Zonder zadel, leuk of pijnlijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:29

Fellor schreef:
elsenfox schreef:
ik rijd wel eens in de zomer zonder zadel, en dan zie je echt duidelijk zweetplekken bij mijn pony op de plek waar mijn dijbenen liggen, en minder op de plek waar mij zitbeentjes zitten..
ik weet niet wat beter is

Zweet wil niet per definitie zeggen dat er druk is, onder het vrij liggende deel van je dekje zweet een paard immers ook en daar komt geen druk op.

En omdat de haren plat liggen waar je zit, zie het zweet eerder.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:32

Chaos schreef:
Ik hoop nog steeds dat er een dekje op de markt komt zonder poespas, alleen een singel en beetje vrijheid op de schoft enzo. Ik vindt het heerlijk om af en toe buiten te rijden zonder zadel maar vindt dat toch niet altijd prettig...

Verhelderende uitleg!

Op mijn volbloed gooi ik gewoon een dik wollen zadeldek met een oversingel.
Rijd perfect!
Overigens zou iedereen eerst moeten leren rijden zonder zadel, het is goed om je evenwicht te trainen en je voelt een paard beter/directer aan.
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 20-01-11 00:35, in het totaal 2 keer bewerkt

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:33

@casperzot: ik heb ook interesse in een stuk over het rijden met bbp.

Vind dit een goed topic want dit wist ik dus niet maar klink natuurlijk wel logisch dat er minder drukverdelings is etc.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:37

Geweldig topic! Ik rijdt zelf ook NH (of nou ja, NH inspireert me, beter gezegd :j) maar wel altijd met zadel om PRECIES hetgeen jij hier beschrijft. Goed werk _/-\o_

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:54

maXcomX schreef:
Chaos schreef:
Ik hoop nog steeds dat er een dekje op de markt komt zonder poespas, alleen een singel en beetje vrijheid op de schoft enzo. Ik vindt het heerlijk om af en toe buiten te rijden zonder zadel maar vindt dat toch niet altijd prettig...

Verhelderende uitleg!

Rijd perfect!
Overigens zou iedereen eerst moeten leren rijden zonder zadel, het is goed om je evenwicht te trainen en je voelt een paard beter/directer aan.

Ik gebruik vaak een dik westernpad met een longeersingel waar de harde delen uit gesloopt zijn er over. Zit als een huis.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:39

maXcomX schreef:
Chaos schreef:

Verhelderende uitleg!

Rijd perfect!

Ben ik niet met je eens, mensen kunnen juist zonder zadel zichzelf een heel rare houding aanmeten om toch redelijk in balans op het paard te kunnen blijven, inknikken in heup, rug doorzakken, scheef zitten, is voor de paardenrug niet heel prettig denk ik.

Een oversingel is een dekensingel? Want dat werkt bij mij niet, dan ga ik schuift het dekje naar achter onder mijn kont vandaan of hij valt er tussenuit. :') Zonder zadel rij ik op een gegeven moment mijn benen helemaal open en van een longeersingel ervoor krijg ik blauwe dijen. Dus wie heeft de betaalbare oplossing? :P

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:10

iemand die kan zitten heeft zelfs geen deken singel nodig. ;)
op het moment dat het dekje onder je weg schuift betekend dat dat je niet vast genoeg zit.
aan je zit werken dus en dan met name op het volgen van de beweging. niet gaan klemmen!

edit; vroeger [toen ik jong was :+ ] gooide ik een losse dubbel gevouwen deken op de rug van mijn pony en maakte zo een strandrit van een paar uur zonder dat de deken maar iets verschoof.
pony was net even te scherp om er niets tussen te doen.

p.s. heb net de nieuwe bit binnen.
daar staat een heel stuk over de bbpad en de drukverdeling.
ik heb het met een half oog gelezen maar voor de geinteresseerde,de emiel voest foamschuim pad komt er zo vlug te zien het beste uit. :D

Blitzloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 23:38

Tjaaa..
Ik vind zonder zadel echt super leuk, en je leert er beter van zitten.
De baas van mijn verzorgpony denkt er ook zo over dus daar rijd ik ook altijd zonder zadel
Maar het allerleukste vind ik het zonder zadel springen! (ook al heb ik dat pas 1x gedaan ;) )

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:17

Chaos schreef:
maXcomX schreef:

Rijd perfect!

