Wanneer is een ruiter te fors/stevig voor het paard????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_B

Re: Wanneer is een ruiter te vors/stevig voor het paard????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:52

LOL

Dan zal je toch af moeten vallen of alleen gaan.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:56

hecowo schreef:
mennen??
Arm beest, moet hij straks een kar en dan nog eens 2 personen achter zich meeslepen die ook bijna een kar per stuk wegen :P

haha slimme
beter dan dat ze erop zitten een paard kan 1,5 keer zijn eigen gewicht trekken niet eider paard btw

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:56

jasmijn78 schreef:
Chaos schreef:
Ik ben er zeker voor dat iedereen leuk kan paardrijden, ook mensen met overgewicht.
Maar, dan moeten ze wel het paard daarnaar aanpassen.

Hieruit maak ik op: als je overgewicht hebt, gewoon een sterker paard nemen... Maar misschien begrijp ik het verkeerd?

Ja, als men dan persé wilt rijden hoop ik maar dat ze dan het paard erop uitkiezen. Omdat ik hier in de regio te veel gevallen zie van jonge, ranke en kleine paardjes die bereden worden door mensen de minimaal 100kg. wegen. En dat vind ik erg. Zeker als zo'n beestje pas 3 jaar is. Dus als ze het doen, moeten ze het paard aanpassen. Er is geen rede waarom een Trekpaard niet een leuk recreatiepaard kan zijn voor iemand met overgewicht. Echt heel goed rijden zal moeilijk zijn met overgewicht omdat je jezelf in de weg zit. Maar als je al heel goed kon rijden en je bent daarna gaan uitdijen, kun je het dan nog? Vraag ik me gewoon af hoor, ik wil nergens mensen met overgewicht voor het hoofd stoten, ik heb zelf ook geen 36. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:58

hecowo schreef:
mennen??
Arm beest, moet hij straks een kar en dan nog eens 2 personen achter zich meeslepen die ook bijna een kar per stuk wegen :P

Paarden hebben nog altijd meer trekkracht als draagkracht. En ik zeg niet dat alle mensen met overgewicht moeten verzamelen en een rit moeten gaan maken in een huifkar met een Haflingertje ervoor. Neem toch aan dat men alle opties overweegt en kijkt naar wat het beste is voor het paard.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:59

Chaos schreef:
hecowo schreef:
mennen??

Paarden hebben nog altijd meer trekkracht als draagkracht. En ik zeg niet dat alle mensen met overgewicht moeten verzamelen en een rit moeten gaan maken in een huifkar met een Haflingertje ervoor. Neem toch aan dat men alle opties overweegt en kijkt naar wat het beste is voor het paard.

jeey een slim iemand :P :D :D :D

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:48

was ook cynisch bedoelt:D

Voor alles geld een denkbeeldig limiet, je ziet soms mensen op een pony voorbij rijden waarvan ik me afvraag wie wie, beter op zijn rug kan dragen.

Om vervolgens te zeggen dat je beter zwaargewichten op een paard kan laten rijden, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Pony's met name tinker, haflinger, fjord, etc zijn vaak beter bestand tegen hogere rugbelastingen dan de bloedpaarden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:55

helemaal mee eens :)

denk bijv ook eens aan een belg of en nederlands trekpaard een ardenner of bijv een percheron of shire.

o voor je een reactie plaats lees !!!!! deze paarden zijn volgens sommige mensen niet zwaarder belastbaar dan andere dit is wel zo want : deze paarden hebben grotere zwaardere botten spieren enz.
dat weten alle echte paardenkenners vast wel

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:58

Dat is wat ik zei: De gem. KWPNer (gaat ff om het type) (1.68m. en 600kg) (dit neem ik over uit een onderzoek) mag max. tot 90kg. aan ruitergewicht dragen.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:05

