Sperriempje, goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:56

zo zit het hoofdstel bij mij, neusriem zit dus ook gewoon vrij los:

Afbeelding

PS: als er iets niet goed zit, ik sta open voor advies ;)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:59

laetitia schreef:
zo zit het hoofdstel bij mij, neusriem zit dus ook gewoon vrij los:

Afbeelding

Neeheej!!!! DIE moet je juist vastsnoeren zodat ie zn kaken niet meer van elkaar af kan krijgen en dan blijft zn mond wel dicht hoor!!!! :+

Sorry was erg flauw maar wel de bittere waarheid voor sommige ruiters.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:24

moelly schreef:
ik rijd ook altijd met een spréreriempje, dit is puur en alleen om z'n mond dicht te houden, hij doet z'n mond namelijk heel ver open als hij het bit in krijgt, verder niks mis met zijn tanden, want dit doet hij altijd al..
dit is gewoon makkelijker voor mij ook.

Dus omdat het makkelijker is voor jou snoer jij je sperriem maar gewoon aan en moet je paard maar nou jou luisteren? Als ik jouw paard was had ik je er allang afgebokt. Het is echt niet zo dat het paard of last heeft van zijn tanden als het zijn mond opent of dat er niks anders aan de hand is :n Je paard doet dit niks voor niks en ik zou maar eens gaan kijken hoe dat komt!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:31

dorientjuh schreef:
Maar op welke manier zorgt een sperriem er dan voor dat het bit stiller in de mond blijft liggen? Ik kan me er geen voorstelling van maken? Het enige wat een sperriem m.i. doet, is een bandje om de neus leggen. Het enige wat een sperriem in mijn ogen dus kan doen om het bit stiller in de mond te laten liggen, is door de kaken van het paard op elkaar te houden. En de enige manier om dat te bereiken is om de kaken op elkaar te snoeren en dus de sperriem te strak aan te trekken.

Of zie ik nou iets over het hoofd? :?

Zou iemand mij het bovenstaande kunnen uitleggen? :)

vibabu

Re: Sperriempje, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:38

is op de vorige pagina uitgelegd.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:45

Het schijnt het bit stiller in de mond te houden , heb er nog nooit over nagedacht dat het slecht kon zijn (simpele manege ruiter :+ )
Wel iets om over na te denken in ieder geval, ik had eens een keer dat ik de sperriem te los had gedaan dus dat paardje stond vrolijk met een sperriem voor z'n neus :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:50

als je het goed gebruikt, is er niks aan de hand.

zelf rijd ik niet met sperriem, zo kan ik zien/voelen of ik mijn handen wel goed gebruik en niet te hard ben.
de neusriem heb ik ook niet strak zitten ( kan makkelijk 2 vingers tussen).

mensen denken tegenwoordig dat alles strak moet. en dit is een grote fout... bij elke riempje van het hoofdstel of zadel moet nog wat ruimte zitten.
Ik had vroeger altijd geleerd dat bij de keelriem een vuist tussen moet komen, neusriem 2 vingers en sperriem minimaal een vinger ( dit zijn erg grove maateenheden )
en bij de singel moet je je hand er tussen kunnen doen.

jammer dat mensen alles tegenwoordig te strak doen...

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:59

Ik heb het topic een beetje doorgelezen, en de sperriem is dus ook om het bit stiller in de mond te hebben. Wat ik zelf ook al dacht. Nou vraag ik me af, was namelijk gister bij een paardenwinkel, waar ik een bitloos hoofdstel zag, MET sperriem. Wat daar dan de functie van is? :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:04

dorientjuh schreef:
Zou iemand mij het bovenstaande kunnen uitleggen? :)

Sperriem zit kort voor het bit waardoor het bit minder schuift in de mond.
Bij zware bitten (bijv. vol RVS) heb je minder last van een beweeglijk bit omdat het gewicht zorgt dat het bit stil en laag ligt, maar het eigen gewicht geeft meer druk dan een licht bit (bijv. hol RVS ) maar daar beweegt het bit meer, gewoon al omdat het paard met het hoofd beweegt (hoofd 'knikt' op en neer, bit schuift in de mond).
Aangezien ik het idee heb dat zowel het zware gewicht van een stilliggend zwaar bit als het bewegen van een licht bit storend is voor het paard, lijkt het mij prettiger voor het paard dat je een licht bit gebruikt waarbij de beweging een beetje ingeperkt wordt door een sperriem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:07

sabine1985 schreef:
Probeer eens met een ongebroken bustrensje te rijden.
Deze kan niet knevelen en ligt doordat deze gen knikpunten heeft heel stabiel in de mond van het paard.

