Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:54

Deze topruiters zijn juist heel erg secuur met hun zadels en bitten. Op zo'n niveau kunnen ze zich niet veroorloven dat er iets niet goed zit.
Als je bv in de Hoefslag leest over interviews met deze ruiters, hoe zij hun paard trainen, waarom ze kiezen voor een bepaald hoofdstel of bit, hoe ze hun paard opleiden tot dit niveau, doen ze niet zomaar iets.
Daar kunnen veel mensen nog wat van leren.

Arabesk: 1 paard verloor tijdens de barage zijn hoefijzer maar heeft het parcours wel afgemaakt.
Had die ook uitgebeld moeten worden omdat jij toevallig tegen hoefijzers bent?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:57

Echwel schreef:
Weet je wat ik heel jammer vind dat de discussie wordt aangezwengeld door T en die laat zich vervolgens niet meer zien, hoezo discussie dan of is het ik gooi het erin want het is mijn mening..

Ik vind dat topsportpaarden het prima hebben, men ziet slechts een fractie van wat de dieren gereden worden, makkelijk daar commentaar op te hebben

Hier ben ik het absoluut mee eens!
Zo denk ik er ook over, zeker gezien reputatie van ts omtrent het ventileren van haar EIGEN mening....maar goed daar mag niets over gezegd worden :o
Prima een eigen mening, maar om dan maar een topic te starten, met een onsamenhangende, ongegronde verklaring
komen vanuit haar eigen idealisme en vervolgens je ook niet meer laten horen is mi not done....

Ik vind het respectloos dat professionele ruiters door de mangel worden gehaald op internet door een eigen conclusie vanachter de pc/tv.
Erg kortzichtig om in 1 minuut te veroordelen m.b.t. een jarenlang opleidingstraject, waar ts absoluut geen weet van heeft!

Nogmaals prof.ruiters en topsport paarden komen niet voor niets op dit niveau,
daar gaat een jarenlange gedegen opleiding aan vooraf en goed management.
Deze mensen hebben jarenlange kennis & ervaring!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:04

Maak TS eens niet belachelijk anders word dit topic nog verwijderd..

Ik ben sowieso tegen paardensport op zo'n hoog niveau. Een paard moet gewoon zoveel mogelijk paard kunnen blijven.

Over het uitbellen wist ik niets, maar vind het deels wel een goede regel. De enige rede waarom ik een beetje twijfel is dat er volgensmij ook paarden zijn die vroeger pijn in de mond hebben gehad en er dus nu een gewoonte van hebben gemaakt (ook zonder pijn) de tong uit te steken.

edit.. De reactie is al verwijderd zie ik
Laatst bijgewerkt door NiKip op 06-01-11 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:12

ninajojo is maak ts niet belachelijk en in mijn post zit ook geen persoonlijke sneer ;-)
Wel ben ik het niet met haar eens en mijn mening mag ook geplaatst worden,
dat heet een discussie, ts kan daar zelf op reageren ipv dat jij voor haar reageert.....

Btw wat is het verschil met gewoon paardrijden (recreatief, basis) en topsport?
Bij beide zit er een ruiter op een paard, waar de ruiter het eea verlangd van het paard :o
Maar wellicht dat de prof meer kennis, kunde en ervaring heeft dan de recreatie/basissport ruiter....

M_D_H

Re: Paard met tong uit mond officiele wedstrijd, uitbellen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:15

ik denk dat een topsporter juist beter voor zijn paard zorgt dan een recreatie/basissport ruiter :o

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:16

Ik vind dat er in de top sport teveel van paarden word gevraagd.
Een dressuurpaard moet bijvoorbeeld dmv rollkur de juiste spieren ontwikkelen, omdat hij anders de oefeningen niet kan uitvoeren.
Dat vind ik net iets te ver gaan.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:19

ninajojo dat is zo'n onzin wat je nu zegt :n
als je niet weet hoe paarden getraind worden en hoe ze in de topsport werken/trainen/manegen denk ik dat je beter niet dit soort opmerkingen kunt maken ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:29

ninajojo schreef:
Een dressuurpaard moet bijvoorbeeld dmv rollkur de juiste spieren ontwikkelen, omdat hij anders de oefeningen niet kan uitvoeren.

