Prijzen paard zadelmak laten maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 08:53

Dan gebeurd dat vast niet 'wit' als dit op een professioneel bedrijf gebeurd. Zou ik als 'bedrijf' dus wel een beetje mee uitkijken, want als de belasting daar lucht van krijgt kun je een flinke dauw krijgen...

Want laten we wel wezen...

Van die 400 euro gaat nog 19% belasting af = 324 euro, daar gaat dan nog voer en stro af. Dat is in het meest gunstige geval 150 euro voor 3 maanden...

Blijft over 174 euro trainingsgeld, waarvoor het paard 'dagelijks' wordt getraind. Uitgaande van 5 dagen per week over een periode van 3 maanden, is dat dus 2,90 euro trainingsgeld per dag...

Lijkt me sterk... Want geld om verzekeringen en overige vaste te lasten te betalen blijft er dus al niet over... Ze zullen wel 400 euro kale trainingskosten bedoelen, vermoed ik en dan komt het stallingsgeld er vast nog wel bij.

sans6

Re: Prijzen paard zadelmak laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:00

BIj ons ben je voor een maand bij ons op stal 350 euro kwijt.
Incl. voer/stalling/training etc. Hoefsmid e.d. natuurlijk niet ;)

Wij komen ook aan huis zadelmak maken, maar de prijs is dan afhankelijk van hoever we moeten rijden.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:01

Het kan toch ook dat het geen bedrijf is maar dat die mensen het gewoon voor de lol doen?
of is dat zwart werken dan?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:20

Er vanuit gaande dat het paard met rust en beleid en dus met de daarbij behorende dagelijkse aandacht wordt opgeleid, vind ik de 200 euro incl pension die je per week stelt een schappelijke prijs. Reken de individuele aandacht, die het goed en op een juiste manier zadelmak maken vraagt, maar eens per uur om!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 16:35

kim345 schreef:
Het kan toch ook dat het geen bedrijf is maar dat die mensen het gewoon voor de lol doen?
of is dat zwart werken dan?

Dan nog.
Een paard in pension of in training moet in een schone stal staan met riante bodembedekking en goed gevoerd worden. Ik verzorg de paarden alsof ze van mezelf zijn, dus ik was ze mee, verzorg manen/staart/vacht, was en verzorg de voetjes, de dekjes en zweetdekens worden gewassen, het tuig wordt mee verzorgd, dus ook die produkten, electriciteits- en waterkosten komen erbij.
Ik zit per paard aan zo'n 250 Euro kosten in de maand. Dus ik hou er 150 aan over, wat dan mijn loon is. Is 5 Euro per dag. Lijkt me nou niet overdreven veel. Als ik daarvan ook nog verzekeringen moet betalen, pensioen opzij moet leggen, BTW over moet afdragen, blijft er niet veel meer van over.
Alternatief: besparen op de kosten. Tja, dat doe ik niet. De beestjes van klanten moeten er hier goed bijstaan.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:01

Ik reken samen met vriendin van mij 60 euro per week.
is dit veel of juist weinig?
We hebben zelf veel paarden ingereden/doorgereden, beschikken over de nodige ervaring.
afgezien van de leeftijd van het paard natuurlijk en hoevaak we hem mee moeten pakken, en het is exclusief stalling.
dan zit het inrijden, evt doorrijden en grondwerk erbij.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 23:17

ietjelover schreef:
Tigra_ schreef:

400 euro voor 3 maanden totaal? Neem aan zonder stalling of bedoel je 400 per maand en in totaal 3 maanden dus 1200 euro?

Nee 3 maanden totaal met stalling en dan word ze iedere dag even gepakt!
Ze komen altijd super gereden terug!

Sorry maar hoe kan dat? Alleen aan stalling ben je op een pensionstal al meer als 100 euro per maand kwijt.
Gewoon even benieuw welke stal is dat dan?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 09:46

ja dat snap ik ook niet..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:07

Ik heb het altijd zelf gedaan, dus nooit kosten gehad aan het inrijden. Ik vind sommige genoemde bedragen wel erg hoog, maar aan de andere kant, het is toch een groot risico watje neemt door als eerste ruiter op een paard te stappen. En als je er geld voor vraagt, dan krijg je ook de rotbokken.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:22

Mag ik zo maar eens vragen waarom iedereen zo zit te mekkeren over dat het zadelmak maken/inrijden on het algemeen duur is? Reken het eens andersom: hoelang wil je nog met plezier met je paard rijden? Voor mij saat dat op ongeveer twintig jaar. En zet daar de kosten van goed zadelmak maken tegen af. Dan valt het in ene allemaal best wel mee. Tel daar bij op de risico's en vaste uitgaves waar de trainer mee te maken heeft. Relatief gezien is het dan dus helemaal niet zo duur. Ik betaal liever nu wat meer en dat mijn paard dan goed ingereden terug komt, dan dat ik over anderhalf a twee jaar begin met klootzakken omdat de basis er niet goed inzit en je het alsnog zelf moet gaan doen.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:39

weet iemand toevallig
een goede rond noord Brabant(omgeving Waalwijk)
ben op zoek voor straks mijn haflinger in te laten rijden
wel onder voor behoud dit omdat ik al iets had besproken bij mij op stal
maar dat meisje heeft een dubbele hernia gekregen en weet nu niet of ze het straks nog kan doen
zo wel dan gaat zij het doen

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:41

Dat iedereen het zo duur vind zeg... Woow!

Ik was voor het zadelmak maken van mijn merrie 1200 euro kwijt (6 weken).
Daarna nog iets beter laten bevestigen á 400 euro per maand + pensionstalling daar nog bij.

