Professor schreef:Citaat:Ik vraag mij nu alleen nog steeds af, wie u nou goed en correct vind rijden. Ik ben daar erg nieuwschierig naar.
Alleen, ik denk dat je inderdaad ook verkeerd kan voelen, en daarvoor heb je een instructeur nodig die met je mee kijkt. Die samen met jou de theorie kan aanhalen en opnieuw het voelen te scherpen.
Maar het begint niet met theorie, het begint met onafhankelijk alle lichaamsdelen van elkaar kunnen bewegen zodat je je paard niet hinderd, en dan pas kan je theoretisch dingen toepassen.
Om met het laatste te beginnen, theorie en praktijk gaan hand in hand, een instructeur is een spiegel maar een spiegel die het beeld gecorrigeerd terug geeft,wanneer de ruiter de theorie niet kent dan begrijpt hij deze correcties ook niet.
Vind de bereiters in Wenen goed op paard zitten en correct rijden.
Een elegante zit met souplesse heeft Martin Rath, zijn voorbeeld was R. Klimke een mooie zit had maar dat is helaas niet zo meer was Anky van Grunsven voor de tijd van Sjefke Jansen.
Bedoeld u Klaus martin Rath? Zijn zoon rijd momenteel toch Totilas?

en de filmpjes van de grote in de klassieke dressuur hoef ik niet te zien die haal ik zelf wel van youtube, maar wat eigen werk zo leuk zijn