Slofteugel en springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 10:50

_Zsazsa_ schreef:
Ik denk dat mensen er zich over gaan verbazen op hoeveel springstallen er met slof gesprongen worden.
Op internationale concoursen zie je juist meer ruiters trainen met slof dan zonder. En die paarden zijn lijkt me toch wel voor elkaar op 1.45 niveau. Bij mij op het werk word ook vaak gesprongen met slof en dan met name met de onstuimige paarden die voor de hindernissen te heet of oncontroleerbaar worden.
Let wel, deze ruiters zijn proffesioneel en weten met begeleiding wat ze doen.

Maarja bokt weet het vaak beter ;)

Ja heb ik ook al gehoord, maar mijn paardje is 2 maand? Mss 3 nog maar onder het zadel..
ie moet toch eerst op zen eigen benen leren lopen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:12

VivaLaVida schreef:
Al zou je thuis met stang en trens, slofteugel matringaal en thiedemann tegelijk willen rijden...... heeft niemand wat over te zeggen ;)

Dit is grote onzin die u hier schrijft, in de statuten van elke vereninging in Europa staat een aantekening dat wanneer men ziet dat in training dingen gebeuren die niet in orde zijn men dat de ruiter dient te zeggen, en wanneer deze niet daarop reageerd men dit aan het nationale verband dient aan te geven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:20

Wat mij opvalt is dat men schrijft ik kan daarmee omgaan, mijn paarden worden voortreffelijk gereden, en af en toe pak ik een slofje erbij.
Dat is toch gewoon wachelijk, wanneer men verreden paarden corrigeerd met behulp van een slof in de dressuurmatige arbeid is daar nog wat voor te zeggen. Maar hier gaat het om springen met een slof, dat is toch niet toegestaan en waarom wel niet ????
Denk dat bij de meeste hier op Bokt het volgende geld, een slofteugel is een scheermes in de hand van een aap.

Chiaraa_

Re: Slofteugel en springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:33

Als ik jou was, dan had ik het gewoon niet gedaan.
Dan had mijn lesgever op zijn kop mogen gaan staan.
Je moet doen waar je je ook goed bij voelt!

Ik heb hier trouwens al een paardje zien overkop gaan met slof.
Dus ik ben er niet zo'n voorstander bij, bij het springen.
Voor de rest vindt ik een slof wel kunnen om af en toe gebruiken.
Maar dan enkel bij dressuur.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 11:36

Zelf ben ik niet zo voor hulpteugels, in sommige gevallen kan het helpen, maar ik zie ze in mijn omgeving vaak fout gebruikt worden. Vroegah ging een meisje in mijn les ook met slof springen, madam nam alleen de slof strakker dan de teugels en het eindigde ermee dat ze met paard en al door de hindernis knalde omdat het brave beest gewoon niet meer kon springen. Snap nog steeds niet dat de instructeur dat goedkeurde, vond hem afgezien van dat incident altijd goed les geven.

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:24

ik zie er geen probleem tegen....als je paard er beter van gaat springen en het veiliger is voor jezelf, maakt dat denk ik niet uit. het is tenslotte ook nog maar B niveau. als het nou 1.40m zou zijn, zou het een ander verhaal zijn

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:28

Professor schreef:
Wat mij opvalt is dat men schrijft ik kan daarmee omgaan, mijn paarden worden voortreffelijk gereden, en af en toe pak ik een slofje erbij.
Dat is toch gewoon wachelijk, wanneer men verreden paarden corrigeerd met behulp van een slof in de dressuurmatige arbeid is daar nog wat voor te zeggen. Maar hier gaat het om springen met een slof, dat is toch niet toegestaan en waarom wel niet ????
Denk dat bij de meeste hier op Bokt het volgende geld, een slofteugel is een scheermes in de hand van een aap.

Ik denk dat springen met slof idd voor veel mensen absoluut verboden zou zijn. Ik rijdt zo af en toe eens met slof, maar met springen zal ik dit zelf nooit doen. Ik ben nu eenmaal niet zo'n goede springen, dus als een paard zich heel strak houdt op de sprong en heel sterk wordt ervoor en erna weet ik dat dat aan mezelf ligt. Ik moet dus eerst zelf helemaal in balans komen op de sprong.