Ligt idd stiller maar kun je minder fijn mee inwerken (verschil in druk links en rechts) en mn bloedpaardjes willen ooit wel eens blaren op de snoet krijgen omdat je wanneer je links aanneemt, rechts de bitring meer tegen de snoet aantrekt dan bij gebroken trenzen omdat er geen speling meer opzit dmv de oogjes. Daar ook dus kijken of je paard het prettig vindt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:18

Goed, een sperriempje zorgt er voor dat het bit stiller in de mond ligt. maar dan moet je je handen 'stil' houden. Wat doen mensen als ze hun handen niet stil hebben? Ik kan me daar n.l geen voorstelling van maken. Je moet toch af en toe met je handen werken om druk uit te oefenen?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 14:20

Maar er is dan wel een verschil wanneer je echt trekt of een kleine ophouding lijkt me? wanneer je echt trekt ben je niet echt stil in je handen..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:23

Hoe ligt een dubbel gebroken koperen Sprenger bit dan? Is die juist zwaar of juist licht (en daardoor beweeglijk)?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:18

kim345 schreef:
Maar er is dan wel een verschil wanneer je echt trekt of een kleine ophouding lijkt me? wanneer je echt trekt ben je niet echt stil in je handen..

Tuurlijk zit daar verschil in :j Maar als je geen stille handhouding hebt hoeft dat niet te betekenen dat je ook echt trekt elke keer.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 15:23

laetitia schreef:
Hoe ligt een dubbel gebroken koperen Sprenger bit dan? Is die juist zwaar of juist licht (en daardoor beweeglijk)?

Aurigan is een door de firma Sprenger gepatenteerde legering. Het bevat ca 85 % nikkelvrij gemaakt puur koper. Normaliter vindt men koper altijd in verbinding met nikkel omdat er een speciale reinigingsmethode voor nodig is om het nikkel van het koper te scheiden. Het grote aandeel koper moet ervoor zorgen dat het paard uitgenodigd wordt om op het bit te kauwen. Door het oxidatieproces van koper ontstaat een zoete smaak (Sweet Iron) waardoor de paarden het bit gemakkelijker aannemen en afkauwen. Maar toch is een hoog aandeel koper geen garantie voor de gewenste oxidatie. Koper oxideert duidelijk minder wanner nikkel in verbinding komt met aluminium. Koper is een zeer week metaal, waardoor ook bij normaal gebruik de slijtage zeer hoog zou zijn, daarom word bij de legering Silicium toegevoegd die een vrij hoge hardheid heeft .

Koper op zich te week om te dienen als materiaal voor een bit, maar wordt, doordat het prettig lijkt te smaken, graag door paarden aangenomen. Hierdoor wordt koper als hoofdbestanddeel van een legering gebruikt of ingegoten.

(bron: hier van bokt, wiki)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:38

Ashley__ schreef:
moelly schreef:
ik rijd ook altijd met een spréreriempje, dit is puur en alleen om z'n mond dicht te houden, hij doet z'n mond namelijk heel ver open als hij het bit in krijgt, verder niks mis met zijn tanden, want dit doet hij altijd al..
dit is gewoon makkelijker voor mij ook.

Dus omdat het makkelijker is voor jou snoer jij je sperriem maar gewoon aan en moet je paard maar nou jou luisteren? Als ik jouw paard was had ik je er allang afgebokt. Het is echt niet zo dat het paard of last heeft van zijn tanden als het zijn mond opent of dat er niks anders aan de hand is :n Je paard doet dit niks voor niks en ik zou maar eens gaan kijken hoe dat komt!

ik vind dit een beetje een rara opmerking
ik heb nergens gezegd dat ik mijn spéreriemje aansnoer.
dat is JOU interpretatie.
maar ik zie op de foto's dat jij ook met spéreriempje rijdt.
maar goed dat jij mijn paard niet bent.. :o

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:45

waarom doet jouw paard zijn mond dan heel ver open met het bit in? Vind je dat dan zelf geen signaal?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:55

roxxxiejjj schreef:
Nou vraag ik me af, was namelijk gister bij een paardenwinkel, waar ik een bitloos hoofdstel zag, MET sperriem. Wat daar dan de functie van is? :o

