PS: als er iets niet goed zit, ik sta open voor advies
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
moelly schreef:ik rijd ook altijd met een spréreriempje, dit is puur en alleen om z'n mond dicht te houden, hij doet z'n mond namelijk heel ver open als hij het bit in krijgt, verder niks mis met zijn tanden, want dit doet hij altijd al..
dit is gewoon makkelijker voor mij ook.
Je paard doet dit niks voor niks en ik zou maar eens gaan kijken hoe dat komt! dorientjuh schreef:Maar op welke manier zorgt een sperriem er dan voor dat het bit stiller in de mond blijft liggen? Ik kan me er geen voorstelling van maken? Het enige wat een sperriem m.i. doet, is een bandje om de neus leggen. Het enige wat een sperriem in mijn ogen dus kan doen om het bit stiller in de mond te laten liggen, is door de kaken van het paard op elkaar te houden. En de enige manier om dat te bereiken is om de kaken op elkaar te snoeren en dus de sperriem te strak aan te trekken.
Of zie ik nou iets over het hoofd?
dorientjuh schreef:Zou iemand mij het bovenstaande kunnen uitleggen?
sabine1985 schreef:Probeer eens met een ongebroken bustrensje te rijden.
Deze kan niet knevelen en ligt doordat deze gen knikpunten heeft heel stabiel in de mond van het paard.
laetitia schreef:Hoe ligt een dubbel gebroken koperen Sprenger bit dan? Is die juist zwaar of juist licht (en daardoor beweeglijk)?
Ashley__ schreef:moelly schreef:ik rijd ook altijd met een spréreriempje, dit is puur en alleen om z'n mond dicht te houden, hij doet z'n mond namelijk heel ver open als hij het bit in krijgt, verder niks mis met zijn tanden, want dit doet hij altijd al..
dit is gewoon makkelijker voor mij ook.
Dus omdat het makkelijker is voor jou snoer jij je sperriem maar gewoon aan en moet je paard maar nou jou luisteren? Als ik jouw paard was had ik je er allang afgebokt. Het is echt niet zo dat het paard of last heeft van zijn tanden als het zijn mond opent of dat er niks anders aan de hand isJe paard doet dit niks voor niks en ik zou maar eens gaan kijken hoe dat komt!
roxxxiejjj schreef:Nou vraag ik me af, was namelijk gister bij een paardenwinkel, waar ik een bitloos hoofdstel zag, MET sperriem. Wat daar dan de functie van is?
Dat is gek, want zonder bit heeft een paard eigenlijk geen reden om zijn mond open te doen (daar is een sperriem dus tegen, en daarom ben ik ook tegen een sperriem. je ontneemt het paard een mogelijkheid om druk van het bit te ontwijken).. Anoniem schreef:als je het goed gebruikt, is er niks aan de hand.
zelf rijd ik niet met sperriem, zo kan ik zien/voelen of ik mijn handen wel goed gebruik en niet te hard ben.
de neusriem heb ik ook niet strak zitten ( kan makkelijk 2 vingers tussen).
mensen denken tegenwoordig dat alles strak moet. en dit is een grote fout... bij elke riempje van het hoofdstel of zadel moet nog wat ruimte zitten.
Ik had vroeger altijd geleerd dat bij de keelriem een vuist tussen moet komen, neusriem 2 vingers en sperriem minimaal een vinger ( dit zijn erg grove maateenheden )
en bij de singel moet je je hand er tussen kunnen doen.
jammer dat mensen alles tegenwoordig te strak doen...
laetitia schreef:waarom doet jouw paard zijn mond dan heel ver open met het bit in? Vind je dat dan zelf geen signaal?
minime111 schreef:Arabesk schreef:Een sperriempje is om het paard de mond te snoeren als het aangeeft dat hij pijn heeft:
ben ik niet met je eens, elk gezond denkend mens snoert zijn paard niet aan... en ook een paard met sperriempje kan aangeven dat het pijn heeft:S
moelly schreef:ik vind dit een beetje een rara opmerking
ik heb nergens gezegd dat ik mijn spéreriemje aansnoer.
dat is JOU interpretatie.
maar ik zie op de foto's dat jij ook met spéreriempje rijdt.
maar goed dat jij mijn paard niet bent..

Als je even in dit topic had gelezen had ik dat ook al vermeld. Ik heb er geen specifieke reden voor dat ik ermee rij, paarden kunnen ook gewoon hun mond openen. En ik gaf aan dat ik eens zonder zou proberen. Dus die opmerking van jou is een beetje raar