Heel erg kortzichtig vanachter je pc deze conclusie te trekken :o
Je hebt totaal geen kennis en know how over diverse trainingsmethodes van profruiters.
In de krul tot zijn borst trekken voor een leek...waar jij zonder gedegen kennis vanuit gaat :D
Ik kan je vertellen daar gaat een jarenlange training aan vooraf en een eeuwenoude theorie...
Profs weten echt wel waar ze mee bezig zijn en paarden op dat niveau kunnen de oefeningen zonder de LDR methode ;-)
Wel denk ik dat de methode alleen door mensen met kennis en ervaring uitgevoerd mag worden....
Maar een feit is; de LDR methode scoort in de ring of je nu voor of tegen bent, maar goed dat is een andere discussie.

Misschien een tip voor je om lange tijd mee te lopen op prof. stal, ik weet zeker dat je dan je mening herziet ;-)
Ik heb op een internationale stal gestaan en gewerkt en ik kan je vertellen dat
het paard echt een paard is en het beter heeft dan menig ander paard!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:37

ninajojo schreef:

Er zijn heel veel top paarden in de topsport van 18 of 19 jaar die nog perfect mee kunnen doen en in perfecte conditie zijn.
Dit geldt voor springsport en dressuursport en milatary.
Dit komt onder andere door de juiste training en het paard niet te overbelasten en weten waar je mee bezig bent. (belangrijk)

Kijk anders eens op marktplaats hoeveel paarden er de koop staan van 8 - 15 jaar die zijn afgekeurd of een beperking hebben.
Soms door iets wat is aangeboren maar ook kapot gereden paarden door mensen uit de basissport die zo 'lief' met hun paard bezig waren en tegen de rollkur zijn.
(ik bedoel natuurlijk niet iedereen, er zijn ook genoeg paarden in de basissport die met 20 jaar nog prima zijn)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:40

Mij was de tong ook opgevallen, maar dit was niet de eerste keer. Ik volg deze combinatie juist omdat het mij bij een andere wedstrijd ook al die tong naar buiten hing. Het paard is in het algemeen ook heel onrustig in de mond (dus ook als de tong naar binnen is). Het gaat trouwens over Nina Fagerstrom met het paard Talent, gisteren werd de 7de ronde van de FEI wereldbeker in Londen uitgezonden.

Ik ga de springruiters niet veroordelen, daarvoor zie ik de springsport veel te graag. En dat er al wat harder aan de teugels geleurd wordt als dat jij en ik zou willen, dat is een feit. Maar ik vraag me af hoe het komt dat dit paard het zo extreem heeft? De tong gooit die niet altijd buiten, dus het argument dat het een gewoonte is gaat niet op. Maar waarom dan wel?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:46

Ik heb bv een hekel aan paarden die op de voorhand sloffen en zo het bos in moeten en constant zonder aanleuning worden gereden.
Dat vind ik paardonwaardig,,maar ja dat is mijn mening..
Verder nogmaal zie je het op een 5 minuten wat er verder getraind/gereden word zie je niet..
Het is zo makkelijk om te wijzen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:38

Gini schreef:
Mij was de tong ook opgevallen, maar dit was niet de eerste keer. Ik volg deze combinatie juist omdat het mij bij een andere wedstrijd ook al die tong naar buiten hing. Het paard is in het algemeen ook heel onrustig in de mond (dus ook als de tong naar binnen is). Het gaat trouwens over Nina Fagerstrom met het paard Talent, gisteren werd de 7de ronde van de FEI wereldbeker in Londen uitgezonden.

Ik ga de springruiters niet veroordelen, daarvoor zie ik de springsport veel te graag. En dat er al wat harder aan de teugels geleurd wordt als dat jij en ik zou willen, dat is een feit. Maar ik vraag me af hoe het komt dat dit paard het zo extreem heeft? De tong gooit die niet altijd buiten, dus het argument dat het een gewoonte is gaat niet op. Maar waarom dan wel?

http://www.youtube.com/watch?v=jdQIidrqgFo

Lijkt mij een prima combinatie, fijn paard en vriendelijke ruiter, ik zie geen geruk en gepluk hoor!
Maar schijnbaar maakt dat paard vaak genoeg wel goede rondjes, anders spring dat paard niet herhaaldelijk op dat niveau....

