Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miir20

Re: Kijk jij eerst naar het paard of naar jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:18

een paard is een kudde dier, schrikt het ergens van dat wil het weg van die plek, meestal door hoofd omhoog te gooien en een links of rechtsomkeerd te maken als je dan te los in het zadel zit lig je er zo naast. Een paard kan ook te sterk zijn voor de ruiter (eigen ervaring) mijn paard probeerde mij in het begin heel erg uit, om door het buitenbeen en buitenteugel te breken en een paar bokjes geven hoofd na beneden en hop, ik lag er naast.
Met springen als het paard een weigering maakt met springen en jij zit al in de verlichte zit voor de sprong lig je er ook makkelijk af, maar dat betekend wel dat je RUITER m niet genoeg aan de hulpen heeft om m door te laten gaan. En met dressuur als het paard een oefing niet wil doen zoals jij wilt doen kun je na gaan, geef ik de juiste hulpen wel, zit ik mee. op een gegeven moment moet je met dressuur op de lange zijde bij b of e vanuit draf aanspringen in galop. Mijn paard deed dit niet altijd goed op de rechterhand omdat IK mijn linker teugel te vast had. Ik ontnam haar de rechterstelling om goed aan te kunnen springen.

Paarden maken ook wel eens fouten, struikelen wel eens waar door het aanspringt in galop of een bokje geven. Maar wij vragen dingen van hun en dat moeten wij goed doen, doen wij dat niet dan maken de paarden fouten of snappen ze ons niet. Kortom ruiter is vaak verantwoordelijk voor de fouten!

KautoStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:49

Hoewel ik al ruim een jaar paardrij, zie ik mezelf nog steeds als beginner. Als er iets fout gaat in de oefening, is het meestal mijn schuld. Ik vind het best lastig om een paar dingen te gelijk te doen, dus verkeerde hulpen geven gebeurt me vrij regelmatig. Natuurlijk maakt een paard ook wel eens fouten, maar dat hoort erbij. Maar dat is mijn mening.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:16

Ja eerst denk ik ook van jee paardje.. maar denk dat ik dan toch eerst bij mezelf zoek. denk dat ik wel vaker iets verkeerd doe als mn paard. Maar natuurlijk(zoals hierboven) maakt een paard uiteraard ook fouten.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:19

Ik volg KautoStar. Meestal zoek ik de fout bij mezelf, ik rijd (bijna) altijd op het zelfde manegepaardje dat een hele goede basis heeft dus ik besef wel dat als hij iets niet juist doet, ik waarschijnlijk de foute hulpen heb gebruikt of niet duidelijk genoeg was of iets dergelijks.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:20

Sanniegirl schreef:
Ik zie vaak dat ruiters vaak de fout bij hun paard zoeken.
Zovan 'hij deed dit en dat, en toen (voorbeeld) viel ik eraf!'
Het niet heel gek om op die manier te vertellen, maar ik heb het idee dat sommige nooit verder kijken.
Waarom deed hij dat? Ligt het niet aan jou, aan iets waar je in eerste instantie helemaal niet aan dacht?

Ik heb nog wat moeite met balans waar de pony waar ik altijd op rij soms ook wat vervelend kan reageren, maar dan zegt mijn lerares altijd: 'je moet je voorstellen, dat iemand op jou rug zit, en erg op 1 kant hangt, wat zou jij doen?'
Op mijn oude manege werden zulke dingen nooit verteld en keek ik ook altijd eerst naar het paard, dat probeer ik nu echt af te leren.

Vertel hier jullie ervaringen.

Ik vind dat de fout 9 van de 10 keer bij de ruiter ligt... alhoewel paarden ook fouten kunnen maken

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:50

Ik zoek meestal de fout bij mezelf. Wil niet zeggen dat soms mijn paarden niet meewerken :D
Meestal liggen fouten in mijn ogen bij de ruiter (al dan niet door slechte begeleiding) een paard kan never nooit niet (hooguit per toeval) iets foutloos doen wannneer de ruiter dit niet foutloos aangeeft. Ongemerkt kun je net met iets verzitten of zelf iets meer spanning al een tegenstijdige hulp geven

FeeKoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:15

Ik probeer altijd eerst naar mezelf te kijken, wat ik fout doe. maar soms heb ik er wel eens last van dat ik uit automatisme het paard de schuld geef :P en ik zal vast niet de enige zijn.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:16

xManon_ schreef:
Als ik eerlijk ben denk ik eerst Pff paard!
En dan denk ik oh misschien was ik het zelf gewoon. :o

Jap,
hier het zelfde.

TTRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 10:06

Ik zoek ook wel de fout meestal bij mezelf. Door mij krijgt ie bijvoorbeeld de verkeerde hulp, en dan maakt ie een beweging die ik niet verwacht had en dan val ik er af ... :)

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 14:18

Ik zeg wel; het paard bokte dus ik lag eraf. Of het paard ging er vandoor.
Maar dan ga ik wel bedenken waarom dat paard dat deed, en dan kom je al vaak bij jezelf uit :p, ik vind het dan ook niet erg om toe te geven dat ik het zelf deed. Zie ik weer als een leermoment ;)

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:03

lastig schreef:
Maar dan ga ik wel bedenken waarom dat paard dat deed, en dan kom je al vaak bij jezelf uit :p, ik vind het dan ook niet erg om toe te geven dat ik het zelf deed. Zie ik weer als een leermoment ;)

idd, dat doe ik ook, maar meestal als ik dan ga nadenken waardoor het komt, is het vaak iets waardoor hij is geschrokken, en als het dan zoiets als een plastic bekertje is ofzo wat hij hoorde kraken, moet ik er eigenlijk wel heel hard om lachen _O-