Ben ik niet met je eens, mensen kunnen juist zonder zadel zichzelf een heel rare houding aanmeten om toch redelijk in balans op het paard te kunnen blijven, inknikken in heup, rug doorzakken, scheef zitten, is voor de paardenrug niet heel prettig denk ik.

Een oversingel is een dekensingel? Want dat werkt bij mij niet, dan ga ik schuift het dekje naar achter onder mijn kont vandaan of hij valt er tussenuit. :') Zonder zadel rij ik op een gegeven moment mijn benen helemaal open en van een longeersingel ervoor krijg ik blauwe dijen. Dus wie heeft de betaalbare oplossing? :P

Hoezo raar zitten?
Ik vindt de meeste ruiters raar zitten op een paard met zadel, met precies de houdingen die je aangeeft.
Maar blijven zitten zonder zadel moet je leren, net zoals alles.
Een oversingel gaat normaal over het zadel (vandaar de naam) en wordt bevestigd aan een stocksingel.
Vooral bij stockzadels maak je daar dus vaak gebruik van.
Zo'n oversingel kost tussen de 15 en 18 Euro.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:54

naar aan leiding van een discussie op HT , ben ik ook dood gegooit met negatieve berichtjes.

Zal ik er eens een paar zoeken :

Maar misschien kunnen veel pony's er niet tege

----
Geen enkele pony kan er tegen, alleen is 99% van de pony's te lief om dat te laten merken. :) 99% van de pony's loopt z'n rondje wel, ondanks alle pijn. Maar dat is niet omdat ze ertegen kunnen, dat is omdat ze ons graag zien en dus voor ons wíllen werken. Ongeacht het ongemak. Vind je dit eerlijk?

-----
maar er zal toch nog wel éen pony zijn die het niet zo erg vind (natuurlijk maar voor kort) want als je nu eenmaal een hechte band hebt dan is het toch voor eventjes prettig want dan ben je zo afhankelijk van elkaar.
----
Waar haal je dat in godsnaam? :} Je bent áltijd afhankelijk van je pony, want hij kan áltijd besluiten dat hij geen zin heeft of dat er iets vreselijk engs in de struiken zit. En je pony is ook áltijd afhankelijk van jou, anders krijgt hij geen eten en geen beweging. Een zadel heeft daar geen barst mee te maken en een hechte band evenmin. Jij verbeeldt je nu gewoon dat 'zonder zadel kunnen rijden' een teken van vertrouwen is, maar dat is het niet. Het betekent alleen maar dat je pony welwillend genoeg is om jou geen pijn te willen doen, terwijl jij hem wél pijn doet. Nogmaals: is dat eerlijk? Kun je trots zijn op het feit dat jij het vertrouwen van je pony zó vreselijk beschaamt?

-Achja hoe kan ik het uitleggen? Waarschijnlijk krijg ik hier ook een reactie op maar het is een discussietopic dus ja :Q[/quote]Klopt. :) Je moet niet denken dat ik jou als persoon aanval, ik probeer gewoon zoveel mogelijk mensen te laten inzien dat zonder zadel rijden hartstikke verkeerd is. Dat is een strijd die ik nóóit zal staken, maar het heeft niets persoonlijks. (:

--
Maar als je nu een mouche (of hoe je het ook schrijft) gewoon op de pony legt en erop gaat zitten dat je zitbeenknobbels (of wat het ook is) niet bij die ruggengraat drukt. Is het dan goed? (ik heb het ook nog zonder singel zodat je dus ook niet vast zit al bij een zadel)[/quote]Het is ietsje minder slecht, maar het is niet goed. :) Ook met een zacht oppervlak tussen je kont en de paardenrug doe je hem nog steeds pijn, omdat zachte oppervlakken (net zoals het eventuele vet aan je billen) de druk niet verdelen. Het énige wat doeltreffend de druk van jouw gewicht verdeelt én ervoor zorgt dat het paard de drukpunten van je zitbeenknobbels niet krijgt, is een goed aangepast zadel. Dat is de énige manier waarop je het paard pijnvrij onder je kan laten lopen.

klein 'gesprekje :P '

