Klassiek scholen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:42

Professor schreef:
Citaat:
Ik vraag mij nu alleen nog steeds af, wie u nou goed en correct vind rijden. Ik ben daar erg nieuwschierig naar.

Alleen, ik denk dat je inderdaad ook verkeerd kan voelen, en daarvoor heb je een instructeur nodig die met je mee kijkt. Die samen met jou de theorie kan aanhalen en opnieuw het voelen te scherpen.
Maar het begint niet met theorie, het begint met onafhankelijk alle lichaamsdelen van elkaar kunnen bewegen zodat je je paard niet hinderd, en dan pas kan je theoretisch dingen toepassen.

Om met het laatste te beginnen, theorie en praktijk gaan hand in hand, een instructeur is een spiegel maar een spiegel die het beeld gecorrigeerd terug geeft,wanneer de ruiter de theorie niet kent dan begrijpt hij deze correcties ook niet.
Vind de bereiters in Wenen goed op paard zitten en correct rijden.
Een elegante zit met souplesse heeft Martin Rath, zijn voorbeeld was R. Klimke een mooie zit had maar dat is helaas niet zo meer was Anky van Grunsven voor de tijd van Sjefke Jansen.

Bedoeld u Klaus martin Rath? Zijn zoon rijd momenteel toch Totilas?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:45

Navanja schreef:
Bedoeld u Klaus martin Rath? Zijn zoon rijd momenteel toch Totilas?

Bingo, die bedoel ik.
Ben zeer benieuwd of hij in staat is Totilas werkelijk van achter naar voren te krijgen.
Maar dit is offtopic sorry.

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:07

Moll schreef:
het verschil tussen AR aanhangers en KR is dat bij AR er geen andere weg is dan, bij KR is discussie en het verwisselen van mening en ervaring goed mogelijk.

Vreemd, dit gevoel krijg ik helemaal niet wanneer ik dit topic lees. Juist de aanhangers van de KR lijken mij nog meer uit te dragen dat er geen andere weg is dan de aanhangers van de AR

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:33

KelEnLuna schreef:
Vreemd, dit gevoel krijg ik helemaal niet wanneer ik dit topic lees. Juist de aanhangers van de KR lijken mij nog meer uit te dragen dat er geen andere weg is dan de aanhangers van de AR

Denk ook niet dat deze uitspraken relevant zijn i.v.b. met de discussie.

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:38

Hier iemand die af begint te haken. Wat mij stoort is dat alles en iedereen die aan AR doet over één kam wordt geschoren. Mijn paard wordt er wel beter van, ik sta wel open voor andere vormen, hang er niet meteen een kandare in en als een oefening niet lukt ga ik terug naar de basis etc etc. Mijn instructrice helpt me daar fantastisch bij en kijkt naar wat goed is voor het paard.

Ook mensen die volgens de klassieke rijkunst rijden zullen niet allemaal perfect zijn. Naar mijn bescheiden mening is het toch fantastisch dat (steeds meer) mensen de tijd en moeite nemen om hun paard op een vriendelijke manier te trainen. Wees daar eens wat positiever over ipv iedereen negatief over een kam te scheren. In elke stroming zul je mensen hebben die beter iets anders kunnen gaan doen.

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:40

KelEnLuna schreef:
Moll schreef:
het verschil tussen AR aanhangers en KR is dat bij AR er geen andere weg is dan, bij KR is discussie en het verwisselen van mening en ervaring goed mogelijk.

_/-\o_

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:13

Voor mij staat klassiek rijden vooral symbool voor de mentaliteit erachter. Een mooie uitspraak die ik typerend vind voor wat voor mij klassiek is, is 'de dressuur is er voor het paard, en niet het paard voor de dressuur'. Dat vat wat mij betreft de betekenis van klassiek rijden heel goed samen. Je kijkt naar je paard, ziet wat zijn sterke en zwakke punten zijn, en kunt daarmee rekening houden en hem verbeteren door heel goed te zoeken naar de juiste arbeid en dus de juiste oefeningen. Als het paard aangeeft dingen niet te kunnen, is het voor mij belangrijk dat de ruiter naar zichzelf kijkt. In de eerste plaats óf het paard de oefening aan kan, in de tweede plaats óf de ruiter zijn hulpen goed geeft, en op de derde plaats óf er een andere manier is om je bedoeling uit te leggen aan je paard. En zeker dat uitleggen is belangrijk, dat zorgt dat je gaat samenwerken als team. Wederom dus de mentaliteit van de ruiter/trainer. Je kunt er dus niet vroeg genoeg mee beginnen ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:52

Professor schreef:
Wat mij wel opvalt is dat de eenvoudige theorie in Nederland ver zoek is,

Dat valt mij op bokt ook altijd op. Dan krijg je discussie over vaststaande definities en dat is niet zo heel handig. Ik verbaas me daar altijd een beetje over, ik heb dat soort dingen gewoon van mijn ponyclubinstructeur geleerd :?