Ik ben ook niet de slankste en heb ik geluk dat ik shires nu net de mooiste paarden vind.
Ik vind ook niet dat een dikker persoon op een slanke paardje kan gaan zitten, men moet ook aan het paard denken. Dikkere personen kunnen bv op grote, stevige paarden rijden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:07

fijn dat je het met me eens bent een shire is mijn lievelings ras als ik ooit een eigen paard koop dan wordt het een shire (staat mooi bij mijn lengte)

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:29

ja maar daar ga je met de gedachte al weer de mist in. Een paard dat groot en/of stevig is hoeft per definitie niet sterker in de rug te zijn. Veelal zie je juist de rugproblemen optreden juist bij de grote en zwaarlijvige paarden.

Wil niet mensen hun sport onthouden, maar als je zeker bent dat je gewoon te zwaar bent ga dan niet een oplossing zoeken in de richting van een groter of sterker paard! Met gezond verstand afvallen lijkt me een betere optie en is voor zowel paard als ruiter veel gezonder.

Nu niet een discussie starten over afvallen, of dat wel of niet bij sommigen kan......

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:41

Chaos schreef:
Ja, als men dan persé wilt rijden hoop ik maar dat ze dan het paard erop uitkiezen.

Ik vind dat een verkeerd uitgangspunt. Als je perse wilt rijden, neem dan de moeite oom ook aandacht aan jezelf te besteden.

Lauratje_88 schreef:
Dikkere personen kunnen bv op grote, stevige paarden rijden.

hecowo schreef:
Pony's met name tinker, haflinger, fjord, etc zijn vaak beter bestand tegen hogere rugbelastingen dan de
Lauratje_88 schreef:
Ik ben ook niet de slankste en heb ik geluk dat ik shires nu net de mooiste paarden vind.
.

In vind het zo jammer dat iedere keer voorbij gegaan wordt aan het feit dat zwaar overgewicht ook nog eens gepaard gaat met een slechte conditie. Dan ben je als ruiter dubbel in het nadeel voor je paard...

Steeds maar weer gaat de discussie de kant uit dat je maar een paard bij je gewicht moet zoeken. Terwijl het uitgangspunt moet zijn dat je als ruiter fit en gezond op je paard stapt. Dan ben je namelijk bewust en verantwoord met paardensport bezig. Anders niet.

hecowo schreef:
Wil niet mensen hun sport onthouden, maar als je zeker bent dat je gewoon te zwaar bent ga dan niet een oplossing zoeken in de richting van een groter of sterker paard! Met gezond verstand afvallen lijkt me een betere optie en is voor zowel paard als ruiter veel gezonder.

Precies

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:43

ik weet wat je bedoelt
het is niet alleen een groter paard wat is hier opnoem
het is ook een heel anders gebouwt paard ja bijv grote kwpners hebben vaak een zwakke rug maar die zijn langer gebouwt en hebben per defenitie kleinere spieren dan trekpaarden dat is bewezen ik snap best wat je bedoelt met afvallen maar die mensen kunnen best mits een gezond trekpaard en geen kwpner van 1.80 op een paard rijden daarbij moeten de paarden zoals ik net al zij gewoon goed in de spieren zitten en gezond zijn dan is het best te doen

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:45

hecowo schreef:
Pony's met name tinker, haflinger, fjord, etc zijn vaak beter bestand tegen hogere rugbelastingen dan de
Lauratje_88 schreef:
.

In vind het zo jammer dat iedere keer voorbij gegaan wordt aan het feit dat zwaar overgewicht ook nog eens gepaard gaat met een slechte conditie. Dan ben je als ruiter dubbel in het nadeel voor je paard...

