Heb jij een vast trainingschema voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:32

werk-schema 7 jarige ruin....maandag-30 min rijden,10 min uitstappen op het harde..............dinsdag,,1 uur stapmolen los paddock,,60 min,evt wei 1 uur...........woensdag,,25 min rijden/molen 25 min....wei,1 uur. donderdag,,longeerwerk 25 min..los paddock,1uur.,,,,vrijdag,,springen 25 min...los paddock,1 uur. ..zaterdag,,,,los paddock,wei 1,5 uur...zondag,,,buitenrit 1,5 uur wei,,1 uur...daarnaast na het rijden ieder x buiten afstappen../grondwerk/vrijheids-training/cilicker-training... voedinds-schema.ochtend 1/4 biks/handje life for care[pavo] 2kilo hooi[nat gemaakt] s,middags,,,1/4 biks,[zonnebloem olie 1 scheut] 2 kilo hooi.....peen. 1 kilo pavo life4care].... s,avonds,,,,1/4 biks....om 19,30u 2 kilo hooi.[als het paard minder werkt dan wordt het voer aangepast..en iedere middag krijgt hij nog 300 gram mineralen brok..

Anoniem

Re: Heb jij een vast trainingschema voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:04

Mijn werkschema:

Niveau: B/L

Maandag: Meestal rust
Dinsdag: 1 uur intensieve les
Woensdag: Zelf rijden, meestal dressuur of buitenrit
Donderdag of vrijdag : 1 uur intensieve les, ligt eraan welke dag, anders vrij of longeren met touwtjes
Zaterdag: 45/60 min. dressuur
Zondag: Buitenrit

Als we op buitenrit gaan maken we ook flinke buitenritten van 3 uur, met bergje op en bergje af, veel tempowisselingen. Goeie training voor de spieren! :) Zo af en toe maken we ook een sprongentje, maar dat is meer voor de fun.
Verder gaat hij van 8u s'ochtens tot het donker word op de wei. Hij krijgt s'ochtens en s'avond 3/4 gewone Pavo biks, 1/4 Muslie, lijnzaad olie er overheen en wat appeltjes/wortels en een pluk hooi.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:39

Leeftijd paard: 5,5 jaar

Niveau: B dressuur, springen B/L

Schema maandag t/m vrijdag

Maandag - +/- 45-60 minuten dressuur
Dinsdag - +/- 30-45 minuten dressuur
Woensdag - 1 uur lichte springles (stop ik wel mee per 1 okt)
Donderdag - 30 minuten privéles of longeren
Vrijdag - 1 uur intensieve springles
Zaterdag - wedstrijd of buitenrit of 30-45 minuten dressuur of vrij
Zondag - zonder zadel rijden of 45-60 minuten dressuur of vrij

Voedingpatroon

2x per dag 3/4 kilo biks, en paar keer per dag hooi.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:16

Trainingsschema hangt een beetje van de week af. Hoe druk ik het heb met school, en of ik wel/geen wedstrijd/clinic heb. Soms sla ik ook wel een dagje over, maar Syl wordt gauw stijf. Daarom rijd ik bijna elke dag.

Leeftijd pony: 17 jaar.
Niveau: L2+5

Maandag: Ong. 3 kwartier rijden.
Dinsdag: Ong. 3 kwartier rijden.
Woensdag: Ong. 3 kwartier rijden.
Donderdag: 1 uur dressuurles
Vrijdag: 3 kwartier dressuurles (en soms springen)
Weekend: Wedstrijd(en), clinics op de manege, buitenrijden, springen, dressuur. Verschilt heel erg! :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:20

Leeftijd paard: 16 jaar

Niveau: B

Dinsdag & donderdag half uurtje.
zaterdag 3 kwartier / uur.
(Rijden btw^)

Voedingpatroon
24/7 buiten , naar het rijden 1/4 schep brok en 1/4 schep muslie.

niemand1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:57

Ik gebruik geen trainingsschema, je moet namelijk zelf aanvoelen hoe je paard op die dag is, als het allemaal een keer niet fijn loopt moet je niet nog een uur door blijven gaan want daardoor wordt het niet beter en het zo maar zien van dat je paard een keer geen goede dag heeft door bijv. spierpijn. Ik doe dus altijd wat ik op dat moment voel en wat er onder mij gebeurd. Ook ligt het er natuurlijk ook oud je paard is, is hij jong doe dan nog niet te veel en zwaar werk, ook het niveau speelt mee, ik spring met een 9 jarige hengst in het Z dus dan mag je zeker wat van je paard vragen.