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:33

Browniee schreef:
lastig schreef:

idd, dat doe ik ook, maar meestal als ik dan ga nadenken waardoor het komt, is het vaak iets waardoor hij is geschrokken, en als het dan zoiets als een plastic bekertje is ofzo wat hij hoorde kraken, moet ik er eigenlijk wel heel hard om lachen _O-

Hier nog een! :P ik lach me zoizo altijd kapot om de acties met die viervoeters, de meeste actiemomenten die ik heb meegemaakt waren vooral lomp en genant, maar niet pijnlijk... die fase heb ik afgerond toen ik stopte met manegelessen

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:41

Ik kijk eerst naar het paard aangezien die iets deed, dan bedenk ik me waarom, en bij dat ''waarom'' kijk ik naar de omstandigheden en naar mezelf. Ik vind dat je wel alles bij jezelf kunt gaan zitten zoeken maar daar heb je op dat moment niet altijd baat bij. Ik moet ook eerlijk zeggen dat als er iets gebeurt ik echt 1 seconde erover na denk en als ik geen oorzaak kan bedenken rij ik verder, gebeurt het nog een keer denk ik er later over na en bespreek het met mijn instructeur.

Ik denk dat je als je teveel bij jezelf gaat zoeken, je veel goede dingen weg streept omdat het een verband had met het slechte gedrag met je paard. Dus ik zeg, op het moment snel bedenken, later over alles na denken niet alleen bij jezelf.

angelzambezi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:55

Eerst naar me zelf, mij is vaak gezegt een pony doet wat de ruiter wil. dus als het niet goed gaat licht het meestal aan de ruiter want jij zit erop :') soms is het ook niet waar hoor! ;)

Jatoby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:09

Ik probéér als eerste naar mezelf te kijken. Vaak lukt dat dan ook wel. Maar af en toe kijk ik eerst naar me paard, maar daarna zoek ik de fout vaak bij mezelf op :D

KautoStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:16

De pony doet niet altijd wat de ruiter wilt hoor. Soms hebben ze een eigen wil en doen ze wat ze zelf willen. Bij mij is het meer een kwestie van verkeerde hulpen geven. Ik ben niet zo handig in het twee dingen tegelijk doen, en dan is het voor het paard of de pony ook lastig om je te begrijpen. De fouten die ik tegenkom maak ik 9 van de 10 keer zelf. Maar ook het paard kan een fout maken of iets niet willen. Soms is dat best grappig om mee te maken.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:26

in eerste instantie idd toch wel ''g*ddomme daar gaan we weer O:) ''maar dan toch wel meteen gaan zoeken waar de fout vandaan kwam.. dikke kans dat ik 'm bij mezelf vind :) en als dat zo is, merk ik dat 'ie me vaak toch wel eerst probeerde te redden ;) meestal is het mijn fout, of een combinatie van kleinere ophopingen en vaak ook nog een hete pony, anders blijf ik toch over het algemeen wel blijven zitten :+

hij krijgt inderdaad ook vaak te horen ''oeps fayan, sorry mijn fout'' haha

KautoStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:29

Dat heb ik ook wel hoor. Als een oefening niet lukt begin ik ook in mezelf te schelden, maar ik zoek ook meteen waar de fout zit. Sommige paarden bij mij op de manege hebben een heel sterk karakter en doen niet zo makkelijk wat de ruiter wil. Vind ik toch ook wel een uitdaging. Dan moet je echt werken aan jezelf en het paard, om samen op een lijn te komen.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:34

Ik zoek het altijd bij mezelf, terwijl het soms, heel soms, ook wel eens zijn schuld is :+

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 13:44

Ik denk niet zozeer aan schuld en fout. Het paard is gewoon zoals het is, en aan mij als ruiter de uitdaging mezelf zo aan te passen dat ik het beste uit het paard kan halen. Dat is voor mij de essentie van paardrijden en daarom kan ik net zoveel plezier beleven aan een minder getalenteerd paard, of een "lastig" paard. :))

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:47

Ik vind mezelf geen super goede ruiter, dus vaak ligt het aan mij en geef ik mezelf de schuld :+ .

Voorbeeld van laatst:
Ik ging voor de 4e x op een ruin rijden die net 7 weken onder het zadel was. Ik wou aanspringen in galop en ik zit teveel aan mijn binnenhand waarvan hij schrok (het is een erg gevoelig diertje) en naar de buitenkant vloog en ik eraf lag. Ik hoorde iemand zeggen; 'wat een rot-bok', maar het was toch echt mijn eigen schuld!

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:48

Als ik zelf aan het rijden ben enzo kijk ik eerst naar mezelf, maar mijn instructrice kijkt altijd gelijk naar het paard....Vind ik best wel storend!

Mousetimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:10

ik denk dat je indd moet kijken hoe de situatie is maar ik ben van mening dat het vaak bij de ruiter ligt.
want als een paard nog moet leren dan kan je ook niet gelijk teveel van hem vragen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 14:13

ligt er maar net aan welke bui de pony heeft en hoe zijn pet staat...
als hij zijn gebruikelijke bui/afschuwelijke week heeft, zal ik soms ook wel wat fout doen, maar dan is een verkeerd liggend zandkorreltje nog voldoende om helemaal door het lint te gaan :+

als hij normaal is...
en er gebeurd dan wat dan kan ik dat alleen maar aan mezelf wijten :)

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:33

Ik kijk eerst altijd naar mezelf, ook vind ik dat er te snel gegrepen wordt naar hulpteugels en bijzetteugels.