Steeds maar weer gaat de discussie de kant uit dat je maar een paard bij je gewicht moet zoeken. Terwijl het uitgangspunt moet zijn dat je als ruiter fit en gezond op je paard stapt. Dan ben je namelijk bewust en verantwoord met paardensport bezig. Anders niet.

hecowo schreef:

Precies[/quote]
helemaal mee eens dat telt zeker mee daarom moeten ruiter en paard vooral gezond en fit zijn ja

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:47

zelf ben ik normaal postuur, 170cm 64kg.
moet zeggen dat ik het inderdaad vreemd vind dat er rijbroeken maat 54 bestaan, welk paard kan hierdoor gegymnastiseerd worden? Lijkt me voor een belg net zo zielig als de volgepakte ezeltjes in derde wereldlanden...

HorsePhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:52

Ik vind wel dat dikkere mensen paard kunnen rijden maar ik zag eens echt een zeer dik iemand op een zo'n klein fijn ponytje rijden en toen had ik toch mijn twijfels of het wel goed was voor dat ponytje.
Ze zouden misschien idd beter op wat forsere paarden moeten rijden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:01

HorsePhoto schreef:
Ik vind wel dat dikkere mensen paard kunnen rijden maar ik zag eens echt een zeer dik iemand op een zo'n klein fijn ponytje rijden en toen had ik toch mijn twijfels of het wel goed was voor dat ponytje.
Ze zouden misschien idd beter op wat forsere paarden moeten rijden.

jep dat is hier dus de vraag ja

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:05

Chaos schreef:
hecowo schreef:
mennen??

FF oftopic, ik zag een keer een shet voor een karretje vol met mensen / grote kinderen een viaduct op ploeteren. De kar met mensen was zwaarder dan de shet |(

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:16

shetlanders kunnen 2 keer heb eigen gewicht trekken

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:30

ja wat niet kan.......... ?!?!

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 17:41

als antwoord op de vraag dat ze 2 keer hun eigen gewicht kunnen trekken!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:00

ja de pony trok de kar er tegenop. Ik schat dat er 5 à 6 man opzat met een gemiddeld gewicht van 65Kg de man (hou ik het licht aan) en dan nog de kar. Zo een met 4 autobanden, dus ook niet al te licht, 100 KG? Hoe zwaar is een shet van ongeveer 80 cm?
Het geheel zal een kleine 500 Kilo geweest zijn.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:06

wow dat is zeker te zwaar :(
als ik dat zou zien hebben ze ruzie
maar je hebt gelijk dat is onacceptabel

het slaat ook zowiezo op een gezonde gemiddelde grote shetlander

som mige mensen mogen geen pony's of paarden hebben :(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:11

Tja, ik vind het vrij lastig. Ik ben momenteel vrij onzeker over mijzelf als combinatie met mijn paard... Het paard hebben we zelf gefokt en we passen super bij elkaar in de omgang (lees, niemand kan er wat mee en ik kan ermee lezen en schrijven). Er was ook nooit iets aan de hand, tot ik zwanger ben geweest en 2 jaar geleden mijn dochtertje heb gekregen. Ik ben sinds de zwangerschap 13 kg aangekomen (was 25 kg maar 12 kg was er heel snel weer af) en die laatste 13 kg zitten echt muuurrrvast. Ik eet gezond, snoep weinig, doe buikspieroefeningen, loop veel enz. maar ze gaan gewoon niet meer weg helaas. Ik was altijd al aan de lange kant voor mijn paardje (ze werd helaas niet groter dan 1.61 en ik ben 1.79), maar dat ging op zich nog prima, zonder die verrekte buik en kont :@. Nu weet ik het echter niet, voel me er echt onzeker over, maar ze loopt met veel plezier naar mijn idee en ik wil haar ook voor geen goud ruilen voor een ander paard. Graag hoor ik wat jullie ervan vinden. Ik heb maar even een fotootje erbij gevoegd. Enneh.. wat het gewicht betreft... zit net onder de 90.
Afbeelding

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 18:13

Jee, je laat je toch geen schuldgevoel aanpraten door deze topic? Ziet er prima uit hoor Leorah. Het paard lijkt er zo ook niet aan te lijden te hebben. Hij kijkt wel triest (nee grapje hoor).