Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xmarliez schreef:Ik denk dat het rijtje wat cherie78 bedoeld het rijtje is van alle oefeningen. En zoals Moll al zegt, alles wordt los van elkaar getraint. Bij de Klassieke rijkunst werk je met het skala der ausbildung en dat is een rijtje die bij iedere oefening en iedere beweging nodig is om een optimale training te krijgen. In iedergeval zo is het als hoe ik het interpreteer?
liljebo schreef:Lijkt mij ook wel professor, maar de vraag is dan natuurlijk hoe ver je daarin gaat? Rij je eenvoudige dressuuroefeningen met overgangen en voltes ed of ploeg je scala door en probeer je dat toe te passen incl zijgangen, verzamelingen, etc etc.?
Hoewel je van verdieping natuurlijk nooit stommer wordt. Daarom doe ik het ook.
Professor schreef:Citaat:Ik zelf gebruik een combi. AR doe ik eigenlijk alleen aan de hand met kaptoom. Rijden doe ik toch meer a la klassiek met een trens. Ik vind van de AR zo fijn dat de paarden heerlijk soepel worden en hierdoor zijn ze onder het zadel makkelijker te buigen.
Handarbeid is niets iets speciaals en zeker niet "uitgevonden" door de AR. De Klassieke Reitkunst bediende zich daarvan,de AR doen het op een primitievere aard, wat geen buiging is in de Klassieke zowel als in de modern klassieke dressuur, het is een verbuiging van de hals, en niet vanuit achteruit dus een kunstje wat een schijn soepelheid geeft die in de verdere africhting niet ten goede komt.
Professor schreef:Nee u heeft Professor niet goed begrepen de Duitse en Franse rijkunst is niet te vergelijken met de AR cq Barokke, de Duitse en Franse rijkunst is niet blijven staan bij Pluvinel , die heeft zich verder ontwikkeld.
cherie78 schreef:Moll schreef:Bij de Ausbildung gaat men uit van een bepaalde volgorde in het opleidings proces, en in Abrichtung, traint men onderdelen los van elkaar
Bij de AR gaat men ook uit van een bepaalde volgorde in het opleidingsproces.
Marijke de Jong beschrijft dat ook heel duidelijk op haar site.
Dus misschien zit er toch minder verschil in AR en KR?
Ik gebruik trouwens ook het Ausbildung in mijn Abrichtung
Jennyxx schreef:cherie78 schreef:Bij de AR gaat men ook uit van een bepaalde volgorde in het opleidingsproces.
Marijke de Jong beschrijft dat ook heel duidelijk op haar site.
Dus misschien zit er toch minder verschil in AR en KR?
Ik gebruik trouwens ook het Ausbildung in mijn Abrichtung
Inderdaad. Moll kan je uitleggen waarom je vindt dat AR de onderdelen los traint? Als je de volgorde van de oefeningen van AR bekijkt, dan zie ik wel een gedegen spieropbouw erbij of niet? De Skala der Ausbildung wordt ook gebruikt, alleen zijn wat onderdelen omgedraaid.
http://www.paardenbegrijpen.nl/academische-rijkunst
Skala der ausbildung AR:
Balance - Soupleness - Shape - Tempo -Takt - Swung
Voor deze volgorde is oa gekozen, omdat tegenwoordig veel groene ruiters groene paarden opleiding. De skala van de FEI komt uit de tijd van professionele ruiters, die tijdens de eerste 4 stappen 'automatisch' al bezig waren met de verticale en horizontale balans. Vandaar dat de 5e stap pas rechtrichten hoefte te zijn.
Citaat:Skala der ausbildung AR:
Balance - Soupleness - Shape - Tempo -Takt - Swung
Voor deze volgorde is oa gekozen, omdat tegenwoordig veel groene ruiters groene paarden opleiding. De skala van de FEI komt uit de tijd van professionele ruiters, die tijdens de eerste 4 stappen 'automatisch' al bezig waren met de verticale en horizontale balans. Vandaar dat de 5e stap pas rechtrichten hoefte te zijn.
Jennyxx schreef:Professor uw laatste alinea, dat probeerd ik ook te zeggen. Dat klopt.
Wat betreft het skala, ik mis jullie onderbouwing...
Professor kunt u uitleggen waarom sbw aan de hand met een kaptoom niet kan? Ik heb het vanmorgen nog getraind, althans dat dacht ikEen kaptoom werkt toch redelijk hetzelfde als een bit? Of bent u van mening dat de kaak alleen kan ontspannen met via een bit? Ik heb ook mooie filmpjes (onder de man welliswaar) gezien van de zijgangen met neckrope
Jennyxx schreef:Professor uw laatste alinea, dat probeerd ik ook te zeggen. Dat klopt.
Wat betreft het skala, ik mis jullie onderbouwing...
Professor kunt u uitleggen waarom sbw aan de hand met een kaptoom niet kan? Ik heb het vanmorgen nog getraind, althans dat dacht ikEen kaptoom werkt toch redelijk hetzelfde als een bit? Of bent u van mening dat de kaak alleen kan ontspannen met via een bit? Ik heb ook mooie filmpjes (onder de man welliswaar) gezien van de zijgangen met neckrope
Citaat:Professor kunt u uitleggen waarom sbw aan de hand met een kaptoom niet kan? Ik heb het vanmorgen nog getraind, althans dat dacht ikEen kaptoom werkt toch redelijk hetzelfde als een bit? Of bent u van mening dat de kaak alleen kan ontspannen met via een bit? Ik heb ook mooie filmpjes (onder de man welliswaar) gezien van de zijgangen met neckrope
Citaat:Wat betreft het skala, ik mis jullie onderbouwing...
spokie79 schreef:Moll, ik werk aan de hand met kaptoom met 2 teugels. Ik vraag beetje stelling met binnenteugel, begrens hierbij met buitenteugel en mijn zweep is mijn binnenbeen.
Moll schreef:spokie79 schreef:Moll, ik werk aan de hand met kaptoom met 2 teugels. Ik vraag beetje stelling met binnenteugel, begrens hierbij met buitenteugel en mijn zweep is mijn binnenbeen.
U moet erkennen dat meerendeel dit niet zo doet maar werkt met 1 lijn bevesticht aan de middelste ring op de kaptoom
Jennyxx schreef:Moll schreef:[U moet erkennen dat meerendeel dit niet zo doet maar werkt met 1 lijn bevesticht aan de middelste ring op de kaptoom
Klopt, maar dit heet in AR rechtuit in buiging. Hier mag geen sbw gevraagd worden (omdat dit niet kan inderdaad).
Foto's...gaat zoeken. Alhoewel...beter misschien filmpjes van Marijke.
-wordt vervolgd, duty calls-