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 20:05

Leeftijd paard: 14 jaar
Niveau: L1 dressuur

Maandag: ongeveer 3 kwartier dressuur
dinsdag: half uur les dressuur
woensdag: vrij
donderdag: ongeveer 3 kwartier dressuur
vrijdag: ongeveer 3 kwartier dressuur
zaterdag: vrij (of een wedstrijd)
zondag: 1u recreatief (springen, buitenrit)

vaak stap ik uit met een buitenrit.
ze staat overdag op de wei , na het rijden krijgt ze 1kg brok. en een paar x per dag hooi

Voedingpatroon

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:18

Leeftijd paard: 7 jaar
Niveau: L1 dressuur

Schema:
- dagje dressuur, gericht op ontspanning
- dagje dressuur, proefgericht, intensief
- dagje longeren met bijzet
- eventueel een rustdag, anders licht dressuurwerk
- weer een dag intensiever dressuurwerk
- en dan weer longeren

Zo wissel ik het af, ga binnenkort ook wat sprongetjes meenemen of balkjes lopen in het dressuurwerk. Ook gaan we soms op buitenrit en binnenkort komen er wedstrijden op het programma.

Het paard staat iedere dag van 8 tot 8 buiten, nu nog op het land, straks gaan ze van 10 tot 4 op de paddock in groepsverband.

Hij krijgt naast zijn gras voordroogkuil, en per dag een halve kilo basisbrok en een halve kilo kruidenmuesli. Ook voer ik een vitaminesuplement.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:26

Leeftijd paard: 13 jaar

Niveau: M1+6

Maandag: om de week uurtje springles met meisje van 8, anders dressuur
Dinsdag: dressuur
Woensdag: soms vrij anders dressuur
Donderdag: om de week les, anders dressuur
Vrijdag: dressuur
Zaterdag: concours of vrij
Zondag: concours of buitenrijden

Natuurlijk heb ik af en toe geen zin of tijd, dan heeft die ook een dagje vrij :) Meestal heeft die 1/2/3x per week vrij maar als ik het weekend op concours ga dan train ik wel 5x in de week.
Als ik zaterdag op concours ga ga ik zondag standaart buitenrijden.
Dag voor councours heeft die vrij :)

Hij gaat iedere dag minimaal 10u naar buiten, soms langer, soms wat korter.

Voedingpatroon:
smorgens 1,5 schep sport brok + berg hooi
savonds 1 schep als die wat gedaan heeft 0,5 als die niks doet + berg hooi

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:07

Leeftijd paard: 6 jaar

Niveau: L1

Schema maandag t/m vrijdag:
Op het moment rijden we niet want we hebben nog geen zadel maar wat ik normaal gesproken doe is zoveel mogelijk variatie in de training maar het wel een soort van standaard iets hoe ik mijn week plan alleen doe ik de dingen op andere dagen. Hij is sowieso 1 dag in de week helemaal vrij, dan doe ik ook niks met hem behalve even poetsen ofzo maar niks wat ook maar iets met training te maken heeft. Dan is er ook 1 dag wat wel wat training in de vorm van trailer laden training (is ie op het moment wat moeilijk mee) of vrijheidsdressuur waar ik mee wil beginnen. Dan is er ook 1 dag in de week dat ik op buitenrit ga, lekker ontspannen, fris in de kop worden. Grondwerk doe ik ook iedere week, dat is longeren of gewoon aan de hand.. Daar zit ook weer variatie in. en dan zijn er nog 3 dagen over waar ik met hem train. Dit is dan dressuurwerk, met name basis nog op het moment. Dus losmaken, losmaken, losmaken. Zodat hij lekker door zijn lijf loopt. Wisselend in hoofd hals houding in elk geval. De ene dag neem ik me dan voor om me vooral hierop te concentreren de andere dag weer wat anders maar dat loopt vaak in de soep haha. Ik train die dag dan wat hij als het ware aanbiedt om mee te gaan trainen, wat hij dan lekker doet. Klinkt nu echt alsof het dressuurwerk dan heel eenzijdig is maar das niet het geval hoor. Ik kan de ene dag een heel ander paard hebben dan de ander. Daarnaast kan het zijn dat 1 keer trainen vervalt voor een wedstrijd. Verder zit er wel wat speling op hoor. Zo kan een dagje gewoon trailer laden training ook dressuurwerk worden.