Echter (inter)nationale springruiters die zo af en toe eens met een slof je springen, tja, daar kan ik niet wakker van liggen. Heb het heel veel gezien hoor, het zijn niet zozeer 15jarige kinderen die dat doen, maar ervaren springers. Althans, zo is mijn ervaring!

HorseSense12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:48

Hey!
Je moet al noooit met slof gaan rijden, vooral niet met een paard van 4.5! Je moet weten dat een slof je paard vreselijk belemmerd en hij kan geen kant meer op! #) Als je weet hoe het werkt, zal je zeker ook weten wat het doet, je paard maar dwingen en dwingen, om hem dan nóg strakker te trekken als hij gehoorzaamt, geen manier van rijden, Toch? En je voelt je veileger, maar totaal niet vrij, kijk eens op het internet en zoek eens wat over bitloos rijden, voel je vrij, voel de passie, met slof is het geen teamwork, maar 1 grote kwelling voor je paard! Als ik jou paard zou zijn die moest springen met slof, ik zal niet meer in je buurt willen komen!!! (niet persoonlijk opvatten, mijn mening!!!)

http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo
een grote tip voor iedereen, waarom doet mijn paard z'n mond open, waarom doet een sperriem hem pijn??!
kijken zal ik zeggen!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:52

tja dat blijft een discussiepunt,
zijn ook meerdere topics over
Maar tja dat filmpje hebben ze wel net die momenten eruit gepakt dat het zware paardenmishandleing lijkt ;(
Enja met een bitloos hoofdstel kun je een paard net zoveel pijn doen

Conclusie: ligt niet aan het bit maart aan de ruiter die erop zit

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:55

HorseSense12 schreef:
Hey!
Je moet al noooit met slof gaan rijden, vooral niet met een paard van 4.5! Je moet weten dat een slof je paard vreselijk belemmerd en hij kan geen kant meer op! #) Als je weet hoe het werkt, zal je zeker ook weten wat het doet, je paard maar dwingen en dwingen, om hem dan nóg strakker te trekken als hij gehoorzaamt, geen manier van rijden, Toch? En je voelt je veileger, maar totaal niet vrij, kijk eens op het internet en zoek eens wat over bitloos rijden, voel je vrij, voel de passie, met slof is het geen teamwork, maar 1 grote kwelling voor je paard! Als ik jou paard zou zijn die moest springen met slof, ik zal niet meer in je buurt willen komen!!! (niet persoonlijk opvatten, mijn mening!!!)

een grote tip voor iedereen, waarom doet mijn paard z'n mond open, waarom doet een sperriem hem pijn??!
kijken zal ik zeggen!

Pfoe. Met alle respect maar je bent wel heel jong om een dergelijke mening te uiten.
Bestudeer eens verschillende rijmethodes, en dan 2 kanten van het verhaal en niet een. ;)

Edit: Voordat mensen erover vallen, ja ik besef dat ik nog lang niet oud en wijs ben. :D
Laatst bijgewerkt door Chaos op 01-01-11 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:56

Heb nu het filmpje gezien. Maar dat is appels met peren vergelijken. Ik wil het paard uit het begin van het filmpje met dezelfde optoming wel eens een leuk internationaal concours zien rijden (Welke discipline dan ook).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:19

Begrijp ik goed dat je paard 2 a 3 maanden onder het zadel is? Wat doe je dan uberhaupt bij een hindernis... laat staan van een meter...

En springen met slof, tsja, ik vind rijden met slof gewoon al onzin in vrijwel alle gevallen omdat het gewoon nergens voor nodig is. Laat staan bij het springen.

CARAAA__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 20:49

HorseSense12 schreef:
Hey!

kijken zal ik zeggen!