Volgens mij worden mensen ook ontvankelijker voor vage stromingen, want omdat ze de basis nooit geleerd hebben zien ze het verschil niet tussen wat goed is en wat niet goed is. En kan je (om bij de AR te blijven) iemand dus bijvoorbeeld heel simpel wijs maken dat wegnemen van alle impuls hetzelfde is als verzameling. Iemand die gewoon die definities kent kan veel makkelijker beredeneren wat er gebeurt, zelfs als hij een filmpje ziet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:09

KelEnLuna schreef:
Moll schreef:

nou wat je ziet is dat de kritische noot grotendeels van uit de KR komt, echter wat mij dan opvalt dat er ook uit de hoek van KR de meeste onderbouwde stukken komen, en van uit de hoek van de AR niet veel dingen onderbouwt worden, van hoe en waarom en alles er omheen, er word simpel weg afgehaakt, dat is jammer, zoals ik al eerder aangaf is er ook een forum van de AR, en als ik de mensen zo lees die toch de AR methode hanteren, en ik zo even een conclusie kan en mag trekken begrijp ik wel dat dit forum besloten is, kunnen er dan geen onderbouwde tegen argumenten komen, moet alles dan echt voorgekauwt worden door een Bent of Marijke?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:15

Woodstock schreef:
Voor mij staat klassiek rijden vooral symbool voor de mentaliteit erachter. Een mooie uitspraak die ik typerend vind voor wat voor mij klassiek is, is 'de dressuur is er voor het paard, en niet het paard voor de dressuur'. Dat vat wat mij betreft de betekenis van klassiek rijden heel goed samen. Je kijkt naar je paard, ziet wat zijn sterke en zwakke punten zijn, en kunt daarmee rekening houden en hem verbeteren door heel goed te zoeken naar de juiste arbeid en dus de juiste oefeningen. Als het paard aangeeft dingen niet te kunnen, is het voor mij belangrijk dat de ruiter naar zichzelf kijkt. In de eerste plaats óf het paard de oefening aan kan, in de tweede plaats óf de ruiter zijn hulpen goed geeft, en op de derde plaats óf er een andere manier is om je bedoeling uit te leggen aan je paard. En zeker dat uitleggen is belangrijk, dat zorgt dat je gaat samenwerken als team. Wederom dus de mentaliteit van de ruiter/trainer. Je kunt er dus niet vroeg genoeg mee beginnen ;)

die uitspraak is gedaan door Bent, mooie uitspraak, echter zegt hij ook dat hij grootmeester is.
Echter ben ik beetje nieuwschierig, dus bij deze ben ik wat brutaal, mag ik u vragen hoeveel paarden heeft u opgeleid, toen u besloot hier een boek over te schrijven ?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:23

scheer vooral echter niet iedereen over 1 kam , omdat het zo bar gesteld is met de manier van opleiden in nederland moeten mensen ergens beginnen .

misschien kunnen jullie kritische ogen dan eens een rieele opleiding benoemen hier in nederland die wel de moeite waard is

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:50

liberty22 schreef:
misschien kunnen jullie kritische ogen dan eens een rieele opleiding benoemen hier in nederland die wel de moeite waard is

Goede zet Liberty22, want aangezien alles niet goed is wordt het voor mij als amateur prutser
vol goede wil wel heel moeilijk om te bedenken wat nou goed is.
(overigens zeer tevreden over mijn inst.)

liberty22

Re: Klassiek scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:55

hier gaat het net zo , mijn hele ziel zaligheid ligt erin .
Ik geef alles op voor het feit dat ik goed opgeleid wil worden maar val er vaak mee op mijn bek , plat gezegd