Voedingpatroon:

Ik probeer dat hij continu ruwvoer krijgt, hooi in ons geval. Hij moet nog aankomen dus krijgt hij 's ochtends en 's avonds 3/4 schep pulp (wel geweekt natuurlijk :P ) daarin krijgt hij dan appelmeusli, 1 schep 's ochtends en 's avonds. Nou wil ik hem zo voor in de winter ook nog aan de biks hebben dus dat krijgt hij er straks ook nog door, daar wil ik naartoe dat hij 's ochtends en 's avonds 1/5 schep krijgt. Meer als hij dat nodig heeft. Hij krijgt ook nog 2 eetlepels zeewier voor de vitamientjes. Verder komt hij zoveel mogelijk in de wei, in de zomer bestaat het ruwvoer voor een groot deel uit gras in de winter wat minder uiteraard.

Compleet verhaal! Als je nog vragen hebt over mijn schema mag hoor :')

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:36

Ras: KWPN
Leeftijd: 19
Niveau: M1

Maandag: Half uur erg intensief dressuurles
Dinsdag: Longeren met pessoa
Woensdag: Rijden (dressuur)
Donderdag: Vrij
Vrijdag: Rijden (dressuur)
Zaterdag: Wedstrijd, of rijden(dressuur)
Zondag: Wedstrijd, of rijden (dressuur)
En we gaan af en toe natuurlijk ook lekker naar buiten of we pakken een sprongetje mee. Maar normaal gesproken ziet het er ongeveer zo uit (en er wil nog wel eens wat verschuiven natuurlijk)

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:06

Leeftijd paard: 17 jaar

Niveau: Geen wedstrijden, heb wel een paar proefjes met der gereden (voorgelezen door een vriendin) uit de B en L, ze kan dat makkelijk.

Maandag: Niet zo veel, max. half uurtje rijden of wat vrijheidsdressuur.
Dinsdag: Niets, moet tot 3 uur naar school en 's avonds naar de manege.
Woensdag: Ongeveer een uurtje rijden.
Donderdag: Ongeveer een uurtje rijden.
Vrijdag: Niet zo veel, max. half uurtje rijden of wat vrijheidsdressuur.
Zaterdag: Meestal rijden, soms vrijheidsdressuur.
Zondag: RUST...

Als ik veel tijd heb in de week is het zo, maar normaal gesproken rijd ik ongeveer 2 , 3 of 4 X.
We rijden ook wel eens een buitenritje, en soms springen we.
Erg verschillend dus. :)

Voedingpatroon

Elke ochtend gaat ze de wei in, rond 7 uur gaat ze weer naar stal en krijgt ze een half blik muesli van Pavo.

minetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:20

Minette, KWPN v. Bergerac, merrie, 19 jaar

Niveau: Rijden op concours B dressuur L springen, paard heeft L2 dressuur Z springen gelopen en word ook op dat niveau getraind.

