De redelijkheid van het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: De redelijkheid van het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:10

Haha _O- Ik merk heel goed dat nu ik rechter word en bewuster van mijn lijf, mijn paard ook fijner gaat lopen.

Bij de pony en die vos was ik scheef en beide paarden hadden medisch flink wat mankementen en dan merkte ik extra goed dat als ik slecht zat, beide beestjes niet liepen.

@ DDW1190; ik denk dat het enige waar jij op moet letten is dat je niet je rug hol gaat trekken. Niet dat je dat extreem doet, maar bij je 3e? foto heb ik het idee dat je daar neigt. Hoewel je gewoon fijn zit om zo te zien hoor!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:22

ja klopt, ik ga mijn schouders een beetje vast zetten en ik denk dat daar het probleem is zit..
en meestal volgt de rest dan ook!

Edit: Klopt ik merk het ook, want mijn pony word dan sterker en gaat zijn kaak dan vaster zetten!
ben benieuwd naar een goede oplossing naar aanleiding van dit 'probleem'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:37

Bekken iets naar achter kantelen, dat het rechtop staat. Voor je gevoel zit je dan naar achteren, het bekken van de vrouw is iets naar voren gekanteld tov de man.

Dit plaatje geeft dat heel mooi weer:

Afbeelding

Voor een correcte zit op het paard, moet je je bekken iets naar achter kantelen, zodat je rug niet meer hol is, maar recht. Dat zorgt ervoor dat je in je rug de schokken op kunt vangen, en dus mee kunt in de beweging. Dus: bekken iets naar achter kantelen, buikspieren aanspannen, rugspieren ontspannen. Armen los laten afhangen vanaf je schouders, en dan je ellebogen buigen, dan kun je ook 1 lijn maken van elleboog naar bit. Je merkt ook dat je dan heel makkelijk met de mond mee kunt gaan.

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:42

MyWishMax schreef:
Linkerhand die plat gelegd word en rechterhand opgetild, plus polsen naar beneden geduwd
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... 9633-1.jpg
http://i199.photobucket.com/albums/aa13 ... G_9680.jpg

Je ziet inderdaad wel ontwikkeling, maar op de 1e foto zit je scheef in je heupen en dat werkt dan weer door naar je schouders. Ook denk ik dat je wat "spierkracht" betreft aan de ene kant wat sterker bent ontwikkeld dan aan de andere kant.
Op de tweede foto zit je gespannen in je schouders.

Ik vind het goed dat je wel naar jezelf "kijkt" en jezelf wilt verbeteren.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:03

Yamcha schreef:
Bekken iets naar achter kantelen, dat het rechtop staat. Voor je gevoel zit je dan naar achteren, het bekken van de vrouw is iets naar voren gekanteld tov de man.

Voor een correcte zit op het paard, moet je je bekken iets naar achter kantelen, zodat je rug niet meer hol is, maar recht. Dat zorgt ervoor dat je in je rug de schokken op kunt vangen, en dus mee kunt in de beweging. Dus: bekken iets naar achter kantelen, buikspieren aanspannen, rugspieren ontspannen. Armen los laten afhangen vanaf je schouders, en dan je ellebogen buigen, dan kun je ook 1 lijn maken van elleboog naar bit. Je merkt ook dat je dan heel makkelijk met de mond mee kunt gaan.

Ik ben je even kwijt.
Als je je bekken naar achter kantelt, maak je je rug juist hol. Mij is altijd geleerd om mee te gaan met je bekken in de beweging en deze dus niet 'vast' een kant op te kantelen. Juist soepel vanuit de bekken en door mee te kantelen met de rug belast je je paard het meest gelijkmatig en het minst storend.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:07

dejavu schreef:
Yamcha schreef:

Ik ben je even kwijt.
Als je je bekken naar achter kantelt, maak je je rug juist hol. Mij is altijd geleerd om mee te gaan met je bekken in de beweging en deze dus niet 'vast' een kant op te kantelen. Juist soepel vanuit de bekken en door mee te kantelen met de rug belast je je paard het meest gelijkmatig en het minst storend.