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:38

Jammer dat de Academische Rijkunst hier zo afgekraakt wordt. Elke stroming heeft zijn sterke en zwakke punten. De een wat meer dan de ander. Klassieke dressuur staat als een huis. AR is klassiek of in ieder geval een afgeleide daarvan. Dus wat zien jullie, professor en moll, liever? De moderne dressuur waarin de gemiddelde leeftijd van een kwpn'er 8 jaar is of de Academische Rijkunst? Jullie hoeven het niet perfect te vinden, maar het is nog altijd gezonder en fijner voor het paard dan de moderne dressuur.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:49

mooi gezegd jenny, ik ben nu wel benieuwd na wat filmpjes met goede klassieke dressuur zoals hier op bokt benoemd wordt, de theorie die kennen we tenslotte allemaal wel toch :) en de filmpjes van de grote in de klassieke dressuur hoef ik niet te zien die haal ik zelf wel van youtube, maar wat eigen werk zo leuk zijn

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:50

Ik denk dat Jennyxxx een uitstekend punt maakt. Het is ons allen, als het goed is, te doen om het welzijn en een eerlijke training vh paard.
Dat we enigszins verschillen in mening 'wat de beste weg zou zijn' mag wat mij betreft blijven bestaan.
Beide methoden geven het paard de tijd om in alle rust te groeien en zichzelf te ontwikkelen... dit is al een groot goed.

Maar wanneer het gaat om welzijn, start iedere goede training met een aantal voorwaarden.... zonder die voorwaarden geen gezond en evenwichtig paard... ongeacht welke methode je aanhangt.
Iedere dag naar buiten, hele dagen vrije beweging en interactie in een groep, er is niets beters voor een paardenlijf... daar kunnen wij niet tegenop trainen!

Een paardwaardige training, begint met een paardwaardig leven!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 09-01-11 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:50

garny95 schreef:
mooi gezegd jenny, ik ben nu wel benieuwd na wat filmpjes met goede klassieke dressuur zoals hier op bokt benoemd wordt, de theorie die kennen we tenslotte allemaal wel toch :) en de filmpjes van de grote in de klassieke dressuur hoef ik niet te zien die haal ik zelf wel van youtube, maar wat eigen werk zo leuk zijn

Dat zou ik ook leuk vinden. Ik ben nl geen aanhanger van 1 stroming of richting, maar pik overal iets van mee en leer graag!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:00

Jennyxx schreef:
maar het is nog altijd gezonder en fijner voor het paard dan de moderne dressuur.

Meen je dit nou echt? Volgens mij heb je dan een beetje een verstoord beeld van wat gezond en fijn is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:04

Jennyxx schreef:
Jammer dat de Academische Rijkunst hier zo afgekraakt wordt. Elke stroming heeft zijn sterke en zwakke punten. De een wat meer dan de ander. Klassieke dressuur staat als een huis. AR is klassiek of in ieder geval een afgeleide daarvan. Dus wat zien jullie, professor en moll, liever? De moderne dressuur waarin de gemiddelde leeftijd van een kwpn'er 8 jaar is of de Academische Rijkunst? Jullie hoeven het niet perfect te vinden, maar het is nog altijd gezonder en fijner voor het paard dan de moderne dressuur.

Tja das een leuke en toch moeilijke vraag, laat ik voorop stellen dat ik niet kan kiezen tussen beide, maar zal proberen te verwoorden wat en waarom, als ik Moderne klassieke dressuur ziet zie ik veel beweging van het paard, wat veel al uit mond tot het over het tempo en veel druk, de laatste 2 zie ik niet graag, echter zie ik wel graag een paard wat ruim beweegt.
Wat ik zie in de AR heb ik al verkondigd, en dat de Ausbildung niet klopt maar dat het meer Abrichtung, de nadruk teveel op het kunsje Piaffe Passage enz, galoperen is een zwaar onder geschoven kindje, wat ik wel fijn vind is de zachtheid in de hand, maar dan is het wel weer zo dat er met de hoogste gradatie van bit voering door beginners word gereden, dit snap ik daar in echter weer niet, wat ik ook prettig vind is dat er altans bij de meeste respect is voor het dier.

dus al met al kan ik hier in geen keuze maken, beide zijn door geslagen, en van het pad af geraakt en op een dwaalspoor gekomen van de basis dus de KR waar het allemaal mee begonnen is.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:11

Moll schreef:
wat ik wel fijn vind is de zachtheid in de hand, maar dan is het wel weer zo dat er met de hoogste gradatie van bit voering door beginners word gereden, dit snap ik daar in echter weer niet,

