aan welke kant teugels van de hals?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk146

Re: aan welke kant teugels van de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:05

ik houd ze altijd rechts, links lijkt me zo..raar! :p heb het nooit zo geleerd maar zal het wel onbewust hebben overgenomen ofzo, weet niet beter. Ach ja, voor het paard maakt het niks uit..

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:07

Rechts. Met links kan ik ook absoluut niet rijden, zit dan niet lekker ofzo. :')

Liebje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:41

Ik heb geleerd dat het zweepje in de binnenhand moet en dan de teugel uiteinde aan de buitenhand, om te voorkomen dat je in de knoop komt te zitten. Met wedstrijden dan 1 hand kiezen voor het zweepje omdat je niet mag overpakken

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 17:39

Rechts, links kan ik niet.
Dan heb ik de teugels onder mijn eigen teugel.

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:36

bij ons is het nooit verteld. wel heeft iedereen het aan de rechterkant want links stoort het heel erg.

Toscaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:18

Ik heb inderdaad altijd geleerd rechts, maar moet eerlijk zeggen dat ik daar nu niet meer op let.

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:28

weer wat geleerd. Moet zeggen dat ik ze ook altijd rechts heb. hmmm toch goed aangeleerd.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:33

Ze moeten rechts, bij mij hangen ze automatisch links (weet ook niet hoe dat komt)
Een paar maanden terug kreeg ik van de Jury de vraag of ik mn teugels naar rechts wilde doen omdat ze daar hoorden.

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:42

Hmm, ik let daar eigelijk niet zo op :P
Vroeger wisselde ik de teugels als ik van hand veranderde,
zodat ze mijn zweep niet in de weg zaten.

Maar weer wat geleerd, ze moeten dus rechts :')

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:48

Mij is altijd geleerd rechts. Deed ik ze een keer links moesten ze rechts. Ben ik nooit vergeten. Dus altijd rechts.(maar waarom?)

kaatje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 21:47

rechts.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:16

Ik heb de lus rechts. Ik denk dat ik het ooit zo geleerd heb. Zweep houd ik in de bak in mijn binnenhand, buiten meestal rechts, tenzij ik in gezelschap aan de linkerkant rijd, dat houd ik 'm links.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:36

Ik heb ook altijd rechts geleerd. Er zijn ook mensen die de teugels aan de kant van de manen van de paard doen (mensen die meerdere/verschillende paarden rijden).

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 15:07

Ik hou ze langs alletwee de kanten, versmijt de 'overschot' als ik van hand verwissel.
vind dat handiger om (zeker met een jong paard) de teugel luid en duidelijk te openen.

Als ik met zweep rijd, ligt alles langs dezelfde kant.
Op wedstrijd blijven zowel zweep als overschotteugel rechts. Met groeten pak ik het dan allemaal even in m'n linkerhand. Handje vol :j dat wel, zeker op S&T, maar dat word je wel gewoon ^^

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:44

dancer_ schreef:
Mij is altijd geleerd rechts. Deed ik ze een keer links moesten ze rechts. Ben ik nooit vergeten. Dus altijd rechts.(maar waarom?)

Waarom? Geschiedenis, het zwaard was links, wanneer men die uit de schede(de koker waar hij in hing) trok dan zou het kunnen dat men met het zwaard het eind van de teugel zou doorsnijden.
De dames zweep word in de rechterhand gehouden door de dames, dit komt door het rijden met dameszadel de zweep was in de plaats van het rechter been. Daarom groete de dame altijd met de zweep.
De man heeft de zweep in de linkerhand, omdat hij zijn cap afnemen moet en daarmee groet.
Dit alles komt uit het militaire gebeuren waarop het rijden ook berust.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 09:57

ik gooi ze meestal naar links, doe ik dus fout...en de zweep heb ik rechts dus datis ook fout...ben dus een foute-vrouw.. :D Ik ga het dan toch maar eens aanpassen, weer wat wijzer!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:12

Moet eerlijk zeggen dat ik er nooit bij stilsta waar dat ze liggen maar volgens mij altijd de binnenhand, dus wissel ik ze mee als ik van hand verander. Maar dat weet ik niet zeker, gaat zo automatisch.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:13

Professor schreef:
dancer_ schreef:

Waarom? Geschiedenis, het zwaard was links, wanneer men die uit de schede(de koker waar hij in hing) trok dan zou het kunnen dat men met het zwaard het eind van de teugel zou doorsnijden.
De dames zweep word in de rechterhand gehouden door de dames, dit komt door het rijden met dameszadel de zweep was in de plaats van het rechter been. Daarom groete de dame altijd met de zweep.
De man heeft de zweep in de linkerhand, omdat hij zijn cap afnemen moet en daarmee groet.
Dit alles komt uit het militaire gebeuren waarop het rijden ook berust.

Oo.. nooit geweten joh! Bedankt!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 12:23

Professor schreef:

Dames mogen toch ook niet met zweep in de hand groeten? Of bedoel je dat niet? Overigens is het bij dameszadel een cane en geen zweep, daar die te buigzaam is om een kuit na te bootsen :o

Nachthengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:03

Weet ik niet.
Ik doe altijd in linkst.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:11

Ik heb vroeger ook altijd geleerd dat de lus rechts hoort te hangen. Dat hangt hij dus nog steeds, denk er niet eens over na, hij gaat gewoon naar rechts :D

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:15

Same here, als kleine uk altijd aangeleerd gekregen dat de lus rechts moet hangen, nooit een deftige uitleg voor gekregen waarom, maar ja.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 01:26

Aan de rechterkant

Nikita___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 09:25

Ik heb ook altijd aan de rechterkant geleerd :)

FLIP123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:54

Dat heb ik ook nog nooit gehoord, ik heb ze toevallig dan wel rechts omdat ik dat fijner vindt ;)