Hoe vaak per week springen is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amsterdam_30

Re: Hoe vaak per week springen is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:29

Hoe oud is de pony?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:39

Skygirl schreef:
Geryon schreef:
Het springen zo maken/doen, dat het toch wel intensief uitpakt. Je kan veel dingen doen met een sprong van 80 cm. Ga je er gewoon een paar keer overheen, is het niet intensief, maar je kan er wel moeilijke dingen bij doen dat het toch al gauw intensief word. Ik probeer geen discussie aan te gaan, maar ik vraag me gewoon af hoe je je paard wel traint terwijl je maar 1x in de week intensief springt. Mijn springles gaat ook niet hoger dan 1.10 (behalve vorige les 1.40 maar dat was springpaard uitproberen, ook de eerste keer dat ik zelf zo hoog ben gegaan :P), rond de een meter, en toch is die les behoorlijk intensief.

Conditioneel heb je springen echt niet meer dan 1x per week nodig hoor...

Nee daar gaat het ook niet om. Ik denk dat het meer om jezelf gaat met het trainen en natuurlijk ook je paard beter in het springen maken zeg maar. 1x per week wedstrijd ga ik vanuit, dan moet je toch ook 1x per week trainen? Daar ging het mij om.. Maar misschien springt de persoon die vind dat je maar 1x per week intensief moet springen, niet eens elk weekend wedstrijd.. Het was maar een vraag hoor ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:03

:) Die van mij springt gemiddeld maar 1x per twee weken boven een meter. Lage sprongetjes van 50 cm noem ik geen springen. Dat doet ie 2x per week om lekker te gymnastieken.

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 21:49

Ik spring gemiddeld 2 keer per week. Hiervan 1 keer een les, waarin we lijnen, combinatiesprongen, tempowisselingen, ... oefenen. De andere keer spring ik op mezelf, dit zijn eerder losse hindernissen. Als ik op mezelf train, zijn de hindernissen ook max 1m, tijdens de les wel vaak iets hoger.
Bij ons gaat het springen niet altijd zo lekker, klein meisje groot paard zeg maar :P. Als je problemen hebt, vind ik het wel logisch dat je hier iets meer aan gaat werken. Hierbij gaat het dan natuurlijk niet om de hoogte, maar meer ook het verzamelen enz na de sprongen. Tijdens de dressuurtraining neem ik ook wel eens een klein kruisje mee door, vind ik ook eerder gymnastiek. Voor sommigen zal dit ook onder de categorie 'springen' vallen.

Het ligt maar net aan de aard van de training, de combinatie, de conditie, leeftijd van het paard, ...
Het is heel moeilijk om voor een vreemde te beoordelen wat te veel training is. Ik denk dat een flinke dressuurtraining ook belastend kan zijn voor een paard. Ligt gewoon aan de moeilijkheid van de oefeningen en de aard van het paard.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:54

Bloempjeh_ schreef:
Het ligt maar net aan de aard van de training, de combinatie, de conditie, leeftijd van het paard, ...
Het is heel moeilijk om voor een vreemde te beoordelen wat te veel training is. Ik denk dat een flinke dressuurtraining ook belastend kan zijn voor een paard. Ligt gewoon aan de moeilijkheid van de oefeningen en de aard van het paard.

Mee eens! Ik sprong met mijn vorige pony (D-L) eigenlijk alleen de springles 1 keer in de 3 weken en dan concours. Dat was genoeg, die pony hoefde geen ritme/routine te krijgen met het springen. Ze vond het leuk/makkelijk genoeg en werd te lui als ik vaker sprong. Maar de jonge pony die ik nu rijd, die spring ik in de zomer ook 1 keer in de week gewoon voor de routine en het verkrijgen van ritme. Maar niet elke week een parcours, maar gewoon balkjes lopen en een kruisje tussen het dressuurwerk door. Is alleen maar goed voor het gymnastiseren en het ontwikkelen van spieren. :)

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:42

_danieke_ schreef:
Anoukloves_ schreef:
Zoals hier boven gezegt; ligt eraan hoe hoog je springt en of je echt 1uur achter elkaar alleen maar springt of dat je om de 5 minuten een sprong neemt.
Ik zelf vind dat als je echt hoog wilt komen en tussendoor aan dressuur doet, dat je dan 3x per week kan springen. En dan wel met de wedstrijden erbij. Maar het ligt er ook aan hoe de conditie van je paard is en of hij het aan kan. ;)

wat een bullshit zeg := topruiters springen ook geen 3 keer in de week hoor..

idd bullshit :') topruiters springen dat ook niett.
+ wedstrijd is dus 4 x per week,echtniet.

anoukadema

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:48

Ik spring 1 keer in de week in een les, en meestal een wedstrijd in het wiekend. en 1keer in de maand heb ik dan nog les van fred van straaten dus ik spring eigelijk nooit vaker dan 3 keer in de week. en als dat zo uit komt krijgt ze tussen door ook rust dagje ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:51

ik spring 1 keer in de week in de springles mee,
en als we concours hebben springen we dus wel vaker (of crosstraining, dan springen we ook 2 keer in de week)
maar waarom zou je meer springen?
je kunt je paard springgericht dressuurmatig traingen, zonder te springen...
de meeste topruiters springen vaak maar 1 keer in de week...
het paard kan immers springen :))
dus dat hoeft neit meer getraind te worden :))

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:56

Ik had 1 keer in de 2 weken springles, verder stond er wel eens 1 losse hindernis waar we dan een paar keer overheen gingen in een andere les. Ik vond dit meer dan genoeg, maar ik had dan ook een paard wat al routine had qua springen. En ook de hoogte maakt niet zo heel veel uit, natuurlijk kan je niet altijd alleen maar over hindernisjes van 60 cm springen, want hoger moet ook geoefend worden. Maar ik sprong wel vaak een parcoursje op 80 cm en daarna nog een keer op 1.10 m.
Het lijkt mij ook niet dat topruiters 3x in de week springen, dan raakt zo'n paard overtraind lijkt me.