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 01:57

Een paard dat pijn ervaart laat dat wel merken: lief of niet lief.
Als het zitten op een paard pijnlijk zou zijn, dan werd het wel verboden.
Veel verhalen die je hierover leest zijn larie of overtrokken.
Ik lees wel meer onzin over drukpunten, bijvoorbeeld; alsof dat een paard zou hinderen of pijn doen.
Drukpunten worden gebruikt om een paard signalen door te geven, dat is geen pijn maar een gevoel.
Pas als op drukpunten de huid beschadigd oid. dan gaat er of doe je iets niet goed.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 13:05

Citaat:
Geen enkele pony kan er tegen, alleen is 99% van de pony's te lief om dat te laten merken. :) 99% van de pony's loopt z'n rondje wel, ondanks alle pijn. Maar dat is niet omdat ze ertegen kunnen, dat is omdat ze ons graag zien en dus voor ons wíllen werken. Ongeacht het ongemak. Vind je dit eerlijk?

Als mensen dit soort dingen uitkramen vraag ik me altijd af waar ze die informatie vandaan halen.
Hebben ze een een of andere gave dat paarden ze kunnen vertellen dat ze pijn hebben, zelfs al is dat niet te zien? Of hebben ze honderden paarden bekeken, de helft altijd met- en de helft altijd zonder zadel gereden?
Lijkt me meer een uitspraak van iemand die zichzelf te graag gelijk geeft. :o

Neantje

Re: Zonder zadel, leuk of pijnlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 14:12

Hmm.. Intressant onderwerp!

Zelf vind ik zonder zadel rijden fijner omdat je de paardenrug meer aanvoelt en het paard jou dus ook.
Al is de schematische tekening natuurlijk ook wat voor te zeggen.

Latsig :)

Paard82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 18:59

Zonder zadel rijden, geen traktatie. En sommige paarden vinden het zonder zadel spannend. Als een ruiter scheef zit dan kan een zadel de ruiter beter helpen rechtzitten. Dus als je het mij vraagt met zadel

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:17

Ik rijd ook met een boomloos zadel, dat is natuurlijk ook nog een optie. veel meer contact met het paard omdat je niet een half bos ertussne hebt zitten, maar wel de stevigheid vd pommels en sommige hebben ook kniewrongen..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:27

Als die ruiter scheef zit moet die gewoon leren om recht te zitten :D.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:19

Ik heb hier ook een aantal keer serieus overna zitten denken en dan ook meer in het kader van het paard zo min mogelijk in de weg zitten zonder zadel icm met de mogelijkheden met meebewegen.

Als je naar de ruiter kijkt en je kijkt naar het paard zijn dit 2 verschillende vormen:
ruiter ^
Paard 0 of O
Paard met padje of boomloos zadel model barefoot: (O) (nog ronder en breder dus).

Een zadel is een soort adapter en kan ervoor zorgen dat een ruiter optimaal kan meebewegen en in balans kan zitten (uiteraard bij juiste zadel) en verdeelt voor het paard de druk en zorgt oa voor ruggegraad vrijheid.

Zonder die adapter moet de ruiter dus de ronde vorm van het paard gaan volgen, dit kan, maar in mindere maten als met zadel.
Zo zal je eerder een stoelzit krijgen en bij een zadel dat je benen onder je houdt zul je uitgenodigd worden op je kruis te rijden. Goed zitten is dus al veel moeilijker.
Nu is die vraag, is die lichte stoelzit erg als je niet licht rijdt en geen beugels gebruikt?
Zolang je si gewichten nog mogelijkheid hebben om te bewegen denk ik dat het allemaal nog wel gaat, maar zodra deze op slot gaan omdat het paard te breed is voor het bekken van de ruiter, dan zal de ruiter de bewegingen minder kunnen volgen en ergens anders moeten opvangen, je zal dan dus eerder in de weg zitten met je zitbeenknobbels ed.

Ik vind zelf dat een paard dat niet voldoende rugbespiering heeft beter met padje gereden kan worden, zeker als er meer gevraagt wordt als 10 min uitstappen zonder zadel.

Zo rijden er bij mij meerdere met padje en rij ik mijn fjord vaak zonder zadel, op deze manier rijden wij fijner omdat ik alles veel makkelijker kan voelen en beïnvloeden.
Het is denk ik dus erg afhankelijk van de conbinatie en hoevaak en hoelang er zonder zadel gereden wordt. Ik denk dat elke dag een uur of langer eerder voor problemen zal zorgen als 3 keer per week 3 kwartier, en dan scheelt het ook nog of men 3 kwartier hopst op goed op het paard kan zitten.

edit, daarbij is het belangrijk (zowel met als zonder zadel) dat de ruiter het paard omvat met de benen en zo op meer plekken contact maakt als alleen de zitbeenknobbels (binnenkant bovenbenen, als dat gaat knieën, binnenkant onderbenen).

