euhm... sorry?
je bent 10?
verdiep je eerst een in alle technieken, hulpmiddelen etc voor je zulke onzin gaat lopen verkondigen

het feit dat jij roept dat een slof alleen is om te dwingen laat duidelijk blijken dat jij zelf nog niet eens weet hoe een slof werkt

want, weet jij wat een slof bij verkeerd gebruik voor een effect heeft op de spieren? gewrichten? banden? wervels? botten? en wat heeft het bij goed gebruik voor een effect op diezelfde onderdelen? denk het niet...
verder, de ruiters van jou filmpje zouden zowiezo niet op een paard moeten zitten, want zonder bit zullen ze hun paard net zo toe takelen

nogmaals, jij als 10 jarige moet eerst nog veel meer zien van de wereld voor je hier andere kunt vertellen wat goed en fout is

OK ik mag dan wel 10 zijn aar zo dom ben ik ook weer niet, teminste volgens mij een hoop slimmer dan jij
Als jij niet aan paarden denkt en wat er uberhaupt in ze omgaat, wil je ook niet wijzer worden door te gaan kijken waar een probleem zit! Jij denkt omdat iemand anders iets doet dat het geen kwaad kan als jij dat ook doet, en ja, daar zit wat in! Want als je nog noet iets over Natural Horsemanship heb gehoord/gelezen kijk je ook niet verder dan je neus lang is oftewel; je wil gewoon dat vastgesteld word dat het geen kwaad kan, terwijl jij en vele anderen (anky, kijk naar alle grote dressuur "helden" of voor mij mislukkellingen) weten dat ze fout bezig zijn