}:0 Dat is gek, want zonder bit heeft een paard eigenlijk geen reden om zijn mond open te doen (daar is een sperriem dus tegen, en daarom ben ik ook tegen een sperriem. je ontneemt het paard een mogelijkheid om druk van het bit te ontwijken)..
Zonder bit heb je dan ook geen sperriem nodig. Mond moet juist wel enigzins open kunnen. Heb je een foto/plaatje van wat je bedoeld?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:17

laetitia schreef:

Geen idee, er zijn veel verschillende modellen op de markt, gewoon even wegen in je hand.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:19

Haha, een bitloos hoofdstel met een sperriem. Dan gaat idd de logica van de mond open doen dus niet op :D misschien dat het dan dus toch een andere functie heeft ;)

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:42

Anoniem schreef:
als je het goed gebruikt, is er niks aan de hand.

zelf rijd ik niet met sperriem, zo kan ik zien/voelen of ik mijn handen wel goed gebruik en niet te hard ben.
de neusriem heb ik ook niet strak zitten ( kan makkelijk 2 vingers tussen).

mensen denken tegenwoordig dat alles strak moet. en dit is een grote fout... bij elke riempje van het hoofdstel of zadel moet nog wat ruimte zitten.
Ik had vroeger altijd geleerd dat bij de keelriem een vuist tussen moet komen, neusriem 2 vingers en sperriem minimaal een vinger ( dit zijn erg grove maateenheden )
en bij de singel moet je je hand er tussen kunnen doen.

jammer dat mensen alles tegenwoordig te strak doen...

hand tussen de singel?
moet er dan ook een bepaalde ruimte tussen de singel en de buik zitten?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:53

laetitia schreef:
waarom doet jouw paard zijn mond dan heel ver open met het bit in? Vind je dat dan zelf geen signaal?

ja, dat is inderdaad een signaal. wij zijn vorig jaar naar de tandartspraktijk geweest met hem, om zowieso bij te vijlen, toen is ook nog grondig onderzocht waarom hij zijn mond open doet.
de tandarts kwam tot de conclusie dat het een soort ''trekje''(heel grof gezegd) is.
het is net zoiets als lucht zuigen of weven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 18:54

minime111 schreef:
Arabesk schreef:
Een sperriempje is om het paard de mond te snoeren als het aangeeft dat hij pijn heeft:

ben ik niet met je eens, elk gezond denkend mens snoert zijn paard niet aan... en ook een paard met sperriempje kan aangeven dat het pijn heeft:S

Hoe zit het dan met de aansnoer neusriem, waarom is die dan ontworpen?
Ook voor mensen met een gezond verstand, dat zijn ook dingen om je eigen ruiter fout te verdoezelen.

Een paard kan idd met een sperriem pijn aan geven, maar dan ben je al te ver gegaan, want de de signalen daarvoor zijn genegeerd.
Dus een ruiter met gezond verstand zou dus beter op die signalen moeten letten en als je dan zo paard vriendelijk ben dan gewoon dat ding eraf halen, maar helaas rijden er dan heel veel paarden met open gesperde mond rond, vandaar ook de naam SPER , want je belemmert het sperren tenslotte, dus de natuurlijke signalen van het paard.

Dus ik ga ook met Arabesk mee en dat heeft niks met zonder ijzers of bitloos of dat je paard altijd buiten staan te maken, maar meer met ruiter gevoel en heel belangrijk horsemanship, waarvan helaas heel veel ruiters de betekenis niet van weten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:00

ik rij ook met sperriem. alleen heb ik hem vaak los zitten. Ik heb ook een tijdje zonder sperriem gereden puur om te zien/merken of me paard zijn mond open deed. Echter deed hij dat niet.

Ik rij met een myler bit. nergen scharnieren in. alleen een rolletje. (niet zoals een rolletjes bit)

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:51

moelly schreef:
ik vind dit een beetje een rara opmerking
ik heb nergens gezegd dat ik mijn spéreriemje aansnoer.
dat is JOU interpretatie.
maar ik zie op de foto's dat jij ook met spéreriempje rijdt.
maar goed dat jij mijn paard niet bent.. :o

Jij zegt dat je een sperriem gebruikt op de mond van je paard dicht te houden. Als jij je sperriem normaal vastdoet kan het paard zijn mond nog gewoon opendoen ;)

En goed gezien zeg dat ik ook met sperriem rij :j Als je even in dit topic had gelezen had ik dat ook al vermeld. Ik heb er geen specifieke reden voor dat ik ermee rij, paarden kunnen ook gewoon hun mond openen. En ik gaf aan dat ik eens zonder zou proberen. Dus die opmerking van jou is een beetje raar ;)