Nee, bol. Bekken naar achteren kantelen (de bovenzijde van je bekken), wordt je bol van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:16

Klopt. En omdat het bekken van de vrouw van nature jets naar voren gekanteld is is je rug Dan recht. Bol kun je niks opvangen en hol ook niet. Met een rechte rug wel.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:36

Sjolvir schreef:
Nee, bol. Bekken naar achteren kantelen (de bovenzijde van je bekken), wordt je bol van.

Yamcha schreef:
Klopt. En omdat het bekken van de vrouw van nature jets naar voren gekanteld is is je rug Dan recht. Bol kun je niks opvangen en hol ook niet. Met een rechte rug wel.

+:)+ :)*

Ik bekeek het meer vanaf de 'onderkant' en niet zozeer vanuit de bekken. Bedankt voor de verheldering.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:36

liberty22 schreef:
aerdenhout1 schreef:
Foto 1 vind ik te overdreven. Uiteindelijk willen we balans, en hier valt dus het paard alsmede de ruiter naar voren.
Foto 2 kan ik mee leven, al is de aanleuning vanuit haar hand/arm richting mond niet correct. De hand zou meer moeten worden gedragen zodat de lijn van de teugel geen knik vertoond.
Foto3 is de aanleuning weer niet perfect, te losse teugel. de amazone zelf zit hier wel in evenwicht
foto 4 moet neem ik aan verzameling uitbeelden en dan zou in mijn ogen het paard veel meer los mogen laten in kaak nek gewricht en meer mogen buigen zeg maar.

x2 ik vind ook dat de betreffende mevr. steeds een fractie voor de loodlijn van het paard zit.

@moll wat is de bron van deze foto's ik ken veel klassieke mensen waarvan ik weet dat ze iig foto 1 veels te overdreven vinden

bron boek van Egon von Neindorff

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:47

Voor mijn gevoel, ben ik redelijk naar mijn paarden met rijden,
Mijn pony was ik zelf aan het beleren, alleen ik merk dat ik tegen blokkades oploop die ik niet kan verhelpen, en heb dus gekozen om hem een tijdje te laten rijden door een stalgenoot, met meer ervaring.

Mijn (verzorg)paard loopt practies alleen bij mij een beetje normaal...
Als vrienden van mij erop zitten loopt ze niet, tenzij ik meeloop, en de eigenaresse kan dr niet meer mee dan stappen en op laag tempo draven.
Bij mij stapt en draaft ze nu prima, en aanleuning begint ook steeds meer te komen, ze maakt met plezier een sprongetje, en galop werken we nu ook aan.

Dus ik denk dat ik wel redelijk ben naar mn paarden. :D

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:45

Rechtrichten - netjes zitten, natuurlijk heeft het met elkaar te maken. Maar wat er netjes uitziet hoeft niet altijd een onafhankelijke zit te zijn. Er zijn veel (top)ruiters die als een krant op een paard zitten maar een paard niet storen en perfect kunnen rechtrichten. Wel is het natuurlijk een mooi streven om er netjes rechtop op te zitten maar liever iets te ver naar voren (B.V.) dan strak (en verstrakt) rechtop.

Zeker bij jonge paarden kan je niet gelijk rechtop zitten, dat is niet fijn, eerst moet de ontspanning daar zijn. Wat dat betreft vindt ik Moll´s plaatjes van de schimmel erg goed (en idd, eerste plaatje is erg overdreven en naar mijn mening zijn de benen van de ruiter niet op de juiste plek.)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:49

Ik denk dat het belangrijkste is dat je altijd het beste met je paard voor hebt en blijft nadenken hoe je kan verbeteren. Op alle vlak.. leefomstandigheden van het paard, je eigen ruiterschap, tuig, training, voeding enz.. altijd wel iets waar je nog in vooruit kan. En inderdaad zoals hierboven al werd gezegd, niet per-se alles zelf willen doen. Op tijd iemand er bij roepen valt ook onder redelijk zijn.