Theorie gaat praktijk ervaring voorbij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Theorie gaat praktijk ervaring voorbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:52

Moderatoropmerking:
Even het verzoek om ontopic te blijven en geen persoonlijke sneren naar elkaar te plaatsen. Er kan ook worden uitgelegd hoe je een slofteugel dan gebruikt bij longeren ipv met aannames en beledigingen te strooien. Ik heb dus ook wat berichten verwijderd.
Daarnaast gaat dit topic nog altijd meer over theoretische kennis versus praktijkervaring in het rijden en niet zozeer aan longeren

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:56

Heb veel ware conclusies gelezen hier, over praktijk en theoretische ervaring. Een goede instructeur moet de praktijkervaring hebben, maar het ook zeker theoretisch kunnen onderbouwen. Bij dat laatste is het makkelijk als de instructeur het zelf ook allemaal heeft moeten leren (dus minder talent heeft), waardoor hij/zij elk klein dingetje heeft moeten uitvinden en dus ook kan overbrengen.

Persoonlijk denk ik dat ik meer de praktijkruiter/gevoelsruiter ben. Doe veel op gevoel, maar ik onthoud wel elk gevoel wat ik ooit gehad heb. Daarom denk ik dat ik het ook wel kan overbrengen, al leg ik het anderen uit vanuit mijn eigen gevoel. Ik heb die situaties dan allemaal een keer gevoeld en erover nagedacht wat ik aan het doen was, zodat ik het kan uitleggen. Daar is echter geen boekenwijsheid bij. Lees geen boeken en kijk geen video's over theoretische kennis. Heb goede instructeurs (gehad) en ik heb blijkbaar een goed geheugen, want ik onthou elke aanwijzing die ik heb gehad.
Ik observeer paarden ook graag en vind het belangrijk als ik een nieuw paard ga proberen, dat ik hem/haar kan 'aanvoelen'. Gewoon om erachter te komen wat mijn gevoel erbij is.

Overigens draagt met een slof rijden zeker niet bij aan dat gevoel. Daar maak ik dan ook nooit gebruik van. En ik ben geen NH-er, dat is misschien ook wel eens verfrissend.

marilla90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:06

theorie is belangrijk maar de praktijk is nog vele malen belangrijker!
anders kan je nog een paard verkloten!