Nogmaals; er wordt hier een conclusie getrokken van 1 moment en wellicht heeft het paard misschien een mindere periode,
dit kan allerlei oorzaken hebben en heeft vast en zeker niet met het bit of geruk en gepluk van de ruiter te maken.
Maar het kan net zo goed een inschattingsfout zijn qua afstand van het paard of de ruiter ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:40

Qimm schreef:
ik heb het ook niet gezien, maar zou jij door rijden als je ziet en merkt dat je paard z'n tong over het bit heeft gegooid? :n

nee, je hebt 500 euro startgeld betaald....je sponsor betaalt alle kosten
en je paard gooit tong over het bit dus groet je gelijk af??
ehm nee, misschien merk je het niet eens, en sommige zijn nog prima te rijden ook al hebben ze de tong over het bit.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:45

Echwel schreef:
Ik heb bv een hekel aan paarden die op de voorhand sloffen en zo het bos in moeten en constant zonder aanleuning worden gereden.
Dat vind ik paardonwaardig,,maar ja dat is mijn mening..
Verder nogmaal zie je het op een 5 minuten wat er verder getraind/gereden word zie je niet..
Het is zo makkelijk om te wijzen

Hoe ben jij begonnen?. Kan mij niet vertellen dat je gelijk je paard rond kan rijden?.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:59

listiglistje schreef:
Gini schreef:

http://www.youtube.com/watch?v=jdQIidrqgFo

Lijkt mij een prima combinatie, fijn paard en vriendelijke ruiter, ik zie geen geruk en gepluk hoor!
Maar schijnbaar maakt dat paard vaak genoeg wel goede rondjes, anders spring dat paard niet herhaaldelijk op dat niveau....

Nogmaals; er wordt hier een conclusie getrokken van 1 moment en wellicht heeft het paard misschien een mindere periode,
dit kan allerlei oorzaken hebben en heeft vast en zeker niet met het bit of geruk en gepluk van de ruiter te maken.
Maar het kan net zo goed een inschattingsfout zijn qua afstand van het paard of de ruiter ;)

Ik vind dat filmpje te onduidelijk om de mond duidelijk te kunnen zien.
Nu dacht ik ik ga mezelf al indekken door te zeggen dat ik graag springsport kijk etc etc, maar dat helpt blijkbaar niet. Dus nogmaals: ik heb NIETS tegen springsport, ik ben ZELF een springruiter, ik kijk GRAAG naar springsport.
Ik heb NERGENS gezegd dat of de amazone of het paard slecht is, ik heb NERGENS gezegd dat de amazone rukt en plukt, ik heb NERGENS gezegd dat deze combinatie geen mooie rondjes rijdt. Ik heb alle respect voor topruiters en toppaarden, deze amazone niet uitgesloten.
Duidelijk? Ok. Wat heb ik WEL gezegd: dit paard is vaak heel onrustig met zijn mond. Een paar keer heb ik de tong uit de mond gezien. Ik ben deze combinatie al even aan het volgen omdat het mij hier juist opviel, dus het gaat niet over 1 moment.
Mijn vraag was: waar ligt dit aan? Waarom doet dit paard dit? Waarom zien sommigen dit als normaal?

Geen aanval, geen belediging, maar gelieve eerst mijn berichten volledig te lezen voordat je me meteen in het tegenstanderskamp duwt. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:15

listiglistje schreef:
Electra63 schreef:
Ik snap niet wat de opmerking over het rode strikje te maken heeft met dat het paard zijn tong uit zijn mond heeft?

Rook strikje = paard slaat naar andere paarden, so be it...er zijn veel paarden zonder pijn die dit standaard doen.
Gecrasht in hindernis = kan misschien dat het paard niet uitkomt of een stuurfout van de ruiter?
Tong buitenboord, dit doen wel meer paarden, is veelal geen pijn, maar vaak gewenning van het paard of een aanleuningsfout.

Een paard komt niet zomaar op dit niveau, daar gaat een jarenlange gedegen opleiding aan vooraf en goed management ;-)
Dus oordelen vanachter je pc/tv is nogal erg kortzichtig, ieder paard/ruiter heeft wel eens een mindere dag, maar om dat meteen op het bit te gooien :roll:

Dat weet ik, het was een vraag aan Arabesk, waarom ze het rode strikje erbij haalde in haar OP, immers dat heeft niets met tong uit de mond of met bit rijden te maken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:37

Electra63 schreef:
Dat weet ik, het was een vraag aan Arabesk, waarom ze het rode strikje erbij haalde in haar OP, immers dat heeft niets met tong uit de mond of met bit rijden te maken.