Wat mij het meest opvalt is dat de teugelvoering weliswaar licht is, maar dat men die lichtheid als startpunt gebruikt, en niet als doel. Waardoor je dus paarden ziet die nooit in verbinding van achteruit naar de hand bewegen, omdat men de "druk" van verbinding al als negatief opvat en dan de teugel weer losgooit. Hierdoor krijg je paarden die met zeer slecht ruggebruik (waar blessures uit volgen) bewegen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:27

Equimotion schreef:
Moll schreef:
wat ik wel fijn vind is de zachtheid in de hand, maar dan is het wel weer zo dat er met de hoogste gradatie van bit voering door beginners word gereden, dit snap ik daar in echter weer niet,

Wat mij het meest opvalt is dat de teugelvoering weliswaar licht is, maar dat men die lichtheid als startpunt gebruikt, en niet als doel. Waardoor je dus paarden ziet die nooit in verbinding van achteruit naar de hand bewegen, omdat men de "druk" van verbinding al als negatief opvat en dan de teugel weer losgooit. Hierdoor krijg je paarden die met zeer slecht ruggebruik (waar blessures uit volgen) bewegen.

Ik vind dat er teveel aan het hoofd van het paard gezeten en naar gekeken wordt en niet naar het gehele paard. Zelfde met binnenachterbeen, meeste paarden lopen over de buitenschouder weg. De gedachte erachter is misschien wel goed, maar de uitvoering is om te huilen. Iedereen moet ergens beginnen, maar het gaat al fout bij de instructie. Zij hebben veelal de houding dat AR het beste voor het paard is en zij precies weten hoe het allemaal moet. Bekijk eens wat filmpjes van bekende AR instructeurs en vorm dan je eigen mening, bedenk dan ook hoe het er bij de meeste leerlingen dan moet uitzien.

Ik ben niet tegen AR maar wel tegen de arrogantie en manier van verkondigen van een aantal bekende AR mensen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:31

Equimotion schreef:
Moll schreef:

hmmhhh , ik ben AR opgeleid maar vind dit een nadenkertje , goede opmerking

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:36

The_Stig schreef:

[quote="Moll schreef:

Ik vind dat er teveel aan het hoofd van het paard gezeten en naar gekeken wordt en niet naar het gehele paard. Zelfde met binnenachterbeen, meeste paarden lopen over de buitenschouder weg. De gedachte erachter is misschien wel goed, maar de uitvoering is om te huilen. Iedereen moet ergens beginnen, maar het gaat al fout bij de instructie. Zij hebben veelal de houding dat AR het beste voor het paard is en zij precies weten hoe het allemaal moet. Bekijk eens wat filmpjes van bekende AR instructeurs en vorm dan je eigen mening, bedenk dan ook hoe het er bij de meeste leerlingen dan moet uitzien.

Ik ben niet tegen AR maar wel tegen de arrogantie en manier van verkondigen van een aantal bekende AR mensen.[/quote]

apart dat het bij jullie zo over komt , op mij totaal niet eingelijk.
de gedachte erachter is idd het correct uitvoeren en niet over de schouderwegvallen , ik meen dat daarom het wijken ook niet in de opleiding zit.

Ik moet u tegenspreken in het aan het hoofd zitten , ik ben nu bezig mijn horizon te verbreden en mag aan een andere opleiding deelnemen , als er ergens prat op word gegaan binnen de AR is het wel dat je van de voorkant af moet blijven en de oprichting via de achterkant verkregen word.
Daarom schreef ik ook bovenstaande , met dhr. moll trouwens eindeloze discussies over gehad haha
en daarom word er veel aandacht besteed aan het tot dragen maken van de achterbenen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:36

Equimotion schreef:
Jennyxx schreef:
maar het is nog altijd gezonder en fijner voor het paard dan de moderne dressuur.

Meen je dit nou echt? Volgens mij heb je dan een beetje een verstoord beeld van wat gezond en fijn is.

ik denk dat er gedoeld word op de rollkur slofteugel enzo , wat binnen Ar not done is evenals hulpteugels in wat voor zin dan ook.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:47

The_Stig schreef:
Equimotion schreef:

Ik ben niet tegen AR maar wel tegen de arrogantie en manier van verkondigen van een aantal bekende AR mensen.

net als alle vormen van rijden kan je de AR ook verkeerd toepassen, het is niet de bedoeling dat je veel aan het hoofd zit en volgens de AR is het voelen van voren en kijken naar achteren met het werk aan de hand