Moll - tja, als jij zo denkt over een botprobleem, dat misschien echt niet rijtechnisch wordt uitgelokt (bijvoorbeeld voor de mens het paard ooit bereed, of bij jonge paarden die nog niet ingereden zijn), dan ga je ook niet ver raken in die gevallen. Natuurlijk kan een lichte vorm van KS bij een slecht bereden paard verbeteren door goed te rijden. Maar in alle andere gevallen toch niet? (niet bereden, nog niet ingereden, goed over de rug gereden maar gewoon te erge KS).
Je doet net alsof elke dierenarts bij een paard dat verdacht wordt van KS 't peerd even op tafel gooit en een stuk ruggengraat weghaalt. Dat is uiteraard niet het geval. Ik heb dit initieel gepost als aanvulling op de andere mogelijke behandelingstechnieken - het is er, en als niets anders helpt, krijg je hiermee misschien je paard pijnvrij. Wel het proberen waard.
Dat had ik hiervoor ook al aangegeven. Echter zeg ik dus, ALS KS wordt 'vastgesteld' bij een niet opgeleerd paard, is het niet zeker dat dat met goed rijden kan opgelost worden, aangezien hij er blijkbaar 'in rust' al last van heeft.
Ik snap niet wat je hiermee wilt bewijzen maar een aangeboren afwijking is niet hetzelfde als een erfelijke afwijking... Dat is gewoon basis embryologie. Of genetica. Of wat je wilt. Het zou nogal mooi worden.