Ik heb het nou niet over het bit, maar enkel over de slof,
mijn paard komt heus nog naar mij toe, dus zo strak heb ik hem zeker niet genomen!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:11

Fellor schreef:
Begrijp ik goed dat je paard 2 a 3 maanden onder het zadel is? Wat doe je dan uberhaupt bij een hindernis... laat staan van een meter...

En springen met slof, tsja, ik vind rijden met slof gewoon al onzin in vrijwel alle gevallen omdat het gewoon nergens voor nodig is. Laat staan bij het springen.

tjah,
wat doen al die 3 jarige hengsten op de hengsten competitie?
die nauwelijks langer onder het zadel zijn?
wat doen ze bij het verrichtingsonderzoek?
wat doen ze bij de pavo competitie?
wat doen ze bij de vioncup?
wat doen ze bij het wk jonge paarden?

een paard wat 2 maanden onder het zadel is, die een goede balans heeft, kan echt wel een meter springen hoor ;)
maak je daar maar niet druk over ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:15

HorseSense12 schreef:
Hey!

kijken zal ik zeggen!

euhm... sorry?
je bent 10?
verdiep je eerst een in alle technieken, hulpmiddelen etc voor je zulke onzin gaat lopen verkondigen ;)
het feit dat jij roept dat een slof alleen is om te dwingen laat duidelijk blijken dat jij zelf nog niet eens weet hoe een slof werkt ;)
want, weet jij wat een slof bij verkeerd gebruik voor een effect heeft op de spieren? gewrichten? banden? wervels? botten? en wat heeft het bij goed gebruik voor een effect op diezelfde onderdelen? denk het niet...
verder, de ruiters van jou filmpje zouden zowiezo niet op een paard moeten zitten, want zonder bit zullen ze hun paard net zo toe takelen ;)

nogmaals, jij als 10 jarige moet eerst nog veel meer zien van de wereld voor je hier andere kunt vertellen wat goed en fout is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:24

M_D_H schreef:
Fellor schreef:

tjah,

een paard wat 2 maanden onder het zadel is, die een goede balans heeft, kan echt wel een meter springen hoor ;)

Ieder zijn ding, maar ik ben het absoluut niet met je eens en ik heb die mening met een goeie reden en maak er me er dus zeker wel druk over hoe dit overal gedaan wordt.
De reden dat driekwart van de commerciele paardenwereld veel te jong veel te veel doet met de paarden zit hem al in het woord commercieel. Anders zouden ze er bar weinig aan verdienen denk je niet? Maar goed, dat is een totaal andere discussie.
Een paard dat twee maanden onder het zadel is heeft gewoon niet de balans om met zijn hoofd vastgesnoerd op een hindernis gezet te worden en hier vervolgens qua trainingswaarde en ontwikkeling wat aan te hebben. Je traint voor de toeekomst niet voor de prestatie van het moment.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:07

vera_pino schreef:
Bij sommige kan het juist goed zijn, maar dan wel als het goed gebruikt wordt. Daar zit het probleem, je moet met een zachte hand springen en de slofteugel werkt dit nogal tegen als het verkeerd gebruikt wordt. Je werkt ze dan juist tegen.

Daarbij moet je de slofteugel altijd achter open doen met springen dus gespje los, als ze dan in de slof springen is de kans om over de kop te vliegen minder groot. Daarnaast beugelriem of borstuig om de hals en de lof daardoorheen dan is de kans om erin te springen ook minder groot.

Het kan goed zijn om ze te leren over de rug te springen, maar als je te sterk bent werkt dit averechts en zullen ze juist de rug weg drukken.

Ik ga inderdaad hierin mee. De slof wordt met springen weleens gebruikt om het paard gedwongen te laten basculeren, maar ook ik ben hier zeker geen voorstander van. De redenen zijn al meerdere malen genoemd. Zeker als jij geen ervaring hebt met de slof, dan zou ik er al helemaal niet mee gaan springen ik vind het een rare keuze van je instructrice.