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:05

Ik vindt dit een goed conclusie.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:46

ik denk dat er veel paarden zijn die het niet fijn vinden, maar ik denk ook dat ALS je dan per sé zonder zadel wil, je dat niet te lang moet doen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:57

Zeer goed topic dit..

Mijn pony vind het absoluut niet erg dat ik zonder zadel rij, of m van wei naar stal rij en op haar deken zit, maar ze heeft dan ook een redelijke bespierde brede rug.

Ik denk niet dat het heel schadelijk zal zijn, en dat paarden het echt wel laten merken als ze pijn hebben.
Ben het trouwens eens met lailapri, dat het ook nog te maken heeft met hóé je op je paard rijd/zit zonder zadel. En natuurlijk met het paard zelf en zijn/haar bouw.

K ga dit even volgen! :)

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:01

IK had het er laatst nog over met mama toen ik zonder zadel reed :
Ik : ' Maar doe ik Ollsie nu geen pijn ?'
Mams : 'Nee , Ol kan nu toch vrij bewegen.. '

En daaarbij , Orlando vind het ook wel leuk zonder zadel , oortjes naar voor en gaan :P

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:05

@ xxOrlando,

Hij kan wel degelijk vrij bewegen, maar als het goed is met een goed zadel ook.. En ik denk dat je hem misschien wel kan belemmeren in vrijheid, omdat je toch met een kleiner oppervlakte druk uitoefent op de rug..

Maar zolang hij het inderdaad niet erg vind/die indruk wekt is er niets aan de hand toch? :P

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:10

Rubber_Duck schreef:
@ xxOrlando,

Hij kan wel degelijk vrij bewegen, maar als het goed is met een goed zadel ook.. En ik denk dat je hem misschien wel kan belemmeren in vrijheid, omdat je toch met een kleiner oppervlakte druk uitoefent op de rug..

Maar zolang hij het inderdaad niet erg vind/die indruk wekt is er niets aan de hand toch? :P

Jaa , ik heb dus een jaar met een niet goed passend zadel gereden , zonder dat we het merkte.
Het zadel was scheef waardoor Olls ook scheef werd.Met geen enkele oefening last van gehad , behalve met wijken.Maar ik dacht dat gewoon een probleem was ons samen was , dus dat ik meer moest oefenen daarop.
Nu zul je wel denken : Hoe kunnen ze dat niet gezien hebben ?
Nou , Orlando deed niet raar ofzo , het was wel dat ik steeds naar rechts zat.maarja , dan ga je eerder aan jezelf twijfelen.
Toen kwam de zadelmaker , en die zei dat 'ie scheef was -.-'
Dus heb nu wel een ander goed passend zadel gelukkig :D

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:15

xxOrlando schreef:
Rubber_Duck schreef:
@ xxOrlando,

Jaa , ik heb dus een jaar met een niet goed passend zadel gereden , zonder dat we het merkte.
Het zadel was scheef waardoor Olls ook scheef werd.Met geen enkele oefening last van gehad , behalve met wijken.Maar ik dacht dat gewoon een probleem was ons samen was , dus dat ik meer moest oefenen daarop.
Nu zul je wel denken : Hoe kunnen ze dat niet gezien hebben ?
Nou , Orlando deed niet raar ofzo , het was wel dat ik steeds naar rechts zat.maarja , dan ga je eerder aan jezelf twijfelen.
Toen kwam de zadelmaker , en die zei dat 'ie scheef was -.-'
Dus heb nu wel een ander goed passend zadel gelukkig :D

Ja inderdaad, en dan kun je je afvragen of het hetzelfde effect zou kunnen hebben als zonder zadel rijden. Zodra jij dus scheef zou zitten (wat best lastig is denk ik omdat je er dan afvalt :+ ) verplaatst de druk zich en kan het pijn doen zonder dat je het meteen merkt. :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:18

nee dat is niet zo, je kunt wel degelijk in het gat gaan zitten wat je paard laat ontstaan en op die manier je paard beetje bij beetje schever maken.