Schema maandag t/m vrijdag (Zodra het met school meezit en ik niet TEveel huiswerk heb)
Maandag: Meestal lekker rustig aan, vrijheidsdressuur/grondwerk
Dinsdag: Uurtje rijden, springen.
Woensdag: Bijgezet longeren.
Donderdag: Rust
vrijdag: uur tot 1,5 uur dressuur
Zaterdag: Concours
Zondag: Ruim 3 uur naar het bos

Voedingspatroon:
- Iedere dag in de wei van ongeveer 9:00 tot 19:00
- Onbeperkt hooi van goede kwaliteit
Dinsdag/Woensdag/Vrijdag/Zaterdag:
S'ochtends 0,5 kilo sportbrok
S'avonds 0,5 kilo sportbrok + 0,5 kilo Muesli gemixt met zwarte haver, lijnzaad, mais en allerlei andere granen.
Maandag/donderdag:
S'avonds 0,5 kilo Muesli mix
Zondag:
S'avonds Ruim een kilo Slobber

Een heel schema dus! :+ Een vast trainingschema vind ik handig, mijn paard weet precies wat we gaan doen tijdens het rijden en het is ook nog eens handig voor de andere ruiters op stal, ze weten precies wanneer ik ga rijden, wanneer de bak vrij is enzovoort!
Ja het paard is 19 jaar oud maar loopt nog als een jong veulen door de wei! Door vreemden word ze vaak geschat op 5 jaar dus ik train haar echt niet te zwaar, gaat het wel een dagje wat minder soepel doen we gewoon een poosje lekker rustig aan. :j

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:00

8 jr, KWPN ruin, 168cm
Maandag: trutteldag
Dinsdag: longeren
Woensdag: les
Donderdag: rijden
Vrijdag: longeren/rijden
Zaterdag: rijden
Zondag: vrij
Het is geen vast schema. Draai het wel is om.

Shetlander, 5jr, 85 cm
Maandag: longeren 15 min en 15 min stappen
Dinsdag: 15 minuten stappen en trutten
Woensdag: longeren
Donderdag: stappen en voetballen
Vrijdag: longeren
Zaterdag: stappen
Zondag: vrij
Dit is hendrik zijn schema, maar die mag met een flinke korrel zout genomen worden

CoenCoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:36

11 jaar, Tinker ruin, 144cm

Ik rij 1 dag in de week. De rest van de week word hij gereden door anderen.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:15

Ik heb geen vast schema per week, maar probeer dit wel aan het begin van elke week vast te leggen. Dit omdat ik met beide paarden 1 keer les, en ze de dag er voor en er na zoiezo rijd, en ze beide het liefst 1 keer in de week mee naar het bos neem.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:53

Interessant dit :) Ga het even volgen (ook omdat ik met m'n opleiding fysio met trainingsschema's bezig ben, is wel met mensen maar toch haha)

Zelf heb ik nu geen echt trainingsschema, omdat paard last van hoefzweer en gevoelige hoefzool had, dus ben rustig aan t opbouwen.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:01

Mijne is een 4,5 jarige PRE ruin van 1.60m

Ik ben student en we hebben geen bakverlichting dus ik rij alleen als ik vroeg uit ben.
Meestal zo'n 3/4x in de week

20 minuten naar de bak stappen
45/60 minuten trainen
20 minuten terugstappen, soms nog een stukje naar buiten

Als ik maar weinig tijd heb ga ik meestal buitenrijden en pak ik buiten wat dressuurwerk mee en mag hij een stuk volle toeren draaien in galop.

Ik probeer hem ook nog afentoe te longeren maar dat vindt hij helemaal niet leuk en daar doe ik hem echt geen plezier mee.

Zijn voerpatroon ehh... tsja :+
Hij staat 24/7 buiten met 1/2x per dag flink veel hooi en 's avonds brok.

Tereno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:07

Leeftijd paard: 14 jaar (dit jaar voor het eerst doorgereden vanaf februari)

Niveau: Basis (gaat gelukkig heel goed *\o/* )

Geen vast schema, ik rij ong. 4 dagen in de week. Stap op, en stap weer af wanneer paardlief lekker loopt

Voedingpatroon
1/2 Brok + Veel hooi 's ochtends
1/2 Brok + muesli (0,5 kilo) 's middags
Veel hooi 's avonds