Scheelt wellicht dat ik midden in de randstad woon, en de kosten hier over het algemeen een stuk hoger liggen. Maar voor goede, professionele begeleiding & opleiding lijkt mij het dat meer dan waard!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:46

Hier in de omgeving van Emmen (Drenthe) zit je gemiddeld rond de €400/ €500,- per maand.
Je hebt stallen zoals Koos Naber die het paard in een maand klaar stomen maar mijn voorkeur gaat ernaar uit dat ze er wat langer vooruit trekken minimaal 2 maand.
Aurid Muskee is een hele goede, doet alles op een nette en eerlijke manier en neemt alle tijd en hij begeleid je ook de eerste keren met rijden. langskomen kan altijd wel maar wel op afsrpaak omdat hij meerdere dingen te doen heeft en niet elk moment van de dag kan stoppen met zijn werkzaamheden en met jou en je paard verder te gaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 11:47

Ik ga er vanuit dat als het echt goed gebeurd het ook geld kost en mag kosten :j

Ik had zelf een probleempaard met zadelmak maken, op-en afstappen steil overeind (met zijn 1.80 m)
en met rijden de megaturbo erop, die kregen ze niet klaar op een proffesionele stal.
dus maar naar een hele bekende naam in de paardenwereld gebracht....€ 1400 voor 8 weken + daarna nog 2 lessen op eigen terrein € 100,-.

Powerhouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:37

voor mijn paard is er per maand 750 euro betaald, maar wel door iemand die bij ons in de buurt hoog staat aangeschreven...
gelukkig heb ik dit bedrag niet hoeven te betalen(direct dan;P) paardje was al zadelmak voordat ik het kocht. dus indirect heb ik er dubbel en dwars voor betaald...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:09

Maar is een paard na het inrijden dan ook 1000-1500 euro meer waard? In mijn ogen niet.
Nu ben ik natuurlijk bevooroordeeld omdat ik het altijd zelf gedaan heb (inmiddels meer dan 30 paarden, puur hobbymatig), maar het is gewoon een heel bedrag dat je kwijt bent.
Per uur is het niet veel, en de rotbokken krijgen africhtingsstallen ook. Maar voor jezelf is het toch een enorme hap geld.
Als je het zelf in je portemonnee moet voelen ,dan is het veel geld. Krijg je het betaald, en denk je commercieel, dan valt het wel mee.

Overigens, in 1 maand tijd kun je een paard echt wel goed inrijden. Niets klaarstomen, gewoon netjes er mee bezig zijn. Of de eigenaar er daarna mee weg kan rijden ligt vaak meer aan de eigenaar dan aan de africhter. Doorrijden kost natuurlijk meer tijd. Sommige eigenaren hebben ook het doorrijden nog nodig om zelf veilig op het paard te stappen.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:16

klopt germie, en het is ook zo afhankelijk van het paard, én wat er van te voren met zo'n dier al gedaan is!

Wij krijgen ook wel eens paarden, die aan de eigenaar verkocht zijn als zijnde groen, maar waar wij bij merken dat die al een geprobeerd zijn, en dat het toen niet goed gegaan is. Daar zit gewoon meer werk aan.
Sommige paarden maken een paar huppels met het zadel voor de 1e x erop en that's it, maar er zijn er ook die iedere x als je ermee aan het werk gaat de eerste 10 minuten aan het emmeren blijven. Dat slijt, maar die hebben gewoon wat meer tijd nodig.
En idd, wat wil de eigenaar? Wil die een paard terug waar 3 x op gezeten is, en het stuur er verder zelf opbouwen? Of wil hij een paard terug dat al een paar keer in het bos is gereden, en dat al een paar x balkjes/klein sprongetje heeft gedaan?

Veel mensen komen de eerste paar x bij ons op het paard rijden, voor ze hem mee naar huis nemen, of wij (mijn man eigenlijk) rijdt het paard de eerste paar x nog bij de mensen thuis, omdat die omgeving dan natuurlijk weer anders is als bij ons.

En wat wij veel doen, is het paard gewoon bij mensen aan huis zadelmak maken.
In hun eigen omgeving, mensen zijn er zelf bij, en we merken dat veel mensen het gewoon prettiger vinden het paard op zijn eigen plek te houden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:24

Na met veel interesse dit topic gelezen te hebben, heb ik bij mij op stal ook eens gevraagd wat er voor gerekend wordt. Dit komt op 140 euro per week (professioneel en bedrijfsmatig, dus keurig wit). Dit is de prijs voor het zadelmak maken/inrijden. Weet niet of er voor het trainen/doorrijden hetzelfde wordt gevraagd. Weet wel dat als ik nog een paard krijg in de toekomst wat nog beleerd moet worden en deze persoon kan het nog doen, dat ik het er graag voor over heb. Het is zoveel meer waard dan in geld uit te drukken als je op je jonge paard zo weg kunt rijden en er veel plezier aan beleefd.

De opmerking die ik hier las dat je paard geen 1000-1500 meer waard is na het beleren, kan ik ik dan ook niet goed plaatsen. Want er zijn maar weinig paarden (tenminste, niet die van de gemiddelde ruiter, een uitzondering daargelaten) die meer opbrengen dan ze gekost hebben (ga maar eens rekenen vanaf de dekking tot aan inrijden, je schrikt je rot,je kunt vaak beter een driejarige kopen).

Kortom, als TS voor 200 per week hier een goed gevoel bij heeft en een super fijn beleerd paard terugkrijgt en er daarna veel plezier van heeft, dan is het het zeker waard!