Ik vind trouwens 1 meter voor een 4,5 jarig paard ook niet hoog ofzo hoor.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:48

Fellor schreef:
M_D_H schreef:
tjah,

Ieder zijn ding, maar ik ben het absoluut niet met je eens en ik heb die mening met een goeie reden en maak er me er dus zeker wel druk over hoe dit overal gedaan wordt.
De reden dat driekwart van de commerciele paardenwereld veel te jong veel te veel doet met de paarden zit hem al in het woord commercieel. Anders zouden ze er bar weinig aan verdienen denk je niet? Maar goed, dat is een totaal andere discussie.
Een paard dat twee maanden onder het zadel is heeft gewoon niet de balans om met zijn hoofd vastgesnoerd op een hindernis gezet te worden en hier vervolgens qua trainingswaarde en ontwikkeling wat aan te hebben. Je traint voor de toeekomst niet voor de prestatie van het moment.

ik zeg ook niet dat die slof een goed idee is ;)
dat heb je mij nergens horen zeggen hoor ;)
maar ik zeg wel dat een paard dat 2 maand onder het zadel is al genoeg balans kan hebben om 1 meter te springen...
ook ik ben niet van het zo vroeg mogelijk etc...
maar 1 meter is zeer zeker niet hoog voor een paardje van 4,5 dat 2 maand onder het zadel is ;)

HorseSense12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:48

euhm... sorry?
je bent 10?
verdiep je eerst een in alle technieken, hulpmiddelen etc voor je zulke onzin gaat lopen verkondigen ;)
het feit dat jij roept dat een slof alleen is om te dwingen laat duidelijk blijken dat jij zelf nog niet eens weet hoe een slof werkt ;)
want, weet jij wat een slof bij verkeerd gebruik voor een effect heeft op de spieren? gewrichten? banden? wervels? botten? en wat heeft het bij goed gebruik voor een effect op diezelfde onderdelen? denk het niet...
verder, de ruiters van jou filmpje zouden zowiezo niet op een paard moeten zitten, want zonder bit zullen ze hun paard net zo toe takelen ;)

nogmaals, jij als 10 jarige moet eerst nog veel meer zien van de wereld voor je hier andere kunt vertellen wat goed en fout is ;)

OK ik mag dan wel 10 zijn aar zo dom ben ik ook weer niet, teminste volgens mij een hoop slimmer dan jij :D :D :D
Als jij niet aan paarden denkt en wat er uberhaupt in ze omgaat, wil je ook niet wijzer worden door te gaan kijken waar een probleem zit! Jij denkt omdat iemand anders iets doet dat het geen kwaad kan als jij dat ook doet, en ja, daar zit wat in! Want als je nog noet iets over Natural Horsemanship heb gehoord/gelezen kijk je ook niet verder dan je neus lang is oftewel; je wil gewoon dat vastgesteld word dat het geen kwaad kan, terwijl jij en vele anderen (anky, kijk naar alle grote dressuur "helden" of voor mij mislukkellingen) weten dat ze fout bezig zijn :o :o :o

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:55

Dat meen je toch niet serieus he? Ik denk niet dat jij weet waar je het over hebt, en zo wel, dan moet je je eens beter laten informeren. Verder is hier geen discussie wie op welke leeftijd slimmer is dan wie. En met 10jarigen ga ik sowieso de discussie niet aan. Daarbij zie ik dat je nieuw bent op Bokt, wij Bokkers zouden het fijn vinden als jij leestekens ed. gebruikt. Het is nu meer een puzzel dan een post. :) En ga alsjeblieft niet uit van de filmpjes die op Youtube staan, die zijn overdreven en erg eenzijdig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:56

En misleidend, dat zijn ze vooral.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:49

HorseSense12 schreef:
euhm... sorry?
je bent 10?

