hem ff zo en zo idd.....

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:45

Nee absoluut niet!! gelukkig niet! gelukkig is het niet even wat je rijdt!
Mijn pony is echt een eigenwijze donder,, Als ik er opstap moet ik al gelijk beginen met ontspannen ze moet eerst helemaal ontspannen over de rug lopen voordat ik der pas kan oppakken, dat duurt echt aan half uurtje ongeveer verschilt wel heel erg per dag! .. en dan langzaam aan oppakken, vaakt lukt het natuurlijk niet..
En het is echt trainen trainen en trainen!

Gelukkig is het niet ''wat je even rijdt'' anders waren er veel slechte dieren gekomen die zo vast zitten.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:46

Ik rijd dan wel niet vaak in het bos, maar meestal in de polder.

Over het algemeen rijd ik ze buiten niet bij elkaar, alleen ik heb nu een paard dat zich soms nogal sterk maar en dan vraag ik wel even iets door omdat ze dan weer ontspant en minder sterk wordt. :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:49

Zo wordt ze getraind, dus zo loopt ze automatisch ook in het bos. Hoef ik weinig voor te doen. Maar ze hoeft niet strak in één houding te blijven zoals in een proef, en tijdens de galopjes gaat het neusje er sowieso flink uit natuurlijk. Dat is een heel ander soort activiteit dan een rustig drafje of arbeidsgalop.

Maar ja, ze loopt dus nageeflijk. Het is sowieso gewoon beter voor haar rug :)

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:51

Jaimyliefje ;; Ben ik met je eens:) .. Vaak lopen ze al zo en zijn ze ook ontspannen:d en lekker door het bos met galop hebben ze al een ontspannen houding.:D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:52

Cinnepin schreef:
Nies_ schreef:

ooit eens aan gedacht dat dat ook kan gebeuren door eventuele druk van het bit?

Jawel :j Ik zei ook al dat ik bij voorkeur m'n teugels gewoon helemaal lang heb, dan loop ie inderdaad niet in een 'krulletje', maar dat is logisch, want er is niks om op na te geven. Als ik mn teugels er om wat voor reden dan ook bij moet pakken gaat ze 9/10 keer in een 'krul' lopen.
lailapri schreef:

Dat is het ook zeker :j
Maar, als je elke dag hard werkt en traint om je paard dressuurmatig voor elkaar te hebben is het imo niet gek dat dat 'krulletje' na een tijd automatisch gaat.

_ManOnnetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 20:56

Ja ''nies'' daar ben ik het met je eens:) als je elke dag hard aan het trainen bent om iets voor elkaar te krijgen mag dat na een tijdje wel automatisch gaan:D