Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Echwel schreef:Weet je wat ik heel jammer vind dat de discussie wordt aangezwengeld door T en die laat zich vervolgens niet meer zien, hoezo discussie dan of is het ik gooi het erin want het is mijn mening..
Ik vind dat topsportpaarden het prima hebben, men ziet slechts een fractie van wat de dieren gereden worden, makkelijk daar commentaar op te hebben

ninajojo schreef:Ik vind dat er in de top sport teveel van paarden word gevraagd.
Een dressuurpaard moet bijvoorbeeld dmv rollkur de juiste spieren ontwikkelen, omdat hij anders de oefeningen niet kan uitvoeren.
Dat vind ik net iets te ver gaan.

ninajojo schreef:Ik vind dat er in de top sport teveel van paarden word gevraagd.
Een dressuurpaard moet bijvoorbeeld dmv rollkur de juiste spieren ontwikkelen, omdat hij anders de oefeningen niet kan uitvoeren.
Dat vind ik net iets te ver gaan.
Gini schreef:Mij was de tong ook opgevallen, maar dit was niet de eerste keer. Ik volg deze combinatie juist omdat het mij bij een andere wedstrijd ook al die tong naar buiten hing. Het paard is in het algemeen ook heel onrustig in de mond (dus ook als de tong naar binnen is). Het gaat trouwens over Nina Fagerstrom met het paard Talent, gisteren werd de 7de ronde van de FEI wereldbeker in Londen uitgezonden.
Ik ga de springruiters niet veroordelen, daarvoor zie ik de springsport veel te graag. En dat er al wat harder aan de teugels geleurd wordt als dat jij en ik zou willen, dat is een feit. Maar ik vraag me af hoe het komt dat dit paard het zo extreem heeft? De tong gooit die niet altijd buiten, dus het argument dat het een gewoonte is gaat niet op. Maar waarom dan wel?
Qimm schreef:ik heb het ook niet gezien, maar zou jij door rijden als je ziet en merkt dat je paard z'n tong over het bit heeft gegooid?
Echwel schreef:Ik heb bv een hekel aan paarden die op de voorhand sloffen en zo het bos in moeten en constant zonder aanleuning worden gereden.
Dat vind ik paardonwaardig,,maar ja dat is mijn mening..
Verder nogmaal zie je het op een 5 minuten wat er verder getraind/gereden word zie je niet..
Het is zo makkelijk om te wijzen
listiglistje schreef:Gini schreef:Mij was de tong ook opgevallen, maar dit was niet de eerste keer. Ik volg deze combinatie juist omdat het mij bij een andere wedstrijd ook al die tong naar buiten hing. Het paard is in het algemeen ook heel onrustig in de mond (dus ook als de tong naar binnen is). Het gaat trouwens over Nina Fagerstrom met het paard Talent, gisteren werd de 7de ronde van de FEI wereldbeker in Londen uitgezonden.
Ik ga de springruiters niet veroordelen, daarvoor zie ik de springsport veel te graag. En dat er al wat harder aan de teugels geleurd wordt als dat jij en ik zou willen, dat is een feit. Maar ik vraag me af hoe het komt dat dit paard het zo extreem heeft? De tong gooit die niet altijd buiten, dus het argument dat het een gewoonte is gaat niet op. Maar waarom dan wel?
http://www.youtube.com/watch?v=jdQIidrqgFo
Lijkt mij een prima combinatie, fijn paard en vriendelijke ruiter, ik zie geen geruk en gepluk hoor!
Maar schijnbaar maakt dat paard vaak genoeg wel goede rondjes, anders spring dat paard niet herhaaldelijk op dat niveau....
Nogmaals; er wordt hier een conclusie getrokken van 1 moment en wellicht heeft het paard misschien een mindere periode,
dit kan allerlei oorzaken hebben en heeft vast en zeker niet met het bit of geruk en gepluk van de ruiter te maken.
Maar het kan net zo goed een inschattingsfout zijn qua afstand van het paard of de ruiter
listiglistje schreef:Electra63 schreef:Ik snap niet wat de opmerking over het rode strikje te maken heeft met dat het paard zijn tong uit zijn mond heeft?
Rook strikje = paard slaat naar andere paarden, so be it...er zijn veel paarden zonder pijn die dit standaard doen.
Gecrasht in hindernis = kan misschien dat het paard niet uitkomt of een stuurfout van de ruiter?
Tong buitenboord, dit doen wel meer paarden, is veelal geen pijn, maar vaak gewenning van het paard of een aanleuningsfout.
Een paard komt niet zomaar op dit niveau, daar gaat een jarenlange gedegen opleiding aan vooraf en goed management
Dus oordelen vanachter je pc/tv is nogal erg kortzichtig, ieder paard/ruiter heeft wel eens een mindere dag, maar om dat meteen op het bit te gooien
Electra63 schreef:Dat weet ik, het was een vraag aan Arabesk, waarom ze het rode strikje erbij haalde in haar OP, immers dat heeft niets met tong uit de mond of met bit rijden te maken.
Tp moet ik nu zn ogen uitpieken??? Ben al bang om jou de volgende keer tegen te komen
Asjeblieft,laat je eerst goed informeren voordat je zulke dingen kraait. Electra63 schreef:Ok, TS heeft wel een discussie opgestart, maar is zelf niet meer aanwezig, jammer.