OK ik mag dan wel 10 zijn aar zo dom ben ik ook weer niet, teminste volgens mij een hoop slimmer dan jij :D :D :D
Als jij niet aan paarden denkt en wat er uberhaupt in ze omgaat, wil je ook niet wijzer worden door te gaan kijken waar een probleem zit! Jij denkt omdat iemand anders iets doet dat het geen kwaad kan als jij dat ook doet, en ja, daar zit wat in! Want als je nog noet iets over Natural Horsemanship heb gehoord/gelezen kijk je ook niet verder dan je neus lang is oftewel; je wil gewoon dat vastgesteld word dat het geen kwaad kan, terwijl jij en vele anderen (anky, kijk naar alle grote dressuur "helden" of voor mij mislukkellingen) weten dat ze fout bezig zijn :o :o :o

dit meen je toch niet serieus he????
jij bent nieuw op bokt zie ik...
ik geef je 1 goeie tip!
leer nadenken voor je dit soort dingen gaat zeggen en laat zien...
ik ben heel eerlijk in wie ik ben en wat ik doe...
maar voor eht zelfde geld heb je heel iemand anders voor je... en dat kan nou net de verkeerde zijn tegen wie je dit soort dingen zegt ;)

dan nog een dingetje...
ik denk dat ik met mijn ervaring en de dingen die ik weet toch wel heel wat meer weet dan dat jij denkt dat ik weet of dan dat je zelf weet ;)
ik ga mezelf ook niet tegen jou woorden verdedigen... dat is de moeite niet waard...
maar nogmaals, denk in het vervolg na wat je tegen iemand zegt hier op bokt, en ga je nog eens verdiepen in alle rijstijlen en technieken die er zijn...
pas als je dat hebt gedaan, en echt weet wat het effect enz allemaal is...
kom dan nog eens hier en praat dan nog eens mee met ons ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:56

Ik heb het wel eens vaker gezien bij een prof maar ik ben er niet fan van.
Wanneer je net wat te strak houdt en niet op tijd laat vieren is er een grote
mogelijkheid dat je paard over de kop slaat omdat hij niet fatsoenlijk kan landen.
En voor zijn nek en rug doet het dan ook niet veel goeds..

Als een paard onstuimig is zoals ik hierboven lees moet je gewoon aan het werk
met de controle. Ik had ook zon malloot maar dat kun je er echt wel grotendeels
uitkrijgen. Maaaaar het kost tijd en dat heeft schijnbaar niemand deze dagen :)

Zwastonze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:05

Zoals gezegd kan het prima hoor, zolang je weet hoe je hem moet gebruiken. Ik ben van mening dat er nogal wat fantasten op bokt zitten die menen dat iets dergelijks als dit per definitie slecht is (en bitloos rijden zou goed zijn, maar bijvoorbeeld een hackamore werkt vaak veel sterker door dan een bit). Zoals met alles ligt het er maar net aan hoe je ermee om gaat :z

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:07

vind het wel apart dat iedereen maar concludeerd dat niemand meer tijd heeft als iemand een keertje met slof rijdt...
is het dan zo vreemd om je instructrice te volgen?

voor het rustig houden zijn er idd wel andere middelen...
ik gebruik b.v. mijn stem (niet dat dat heel erg veel effect heeft :') maar het gaat om het idee :+)
een martingaaltje, en ik rij al bijna 3 jaar met een ongebroken trensje...
en als hij niet braaf en fatsoenlijk op de hindernis afgaat draaien we net zolang voltes tot hij wel braaf naar de hindernis toe kan... inplaats van er op af te crossen en in zijn haast om over de hindernis heen te springen vergeet dat ik ook nog mee moet :') _O-

de voltes kwamen toevallig woensdag ook terug bij de bijscholingscursus voor de orun :))
vind ik een hele goede zaak :D

mijn groom kreeg de raad de pony gewoon stil te zetten voor de hindernis als ze ging crossen :))
tjah, beetje jammer dat de pony nu geleerd heeft te weigeren :n
bovendien krijg ik die van mij zowiezo echt niet op de rem voor een hindernis hoor :')

las overgens gisteravond ook iets om een slofje te gebruiken voor het afdwingen van bascule?
je kunt ook gewoon een aantal in uitjes neer zetten... dan moet het dier zijn rug ook wel gebruiken :))
en een slof is absoluut niet bedoelt voor het afdwingen van bascule...
dan wordt de slof dus weer verkeerd gebruikt :?