Tja deze (mijn) post was helaas verkracht door een mod, vandaar dat het lijkt of dat het aan jou gericht is,
maar er stond iets gericht aan TS , jouw post gebruikte ik als verwijzing dat ik het daar mee eens was....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:43

Ok, TS heeft wel een discussie opgestart, maar is zelf niet meer aanwezig, jammer.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:54

Er zijn meer paarden die dit doen. Maar voordat vele bokkinnekes beginnen te kirren.... Welleens nagedacht dat ook paarden met een te lange tong dit doen??? Niks geen mishandeling of pijn in zo,n geval. (Dit komt vaker voor bij kalfjes maar ook bij paarden) Misschien een stuk van de tong afknippen om bokt gerust te stellen met hun vooroordelen??? Mijn paard kijkt vreemd uit zijn ogen op de wedstrijd!!! Doet hij thuis ook,hij is namelijk blind.... :D Tp moet ik nu zn ogen uitpieken??? Ben al bang om jou de volgende keer tegen te komen :+ Asjeblieft,laat je eerst goed informeren voordat je zulke dingen kraait.
Laatst bijgewerkt door beaversrun op 06-01-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:55

Electra63 schreef:
Ok, TS heeft wel een discussie opgestart, maar is zelf niet meer aanwezig, jammer.

Waarschijnlijk omdat ts alleen haar persoonlijke mening weer eens op haar wijze (voor de zoveelste keer) wilde ventileren,
echter zonder goed onderbouwd argument en zonder know how over de daadwerkelijke toedracht en kennis en ervaring in de topspringsport...

Eigen mening prima, maar voer dan een fatsoenlijke discussie....en niet lukraak schieten nav één visueel momentje op tv...
Zoals gezegd kan de crash in de sprong (en tong buitenboord) meerdere redenen hebben,
die wij niet van 1 moment en vanachter onze pc/tv kunnen beoordelen.
Ik zou zeggen laat het uitzoeken van hoe en waarom maar aan het management van het paard over ;-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:41

Moderatoropmerking:
Weer een aantal berichten verwijderd die niets bijdroegen aan de discussie. De discussie loopt op dit moment prima met zinnige bijdragen, het is dan niet nodig om weer terug te verwijzen naar de TS die zich niet meer laat zien.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:43

Krijg meer de indruk dat dat de insteek van de TS ook is... :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:25

Ik zie ook wel eens paarden op de wei lopen met de tong uit de mond... weidegang dan ook gelijk niet goed vor paarden en/of pijnlijk??

Er zijn paarden die aangeleerd gedrag vertonen zoals tong uit de mond laten hangen, en dat kan heel vervelend zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:06

Moderatoropmerking:
Dit is even een toelichting op wat vragen waarom het topic ondanks de openingspost open blijft.

Ongeacht de start van de discussie door Arabesk liep de discussie later heel prima met mensen die redenen aangaven waarom een paard de tong uit de mond heeft, mensen die het beeld gezien hadden/de combinatie kenden, echt zinnige opmerkingen volkomen los van de topicstart van Arabesk. Om dan omwille van deze openingspost de rest van de inmiddels zinnige discussie weg te gooien vind ik eigenlijk zonde van het topic :-)

Ongeacht de TS kan dit nl wel een heel goed en zinnig discussietopic worden. Dat werkt echter alleen als mensen dit topic even los kunnen zien van een TS die zich vervolgens niet meer laat zien :-)

Moderatoropmerking:
Graag dan hierbij het verzoek om verder ontopic te gaan en eventuele verdere reacties over het hoe dan wel rondom dit topic graag per PB danwel op FZ

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:11

ja maar Apple dan is dit topic toch overbodig, dat is blijven gissen!
Tong buiten boord en fouten in het parcour kan zoveel redenen hebben,
zoals door velen eerder aangegeven, dus echt niet alleen aan een bit!
De reden waarom het betreffende paard het doet blijft speculeren vanachter je pc/tv...

Dus kan er net zo goed een slotje op als ts zich niet meer laat zien en aankomt met goede argumenten en feiten.
maargoed ik denk dat alleen het management van het paard hierover uitsluitsel kan geven ;-)